Транспортна система як детермінанта просторового розвитку регіону
Анотація
Метою статті є дослідження ролі транспортної системи як детермінанти просторового розвитку регіону (на прикладі Харківської області).
Основний матеріал. Взаємодія населених пунктів фактично здійснюється завдяки транспортній системі, адже трансформація мережі розселення до системи розселення відбувається саме завдяки наявності різного роду ієрархічних зв’язків між поселеннями. Ефективно працююча транспортна система не тільки сприяє регіональному розвитку, але й впливає на організацію простору, адже мобільність пасажирів і вантажів, є важливою складовою для економічної та соціальної діяльності, маятникових міграцій, виробництва, розподілу товарів та послуг, або постачання енергії.
Харківська область традиційно характеризується як економічно розвинений регіон, логістичний хаб з добре розвиненою транспортною системою та логістикою, проте регіон є одним з найбільш постраждалих від воєнних дій. Проте, відновлення транспортної інфраструктури Харківщини є однією з пріоритетних задач для регіону та країни, адже вона забезпечує якісну логістику та ефективну транспортну комунікацію, що формує надійний тил для виконання задач на лінії фронту. Поелементний аналіз транспортної системи Харківської області засвідчив, що регіон має розвинену та розгалужену транспортну інфраструктуру, яка є важливим фактором забезпечення мобільності населення та перевезення вантажів, що зумовлює стимулювання економічного розвитку і розвиток урбанізації, зокрема – сформовано Харківську агломерацію. Мережа автомобільних доріг і залізниць є ключовою для регіону, забезпечує зв’язки як всередині області, так і з іншими регіонами України та країнами Європи. Однак, екстремальні події, спричинені війною, завдали серйозних руйнувань транспортній системі, що потребує значних зусиль та капіталовкладень для відновлення. Окрім того, знищення інфраструктури, значна замінованість території та тимчасова окупація частини регіону ускладнюють відновлювальні роботи з огляду на складні безпекові умови. Незважаючи на ці труднощі, регіон продовжує функціонувати як важливий логістичний хаб завдяки підтримці національних і міжнародних донорів. Транспортна система Харківської області характеризується багатокомпонентною структурою з численними транспортними вузлами різного ієрархічного рівня, до найбільших транспортних вузлів регіону відносять міста Харків, Лозову, Ізюм, Куп’янськ, Чугуїв, Златопіль, тощо.
Відновлення транспортної інфраструктури, зокрема мостів та доріг, є необхідним для забезпечення розвитку регіону та подальшої інтеграції в європейську транспортну мережу та потребує комплексної реконструкції, особливо у найбільш постраждалих районах, з використанням сучасних матеріалів для забезпечення довговічності експлуатації. Важливим етапом відновлення є розробка програми розмінування територій для безпечного відновлення інфраструктури, залучення державних, міжнародних та приватних інвестицій через грантові програми, тощо.
Висновки. Аналіз транспортної системи Харківської області свідчить про її вагому роль у просторовому розвитку регіону, забезпеченні мобільності населення, транспортування вантажів та підтримці економічної та соціальної активності населення. Ефективно функціонуюча транспортна система сприяє швидкій урбанізації, формуванню Харківської агломерації, та є основою для логістичних зв’язків різних ієрархічних рівнів. Проте, внаслідок воєнних дій регіон, та зокрема, транспортна система зазнали значних руйнувань, що потребують вагомих зусиль для відновлення, зокрема з урахуванням безпекових ризиків та значної мінної небезпеки. Відновлення транспортної інфраструктури, зокрема мостів і доріг, є критично важливим для регіону та його інтеграції у європейську транспортну систему.
Завантаження
Посилання
Report on direct infrastructure damages due to destruction caused by Russia’s military aggression against Ukraine one year after the full-scale invasion [Electronic resource]. (2023, March). Available at: https://kse.ua/wp-content/uploads/2023/03/UKR_Feb23_ FINAL_Damages-Report-1.pdf [in Ukrainian].
Niemets, L., Sehida, K. et.al. (2017). Innovatsiyno-investytsiynyy potentsial yak osnova konkurentospromozhnosti (na prykladi Kharkivsʹkoyi regioni): kolektyvna monohrafiya [Innovation and investment potential as the basis of competitiveness (case study of Kharkiv region, coll. monograph. Kharkiv], V.N. Karazin Kharkiv National University, 2017, 520 p. [in Ukrainian].
Kravchenko, K., Shpak, Yе., & Khabusev, Y. (2024). Features of the restoration of transport infrastructure in Kharkiv Region [Electronic resource]. Available at: http://soc-econom-region.univer.kharkov.ua/wp-content/uploads/2017/07/Region2024stud.pdf [in Ukrainian].
Kravchenko, K. O. (2018). Human-geographical features of the formation and development of the resettlement system of Kharkiv region. Phd’s thesis. Karazin Kharkiv National University Available at: https://surl.li/mswcqr [in Ukrainian].
Official website of the Main Department of Statistics in the Kharkiv region. Available at: http://kh.ukrstat.gov.ua/ [in Ukrainian].
Puhach, S. O. (n.d.). Regional communication networks: theory, methodology, practice of socio-geographical research: author’s summary of the dissertation ... Doctor of Geography: 11.00.02 Available at: https://scc.knu.ua/upload/iblock/91d/rh02o0n502jow4kzcewtaepld3ny97yd/dis_Puhach.pdf [in Ukrainian].
De Palma, A., Lindsey, R., Quinet, E., & Vickerman, R. (2017). The Routledge Handbook of Transport Economics (1st ed.). Routledge [in English].
Kravchenko, K., & Shpak, Y. (2024). Comparative analysis of the transport infrastructure of the cities of Warsaw and Kharkiv as a component of the innovative development and post-war reconstruction of the cities of Ukraine Available at: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-94-024-2278-8_32 [in English].
Kravchenko, K., Némets, K., Segida, K., Némets, L., & Suptelo, O. (2020). Approaches of determining the boundaries of agglomerations (basic case of Kharkiv region). Human Geography Journal, 28, 5-16 [in English].
Nеmets, K. A., Segida, K. Yu., Nеmets, L. M., Kravchenko, K. O., Telebeneva, Y. Yu., Klyuchko, L. V., & Redin, V. I. (2019). Research of urban agglomerations in the aspect of implementing administrative-territorial reform in Ukraine (on the example of Kharkiv region). Journal of Social and Economic Geography, 27, 28–39 [in English].
OpenStreetMap. (n.d.). Available at: https://www.openstreetmap.org/#map=8/49.466/36.716 [in Ukrainian].
Rodrigue, J. P. (2024). The Geography of Transport Systems (6th ed.). New York: Routledge [in English].

Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.