Gumnasiums as a way to the socialization of student youth of the peoples of the northern azov region in the late XIXth – early XXth centuries

  • М. М. Красюкова
Keywords: gymnasiums, socialization, student youth, education, cultural and educational practices, the peoples of the Northern Azov region, educational institutions, cultural development

Abstract

The article analyzes the scientific research of scientists on the coverage of historical aspects that influenced the development of gymnasiums, which contributed to a new path towards the socialization of the student youth of the peoples of the Northern Azov region in the late XIXth – early XXth centuries on the basis of the study of scientific literature on the affected problem. The types of educational institutions, the system of teaching and subjects taught to students in the period under review are highlighted. The socio-economic impact on the formation or reduction of various types of student institutions is analyzed. The article examined the participation of educational societies, which actively contributed to the opening of new educational institutions and funding education in the region. The process of cultural and educational development of the peoples of the Northern Azov region during the important period of their paradigm on the basis of published sources and scientific literature is analyzed and highlighted.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Бацак Н.І. Грецька спільнота Надазов’я: етнокультурні процеси ( остання чверть XVIII – початок XX століття ) / Бацак Н.І. [ Відповід. ред. член-кор. НАН України, д-р істор. наук О.П. Реєнт ] - К.: Реферат, 2010. – 270 с.

Константинов Н.А. Очерки по истории средней школы. Гимназии и реа-льне училища с конца XIX в. До февральской революции 1917 года. – М., 1956. – С. 17-19.

Красюкова М.М. Гімназії як центр просвіти учнівської молоді народів Північного Приазов’я. – Materialy XIII Miedzynarodowej naukowi-praktycznej konferencji «Naukowa przestrzen Europy - 2017», Tom 3: Peda-gogiczne nauki. Przemysl: Nauka i studia. – С. 63-65.

Красюкова М.М. Нові тенденції шкільництва в культурно-освітньому про-сторі народів Північного Приазов’я на початку ХХ століття / М. М. Кра-сюкова // Матеріали Всеукраїнської науково-методичної конференції, «Компетентнісний підхід в освіті та професійній діяльності» – Х., 2018.

Красюкова М.М. Розвиток шкільництва на початку ХХ століття в культу-рно-освітніх практиках народів Північного Приазов’я / М. М. Красюкова // Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного універси-тету. Серія: Педагогіка 1 (18)’ 2017. – С. 251-256.

Красюкова М.М. Умови виховання учнівської молоді у християнських конфесіях народів Північного Приазов’я. – Материали за ХІІІ Междуна-родна научна практична конференция, «Ключови въпроси в съвременната наука – 2017», Volume 6: Педагогически науки. София. «Бял ГРАД-БГ» – С. 6-9.

Нейкрих Г. Краткая историческая записка о Мариупольской гимназии. – Мариуполь, 1881. – С. 2.

Отчет о состоянии Мариупольской Мариинской женской гимназии за 1895 гражданский год. – Мариуполь, 1896.

Очерки истории школы и педагогической мысли народов СССР. Конец XIX – начало ХХ ст. – М., 1991.

Памятная книжка Одесского ученого округа на 1913/1914 учебный год. – Ч. I, II. – Одесса, 1914

Published
2018-12-06
Cited
How to Cite
Красюкова, М. М. (2018). Gumnasiums as a way to the socialization of student youth of the peoples of the northern azov region in the late XIXth – early XXth centuries. Scientific Notes of the Pedagogical Department, (43), 176-186. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/11958