Музей закладу вищої освіти в контексті позашкільної освіти: актуальні завдання
Анотація
У статті на основі принципів музейної педагогіки аналізується роль музеїв закладів вищої освіти України у позашкільній освіті. Зокрема, це здійснюється за такими основними напрямками культур-но-освітньої діяльності музеїв як інформування, навчання, розвиток творчих засад. Інформування – це перша ступінь засвоєння музейної інформації, тобто первісне отримання відомостей про музей та його колекції. Зокрема, у даному випадку були проаналізовані сайти провідних університетів Украї-ни і ті веб-ресурси, де згадуються й вузівські музеї. Акцентовано увагу як на позитивних зрушеннях, так і проблемних моментах в цьому плані. Навчання – друга ступінь засвоєння музейної інформації на якісно іншому рівні, яка включає передачу та засвоєння знань, а також набуття певних умінь та навичок. Оскільки експозиції цих музеїв зорієнтовані на нематеріальну спадщину (історія ідей), то це створює значні труднощі у процесі комунікації зі школярами. Робиться висновок, що поки вузівські музеї недостатньо використовують педагогічні інновації в екскурсійній діяльності. Зокрема зазна-чено, що музейна інформація може бути активно засвоєна в ігровій формі, тож постає питання про методику таких ігор. Розвиток творчих засад – вища ступінь засвоєння музейної інформації, коли за мету ставиться розкрити творчі здібності дітей на основі вивчення музейних зібрань. Наводяться приклади такого роду форм діяльності. У підсумку констатується, що вузівські музеї як осередки по-закласної освітньої роботи зі школярами сьогодні є перспективним полем діяльності як музейників, так і широкого освітянського загалу. У закладах вищої освіти накопичено не лише цікаві, а подекуди й унікальні колекції, є певний досвід організації позашкільної освіти. Головне ж полягає в тому, що університетські музеї є тими осередками, які разом з іншими структурами, здатні підготувати ді-тей до дослідницької діяльності, розвинути їхні природні здібності. Втім для того, щоби зазначений потенціал музеїв використовувався ефективно слід активніше засвоювати інноваційну педагогічну парадигму інтеграції освіти і науки.
Завантаження
Посилання
/Посилання
REFERENCES
Aarts, G. (2009). Strategichnyj menedzhment [Strategic management]. Muzej: menedzhment i osvitnja dijal'nist'. L'viv, Ukraine : Litopys, р. 23-45.[in Ukrainian].
Galkina, E. (1997). Netradicionnye formy raboty muzeev s jetnogra icheskimi kollekcijami [Unconventional forms of museum work with ethnographic collections]. Muzejnaja jekspozicija: teorija i praktika, iskusstvo jekspozicii, novye scenarii i koncepcii. Na puti k muzeju XXІ veka. Moskva, Russia : Rossijskij institut kul'turologii, р. 89-98. [in Russian].
Gal'chenko, M. (2017) Principi naukovoı̈osvіti [The principles of scienti ic education]. Navchannja і vihovannja obdarovanoї ditini. Iss. 1, р. 32-39. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nivoo_2017_1_6 (accessed 19.08.2019). [in Ukrainian].
Eliseeva, T. P. (2003) Svidetel' istinnoj istorii (Muzejnyj kompleks Har'kovskoj gosudarstvennoj akademii
gorodskogo hozjajstva) [Witness of true history (Museum complex of Kharkiv State Academy of Municipal Economy)]. Nevycherpne dzherelo duhovnosti (Narysy pro dijal'nist' muzei'v istorii' vyshhyh navchal'nyh zakladiv m. Kharkova) / : red. V. I. Astahova. Kharkiv, Ukraine: NUA, р. 50–61. [in Russian].
Ena, T. N. (2010-2014). Muzej ystoryy NUA: osobennosty funkcyonyrovanyja v ynnovacyonnom uchebnom
zavedenyy [Museum of History in People’s Ukrainian Academy: features of functioning in an innovative
educational institution]. Paper presented at Luniov’ readings : Proceedings of the Science and Practical Seminars
(94-106). Kharkiv, Ukraine. [in Ukrainian].
Kazanceva, L. V. (2011). Jevropejs'kyj pogljad na problemy universytets'kyh muzei'v ta kolekcij [European perspective on the issues of university museums and collections]. Muzei' Ukrai'ny, 3(41), р. 12-15. [in Ukrainian].
Kazanceva, L. V. (2012). Suchasnyj portret ukrai'ns'kogo universytets'kogo muzeju – pogljad sekcii' UMAC
pry ICOM Ukrai'ny [Contemporary portrait of Ukrainian University Museum – view of UMAC section at ICOM Ukraine]. Paper presented at Conf. «University Museums: European Experience and Ukrainian Practice» - Kiev, 2011, October 6-7 (139-150). Nizhyn, Ukraine. [in Ukrainian].
Kift, A. van de (2009). Cil'ovi grupy [Targetgroups]. Muzej: menedzhment i osvitnja dijal'nist'. L'viv, Ukraine : Litopys, p. 147 – 151. [in Ukrainian].
Kobtsev, K. (2009). Іnformatsіynі tekhnologіı̈v muzeı̈[Information technologies in a museum]. Muzey: menedzhment і osvіtnya dіyal'nіst'. L'vіv, Ukraine : Lіtopis, p. 132 –141. [in Ukrainian].
Kras'ko, O. (2016, March 27). Dosvіd vikoristannya programnogo zabezpechennya «Khronozum» u vistavkovіy dіyal'nostі Muzeyu іstorіı̈KhNU іmenі V. N. Karazіna [The experience of using Chronozum software in exhibition activities of the History Museum of V. N. Karazin Kharkiv National University]. Paper presented at 6th Luniov’ reading : Proceedings of the Science and Practical Seminar «Contemporary Museum Exposition: Time Requirements and New Opportunities» (103-110). Kharkіv, Ukraine. [in Ukrainian].
Kruglova, V. V. (2016). «Landau Tsentr»: spriymaєmo nauku po novomu [LandauCenter: we take science in a new way]. Paper presented at 6th Luniov’ reading : Proceedings of the Science and Practical Seminar «Contemporary Museum Exposition: Time Requirements and New Opportunities» - 2015, March 27 (111-114). Kharkіv, Ukraine. [in Ukrainian].
Kruglova, V. V. (2017). Rozumnim buti modno. Ta chi modno buti prosvіtnikom? [It is wise to be fashionable. Is it fashionable to be an educator?]. Paper presented at 7th Luniov’ reading : Proceedings of the Science and Practical Seminar «Museum staff and its problems» - 2016, March 24 (30-35). Kharkіv, Ukraine. [in Ukrainian].
Kudlay, L. K. (2016). Osoblivostі provedennya ekskursіy dlya dіtey doshkіl'nogo ta molodshogo shkіl'nogo vіku v Muzeı̈klubu yunikh moryakіv [Features of tours for preschool and primary school age in the Museum of young seamen club]. Paper presented at 6th Luniov’ reading : Proceedings of the Science and Practical Seminar «Contemporary Museum Exposition: Time Requirements and New Opportunities» - 2015, March 27 (115-121). Kharkіv. [in Ukrainian].
Lutajeva, T. V. (2017) Rol' naukovtsіv Clobozhanshchini v organіzatsіı̈roboti medichnikh muzeı̈v vishchikh navchal'nikh zakladіv v ХІХ – na pochatku ХХ st. [The role of scientists of the Slobozhanshchina region in the
organization of work of medical museums of higher educational institutions in the 19th – early 20th century].
Pedagogіchnі nauki: teorіya, іstorіya, іnnovatsіynі tekhnologії. Sumi, 4 (68), р. 200–215. [in Ukrainian].
Muzeinaia pedagogika: Iz opyta metodicheskoi raboty [Museum pedagogy: from the experience of methodical work]: red. A. N. Morozovoi, O. V. Mel'nikovoi. Moskva : TTs Sfera. [in Russian].
Muravjova, I. M. (2018). Interaktyvni zanjattja dlja ditej doshkil'nogo viku na bazi Derzhavnogo muzeju pryrody Harkivs'kogo nacional'nogo universytetu imeni V. N. Karazina [Interactive classes for preschool children on the basis of the Nature Museum of V.N. Karazin Kharkiv National University]. Geo&Bio. Visnyk Nacional'nogo naukovo-pryrodoznavchogo muzeju. Iss. 16., р. 110–114. [in Ukrainian].
Muravs'ka, S. V. (2014). Muzeі ta kolektsіı̈vishchikh navchal'nikh zakladіv na ukraіns'kikh zemliakh (kіnets'
XVII – pochatok ХХ st.) [Museums and collections of higher education institutions in Ukrainian lands (late 17th - early 20 th centuries)]. Pratsі Tsentru pam'iatkoznavstva, 25, р. 120 – 129. [in Ukrainian].
Muravs'ka, S. V. (2018). Muzejni zaklady u systemi vyshhoi' osvity Zahidnoi' Ukrai'ny na tli svitovyh tendencij [Museums in the higher education system of Western Ukraine against the background of world trends]. L'viv, Ukraine : Manuskrypt.
Muravs'ka, S. V. (2013). Promocijni ob’jednannja muzei'v vyshhyh navchal'nyh zakladiv ta osoblyvosti i'hn'ogo stvorennja [Promotional associations of museums of higher education institutions and features of their creation]. Praci Centru pam'jatkoznavstva. Iss. 24, р. 178 – 187. [in Ukrainian].
Pavlenko, Ju. G. (2008). Muzei' pedagogichnogo pro ilju jak faktor profesijnoi' pidgotovky majbutnih uchyteliv [Museums of pedagogical pro ile as a factor of future teachers' professional training] : Abstract of candidate’s thesis. Kharkіv [in Ukrainian].
Samojlenko, L. G. (2012). Misija universytets'kogo muzeju i jogo misce v strukturi vyshhogo navchal'nogo zakladu ta u muzejnij merezhi mista (storinky istorii' ta suchasnyj stan) [Mission of the University Museum and
its place in the structure of the higher education institution and in the museum network of the city (pages of history and current state)]. Paper presented at Conf. «University Museums: European Experience and Ukrainian Practice» - Kiev, 2011, October 6-7 (338-360). Nizhyn, Ukraine. [in Ukrainian].
Samojlenko, L. (2016). Osvita v muzei' j muzejna osvita v istorii' Kyi'vs'kogo universytetu [Museum education in the history of Kyiv University]. Visnyk Kyi'vs'kogo nacional'nogo universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Istorija. Iss. 4, p. 53–62. [in Ukrainian].
Suchasni tendencii' v jevropejs'kyh muzejah. Lekcija Mihaila Gnjedovs'kogo [Current trends in European museums. Lecture by Michael Gnedovsky]. Istorychna pravda. 2012. 25 grudnja. Retrieved from: https://www. istpravda.com.ua/articles/2012/12/25/105482/ (accessed 19.08.2019). [in Ukrainian].
Timchenko, N.S. (2003). Samyi iunyi vuzovskii muzei (Muzei istorii Khar'kovskogo gumanitarnogo universiteta «Narodnaia ukrainskaia akademiia») [The youngest university museum (Museum of History of Kharkiv Humanitarian University «People's Ukrainian Academy»)]. Nevycherpne dzherelo duhovnosti (Narysy pro dijal'nist' muzei'v istorii' vyshhyh navchal'nyh zakladiv m. Kharkova) : zagal. red. V. I. Astahovoi'. Kharkіv, Ukraine, p. 62 –75. [in Russian].
Timmer, D. (2009). Osvitnij materal dlja shkil'nyh vchyteliv [Educational material for school teachers]. Muzej: menedzhment i osvitnja dijal'nist'. L'viv : Litopys, p. 215 – 218. [in Ukrainian].
Hinc, G.-M. (2019, August 15). Muzej – ce instrument prymyrennja suspil'stva [A museum is a tool for reconciling society]. Istorychna pravda. Retrieved from: https://www.istpravda.com.ua/articles/514a3df8d8f1f/ (accessed 19.08.2019). [in Ukrainian].
Chomu i hto hodyt' v muzej? Lekcija top-menedzhera Brytans'kogo muzeju [Why and who goes to the museum? Lecture by the top manager of the British Museum] (2013. February, 25). Istorychna pravda. Retrieved from: https://www.istpravda.com.ua/ articles/2013/02/25/112732/(accessed 19.08.2019). [in Ukrainian].
Shydlovs'kyj, I. V. (2012). Istorija muzejnoi' spravy ta zoologichnyh muzei'v universytetiv Ukrai'ny [History of museum science and university zoological Museums of Ukraine]. L'viv, Ukraine: LNU im. I. Franka.[in Ukrainian].
Shmit, F. I. (1929). Muzejnoe delo. Voprosy jekspozicii [Museum science. Exposure issues]. Leningrad : Academia. [in Russian].
Juhnevich, M. Ju. (2001). Ja povedu tebja v muzej [I' ll take you to the museum : textbook] : ucheb. posobie po muzejnoj pedagogike. Moskva : Rossijskij institut kul'turologii. [in Russian].
Аартс Г. Стратегічнии менеджмент. Музей: менеджмент і освітня діяльність. Львів : Літопис, 2009.
С. 23–45.
Галкина Е. Нетрадиционные формы работы музеев с этнографическими коллекциями. Музейная экспозиция: теория и практика, искусство экспозиции, новые сценарии и концепции. На пути к музею ХХІ века. Москва : Россиискии институт культурологии, 1997. С. 89 – 98.
Гальченко М. Принципи науковоı̈освіти Навчання і виховання обдарованої дитини. 2017. Вип. 1. С. 32-39. URL:http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nivoo_2017_1_6 (дата звернення: 19.08.2019).
Елисеева Т. П. Свидетель истиннои истории (Музеиныи комплекс Харьковскои государственнои академии городского хозяиства). Невичерпне джерело духовності (Нариси про діяльність музеı̈в історіı̈ вищих навчальних закладів м. Харкова) / за загал. ред. В.І. Астаховоı̈.Харків : НУА, 2003. С. 50–61.
Ена Т. Н. Музеи истории НУА: особенности функционирования в инновационном учебном заведении.
Луньовські читання: Матер. наук.-практ. семінарів (2010 – 2014). Харків, 2014. С. 94 – 106.
Казанцева Л. В. Європеи ськии погляд на проблеми університетських музеı̈в та колекціи. Музеї України. 2011. №3(41). С. 12 – 15.
Казанцева Л. В. Сучаснии портрет украı̈нського університетського музею – погляд секціı̈UMAC при ICOM Украı̈ни. Університетські музеї: європейський досвід та українська практика: матеріали конф. (Київ, 6-7 жовтня 2011 р.). Ніжин, 2012. С. 139 – 150.
Кіфт А. ван де Цільові групи. Музей: менеджмент і освітня діяльність. Львів : Літопис, 2009. С. 147 – 151.
Кобцев К. Інформаціині технологіı̈в музеı̈.Музей: менеджмент і освітня діяльність. Львів : Літопис, 2009. С. 132 – 141.
Красько О. Досвід використання програмного забезпечення «Хронозум» у виставковіи діяльності Музею історіı̈ХНУ імені В.Н. Каразіна . VI Луньовські читання. Сучасна музейна експозиція: вимоги часу та нові можливості: Матер. наук-практ. семінару 27 березня 2015 р. Харків, 2016. С. 103 – 110.
Круглова В. В. «ЛандауЦентр»: сприимаємо науку по новому. VI Луньовські читання. Сучасна музейна
експозиція: вимоги часу та нові можливості: Матер. наук-практ. семінару 27 березня 2015 р. Харків, 2016. С. 111 – 114.
Круглова В. В. Розумним бути модно. Та чи модно бути просвітником? VIІ Луньовські читання. Музейний колектив і його проблеми: Матер. наук-практ. семінару 24 березня 2016 р. Харків, 2017. С. 30 – 35.
Кудлаи Л. К. Особливості проведення екскурсіи для дітеи дошкільного та молодшого шкільного віку в Музеı̈клубу юних моряків. VI Луньовські читання. Сучасна музейна експозиція: вимоги часу та нові можливості: Матер. наук-практ. семінару 27 березня 2015 р. Харків, 2016. С. 115 – 121.
Лутаєва Т. В. Роль науковців Cлобожанщини в організаціı̈роботи медичних музеı̈в вищих навчальних закладів в ХІХ – на початку ХХ ст. Педагогічні науки : теорія, історія, інноваційні технології. Суми, 2017. № 4 (68). С. 200-215.
Музеиная педагогика: Из опыта методическои работы : ред. А. Н. Морозовои, О. В. Мельниковои . Москва : ТЦ Сфера, 2006. 416 с.
Муравиова І. М.Інтерактивні заняття для дітеи дошкільного віку на базі Державного музею природи Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Geo&Bio. Вісник Національного науково-
природознавчого музею. 2018. Вип. 16. С. 110–114.
Муравська С.В. Музеı̈та колекціı̈вищих навчальних закладів на украı̈нських землях (кінець XVII –
початок ХХ ст.). Праці Центру пам’яткознавства. Киı̈в, 2014. Вип. 25. С. 120 – 129.
Муравська С. В. Музеи ні заклади у системі вищоı̈освіти Західноı̈Украı̈ни на тлі світових тенденціи. Львів: Манускрипт, 2018. 244 с.
Муравська С. В. Промоціи ні об’єднання музеı̈в вищих навчальних закладів та особливості ı̈хнього створення. Праці Центру пам’яткознавства. Киı̈в, 2013. Вип. 24. С. 178 – 187.
Павленко Ю. Г. Музеı̈педагогічного профілю як фактор професіиноı̈підготовки маибутніх учителів : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Харків, 2008. 22 с.
Самоиленко Л. Г. Місія університетського музею і иого місце в структурі вищого навчального закладу та у музеиніи мережі міста (сторінки історіı̈та сучаснии стан). Університетські музеї: європейський досвід та українська практика: матеріали конф. (Київ, 6-7 жовтня 2011 р.).С. 338 – 360.
Самоиленко Л. Освіта в музеı̈и музеина освіта в історіı̈Киı̈вського університету. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Історія. 2016. Вип. 4. С. 53–62.
Сучасні тенденціı̈в європеиських музеях. Лекція Міхаіла Гнєдовського. Історична правда. 2012. 25
грудня. URL: https://www. istpravda.com.ua/articles/2012/12/25/105482/ (дата звернення: 19.08.2019).
Тимченко Н. С. Самыи юныи вузовскии музеи (Музеи истории Харьковского гуманитарного университета «Народная украинская академия»). Невичерпне джерело духовності (Нариси про діяльність музеїв історії вищих навчальних закладів м. Харкова) : загал. ред. В. І. Астаховоı̈.Харків, 2003. С. 62 – 75.
Тіммер Д. Освітніи матерал для шкільних вчителів Музей: менеджмент і освітня діяльність. Львів :
Літопис, 2009. С. 215 – 218.
Хінц Г.-М. Музеи – це інструмент примирення суспільства. Історична правда. 2019. 15 серпня. URL: https://www. istpravda.com.ua/articles/514a3df8d8f1f/ (дата звернення: 19.08.2019)
Чому і хто ходить в музеи ? Лекція топ-менеджера Британського музею. Історична правда.
25 лютого. URL: https://www.istpravda.com.ua/ articles/2013/02/25/112732/ (дата звернення: 19.08.2019).
Шидловськии І. В. Історія музеиноı̈справи та зоологічних музеı̈в університетів Украı̈ни. Львів : ЛНУ ім. І. Франка, 2012. 112 с.
Шмит Ф. И. Музеиное дело. Вопросы экспозиции. Ленинград : Academia. 1929. 246 с.
Юхневич М. Ю. Я поведу тебя в музеи : учеб. пособие по музеинои педагогике. Москва : Россиискии институт культурологии, 2001. 223 с.