Шляхи підвищення ефективності організації самостійної роботи здобувачів вищої освіти
Анотація
Статтю присвячено вивченню проблеми організації самостійної роботи здобувачів вищої освіти і визначенню основних шляхів підвищення її ефективності. Основну увагу приділено аналізу мотиваційної сфери як внутрішнього фактору, що суттєво впливає на успішність самостійної навчальної діяльності, її спрямованість й цілепокладання. Виділено й схарактеризовано утилітарні, соціальні, пізнавальні, професійні мотиви. Особлива увага звернута на мотивацію досягнення; на роль пізнавальних та професійних мотивів. На підставі аналізу психолого-педагогічних джерел показано роль особистості викладача та його професійної компетентності в забезпеченні ефективності організації самостійної роботи. Доведено, що розвитку інтересу й наполегливості у досягненні високих навчальних результатів, сприятиме: уміння викладача утворити в навчальній аудиторії пізнавальну атмосферу, переконати студентів у тому, що він «зустрічається з ними не для того, щоб повчати, а для того, щоб ділитися власними знаннями, уміннями й науковими захопленнями»; здатність проектувати різноманітні види самостійної роботи, що включатимуть проблемні, пошукові питання, передбачатимуть глибоке опрацювання тексту тощо; творче поєднання традиційних й інноваційних технологій, активних й інтерактивних методів навчання; своєчасність контролю, урізноманітнення його форм та удосконалення критеріїв оцінки самостійної роботи; мистецтво надихати та підтримувати прагнення здобувача до запланованих цілей.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Voevidko, L.M. (2015). Independent work of students: the core component of professional training. Scientific notes of N.I. M. Gogol Psychological and pedagogical sciences. No. 1.
Gnedenko, B. (1990). In the beginning there was a word. Higher school bulletin, January, Р. 23 – 27.
Dybkova, L.M. (2013). Interactive information technologies in the educational process of a modern university. Higher education in Ukraine. No. 2 (Appendix 2). Thematic issue “Scientific and methodological foundations of education quality management in higher educational institutions” Р. 364–371.
Law of Ukraine “On Higher Education” dated 01.07.2014 No. 1556-VII URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1556-18
Zimnyaya, I.A. (1992). A textbook for students of courses for the improvement of pedagogical qualifications. Moscow: Research Center for Problems in Training Professionals, 111 p.
Kan-Kalik, V. (1987). Ascent to the student. Higher school bulletin., March, Р. 7 - 11.
Lectures on the pedagogy of higher education: textbook (2006) / ed. IN AND. Lozovoy. Kharkiv: OVD, 496 p.
Pobedonostsev, K.P. (1899). On institute teaching. Moskovskie vedomosti. 26 June / 8 July. No. 173.
Podolyak, L.G., Yurchenko V.I. (2008). Psychology of Higher Education: Textbook. 2nd ed. K .: Karavella, 352 p.
Fitzula, M.M. Higher education pedagogy: textbook. (2006). K.: Akademizdatel, 352 p.
Reader on the history of pedagogy in 2 volumes (2011) / under total. ed. Corresponding Member APN Ukraine, d. Ped. Sciences A.V. Trotsko. Kharkiv,T. 2. 524 p.
Воєвідко Л. М. Самостійна робота студентів: стрижнева компонента фахової підготовки. Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки. 2015. № 1.
Гнеденко Б. Вначале было слово. Вестник высшей школы. 1990, январь, С. 23 – 27.
Дибкова Л. М. Інтерактивні інформаційні технології у навчальному процесі сучасного вишу. Вища освіта України. 2013. № 2. (додаток 2). Тематичний випуск «Науково-методичні засади управління якістю освіти у вищих навчальних закладах». С. 364–371.
Закон України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 № 1556-VII URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1556-18
Зимняя И.А. Элементарный курс педагогической психологии: Учебное пособие для слушателей курсов повышения педагогической квалификации. М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 1992. 111 с.
Кан-Калік В. Восхождение к студенту. Вестник высшей школы. 1987, март, С. 7 – 11.
Лекції з педагогіки вищої школи: Навчальний посібник / за ред. В.І. Лозової. Харків: «ОВС», 2006. 496 с.
Победоносцев К.П. Об университетском преподавании. Московские ведомости. 1899. 26 июня (8 июля). № 173.
Подоляк Л.Г., Юрченко В.І. Психологія вищої школи: Підручник. 2-е вид. К.: Каравела, 2008. 352 с.
Фіцула М.М. Педагогіка вищої школи: навчальний посібник. К.: «Академвидав», 2006. 352 с.
Хрестоматія з історії педагогіки в 2-х томах / за заг. ред. член-кор. НАПН України, д. пед. наук А.В. Троцко. Харків, 2011. Т. 2. 524 с.