Аналіз алгоритмів кластеризації для надання рекомендацій товарів

  • Ніна Бакуменко Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, Харків-22, Україна, 61022 https://orcid.org/0000-0003-3496-7167
  • Олена Толстолузька Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків-22, Україна, 61022 https://orcid.org/0000-0003-1241-7906
  • Ярослав Ясінський Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, Харків-22, Україна, 61022 https://orcid.org/0009-0008-0460-5687
Ключові слова: алгоритм кластеризації, рекомендаційна система, k-means, HDBSCAN, Mean Shift

Анотація

Актуальність. У сучасному світі, насиченому широким спектром товарів та послуг, питання надання персоналізованих рекомендацій для вибору стає актуальним завданням для багатьох сфер, зокрема електронної комерції та онлайн-платформ. Рекомендаційні системи, що працюють на основі пошукових алгоритмів та алгоритмів кластеризації, мають потенціал для значного покращення користувацького досвіду, пропонуючи релевантні та персоналізовані пропозиції товарів. Одними з ключових переваг використання алгоритмів кластеризації для рекомендаційних систем є можливість прогнозувати схожість елементів в залежності від відповідності до певної характеристики, завдяки чому можливо реалізувати ефективний пошук товарів за характеристиками. Внаслідок чого з’являється можливість є сегментувати базу користувачів на окремі підгрупи, що можуть представляти різні сегменти ринку, групи за вподобаннями, цільову аудиторію певних товарів. Виявлення проблем і недоліків таких систем дозволяє вдосконалювати алгоритми, що призводить до більш точних прогнозів і та збільшення продажів компаній.

Мета. Мета даної статті полягає в аналізі ефективності використання методів кластерного аналізу в задачах формування рекомендацій.

Методи дослідження. Порівняльний аналіз, експеримент.

Результати. Проведено аналіз ефективності алгоритмів кластеризації різних типів (k -means++, Mean Shift та HDBSCAN) для надання рекомендацій товарів на основі оцінювання відповідності запиту користувача у відсотковому відношенні, використання оперативної пам’яті, та час виконання запиту. Серед розглянутих найкращі характеристики показав алгоритм k-means++.

Висновки. Проведений аналіз підтверджує ефективність використання методів кластерного аналізу в рекомендаційних системах. Виявлення проблем і недоліків таких систем дозволяє вдосконалювати алгоритми, що призводить до більш точних прогнозів і та збільшення продажів компаній.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Ніна Бакуменко, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, Харків-22, Україна, 61022

к.т.н., доцент кафедри теоретичної та прикладної системотехніки

Олена Толстолузька, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків-22, Україна, 61022

д.т.н., с.н.с., професор кафедри теоретичної та прикладної системотехніки

Ярослав Ясінський, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, Харків-22, Україна, 61022

студент

Посилання

/

Посилання

Опубліковано
2024-05-27
Як цитувати
Бакуменко, Н., Толстолузька, О., & Ясінський, Я. (2024). Аналіз алгоритмів кластеризації для надання рекомендацій товарів. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна, серія «Математичне моделювання. Інформаційні технології. Автоматизовані системи управління», 61, 6-13. https://doi.org/10.26565/2304-6201-2024-61-01
Розділ
Статті