Visualization technologies for material development in professional training of future specialists
Abstract
The article presents the experience of using visualization technology in the professional training of future engineers-teachers of computer profile, in particular video lectures on the example of training IT specialists. It is emphasized that it is necessary to change the paradigm of teaching computer disciplines in the context of visualization of didactic materials as a basis for the abstraction of material. Practical aspects of the development of didactic and methodical materials of technology of students training for computer science' school course with the video materials used are considered. It is proved that a large number of different methods and tools of teaching is an effective mechanism that can solve both educational and methodological problems for the modern educational innovations’ application in higher education, optimize the educational process and implement new approaches to lifelong learning. It is established that the use of e-learning systems with the implementation of visualization contributes to a more successful perception and memorization of educational material. This is due to the work intensification at the same time both hemispheres: the left hemisphere usually works in traditional learning, the right hemisphere, the responsibility for the image-emotional perception of the proposed information, is activated by visualization. As a result, there is a creative and professional development of personality. The classical methods of teaching the discipline "School course of informatics" with lecture-practical forms of teaching with text didactic materials that have a low level of abstraction compared to the use of video materials are analysed. It is proved that, due to the technical advantages of the use of video materials, the quality and efficiency of the educational process is improved. That is, visualization technologies have significant potential, which guarantees high-quality professional training of students.
Downloads
References
/References
Алєксєєва Г.М. Формування готовності майбутніх соціальних педагогів до застосування комп’ютерних технологій у професійній діяльності. Монографія. Донецьк: ЛАНДОН-ХХI, 2014. 269 с.
Алєксєєва Г.М., Бабич П.М. Використання платформи Arduino для професійної підготовки майбутніх інженерів-педагогів. Физико-математическое образование. 2018. №. 4 (18). С. 12-17. https: //doi.org/10.31110/2413-1571-2018-018-4-002
Алєксєєва Г.М. Використання інформаційно-комунікаційних технологій в процесі професійної підготовки студентів педагогічних вузів. Актуальні питання природничо-математичної освіти. Суми, Україна: ВВП «Мрія», 2014, С.184-191.
Глазунова О.Г. З досвіду застосування графічно-інформаційних технологій для організації навчально-пізнавальної діяльності студентів. Інформаційний вісник Навчально-методичного центру по підготовці молодших спеціалістів Міністерства аграрної політики України. Київ: НМЦ. № 35, 2002. С. 33-37.
Джеджула О.М. Теорія і методика графічної підготовки студентів інженерних спеціальностей вищих навчальних закладів: автореф. дис... д-ра пед. наук: 13.00.04. Тернопіль, 2007. 42 с.
Жигірь В.І. Методологічні підходи як основа науково-педагогічних досліджень у професійній освіті. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2016. №48. С. 107-115.
Сосницька Н.Л. Теоретико-методичні засади фахової підготовки вчителів фізики та математики в умовах освітнього інформаційного середовища : монографія /Н.Л. Сослицька, О.В. Школа, В.В. Ачкан та ін.; за заг. ред. Н.Л. Сосницької. Донецьк : Ландон-ХХІ, 2012. 241 с.
Кіндзер Б.М., Кіндзер Г.Б. Використання сучасних комп’ютерних та цифрових технологій у навчальній (тренерській), викладацькій та змагальній діяльності в східних одноборствах (на прикладі кіокушин карате). Теорія та методика фізичного виховання. 2007. Вип.8. С.41-44.
Кривильова О., Сосницька Н., Олексенко К. Проектування навчального середовища – професійна задача майбутніх учителів початкової школи. Вища освіта України в контексті цивілізаційних змін та викликів: стан, проблеми, перспективи розвитку : [кол. моногр.] / [Калінічева Г.І. (кер. авт. кол., наук. ред.), Заліток Л.М., Любовець О.М. та ін.; за заг. ред. Г.І. Калінічевої]; ЗВО «Міжнародний науково-технічний університет імені академіка Юрія Бугая». Київ: Фенікс, 2020. С. 272-290.
Нищак І.Д. Методична система навчання інженерно-графічних дисциплін майбутніх учителів технологій. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Сер.: Педагогічні науки. 2016. Вип. 30. С. 23-29.
Нищак І.Д., Моштук В.В. Комп’ютерна графіка. Навч. посібник для вищих педагогічних навчальних закладів. Дрогобич: РВВ ДДПУ ім. І. Франка, 2007, 352 с.
Ожга М. М. Проблеми графічної підготовки майбутніх інженерів-педагогів у наукових дослідженнях, Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2012. №. 34-35., С. 226-233.
Alieksieieva H., Antonenko O., Ovsyanikov, O., & Matviichuk-Yudina, O. The using of modern internet messengers in the process of teaching engineering and pedagogical direction students. Youth and market. 2019. №5 (184). С.52-56. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2020.215170
Kravchenko N.V., Alyeksyeyeva H.M., Gorbatyuk L.V. Curriculum Optimization by the Criteria of Maximizing Professional Value and the Connection Coefficient of Educational Elements, Using Software Tools: (ICTERI 2018: 14th International conference on ICT in education, research, and industrial applications) [Електронний ресурс] (Kyiv, Ukraine, May 14-17, 2018). CEUR Workshop Proceedings, 2018, Vol.1. Pp. 365-378.
Lavrik V., Cortez L., Alekseeva A., García G. T., Juarez P. G., Poblano J. Development of the CAD system for designing non-standard constructions from elastomers. Development, International Journal of Innovative Research in Science, Engineering and Technology. Vol 3, Issue 3, March. 2014. Pp. 10717-10726.
Liu Z. Research on the Curriculum System Construction Plan for Animation Design and Production of Specialty in High Vocational Colleges. 2nd International Conference on Social Science and Technology Education (ICSSTE 2016). Atlantis Press, 2016.
Fedorov A. Media educational practices in teacher training. 2010. Acta Didactica Napocensia. N 3, Vol.3. Pp.57-70.
Ostenda A., Nestorenko T., Ostenda J. Practical education on a higher level in Poland: example of Katowice School of Technology. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки : зб. наук. пр. 2018. Вип.1. С.186-190.
Park S. Reviewing Educational Methodology in the Domain of Animation at the Smart Media Era. TECHART: Journal of Arts and Imaging Science. 2015. Т. 2, №. 4. С. 32-37.
Alyeksyeyeva, H.M. (2014). Formuvannia hotovnosti maibutnikh sotsialnykh pedahohiv do zastosuvannia kompiuternykh tekhnolohii u profesiinii diialnosti [Formation of readiness of future social educators to use computer technologies in professional activity], Monohrafiya. Donetsk: LANDON, 269. (in Ukrainian).
Alyeksyeyeva, H.M. & Babych, P.M. (2018). Vykorystannia platformy Arduino dlia profesiinoi pidhotovky maibutnikh inzheneriv-pedahohiv [Use the Arduino platform for the professional training of future engineer educators], Fizyko-matematychna osvita, no (18), pp. 12-17. https: //doi.org/10.31110/2413-1571-2018-018-4-002. (in Ukrainian).
Alyeksyeyeva, H.M. (2014). Vykorystannia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii v protsesi profesiinoi pidhotovky studentiv pedahohichnykh vuziv [Victorious information-communal technologies in the process of professional training of students of pedagogical universities]. Aktualʹni pytannya pryrodnycho-matematychnoyi osvity. Sumy, Ukrayina: VVP «Mriya», pp.184-191. (in Ukrainian).
Glazunova, O.G. (2003). Metodyka navchannia maibutnikh fakhivtsiv ahrarnoho profiliu zasobamy kompiuternoi hrafiky [Methodology of training future specialists of agrarian profile by means of computer graphics]. K.yiv: NAU, № 35, pp. 33-37. (in Ukrainian).
Dzhedzhula, O.M. (2007). Teoriia i metodyka hrafichnoi pidhotovky studentiv inzhenernykh spetsialnostei vyshchykh navchalnykh zakladiv [Theory and methodology graphically ї preparation of students of engineering specialties of different schools]. avtoref. dys. d-ra ped. nauk: 13.00.04 Ternopilʹsʹkyy natsionalʹnyy pedahohichnyy universytet imeni Volodymyra Hnatyuka. Ternopil, 42. (in Ukrainian).
Zhyhir, V.I. (2016). Methodological approaches as a basis of scientific and pedagogical research in vocational education. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, (48), pp.107-115 (in Ukrainian).
Sosnytska, N.L., Shkola, O.V., Achkan, V.V., Voloshyna, A.K., Kirieieva I.V., & Yatsenko, O.S. (2012). Theoretical and methodological principles of professional training of teachers of physics and mathematics in the educational information environment: monohrafiia. Donetsk: LANDON.
Kindzer, B.M., Kindzer, H.B. Vykorystannia suchasnych kompiuternych ta tsyfrovych tekhnolohii u navchalnii (trenerskii), vykladatskii ta zmahalnii diialnosti v skhidnylh odnoborstvakh (na prykladi kiokushyn karate). Teoriia ta metodyka fizychnogo vykhovannia. 2007. Vol.8. pp.41-44. (in Ukrainian).
Kryvylova, O.A., Sosnytska, N., Oleksenko, K. (2020). Designing a learning environment is a professional task for future primary school teachers. Higher education in Ukraine in the context of civilizational changes and challenges: state, problems, prospects: [kol. monohr.] ZVO «Mizhnarodnyi naukovo-tekhnichnyi universytet imeni akademika Yuriia Buhaia». Kyiv: Feniks, pp. 272-290.
Nyshchak, I.D. (2016). Metodychna systema navchannia inzhenerno-hrafichnykh dystsyplin maibutnikh uchyteliv tekhnolohii [Methodology of training future specialists of agrarian profile by means of computer graphics]. Visnyk Hlukhivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Oleksandra Dovzhenka. Ser. : Pedahohichni nauky.Vyp. 30. pp. 23-29. (in Ukrainian).
Nyshchak, I.D. & Moshtuk V.V. (2007). Kompiuterna hrafika. [Computer Graphics]. Navch. posibnyk dlya vyshchykh pedahohichnykh navchalʹnykh zakladiv. Drohobych: RVV DDPU im. I.Franka. (in Ukrainian).
Ozhha, M.M. (2012). Problemy hrafichnoi pidhotovky maibutnikh inzheneriv-pedahohiv u naukovykh doslidzhenniakh [Problems of graphic training of future engineers-teachers in scientific researches], Problemy inzhenerno-pedahohichnoyi osvity. №. 34-35, pp. 226-233. (in Ukrainian).
Alieksieieva, H., Antonenko O., Ovsyanikov O., & Matviichuk-Yudina O. (2020). The using of modern internet messengers in the process of teaching engineering and pedagogical direction students. Molod’ i rynok: Naukovo-pedahohichny zhurnal. Drohobych: Drohobychskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni I. Franka. 2019. №5(184), zhovten’ 2020, С.52-56. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2020.215170/ (in English).
Kravchenko, N.V. Alyeksyeyeva H.M. Gorbatyuk L.V. (2018). Curriculum Optimization by the Criteria of Maximizing Professional Value and the Connection Coefficient of Educational Elements, Using Software Tools: (ICTERI 2018: 14th International conference on ICT in education, research, and industrial applications). Kyiv, Ukraine, May 14-17, 2018. CEUR Workshop Proceedings, no.1, pp. 365-378. (in English).
Lavrik V., Cortez L., Alekseeva A., García G.T., Juarez P.G. Poblano J. (2014). Development of the CAD system for designing non-standard constructions from elastomers. Development, no. 3(3), pp 80-91. (in English).
Liu Z. (2016). Research on the Curriculum System Construction Plan for Animation Design and Production of Specialty in High Vocational Colleges. 2nd International Conference on Social Science and Technology Education (ICSSTE 2016). Atlantis Press. (in English).
Fedorov, A. (2015). Media educational practices in teacher training. Acta Didactica Napocensia. 3, Vol.3, pp.57-70. (in English).
Ostenda, A., Nestorenko T., Ostenda J. (2018). Practical education on a higher level in Poland: example of Katowice School of Technology. Naukovi zapysky Berdyanskoho derzhavnogo pedahohichneho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky : zb. nauk. prac. Vol.1. BDPU, pp.186-190. (in English).
Park, S. (2015). Reviewing Educational Methodology in the Domain of Animation at the Smart Media Era. TECHART: Journal of Arts and Imaging Science. №. 2(4), pp. 32-37. (in English).