Транспортна система як детермінанта просторового розвитку регіону

  • Катерина Кравченко Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0003-4654-3185
  • Євгеній Шпак Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0009-0000-7035-0389
Ключові слова: транспортна система, система розселення, транспортний вузол, відновлення територій

Анотація

Метою статті є дослідження ролі транспортної системи як детермінанти просторового розвитку регіону (на при­кладі Харківської області).

Основний матеріал. Взаємодія населених пунктів фактично здійснюється завдяки транспортній системі, адже трансформація мережі розселення до системи розселення відбувається саме завдяки наявності різного роду іє­рархічних зв’язків між поселеннями. Ефективно працююча транспортна система не тільки сприяє регіональному розвитку, але й впливає на організацію простору, адже мобільність пасажирів і вантажів, є важливою складовою для економічної та соціальної діяльності, маятникових міграцій, виробництва, розподілу товарів та послуг, або по­стачання енергії.

Харківська область традиційно характеризується як економічно розвинений регіон, логістичний хаб з добре роз­виненою транспортною системою та логістикою, проте регіон є одним з найбільш постраждалих від воєнних дій. Проте, відновлення транспортної інфраструктури Харківщини є однією з пріоритетних задач для регіону та країни, адже вона забезпечує якісну логістику та ефективну транспортну комунікацію, що формує надійний тил для вико­нання задач на лінії фронту. Поелементний аналіз транспортної системи Харківської області засвідчив, що регіон має розвинену та розгалужену транспортну інфраструктуру, яка є важливим фактором забезпечення мобільності населення та перевезення вантажів, що зумовлює стимулювання економічного розвитку і розвиток урбанізації, зо­крема – сформовано Харківську агломерацію. Мережа автомобільних доріг і залізниць є ключовою для регіону, забезпечує зв’язки як всередині області, так і з іншими регіонами України та країнами Європи. Однак, екстремальні події, спричинені війною, завдали серйозних руйнувань транспортній системі, що потребує значних зусиль та капі­таловкладень для відновлення. Окрім того, знищення інфраструктури, значна замінованість території та тимчасова окупація частини регіону ускладнюють відновлювальні роботи з огляду на складні безпекові умови. Незважаючи на ці труднощі, регіон продовжує функціонувати як важливий логістичний хаб завдяки підтримці національних і міжнародних донорів. Транспортна система Харківської області характеризується багатокомпонентною структурою з численними транспортними вузлами різного ієрархічного рівня, до найбільших транспортних вузлів регіону відно­сять міста Харків, Лозову, Ізюм, Куп’янськ, Чугуїв, Златопіль, тощо.

Відновлення транспортної інфраструктури, зокрема мостів та доріг, є необхідним для забезпечення розвитку регіону та подальшої інтеграції в європейську транспортну мережу та потребує комплексної реконструкції, особливо у найбільш постраждалих районах, з використанням сучасних матеріалів для забезпечення довговічності експлу­атації. Важливим етапом відновлення є розробка програми розмінування територій для безпечного відновлення інфраструктури, залучення державних, міжнародних та приватних інвестицій через грантові програми, тощо.

Висновки. Аналіз транспортної системи Харківської області свідчить про її вагому роль у просторовому розвит­ку регіону, забезпеченні мобільності населення, транспортування вантажів та підтримці економічної та соціальної активності населення. Ефективно функціонуюча транспортна система сприяє швидкій урбанізації, формуванню Харківської агломерації, та є основою для логістичних зв’язків різних ієрархічних рівнів. Проте, внаслідок воєнних дій регіон, та зокрема, транспортна система зазнали значних руйнувань, що потребують вагомих зусиль для відновлен­ня, зокрема з урахуванням безпекових ризиків та значної мінної небезпеки. Відновлення транспортної інфраструк­тури, зокрема мостів і доріг, є критично важливим для регіону та його інтеграції у європейську транспортну систему.

Завантаження

Біографії авторів

Катерина Кравченко, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

кандидат географічних наук, доцент кафедри соціально-економічної географії і регіонознавства імені Костянтина Нємця факультету геології, географії, рекреації і туризму

Євгеній Шпак, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

аспірант кафедри соціально-економічної географії і регіонознавства імені Костянтина Нємця факультету геології, географії, рекреації і туризму

Посилання

Report on direct infrastructure damages due to destruction caused by Russia’s military aggression against Ukraine one year after the full-scale invasion [Electronic resource]. (2023, March). Available at: https://kse.ua/wp-content/uploads/2023/03/UKR_Feb23_ FINAL_Damages-Report-1.pdf [in Ukrainian].

Niemets, L., Sehida, K. et.al. (2017). Innovatsiyno-investytsiynyy potentsial yak osnova konkurentospromozhnosti (na prykladi Kharkivsʹkoyi regioni): kolektyvna monohrafiya [Innovation and investment potential as the basis of competitiveness (case study of Kharkiv region, coll. monograph. Kharkiv], V.N. Karazin Kharkiv National University, 2017, 520 p. [in Ukrainian].

Kravchenko, K., Shpak, Yе., & Khabusev, Y. (2024). Features of the restoration of transport infrastructure in Kharkiv Region [Electronic resource]. Available at: http://soc-econom-region.univer.kharkov.ua/wp-content/uploads/2017/07/Region2024stud.pdf [in Ukrainian].

Kravchenko, K. O. (2018). Human-geographical features of the formation and development of the resettlement system of Kharkiv region. Phd’s thesis. Karazin Kharkiv National University Available at: https://surl.li/mswcqr [in Ukrainian].

Official website of the Main Department of Statistics in the Kharkiv region. Available at: http://kh.ukrstat.gov.ua/ [in Ukrainian].

Puhach, S. O. (n.d.). Regional communication networks: theory, methodology, practice of socio-geographical research: author’s summary of the dissertation ... Doctor of Geography: 11.00.02 Available at: https://scc.knu.ua/upload/iblock/91d/rh02o0n502jow4kzcewtaepld3ny97yd/dis_Puhach.pdf [in Ukrainian].

De Palma, A., Lindsey, R., Quinet, E., & Vickerman, R. (2017). The Routledge Handbook of Transport Economics (1st ed.). Routledge [in English].

Kravchenko, K., & Shpak, Y. (2024). Comparative analysis of the transport infrastructure of the cities of Warsaw and Kharkiv as a component of the innovative development and post-war reconstruction of the cities of Ukraine Available at: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-94-024-2278-8_32 [in English].

Kravchenko, K., Némets, K., Segida, K., Némets, L., & Suptelo, O. (2020). Approaches of determining the boundaries of agglomerations (basic case of Kharkiv region). Human Geography Journal, 28, 5-16 [in English].

Nеmets, K. A., Segida, K. Yu., Nеmets, L. M., Kravchenko, K. O., Telebeneva, Y. Yu., Klyuchko, L. V., & Redin, V. I. (2019). Research of urban agglomerations in the aspect of implementing administrative-territorial reform in Ukraine (on the example of Kharkiv region). Journal of Social and Economic Geography, 27, 28–39 [in English].

OpenStreetMap. (n.d.). Available at: https://www.openstreetmap.org/#map=8/49.466/36.716 [in Ukrainian].

Rodrigue, J. P. (2024). The Geography of Transport Systems (6th ed.). New York: Routledge [in English].

Опубліковано
2024-12-31
Як цитувати
Кравченко, К., & Шпак, Є. (2024). Транспортна система як детермінанта просторового розвитку регіону. Проблеми безперервної географічної освіти і картографії, (40), 58-67. https://doi.org/10.26565/2075-1893-2024-40-07
Номер
Розділ
Статті

Найбільш популярні статті цього автора (авторів)