Методологія вибору оптимального міського автомобільного маршруту

  • Петро Ніколюк Донецький національний університет імені Василя Стуса, вул. 600-річчя, 21, Вінниця-21, Україна, 21021 https://orcid.org/0000-0002-0286-297X
Ключові слова: зважений орієнтований граф, A-star алгоритм, міський трафік, затори, Центр Керування Трафіком, графова модель міської транспортної мережі

Анотація

Актуальність. Дослідження є принципово новим підходом до вирішення такої надзвичайно актуальної проблеми сучасності, як проблеми заторів у великих містах. Рішення зазначеної глобальної проблеми є прямим шляхом до реалізації основного завдання розумного міста.

Метою дослідження є створення базових елементів технології, які зможуть стабілізувати міський рух і привести його в якісно новий стан. Для досягнення поставленої мети були поставлені наступні завдання:

– створити модель транспортної мережі міста у вигляді орієнтованого зваженого неплоского мультиграфа з динамічно навантаженими дугами;

– активувати електронну карту міста в Центрі Керування Трафіком (ЦКТ) і за допомогою цієї карти супроводжувати кожен транспортний засіб;

 – здійснювати оптимальну по часу навігацію за маршрутами для всіх транспортних засобів, які замовили такі маршрути;

– реалізувати роботу програмного алгоритму в режимі реального часу з постійним оновленням маршруту кожного супроводжуваного транспортного засобу.

Це дозволить своєчасно відслідковувати зміни у міському трафіку та вносити корективи в маршрут кожного супроводжуваного автомобіля.

Методи дослідження. Дослідження базується на використанні механізмів моделювання та роботи з різними мережами – теорії графів та алгоритму A-star. Останній простежує маршрут на графіку (транспортній мережі) між двома обраними позиціями транспортного засобу – початковою та кінцевою. Дослідження використовує евристичний алгоритм A-star – потужний обчислювальний метод теорії графів. Це дає змогу синхронізувати транспортні потоки, а тому міський рух виходить на якісно новий рівень.

Результати. Для навігації по маршруту транспортного засобу в мегаполісі вирішено проблему реєстрації транспортного навантаження транспортної мережі міста. Дані про рух реальної транспортної мережі відтворюються на електронній карті міста. Кожен транспортний засіб отримує унікальний маркер, що складається з пари «пункт відправлення - пункт призначення». Кожна така пара відстежується на електронній карті міста. Оскільки кожен транспортний засіб знаходиться під контролем ЦКТ, є можливість супроводжувати його по оптимальному маршруту з урахуванням міської динаміки руху. Підтримка надається через канал General Parket Radio Service (GPRS), який дозволяє кожному водієві отримувати інструкції щодо оптимального маршруту руху.

Висновки. У дослідженні запропоновано робочий програмний модуль, який забезпечує навігацію за оптимальними по часу маршрутами на графі, який є моделлю реальної транспортної мережі міста.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

/

Посилання

Опубліковано
2022-04-11
Як цитувати
Ніколюк, П. (2022). Методологія вибору оптимального міського автомобільного маршруту. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна, серія «Математичне моделювання. Інформаційні технології. Автоматизовані системи управління», 53, 67-79. https://doi.org/10.26565/2304-6201-2022-53-07
Розділ
Статті