The issues of lexical skill formation of university students at non–linguistic schools

  • Н. О. Лєшньова
  • Л. В. Павлова
Keywords: student’s thesaurus, involuntary memorizing, extensive reading, educational text, role play

Abstract

The paper deals with the problem of vocabulary acquisition and lexical skill formation inteaching the university students who learn English as a second language at non–linguistic schools. Teacher classroom activities aimed at accelerating the acquisition of new words and expressions are a particular focus of this study. Due to the shortage of classroom hours several learning strategies are considered in order to work out the most appropriate ways to expand students’ vocabulary taking into consideration the fact that they are supposed to process a large amount of information both in class and at home. Involuntary memorization of new vocabulary units is presented as a very productive approach to teaching foreign languages. Evidently, the more active students are in class, the better results they can achieve. The lack of sufficient classroom practice leads to undesirable deterioration in students’ results. It has been emphasized that students are supposed to be equipped with the sufficient amount of English words and expressions enabling them to work with various professionally oriented English texts, to use special terms in their work, to participate in international conferences and communicate with their foreign colleagues. However, according to the current university curriculum, the teachers of English only have one double period a week to give all necessary instructions to their students. So they have to use the entire arsenal of teaching methods to ensure the acquisition of required language skills. An extensive practice is viewed as vital at all levels of language learning, and it must be provided both in classroom and for students’ self–studying. Several ways to speed up vocabulary acquisition are presented. Some practical experience is analyzed in an attempt to sort out the problems faced by teachers in presenting new vocabulary units. It does seem challenging to work with the students whose initial level of English is ―elementary‖ and help them learn the language within a period of two years and then they are to take an English exam. Therefore, much attention is to be focused on the most applicable and effective methods of teaching. On the basis of the authors’ working experience, some approaches concerning the
formation of student skills in the accelerated vocabulary acquisition are proposed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Алексеева Л.Е. Методика обучения профессионально–ориентир. Ин.Яз./ Л.Е. Алексеева – СПб.: Филологический факультет СПбГУ, 2007. – 136 с.

Аткинсон Р. Человеческая память и процесе обучения / Р. Аткинсон. – М.: Прогресc, 1980. – 528 с.

Благодарная Т.П. Розвиток навичок роботи з професійно– оріентованіми текстами на початковому етапі вивчення іноземної мови/ Т. П. Благодарная // Викладання мов у ВНЗ освіти. – Харків: ХНУ, 2008. – № 12, С. 65 – 70

Блонский П.П. Избранньїе психологические произведения / П.П. Блонский// – М.: Просвещение, 1964. – 547 с.

Н.М. Гаврилюк. Принципи навчання лексиці на заняттях з іноземної мови у ВНЗ //http://repository.vsau.vin.ua/card.php?lang=en&id=9878, 2015. – 11с.

Дроздова І. П. Критерії добору текстів для навчання професійного мовлення студентів нефілологічного профілю у ВНЗ / І. П. Дроздова – Харків: Викладання мов у вищих навчальних закладах на сучасному етапі, 2010. – С. 69 – 76.

Зинченко П.И. Непроизвольное запоминание / П.И. Зинченко. – М.: АПНРСФСР, 1961. –559 с.

Зинченко П.И. Исследования психологии памяти / П.И. Зинченко // Проблеми психологии памяти. – Харьков: ХГУ, 1969. – С. 3 – 11.

Златів Л. М. Комплексний підхід до роботи з науково–навчальним текстом у курсі практикуму з української мови. / Л. М. Златів // Укр. мова і літ. в школі. – 1999. – С. 9 – 53.

Середа Г.К. О структуре учебной деятельности, обеспечивающей високую продуктивность непроизвольного запоминания / Г.К. Середа //
Проблеми психологии памяти. – Харьков : ХГУ, 1969. – С. 12 – 20.

Смирнов А.А. Психология запоминания / А.А. Смирнов // – М. – Л.: АПН СССР, 1948. – 328 с.

Тернавська Л. М. Формування іномовної лексичної компетентності студентів немовних ВНЗ засобами фразеології / Л. М. Тернавська, О. А.
Шауерман. // Вісник Дніпропетровського університету ім. А. Нобеля. – 2015. – №1(9). – С. 188–192. (Серія «Педагогіка і психологія», пед.науки)

Тимечкіна К.В. Навчання лексиці англійської мови в немовному ВНЗ / К.В. Тимечкіна // Наукові праці. – «Педагогіка», 2012. – № 146. – Т. 158. – С. 16 – 19.

McCarten J. Teaching Vocabulary Lessons from the Corpus. Lessons for the Classroom / J.McCarten // Cambridge University Press, 2007. – 36 p.

McCarthy M.J. Vocabulary / M.J. McCarthy // Oxford University Press, 1988. – 173 p.

Day R. Extensive Reading in the Second Language Classroom. / R. Day, J. Bamford // Cambridge: Cambridge University Press, 1998 – 240p.

Maley A. Review of Extensive Reading Activities for the Second Language Classroom / A. Maley – ELT Journal, vol. 59/4, 2005. – P. 354.

Prashant Subhash Mothe. Innovative Techniques of Teaching Vocabulary at the Intermediate Level in the Second Language Classroom. / Prashant Subhash Mothe. // Conference Proceedings by LITU, FLLT, 2013. – Issue 2. – No.1. – P. 377–391.

Schmitt N. Review article: Instructed second language vocabulary learning. / N. Schmitt // Language Teaching Research, 2008. – № 12. – P. 329 – 363
Published
2017-02-12
Cited
How to Cite
Лєшньова, Н. О., & Павлова, Л. В. (2017). The issues of lexical skill formation of university students at non–linguistic schools. Scientific Notes of the Pedagogical Department, (40), 101-110. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/14857