Роль дисциплін вільного вибору у формувані в здобувачів вищої освіти «soft skills»
Анотація
У статті розглядається роль дисциплін вільного вибору у формуванні універсальних або функціональних компетенцій, що мають назву soft skills. Доведено, що оволодіння soft skills забезпечує як особистісний успіх у житті, так і професійну реалізацію та подальше кар’єрне зростання сучасного випускника закладу вищої освіти. На основі аналізу наукових джерел виявлені й охарактеризовані основні підходи до визначення суті й класифікації м’яких навичок у працях як вітчизняних, так і зарубіжних науковців. У публікації виокремлено й узагальнено шляхи формування soft skills у студентів у практиці закладів вищої освіти України. Серед них: створення особливого освітнього середовища, перебудова освітнього процесу, в якому домінують такі види навчання, як проєктне, проблемне тощо; урізноманітнення форм і методів навчання; система позааудиторної роботи тощо. Установлено, що важливу роль у забезпечені формування soft-skills відіграє й цикл вибіркових дисциплін або авторських курсів. Вагоме місце серед них посідає курс «Педагогіка успіху», що у 2020 – 2021 навчальному році було обрано здобувачами першого (бакалаврського) рівня вищої освіти ХНУ ім. В.Н. Каразіна. Тематика курсу спрямована на підвищення продуктивності самостійної навчальної роботи й позитивне ставлення до неї у здобувачів вищої освіти, на озброєння їх стратегіями самооцінки, формування позитивної «Я-концепції»; ефективного розподілу часу (тайм-менеджмент); пошуку, оцінки й обробки інформації; активного читання; покращення запам’ятовування; презентації власних навчальних напрацювань; комунікативної взаємодії, шляхів забезпечення особистісної працездатності тощо.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Buchinska, T.V. (2018) Formuvannya unіversal'nih kompetentnostej lyudini v umovah іnklyuzivnogo rozvitku svіtovogo gospodarstva. [Formation of universal competences of people in the minds of the inclusive development of the sacred statehood]. Dis. na zdobuttya nauk. stup. kand. ekonomіchnih nauk za specіal'nіstyu 08.00.02 – svіtove gospodarstvo і mіzhnarodnі ekonomіchnі vіdnosini. Ternopіl's'kij nacіonal'nij ekonomіchnij unіversitet, Ternopіl', 256 p.
Vasinova, N.S. Vikoristannya «SASE STUDU» v osvіtn'omu procesі zakladіv vishchoї osvіti yak neobhіdnij skladnik formuvannya u studentіv navichok Soft Skills] “Case Studu” in the lighting process of laying down foodstuffs as a necessary fold-up for students to form a navigator SOFT SKILLS] http://dspace.luguniv.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/6545/1/2020.pdf
Dlugunovich N.A. (2014) Soft skills yak neobhіdna skladova pіdgotovki ІT-fahіvcіv [Soft skills as it is necessary for warehouse preparation of IT-faxes]. Vіsnik Hmel'nic'kogo nacіonal'nogo unіversitetu. №6 (219). Pp. 239–242.
Drozdova Yu.V., Dubinina O.V. (2020) Konceptual'nі pіdhodi do viznachennya Soft skills u suchasnih osvіtnіh ta profesіjnih modelyah. Soft skills – nevіd’єmnі aspekti formuvannya konkurentospromozhnostі studentіv u XXI stolіttі [Conceptual approach to the development of Soft skills in modern educational and professional models. Soft skills are an inadequate aspect of the formulation of the competitiveness of students in the XXI century]. Kiїv. Kiїv. nac. torg.-ekon. un-t. Р. 31 - 32 https://knute.edu.ua/file/NjY4NQ==/f5e21f8fa4b196951d084e7e586ab122.pdf
Zakraevska, O.Yu. (2014) Klyuchova kompetentnіst' «umіnnya vchitis'» yak psihologo-pedagogіchna problema [Key competence is «clearer to read» as a psychological and pedagogical problem]. Aktual'nі problemi socіologії, psihologії, pedagogіki. № 3 (24). P. 148-152
Koval, K.O. (2015) Rozvitok «soft skills» u studentіv – odin z vazhlivіshih chinnikіv pracevlashtuvannya [The development of «soft skills» among students is one of the most important officials of the school]. Vіsnik Vіnnic'kogo polіtekhnіchnogo unіversitetu. P. 162-167.
Kolyada, N., Kravchenko O. (2020) Praktichnij dosvіd formuvannya «soft-skills» v umovah zakladu vishchoї osvіti [Practical awareness of the formulation of soft-skills in the minds of the pledge of great knowledge]. Aktual'nі pitannya gumanіtarnih nauk. №. 3 (27). Р. 137-145. http://www.aphn-journal.in.ua/archive/27_2020/part_3/26.pdf
Kornyush, G.V. (2020) Formuvannya m’yakih navichok u studentіv zakladіv vishchoї osvіti v kontekstі navchannya іnozemnih mov [Formation of soft tips for students to lay their own education in the context of new earthly movs]. Vikladannya mov u vishchih navchal'nih zakladah osvіti na suchasnomu etapі. Mіzhpredmetnі zv’yazki : zb. nauk. pr. H. : HNU іmenі V.N. Karazіna. № 36. P. 99-110. DOI: https://doi.org/10.26565/2073-4379-2020-36-08.
Polozhennya pro organіzacіyu osvіtn'ogo procesu v Harkіvs'komu nacіonal'nomu unіversitetі іmenі V. N. Karazіna [Regulations on the organization of the religious process in the Kharkiv National University of V. N. Karazin] http://profkom.ua/normativni-dokumenti/polozhennya-pro-organizatsiyu-svitnogo-protsesu-harkivskomu-natsionalnomu-universiteti-imeni-v-n-karazina/
Rubtsova, M. Yu., Reznikova, N. V. (2018). Problema samoviznachennya lyudini ta pogliblennya її kompetencіj v umovah іnklyuzivnogo rozvitku svіtovogo gospodarstva: zv’yazok z global'nimi problemami lyudstva [The problem of self-designation of people and the loss of competence in the minds of the inclusive development of the holy state: links to the global problems of people]. Efektivna ekonomіka. 2018. №. 8. http: //www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6633
Tkachuk, I., Sosnovenko, N. (2019) Rozvitok «SOFT SKILLS» u studentіv koledzhіv [Development of SOFT SKILLS among college students] https://lib.iitta.gov.ua/717748/1/Tkachuk_Sosnovenko_soft%20skills_2019_16-18.pdf
Trotsenko, O.V. (2020) Vibіrkovij kurs «Medichna subkul'tura» na kafedrі suspіl'nih nauk HNMU yak priklad studentocentrovanogo pіdhodu do navchannya [Vibrating course «Medical subculture» at the Department of Suspension Sciences of KhNMU as a student-centered approach to the beginning]. Studentocentrovanij navchal'nij proces yak zaporuka zabezpechennya yakostі vishchoї medichnoї osvіti: materіali LІІІ navch.-metod. konf. HNMU (Harkіv, 29 sіchnya 2020 r.) / Mіnіsterstvo ohoroni zdorov'ya Ukraїni, Hark. nac. med. un-t. Harkіv : HNMU, 2020. Vip. 10. P. 190 – 193.
Zhukova, О. (2020) Activity Of A Higher School Teacher On Forming Soft Skills For Students Of Humanitarian And Natural Specialties: Functions And Requirements. Scientific Journal Of Polonia University. № 39 (2). Рр. 229–241.
Zhukova, O., Mandragelya, V, Janužis, G. (2020) Development Of Soft Skills Of Students As Future Teachers In Conditions Of Crisis In Society. Education during a pandemic crisis: problems and prospects. Monograph. Eds. Tetyana Nestorenko & Tadeusz Pokusa. Opole: The Academy of Management and Administration in Opole. Рр.151 – 157.
What are «Soft Skills». Invstopedia URL: https://www.investopedia.com/terms/s/soft-skills.asp
Бучинська Т.В. Формування універсальних компетентностей людини в умовах інклюзивного розвитку світового господарства. Дис. на здобуття наук. ступ. канд. економічних наук за спеціальністю 08.00.02 – світове господарство і міжнародні економічні відносини. Тернопільський національний економічний університет, Тернопіль, 2018, 256 с.
Васиньова Н.С. Використання «САSЕ STUDУ» в освітньому процесі закладів вищої освіти як необхідний складник формування у студентів навичок SOFT SKILLS http://dspace.luguniv.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/6545/1/2020.pdf
Длугунович Н.А. Soft skills як необхідна складова підготовки ІТ-фахівців. Вісник Хмельницького національного університету. 2014. №6 (219). С.239–242.
Дроздова Ю.В, Дубініна О.В. Концептуальні підходи до визначення Soft skills у сучасних освітніх та професійних моделях. Soft skills – невід’ємні аспекти формування конкурентоспроможності студентів у XXI столітті». Київ.: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2020. С. 31 – 32 https://knute.edu.ua/file/NjY4NQ==/f5e21f8fa4b196951d084e7e586ab122.pdf
Закраєвська О.Ю. Ключова компетентність «уміння вчитись» як психолого-педагогічна проблема. Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки. 2014, № 3 (24). С. 148-152
Коваль К.О. Розвиток «soft skills» у студентів – один з важливіших чинників працевлаштування. Вісник Вінницького політехнічного університету. 2015. № 2. С. 162-167.
Коляда Н., Кравченко О. Практичний досвід формування «soft-skills» в умовах закладу вищої освіти. Актуальні питання гуманітарних наук. 2020. № 3(27). С. 137–145. http://www.aphn-journal.in.ua/archive/27_2020/part_3/26.pdf
Корнюш Г.В. Формування м’яких навичок у студентів закладів вищої освіти в контексті навчання іноземних мов. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки : зб. наук. пр. Х. : ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2020. № 36. С. 99-110. DOI: https://doi.org/10.26565/2073-4379-2020-36-08.
Положення про організацію освітнього процесу в Харківському національному університеті імені В. Н. Каразіна http://profkom.ua/normativni-dokumenti/polozhennya-pro-organizatsiyu-svitnogo-protsesu-harkivskomu-natsionalnomu-universiteti-imeni-v-n-karazina/
Рубцова М. Ю., Резнікова Н. В. Проблема самовизначення людини та поглиблення її компетенцій в умовах інклюзивного розвитку світового господарства: зв’язок з глобальними проблемами людства. Ефективна економіка. 2018. №. 8. http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6633
Ткачук І. , Сосновенко Н. Розвиток «SOFT SKILLS» у студентів коледжів https://lib.iitta.gov.ua/717748/1/Tkachuk_Sosnovenko_soft%20skills_2019_16-18.pdf
Троценко О.В. Вибірковий курс «Медична субкультура» на кафедрі суспільних наук ХНМУ як приклад студентоцентрованого підходу до навчання. Студентоцентрований навчальний процес як запорука забезпечення якості вищої медичної освіти: матеріали LІІІ навч.-метод. конф. ХНМУ (Харків, 29 січня 2020 р.) / Міністерство охорони здоров'я України, Харк. нац. мед. ун-т. Харків : ХНМУ, 2020. Вип. 10. С. 190 – 193.
Zhukova О. Activity Of A Higher School Teacher On Forming Soft Skills For Students Of Humanitarian And Natural Specialties: Functions And Requirements. Scientific Journal Of Polonia University. 39 (2020) 2. Рр. 229–241.
Zhukova O., Mandragelya V, Janužis G. Development Of Soft Skills Of Students As Future Teachers In Conditions Of Crisis In Society. Education during a pandemic crisis: problems and prospects. Monograph. Eds. Tetyana Nestorenko & Tadeusz Pokusa. Opole: The Academy of Management and Administration in Opole, 2020. Рр.151 – 157.
What are «Soft Skills». Invstopedia URL: https://www.investopedia.com/terms/s/soft-skills.asp