Організація науково-дослідницької роботи студентів в умовах забезпечення професійної орієнтації навчального процесу
Анотація
У статті розглянута організація науково-дослідної роботи майбутніх інженерів-педагогів в системі професійної підготовки фахівців ІТ галузі засобами проектування комп'ютерного середовища. Проаналізовано протиріччя між звичайною системою підготовки і індивідуально-творчим напрямом майбутньої професійної діяльності фахівця. Авторами проведено дослідження поняття комп'ютерного середовища, розглянуто його інформаційну, програмну і дидактичну складову. Виявлені практичні аспекти організації навчально-дослідницької діяльності майбутніх фахівців, спеціальність яких вимагає подальшого дослідження, зокрема засобами комп'ютерного середовища як об'єкта проектування. Розглянуто його інтелектуальні властивості та доведено, що вони є реакцією на дії людини. Описана модель подання знань в процесі проектування комп'ютерної середовища і доведено, що використання саме мережевий моделі у вигляді графа є найкращою для відображення сенсу цілісного образу. Завдяки мережевій моделі курс з дисципліни створюється певною структурою модулів, які складаються з тем, які містять завдання. Таке представлення даних притаманне семантичній мережі, що є об’єднанням уявлень і збережень знань всього навчального процесу в індивідуальну освітню траєкторію. Таким чином, з’являється можливість її корегування залежно від рівня ефективності опанування студентом матеріалу. Обґрунтовано інформаційна, програмна і дидактична складові комп'ютерного середовища, виявлені основні вимоги до організації науково-дослідницької роботи студентів з точки зору проектування, де гнучкість є основною властивістю системи управління, зокрема в питаннях реалізації різних форм занять з професійної підготовки. Описано приклад програмної реалізації комп'ютерного середовища з наявністю інтуїтивно-зрозумілого інтерфейсу для роботи з інформаційним контентом. Обґрунтовано, що запропоновані принципи організації науково-дослідницької роботи можуть бути також застосовані при організації науково-дослідної роботи студентів фізкультурно-спортивного профілю.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Алєксєєва Г. М. Формування готовності майбутніх соціальних педагогів до застосування комп’ютерних технологій у професійній діяльності, Монографія. Донецьк: ЛАНДОН-ХХI, 2014. 269 с.
Алєксєєва Г. М. Використання інформаційно-комунікаційних технологій в процесі професійної підготовки студентів педагогічних вузів. Актуальні питання природничо-математичної освіти. 2014. С.184-191.
Ашеров А. Т., Горбатюк Л. В. Организация самостоятельной работы будущих инженеров педагогов компьютерного профиля: состояние проблемы. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 20 (2008). 84-93.
Березовська Л. І. Формування комунікативно-мовленнєвої компетентності майбутніх соціальних працівників засобами інтерактивних технологій. Актуальні питання гуманітарних наук. Вип. 27. Том 1. 2020. С. 139-145.
Биков В. Ю. Відкрита освіта в Єдиному інформаційному освітньому просторі. Педагогічний дискурс. 2010. №. 7. С. 30-35.
Бучківська Г. В. Використання інформаційно-комунікаційних технологій у процесі художньо-трудової діяльності майбутніх учителів початкових класів. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка. Тернопіль: Вид. відділ ТНПУ, 2018. № 1. С. 39–46. DOI: https://doi.org/10.25128/2415-3605.18.1.6
Вильямс Р., Маклин К. Компьютеры в школе. Москва : Прогресс, 1988. 336 с.
Горбатюк Р. М. Теоретико-методичні засади професійної підготовки майбутніх інженерів-педагогів комп’ютерного профілю : дис. Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, 2011.
Гура В.В. Теоретические основы педагогического проектирования личностно-ориентированных электронных образовательных ресурсов и сред. Ростов н/Д: Изд-во Южного федерального ун-та, 2007. 320 с.
Жалдак М. І., Лапінський В. В., Шут М. І. Комп’ютерно-орієнтовані засоби навчання математики, фізики, інформатики: Посібник для вчителів Київ : Дініт. 2004.
Жук Ю. О., Биков В. Ю.. Засоби навчання нового покоління в комп’ютерно орієнтованому навчальному середовищі. Комп’ютер в школі та сімї. 2005. 5, С. 20-24.
Лапінський, В. Навчальне середовище нового покоління та його складові. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 2. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання. 2008. 6 (13). С. 26–32.
Кіндзер Б. Використання сучасних комп’ютерних та цифрових технологій у навчальній (тренерській), викладацькій та змагальній діяльності в східних одноборствах (на прикладі Кіокушин карате). Теорія та методика фізичного виховання . 2007. № 8. С. 41–44.
Колос К. Р. Модель процесу та критерії добору компонентів комп’ютерно орієнтованого навчального середовища закладу післядипломної педагогічної освіти. Інформаційні технології в освіті. 2013. (17). С.109-117.
Несторенко Т.П. «Економіка суперзірок»: можливості та загрози для сфери освіти. Український журнал прикладної економіки. 2020. Том 7. № 2. С. 8-15.
Овсянніков О. С. Сутнісні характеристики комп’ютерного середовища Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія «Педагогіка. Психологія. Філософія. 2012. Вип. 175 (2). С. 233-240.
Петіна Л. В. Шляхи удосконалення внутрішньогосподарської звітності та перманентної інвентаризації в прийнятті управлінських рішень на підприємствах АПК. Науково-виробничий журнал Бізнес-Навігатор. 2009. №2 (17). С. 147-151.
Ступак О. Ю. Рейтингове оцінювання діяльності науково-педагогічних працівників якості освітніх послуг. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи. 2016. Вип. 46. С. 69-76.
Тарануха О. М., Амеліна Н. К., Клименко І. С. Тенденції розвитку ринку консалтингових послуг в Україні. Економіка та управління на транспорті. 2017. Вип. 4. C.129-134.
Хантер Б. Рекомендации по использованию информационных технологий Москва : Просвещение. 2006. 145 с.
Cherniavskyi V., Popova H., Voloshynov S., Sherman M., Yurzhenko A.. Mixed reality technologies as tool to form professional competency of sea transport professionals. ICTERI-2020, Proceedings of the 16th International Conference on ICT in Research, Education and Industrial Applications. Kharkiv, Ukraine, October 6-10, 2020 / Edited by Vadim Ermolayev, Frédéric Mallet, Vitaliy Yakovyna, Vyacheslav Kharchenko, Vitaliy Kobets, Artur Korniłowicz, Hennadiy Kravtsov, Mykola Nikitchenko, Serhiy Semerikov, Aleksander Spivakovsky. pp. 217-231.
Doronina O., Karpenko A. Human Potential and Innovation as Drivers of Competitiveness in the New Economy. Roczniki Ekonomiczne Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy. 2019. no. 12ю pp. 71-81.
Havrysh N., Zdanevych L., Мyskova N. Pedagogical training as a form of preparing the future professionals `of preschool education / Innovative Approaches to Ensuring the Quality of Education, Scientific Research and Technological Processes / Edited by Magdalena Gawron-Łapuszek, Yana Suchukova. Monograph 43. Publishing House of University of Technology, Katowice, 2021. рp. 244-250.
Kravchenko N. V., Alyeksyeyeva H.M., Gorbatyuk L.V. Curriculum Optimization by the Criteria of Maximizing Professional Value and the Connection Coefficient of Educational Elements, Using Software Tools: (ICTERI 2018: 14th International conference on ICT in education, research, and industrial applications) (Kyiv, Ukraine, May 14-17, 2018). CEUR Workshop Proceedings, 2018, Vol.1, pp. 365-378.
Lavrik V., Cortez L., Alekseeva A., García G. T., Juarez P. G., Poblano J. Development of the CAD system for designing non-standard constructions from elastomers. Development. 2014. 3(3). pp. 10717-10726
Lysenkova I. P. Correction-Developing Environment as a Means of Emotional Development of Children with Cognitive Impairment. The Norwegian Journal of Development of the International Science. 2018. no. 20, Vol. 2, pp. 67-69.
Ostenda A., Nestorenko T., Ostenda J. Practical education on a higher level in Poland: example of Katowice School of Technology. Scientific papers of Berdyansk State Pedagogical University Series: Pedagogical sciences. 2018. vol. 1. pp.186-190.
Alieksieieva, H.M. (2014). Formuvannia hotovnosti maibutnikh sotsialnykh pedahohiv do zastosuvannia kompiuternykh tekhnolohii u profesiinii diialnosti [Formation of readiness of future social educators to use computer technologies in professional activity], Monohrafiya. Donecz`k: LANDON -ХХI, 269 s. (in Ukrainian).
Alieksieieva, H.M. (2014). Vykorystannia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii v protsesi profesiinoi pidhotovky studentiv pedahohichnykh vuziv [Victorious information-communal technologies in the process of professional training of students of pedagogical universities]. Aktualʹni pytannya pryrodnycho-matematychnoyi osvity. Sumy, Ukrayina: VVP «Mriya», pp.184-191. (in Ukrainian).
Asherov, A.T. & Gorbatyuk L.V. (2008). Organizatsiya samostoyatelnoy raboty budushchikh inzhenerov pedagogov kompyuternogo profilya: sostoyanie problemy [Organization of independent work of future engineers of computer teachers: state of the problem], Problemi Inzhenerno-pedagogichnoyi osviti, no.20, pp.84-93. (in Russian).
Berezovska, L. (2020). Formation of communicative and speech competence of future social workers by means of interactive technologies. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk. no. 27, Т. 1, pp. 139-145. (in Ukrainian).
Bykov, V.Yu. (2010). Vidkryta osvita v Yedynomu informatsiinomu osvitnomu prostori [Open education in the Unified Information Educational Space], Pedahohichnyi dyskurs, no.7, pp. 30-35. (in Ukrainian).
Buchkivska G. (2018). The use of information and communication technologies in the process of artistic and labor activities of future primary school teachers. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: Pedahohika. Ternopil: Vyd. viddil TNPU. № 1. pp. 39–46. DOI: https://doi.org/10.25128/2415-3605.18.1.6 (in Ukrainian).
Vilyams, R. & Maklin, C. (1988). Kompyuteryi v shkole [Computers at school], Progress. 336 p. (in Russian).
Horbatiuk, R.M. (2011). Teoretyko-metodychni zasady profesiinoi pidhotovky maibutnikh inzheneriv-pedahohiv kompiuternoho profiliu [Theoretical and methodical principles of professional training of future engineers-teachers of a computer profile]: dys. Ternopilskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni Volodymyra Hnatiuka. (in Ukrainian).
Gura, V.V. (2007). Teoreticheskie osnovyi pedagogicheskogo proektirovaniya lichnostno-orientirovannyih elektronnyih obrazovatelnyih resursov i sred [Theoretical foundations of pedagogical design of student-centered electronic educational resources and environments], Rostov n/D: Izd-vo Yuzhnogo federalnogo un-ta, 320 p. (in Russian).
Zhaldak, M.I., Lapinskyi, V.V., Shut, M.I. (2004). Kompiuterno-oriientovani zasoby navchannia matematyky, fizyky, informatyky [Computer-oriented means of teaching mathematics, physics, computer science]: Posibnyk dlia vchyteliv, Dinit. (in Ukrainian).
huk, Yu.O., Bykov, V.Yu. (2005). New generation teaching aids in a computer-based learning environment. Komp'yuter v shkoli ta sim'yi, 5, 20-24.
Lapins`kyi, V.V. (2008). Navchalne seredovyshche novoho pokolinnia ta yoho skladovi [The learning environment of the new generation and its components]. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriia 2. Kompiuterno-oriientovani systemy navchannia. 6 (13). S. 26–32.
Kindzer, B.M., Kindzer, G.B. (2007). The use of modern computer and digital technologies in educational (coaching), teaching and competitive activities in martial arts (on the example of Kyokushin karate). Theory and methods of physical education. № 8. pp. 41-44.
Kolos, K.R. (2013). Process model and criteria for selection of components of computer-oriented educational environment of postgraduate pedagogical education institution. Informacijni texnologiyi v osviti, (17), pp.109-117.
Nestorenko, T.P. (2020). The Superstar Economy: Opportunities and Threats for Education. Ukrayinskyj zhurnal pry`kladnoyi ekonomiky.Т. 7. № 2. Pp.8–15. (in Ukrainian).
Ovsiannikov, O.S. (2012). Sutnisni kharakterystyky kompiuternoho seredovyshcha [Essential characteristics of the computer environment] Naukovyi visnyk Natsionalnoho universytetu bioresursiv i pryrodokorystuvannia Ukrainy. Seriia «Pedahohika. Psykholohiia. Filosofiia», Vyp. 175, no. 2, pp. 233-240. (in Ukrainian).
Petina, L.V. (2009). Shlyakhy udoskonalennya vnutrishnʹohospodarsʹkoyi zvitnosti ta permanentnoyi inventaryzatsiyi v pryynyatti upravlinsʹkykh rishenʹ na pidpryyemstvakh APK [Ways to improve internal reporting and permanent inventory in management decisions at agricultural enterprises]. Naukovo-vyrobnychyy zhurnal Biznes-Navihator [Research and production magazine Business Navigator]. vol 2 (17). pp. 147 – 151. (in Ukrainian).
Stupak, O.Iu. (2016). Reitynhove otsiniuvannia diialnosti naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv yakosti osvitnikh posluh. Zasoby navchalnoi ta naukovo-doslidnoi roboty. Vyp. 46, pp. 69-76. (in Ukrainian).
Taranukha O.M., Amelina N.K., Klimenko I.S. (2017). Trends in the market of consulting services in Ukraine. Economics and management of transport. Kyiv: NTU. issue 4. pp.129-134. (in Ukrainian).
Hanter, B. (2006). Rekomendatsii po ispolzovaniyu informatsionnyih tehnologiy [Recommendations for the use of information technology], Prosveschenie. (in Russian).
Cherniavskyi, V., Popova, H., Voloshynov, S., Sherman, M., Yurzhenko, A. (2020). Mixed reality technologies as tool to form professional competency of sea transport professionals. ICTERI-2020, Proceedings of the 16th International Conference on ICT in Research, Education and Industrial Applications. Kharkiv, Ukraine, October 6-10, 2020 / Edited by Vadim Ermolayev, Frédéric Mallet, Vitaliy Yakovyna, Vyacheslav Kharchenko, Vitaliy Kobets, Artur Korniłowicz, Hennadiy Kravtsov, Mykola Nikitchenko, Serhiy Semerikov, Aleksander Spivakovsky. pp. 217-231.
Doronina, O., Karpenko, A. (2019). Human Potential and Innovation as Drivers of Competitiveness in the New Economy. Roczniki Ekonomiczne Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy. no. 12, pp. 71-81. (in Ukrainian).
Havrysh, N., Zdanevych, L., Мyskova, N. (2021). Pedagogical training as a form of preparing the future professionals `of preschool education / Innovative Approaches to Ensuring the Quality of Education, Scientific Research and Technological Processes / Edited by Magdalena Gawron-Łapuszek, Yana Suchukova. Monograph 4
Publishing House of University of Technology, Katowice. рp. 244-250. (in Ukrainian).
Kravchenko, N.V., Alyeksyeyeva, H.M., Gorbatyuk, L.V. (2018). Curriculum Optimization by the Criteria of Maximizing Professional Value and the Connection Coefficient of Educational Elements, Using Software Tools: (ICTERI 2018: 14th International conference on ICT in education, research, and industrial applications) [Електронний ресурс] (Kyiv, Ukraine, May 14-17, 2018). CEUR Workshop Proceedings, Vol.1, pp. 365-378. (in Ukrainian).
Lavrik, V., Cortez, L., Alekseeva, A., García G.T., Juarez P.G., Poblano J. (2014). Development of the CAD system for designing non-standard constructions from elastomers. Development, 3(3).
Lysenkova, I.P. Correction-Developing Environment as a Means of Emotional Development of Children with Cognitive Impairment. The Norwegian Journal of Development of the International Science. 2018, no. 20, Vol. 2, pp. 67-69. (in Ukrainian).
Ostenda, A., Nestorenko, T., Ostenda, J. (2018). Practical education on a higher level in Poland: example of Katowice School of Technology. Naukovi zapysky Berdyanskoho derzhavnogo pedahohichneho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky: zb. nauk. prac. Vol.1. BDPU, pp.186-190. (in English).