Features of the formation of foreign language communicative competence of technical students in the context of blended learning

Keywords: foreign language communicative competence, blended learning, foreign language, information and communication technologies, means of distance learning

Abstract

In today’s conditions, with the transition to a distance and mixed form of education, the higher school is undergoing a stage of reform, which involves new approaches to the formation of the content of education, to the forms and methods of quality control of higher education, new ways of organizing and optimizing the independent work of students. Mastering universal methods of professional activity becomes an integral part of modern language education; formation and development of foreign language communicative competence, research skills and the ability to use modern information and communication technologies in their professional activities, the ability to quickly respond to changing socio-economic conditions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Андрейко Я. В. Іншомовна професійна комунікативна компетенція. Педагогічні науки. 2018, 63, 238–241.
2. Богучарова, О. І., & Тишакова, Л. Т. Особливості формування іншомовної комунікативної компетентності правоохоронців з використанням технологій дистанційного навчання. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Філологічні науки, (3 (334), 2020, 173–182. DOI: https://doi.org/10.12958/2227-2844-2019-3(334)-173-182
3. Васільєва, Л. Дистанційне навчання в закладах вищої освіти – сучасний виклик сьогодення. Молодий вчений, 6 (82), 2020, 312-315. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2020-6-82-63
4. Губіна А., Мартинюк А., Герасимчук Г. Технологія перевернутого навчання у практиці вивчення іноземної мови у технічному ЗВО. Інноватика у вихованні. 17, 2023, 202-210.
5. Гурова Т. Ю. Формування професійної комунікативної компетентності майбутнього вчителя англійської мови на засадах інтерактивного навчання. Вісник Житомирського державного університету. No82., 2016, 20 – 25.
6. Задорожна, І. Формування іншомовної комунікативної компетентності майбутніх учителів із використанням технологій проблемного навчання. ARS LINGUODIDACTICAE, (1), 2017, 11–16. DOI: https://doi.org/10.17721/2663-0303.2017.1.02
7. Конопляник Л.М., Коваленко О.О. Використання засобів змішаного навчання під час викладання англійської мови професійного спрямування в закладах вищої освіти. Теорія і методика професійної освіти, 10. Т. 2. 2019, 111-116.
8. Корж О.Ю., Романюк Л.В. Особливості дистанційного навчання іноземних мов студентів немовних спеціальностей. Традиційні та інноваційні підходи до наукових досліджень. // Матеріали міжнар. наук. конференції. Т 2. 10.04.2020. Луцьк, 2020. С. 98-99. URL: https://doi.org/10.36074/10.04.2020.v2.19
9. Моцар М. М. Формування полікультурної компетентності майбутніх перекладачів з використанням технологій дистанційного навчання: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Київ, 2018. 22с.
10. Свириденко, І. М., & Кравець, О. Є. Формування іншомовної комунікативної компетентності учнів середньої школи засобами відеоматеріалів. Імідж сучасного педагога, (1(202), 2022, 59–63. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-1(202)-59-63
11. Ткачук Г. Теоретичні аспекти та стан впровадження змішаного навчання у закладах вищої освіти України. European vector of contemporary psychology, pedagogy and social sciences: the experience of Ukraine and the Republic of Poland : сollective monograph. Vol. 1. Sandomierz : Izdevnieciba Baltija Publishing. 2018. P. 465–484.
12. Триндюк, В., Мартинюк, А., Губіна, А. Особливості організації занять з іноземної мови в умовах змішаного навчання. Інноватика у вихованні 13, 2021, 256-260. DOI: https://doi.org/10.35619/iiu.v2i13.331
13. Хвалибога, Т. І., & Паласюк, М. І. Особливості і перспективи формування іншомовної комунікативної компетентності у студентів закладів вищої освіти. Медична освіта, (4), 2023, 94–98. DOI: https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2022.4.13639
14. Чеберяк, Є. Є. Формування іншомовної комунікативної компетентності студентів немовних спеціальностей засобами інтерактивних технологій навчання. Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія: Іноземна філологія. Методика викладання іноземних мов, (92), 2021, 124-128. DOI: https://doi.org/10.26565/2227-8877-2020-92-17
15. Чорна В. Особливості іншомовної комунікативної компетентності в удосконаленні фахової діяльності вчителя іноземної мови. Імідж сучасного педагога. 2021. No 5 (200), 80-84.
16. Al-Naabi, I. Is it Worth Flipping? The Impact of Flipped Classroomon EFL Students’ Grammar. English Language Teaching·Vol. 13, No. 6, 2020, РР. 144-155. doi: 10.5539/elt.v13n6p64
17. Khasanah, U., & Anggoro, K. J. Accessible flipped classroom model for pronunciation instruction: Its effectiveness and students’ perception. International Journal of Instruction, 15(1), 2022, 185-196. DOI: https://doi.org/10.29333/iji.2022.15111a
18. Putri, J. & Nurkhamidah, N. The Implementation of Flipped Classroom to Develop Students’ Reading Skill. Acitya: Journal of Teaching and Education, 5(1), 2023, 156-170. DOI: https://doi.org/10.30650/ajte.v5i1.3509
19. Sandal, J.-U., Detsiuk, T., & Kholiavko, N. Developing foreign language communicative competence of engineering students within university extracurricular activities. Advanced Education, 7(14), 2020, 19–28. DOI: https://doi.org/10.20535/2410-8286.192411
20. Vasilieva, P. Foreign language communicative competence: problems, approaches, searches and solutions. International Scientific Journal of Universities and Leadership, (9), 2020, 98-108. DOI: https://doi.org/10.31874/2520-6702-2020-9-1-98-108
Published
2023-12-30
Cited
How to Cite
Anastasiia Serhiivna Ptushka. (2023). Features of the formation of foreign language communicative competence of technical students in the context of blended learning. Scientific Notes of the Pedagogical Department, (53), 46-56. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/23588