Formation of futureeducators’tolerancein the inclusive environment

  • Г. Ф. Пономарьова
Keywords: inclusive educational environment, tolerance, humanistic paradigm, vicarization, individual characteristics

Abstract

The research deals with the study of the issue of thefutureeducators’in inclusive environment formation of tolerance among future educators in the inclusive environment of higher pedagogicaleducational establishmentin the context of solving the complex of problems of inclusive education.

It is placed the emphasis on the development of the humanistic potential of the relationship between the subjects of the educational process as a condition for the realization of the humanistic paradigm of education.The inclusive educational environment, which determines the humanistic orientation of the educational process, is characterized.

On the basis of theoretical analysis of scientific publications, the results of research on the development of education as an inclusive environment and the formation of tolerance of such people who are its subjects, are summarized.

Using comparisons allowed us to trace the development of the concept «tolerance» and find out its current content within the context of researching problem.

By the scientific generalization, the notion "tolerance" and the ways of its formation are defined. The expediency of creating an inclusive educational environment in higher pedagogical educational establishmentis substantiated, its main features are mentioned and the importance of tolerant relationships in such environment is emphasized.

The key positions of the positive experience of forming tolerance of students in the inclusive educational environment are generalized.

Using polling methods and questionnaires, the reasons hindering the development of an inclusive educational environment, and some factors having a positive effect on its formation as anenvironmental of tolerant relationship between subjects are found.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Бондар В. Інтеграція дітей з обмеженими психофізичними можливостями в загальноосвітні заклади : за і проти. Дефектологія. 003. № 3. С. 2–5.

Виготський Л. С. Основи дефектології. Спб. : Лань, 2003. С. 33–36.

Галкин А. А., Красин Ю. А. Культура толерантности перед вызовами глобализации. Социологические исследования. 2003. № 8. С. 64.

Калініченко І. О. Особливості формування інклюзивного розвитку дитини. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами : матеріали ХІ Міжнар. наук.-прак. конф. (Київ, 23–24 лист. 2011 р.). Київ, 2011. С. 44–51.

Концептуальні аспекти інклюзивної освіти / Інклюзивна школа : особливості організації та управління : навчально-методичний посібник / Кол. : авторів : Колупаєва А. А., Найда Ю. М., Софій Н. З. та ін. ; за заг. ред. Даниленко Л.І. Київ, 2007. 128 с.

Погодина А. А. Толерантность : термин, смысл, позиция, программа. История. 2002. № 11. С. 4.

Соколов В. М. Толерантность : состояние и тенденции. Москва, 1997. С. 54.

Старовойтова І. І. Толерантність як міра ідентифікацій особистості у суспільстві. Наукове пізнання. Методологія та технологія. Вип. 1-2. 2002. С. 167–171.

Published
2019-04-04
Cited
How to Cite
Пономарьова, Г. Ф. (2019). Formation of futureeducators’tolerancein the inclusive environment. Scientific Notes of the Pedagogical Department, (44), 250-261. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/12508