Моніторинг якості науково-методичної роботи в контексті компетентнісного підходу у вищій педагогічній освіті
Анотація
Стаття присвячена проблемі моніторингу науково-методичної роботи у закладах вищої педагогічної освіти, зокрема питанню діагностики її якості в контексті вимог компетентнісного підходу. Визначено термінологічне поле дослідження, окреслено головну мету та завдання створення системи моніторингу науково-методичної роботи у педагогічних закладах вищої освіти. Схарактеризовано деякі особливості моніторингових досліджень у сфері вищої педагогічної освіти на основі розгляду походження і розвитку феномену «моніторинг», його класифікації, виокремлення спільних і відмінних ознак у визначеннях різними авторами. Педагогічну діагностику розглянуто як чинник розвитку науково-методичної роботи, названо елементи моделі, напрями здійснення та етапи діагностичного обстеження реалізації різних аспектів науково-методичної роботи, спрогнозовано його результати. На підставі результатів наукового узагальнення, аналізу практики науково-методичної роботи у педагогічних закладах вищої освіти названо ключові критерії її якості та встановлено взаємозв’язок професійної і науковометодичної компетентності. Визначено протиріччя, що зумовлюють упровадження та основні категорії компетентнісного підходу, місце науково-методичної компетентності у системі компетентностей викладача педагогічного закладу вищої освіти. Зафіксовано зв’язок процесу формування науково-методичної компетентності педагога з інноваційністю його діяльності за певними етапами. Виокремлено та схарактеризовано компоненти структури науково-методичної компетентності: гносеологічний, аксіологічний, праксеологічний, професійно-особистісний. У контексті проведеного дослідження визначено об’єкт і показники сформованості науково-методичної компетентності викладача педагогічного закладу вищої освіти, розроблено схему її формування та складено характеристику окремих рівнів.
Завантаження
Посилання
/Посилання
REFERENCES:
Derkach, A. (Ed.). (2004). Akmeologiya: uchebnik [Acmeology : textbook]. Moskva : RAGS. 299 p. [in Russian].
Baydenko, V. (2005). Kompetentnostnyiy podhod k proektirovaniyu gosudarstvennyih obrazovatelnyih standartov vyisshego professionalnogo obrazovaniya (metodicheskie i metodologicheskie voprosyi) [Competency-based approach to the design of state educational standards of higher professional education (methodological and methodological issues)]. Moskva: isled. tsentr problem kachestva podgotovki spetsialistov, 114 p. [in Russian].
Bibik, N. (2004). Kompetentnisnyi pidkhid: refleksyvnyi analiz zastosuvannia.[Competency Approach: Reflexive analysis of application]. Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti : svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy [Competence Approach in Contemporary Education: World Experience and Ukrainian Perspectives: A Library for Educational Policy.] : biblioteka z osvitnoi polityky. Kyiv : K. I. S., pp. 47-52. [in Ukrainian].
Bilan, L. (2011). Metodychna pidhotovka vykladacha ahrarnoho vyshchoho navchalnoho zakladu. [Methodical preparation of the teacher of agrarian higher educational institution]. Naukovyi visnyk NUBiP Ukrainy, 159, pp. 28-35. [in Ukrainian].
Brazhe, T. (1982). Osnovnyie printsipyi sovershenstvovaniya professionalnoy kvalifikatsii uchiteley v IUU. [The basic principles of improving the professional qualifications of teachers in IUU]. Sovershenstvovanie professionalnyih znaniy i umeniy uchitelya v protsesse povyisheniya ego kvalifikatsii [Improving the professional knowledge and skills of the teacher in the process of improving his qualifications]. Moskva : APN SSSR,
p. 18-33. [in Russian].
Iehorova, V. (2011). Rozvytok kliuchovykh kompetentnostei naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv u systemi metodychnoi roboty vyshchoho navchalnoho zakladu [Development of key competences of scientific-pedagogical workers in the systematic work of higher education institution]. Candidate`s thesis. Kyiv, 22 p. [in Ukrainian].
Ielnikova, H. (2003). Monitorynh diialnosti kerivnyka. Dyrektor shkoly, litseiu, himnazii.[Monitoring of Head Activities. Headmaster, Lyceum, Gymnasium]. Naukovo-praktychnyi zhurnal dlia pratsivnykiv zakladiv osvity. [Scientific and practical journal for employees of educational institutions], 1, pp. 97-102. [in Ukrainian].
Zhernova, O.I. (2012). Naukovo-metodychne zabezpechennia navchalnoho protsesu u vyshchii shkoli: ustaleni normatyvy ta suchasni vymohy. [Scientific and methodological support of the educational process in high school: established norms and modern requirements]. Visnyk Knyzhkovoi palaty [Newsletter of the Book Chamber], 2, pp. 21. [in Ukrainian].
Kuzmina, N. (1990). Professionalizm lichnosti prepodavatelya i mastera proizvodstvennogo obucheniya. [Professionalism of the personality of the teacher and master of industrial training]. Moskva: Vyisshaya shkola, 199 p. [in Russian].
Natsionalna doktryna rozvytku osvity Ukrainy. [National doctrine of development of education of Ukraine] (2002). Vseukrainskyi zizd pratsivnykiv osvity. [Proceedings of the All-Ukrainian Congress of Education Workers]. Kyiv. [in Ukrainian].
Novyi tlumachnyi slovnyk ukrainskoi movy (1999). Kyiv : Akotit, 942 p. [in Ukrainian].
Markova, A. (1995). Psihologicheskie kriterii i stupeni professionalizma uchitelya. [Psychological criteria and levels of teacher professionalism]. Pedagogika, 6, p. 56-63. [in Russian].
Maslov, V. (1997). Pryntsypy menedzhmentu v ustanovakh osvity. [Principles of management in educational institutions]. Osvita i upravlinnia, 1, pp. 77-81[in Ukrainian].
Lokshyna, O. (Ed.). (2004). Monitorynh yakosti osvity: svitovi dosiahnennia ta ukrainski perspektyvy [Monitoring the quality of education: world achievements and Ukrainian perspectives]. Kyiv: K. I. S. 128, pp. 26. [in Ukrainian].
Lukina, T. O. (2005). Monitorynh yakosti osvity: teoriia ta praktyka. [Education quality monitoring: theory and practice]. Kyiv: Pleiady, 112 p. [in Ukrainian].
Podlasyiy, I. (2010). Pedagogika : uchebnik. Moskva : Prayt, 574 p. [in Russian].
Stepanets, I. (2017). Teretyko-metodychni osnovy monitorynhu naukovo-metodychnoi diialnosti vykladachiv pedahohichnykh VNZ. [Theoretical and methodological bases for monitoring the scientific and methodological activity of teachers of pedagogical universities]. Vcheni zapysky KhHU «NUA». (Iss.23). Kharkiv : NUA. 580 p. [in Ukrainian].
Strelnikov, V. (1990). Rozvytok profesiinoi kompetentnosti vchyteliv u zakladakh pisliadyplomnoi osvity [Development of professional competence of teachers in postgraduate education institutions].Candidate`s thesis. Kyiv, 223 p. [in Ukrainian].
Korsak, K , Korsak, Yu., Tarutina, Z. , Pokhresnyk, A. & Kozlakova, H. and others (Eds). (2012). Teoretychni zasady monitorynhu yakosti vyshchoi pryrodnychoi ta inzhenernoi osvity [Theoretical principles of monitoring the quality of higher natural and engineering education]. Kyiv : Pedahohichna dumka, 207 p. [in Ukrainian].
Shishov, S. & Kalney, V. (2012). Shkola : Monitoring kachestva obrazovaniya. [Monitoring the quality of education]. Moskva : Pedagogicheskoe obschestvo Rossii, 320 p. [in Russian].
Акмеология : учебник / под ред. А. А. Деркача. Москва : РАГС, 2004. 299 с.
Баи˘ денко В. Н. Компетентностныи˘ подход к проектированию государственных образовательных стандартов высшего профессионального образования (методические и методологические вопросы). Москва : Ислед. центр проблем качества подготовки специалистов, 2005. 114 с.
Бібік Н. М. Компетентніснии˘ підхід: рефлексивнии˘ аналіз застосування. Компетентнісний підхід у сучасній освіті : світовий досвід та українські перспективи : бібліотека з освітньої політики. Киı̈в : К. І. С., 2004. С. 47-52.
Білан Л. Л. Методична підготовка викладача аграрного вищого навчального закладу. Науковий вісник НУБіП України. 2011. № 159. С. 28-35.
Браже Т. Г. Основные принципы совершенствования профессиональнои˘ квалификации учителеи˘ в ИУУ. Совершенствование профессиональных знаний и умений учителя в процессе повышения его квалификации: сб. научн. трудов. Москва : АПН СССР, 1982. С. 18-33.
Єгорова В. В. Розвиток ключових компетентностеи˘ науково-педагогічних працівників у системі методичноı̈ роботи вищого навчального закладу: дис… канд. пед. наук :13.00.04. Киı̈в, 2011. 22 с.
Єльнікова Г. В. Моніторинг діяльності керівника. Директор школи, ліцею, гімназіı̈. Науково-практичний журнал для працівників закладів освіти. 2003. № 1. С. 97-102.
Жернова О. І., Жернова О. І. Науково-методичне забезпечення навчального процесу у вищіи˘ школі: усталені нормативи та сучасні вимоги. Вісник Книжкової планети. 2012. № 2. С. 21.
Кузьмина Н. В. Профессионализм личности преподавателя и мастера производственного обучения. Москва : Высшая школа, 1990. 199 с.
Національна доктрина розвитку освіти Украı̈ни. Всеукраїнський з’їзд працівників освіти. Киı̈в, 2002. 232с.
Новии˘ тлумачнии˘ словник украı̈нськоı̈ мови : У п-н Т-К. : Акотіт, 1999. Т. 4. 942 с.
Маркова А. К. Психологические критерии и ступени профессионализма учителя. Педагогика. 1995. № 6. С. 56-63.
Маслов В. І. Принципи менеджменту в установах освіти. Освіта і управління. 1997. № 1. С. 77-81.
Моніторинг якості освіти: світові досягнення та украı̈нські перспективи / за заг. ред. О. І. Локшиноı̈. Киı̈в: К. І. С., 2004. 128 с.
Лукіна Т. О. Моніторинг якості освіти: теорія та практика. Киı̈в: Плеяди, 2005.112 с.
Подласыи˘ И. П. Педагогика : учебник. 2-е изд., доп. Москва : Праи˘ т, 2010. 574 с.
Степанець. І. О. Теретико-методичні основи моніторингу науково-методичноı̈ діяльності викладачів педагогічних ВНЗ. Вчені записки ХГУ «НУА». Харків : НУА, 2017. Т. 23. С. 252-263.
Стрельніков В. Ю. Розвиток професіи˘ ноı̈ компетентності вчителів у закладах післядипломноı̈ освіти: дис… канд. пед. наук : 13.00.01. Киı̈в, 1990. 223 с.
Теоретичні засади моніторингу якості вищоı̈ природничоı̈ та інженерноı̈ освіти : монографія / Корсак К. В., Корсак Ю. К., Тарутіна З. Є., Похресник А. К., Козлакова Г. О. та ін. Киı̈в : Педагогічна думка, 2012. 207 с.
Шишов С. Е. Кальнеи˘ В. А. Школа : мониторинг качества образования. Москва : Педагогическое общество России, 2000. 320 с.