Моделювання інформаційних потоків у середовищі Software Carpentry
Анотація
Актуальність. Сучасний рівень і швидкість розвитку інформаційних технологій, прагнення суспільства до інформаційної уніфікації зумовлюють необхідність створення та впровадження нової моделі взаємодії освітньої та наукової спільноти для забезпечення вільного, оперативного та ефективного доступу до інформаційних ресурсів.
Мета. Освітня та наукова спільноти шукають нові підходи, які можуть забезпечити необхідний рівень ефективності навчання в умовах жорсткої обмеженості ресурсів, де на першому місці стоїть час. Тому актуальною проблемою сьогодення є формулювання принципів побудови, моделювання та систематизації властивостей інформаційного середовища як інтерактивної навчально-наукової платформи. У даній роботі розглядається розв’язання цієї проблеми на прикладі Software Carpentry.
Методи дослідження. Автори використовують такі методи дослідження – системний аналіз, теоретико-множинний аналіз, багатокритеріальна оптимізація, методи обробки експертної інформації. Для розв’язання поставленої задачі проведений аналіз парадигм інформаційних освітніх середовищ та класифікація доступних та найбільш поширених в українському освітньому та дослідницькому середовищі: Coursera, edX, Prometheus, Udemy. Ще одним цікавим напрямком є так зване мікронавчання. Водночас використання вищезазначених типів освітніх онлайн-ресурсів для цілей організації та проведення наукових досліджень, а також відбору та впровадження нових інструментів обробки інформації про об’єкти наукових досліджень є ускладненим або неможливим.
Результати. Однією з найбільш вдалих реалізацій в цьому напрямку вважається ідеологія Software Carpentry. Автори на волонтерських засадах беруть участь у проєкті, який реалізує Університет Сент-Ендрюс (Шотландія) з перекладу курсу «Мова програмування Python» з англійської мови на українську.
Висновки. Запропоновано узагальнену теоретико-множинну модель такого інформаційного середовища взаємодії освітньої та наукової спільноти.
Завантаження
Посилання
/Посилання
A Memorandum on Lifelong Learning. Commission of the European Communities. 2000. URL: https://arhiv.acs.si/dokumenti/Memorandum_on_Lifelong_Learning.pdf (last accessed: 20.01.2023).
Y. Yao, P. Wang, Y. JunJiang, Q. Li, Y Li, “Innovative online learning strategies for the successful construction of student self-awareness during the COVID-19 pandemic: Merging TAM with TPB”, Journal of Innovation & Knowledge, vol.7, issue 4, 2022. URL: Innovative online learning strategies for the successful construction of student self-awareness during the COVID-19 pandemic: Merging TAM with TPB | Elsevier Enhanced Reader (last accessed: 20.01.2023).
Software Carpentry. Software Carpentry. URL: https://software-carpentry.org/ (last accessed: 20.01.2023).
Coursera | Degrees, Certificates, & Free Courses. Coursera. URL: https://www.coursera.org/ (last accessed: 20.01.2023).
edX | Free Online Courses by Harvard, MIT, & more. edX. URL: https://www.edx.org/ (last accessed: 20.01.2023).
Prometheus – Courses of Ukraine. Prometheus. [in Ukrainian]. URL: https://prometheus.org.ua/ (дата звернення 20.01.2023).
Udemy | Online Courses. Udemy. URL: https://www.udemy.com/ (Last accessed: 20.01.2023).
O.V. Zhmai, L.V. Chepurna, “Advantages of microlearning in the modern conditions of online education”, in Modern juveniles in the world of information technologies: Materials II All-Ukr. sci.-pract. internet-conf., Kherson, May 14, 2021. Kherson, 2021, pp. 115-116. [in Ukrainian]. URL: Збірка конференції СМСІТ-2021.pdf (ksau.kherson.ua) (дата звернення 20.01.2023).
Open innovation, Open Science, open to the world. A vision for Europe. European Commission. URL: Open innovation, open science, open to the world | Shaping Europe’s digital future (europa.eu) (last accessed: 20.01.2023).
Y. Cui, Z. Ma, L. Wang, A. Yanga, Q. Liu, S. Kong, H. Wang, “A survey on big data-enabled innovative online education systems during the COVID-19 pandemic”, Journal of Innovation & Knowledge, vol. 8, issue 1, 2023. URL: A survey on big data-enabled innovative online education systems during the COVID-19 pandemic | Elsevier Enhanced Reader (last accessed: 20.01.2023).
X. Wei, V. Taecharungroj, “How to improve learning experience in MOOCs an analysis of online reviews of business courses on Coursera”, The International Journal of Management Education, vol. 20, issue 3, 2022. URL: How to improve learning experience in MOOCs an analysis of online reviews of business courses on Coursera | Elsevier Enhanced Reader (last accessed: 20.01.2023).
J.M. Fernandez-Batanero, M. Montenegro-Rueda, J. Fernandez-Cerero, P. Tadeu, “Online education in higher education: emerging solutions in crisis times”, Heliyon, vol. 20, issue 3, 2022. URL: Online education in higher education: emerging solutions in crisis times | Elsevier Enhanced Reader (last accessed: 20.01.2023).
I. Ruthotto, Q. Kreth, J. Melkers, “Entering or advancing in the IT labor market: The role of an online graduate degree in computer science”, The Internet and Higher Education, vol. 51, 2021. URL: Entering or advancing in the IT labor market: The role of an online graduate degree in computer science | Elsevier Enhanced Reader (last accessed: 20.01.2023).
M. Sánchez, C. De-Pablos-Heredero, J. Medina-Merodio, R. Robina-Ramírez, R. Fernandez-Sanz, “Relationships among relational coordination dimensions: Impact on the quality of education online with a structural equations model”, Technological Forecasting and Social Change, vol. 166, 2021. URL: Relationships among relational coordination dimensions: Impact on the quality of education online with a structural equations model | Elsevier Enhanced Reader (last accessed: 20.01.2023).
C. Damşa, M. Langford, D. Uehara, R. Scherer, “Teachers’ agency and online education in times of crisis”, Computers in Human Behavior, vol. 121, 2021. URL: Teachers’ agency and online education in times of crisis | Elsevier Enhanced Reader (last accessed: 20.01.2023).
J. Schwerter, T. Dimpfl, J. Bleher, K. Murayama, “Benefits of additional online practice opportunities in higher education”, The Internet and Higher Education, vol. 53, 2022. URL: Benefits of additional online practice opportunities in higher education | Elsevier Enhanced Reader (last accessed: 20.01.2023).
Quality Education. Inspiring Inquiry. URL: https://www.inspiringinquiry.com/sustainable-goals/4-quality-education (last accessed: 20.01.2023).
A Memorandum on Lifelong Learning. Commission of the European Communities. 2000. URL: https://arhiv.acs.si/dokumenti/Memorandum_on_Lifelong_Learning.pdf (last accessed: 20.01.2023).
Yao Y., Wang P., JunJiang Y., Li Q., Li Y. Innovative online learning strategies for the successful construction of student self-awareness during the COVID-19 pandemic: Merging TAM with TPB. Journal of Innovation & Knowledge. 2022. Vol. 7. Issue 4. URL: Innovative online learning strategies for the successful construction of student self-awareness during the COVID-19 pandemic: Merging TAM with TPB | Elsevier Enhanced Reader (last accessed: 20.01.2023).
Software Carpentry. Software Carpentry. URL: https://software-carpentry.org/ (last accessed: 20.01.2023).
Coursera | Degrees, Certificates, & Free Online Courses. Coursera. URL: https://www.coursera.org/ (last accessed: 20.01.2023).
edX | Free Online Courses by Harvard, MIT, & more. edX. URL: https://www.edx.org/ (last accessed: 20.01.2023).
Prometheus – Oнлайн-курси України. Prometheus. URL: https://prometheus.org.ua/ (дата звернення 20.01.2023).
Udemy | Online Courses. Udemy. URL: https://www.udemy.com/ (Last accessed: 20.01.2023).
Жмай О.В., Чепурна Л.В. Переваги мікронавчання в сучасних умовах online-освіти. Cучасна молодь в світі інформаційних технологій : Матеріали IІ Всеукр. наук.-практ. інтернет-конф., м. Херсон, 14 травня 2021 р., / Херсонс. держ. аграрно-економ. ун-т, Херсон, 2021. – С. 115-116. URL: Збірка конференції СМСІТ-2021.pdf (ksau.kherson.ua) (дата звернення 20.01.2023).
Open innovation, Open Science, open to the world. A vision for Europe. European Commission. URL: Open innovation, open science, open to the world | Shaping Europe’s digital future (europa.eu) (last accessed: 20.01.2023).
Cui Y., Ma Z., Wang L., Yanga A., Liu Q., Kong S., Wang H. A survey on big data-enabled innovative online education systems during the COVID-19 pandemic. Journal of Innovation & Knowledge. 2023. Vol. 8. Issue 1. URL: A survey on big data-enabled innovative online education systems during the COVID-19 pandemic | Elsevier Enhanced Reader (last accessed: 20.01.2023).
Wei X., Taecharungroj V. How to improve learning experience in MOOCs an analysis of online reviews of business courses on Coursera. The International Journal of Management Education. 2022. Vol. 20. Issue 3. URL: How to improve learning experience in MOOCs an analysis of online reviews of business courses on Coursera | Elsevier Enhanced Reader (last accessed: 20.01.2023).
Fernandez-Batanero J.M., Montenegro-Rueda M., Tadeu P. Online education in higher education: emerging solutions in crisis times. Heliyon. 2022. Vol. 20. Issue 3. URL: Online education in higher education: emerging solutions in crisis times | Elsevier Enhanced Reader (last accessed: 20.01.2023).
Ruthotto I., Kreth Q., Melkers J. Entering or advancing in the IT labor market: The role of an online graduate degree in computer science. The Internet and Higher Education. 2021. Vol. 51. URL: Entering or advancing in the IT labor market: The role of an online graduate degree in computer science | Elsevier Enhanced Reader (last accessed: 20.01.2023).
Sánchez M., De-Pablos-Heredero C., Medina-Merodio J., Robina-Ramírez R., Fernandez-Sanz R. Relationships among relational coordination dimensions: Impact on the quality of education online with a structural equations model. Technological Forecasting and Social Change. 2021. Vol. 166. URL: Relationships among relational coordination dimensions: Impact on the quality of education online with a structural equations model | Elsevier Enhanced Reader (last accessed: 20.01.2023).
Damşa C., Langford M., Uehara D., Scherer R. Teachers’ agency and online education in times of crisis. Computers in Human Behavior. 2021. Vol. 121. URL: Teachers’ agency and online education in times of crisis | Elsevier Enhanced Reader (last accessed: 20.01.2023).
Schwerter J., Dimpfl T., Bleher J., Murayama K. Benefits of additional online practice opportunities in higher education. The Internet and Higher Education. 2022. Vol. 53. URL: Benefits of additional online practice opportunities in higher education | Elsevier Enhanced Reader (last accessed: 20.01.2023).
Quality of education. Inspiring Inquiry. URL: https://www.inspiringinquiry.com/sustainable-goals/4-quality-education (last accessed: 20.01.2023).