ОБМЕЖЕННЯ ПРАВА ВЛАСНОСТІ НА ПАМ’ЯТКИ КУЛЬТУРНОЇ СПАДЩИНИ
Анотація
Вступ. Станом на сьогодні в Україні продовжують відбуватись трансформації в соціокультурній сфері й, безумовно, одне з центральних місць в цьому турбулентному процесі займає увага з боку держави до пам’яток культурної спадщини як до носіїв так званого «culture code» українського народу. Аналіз доктринальних напрацювань в сфері правової природи і особливостей обігу пам’яток культурної спадщини та відповідного стану правового регулювання дозволяють констатувати потребу у вдосконаленні основних аспектів здійснення права власності на такі об’єкти. Наявний стан врегулювання окресленої сфери характеризується мозаїчністю, певними прогалинами та невизначеністю, і за таких обставин особливої уваги потребує дослідження проблематики здійснення права власності на пам’ятки культурної спадщини в цілому та обмеження такого права зокрема.
Метою дослідження є аналіз та узагальнення основних обмежень права власності на пам’ятки культурної спадщини.
Короткий зміст основних результатів дослідження. При характеристиці права власності на пам’ятки культурної спадщини ключовим є міжгалузевий характер врегулювання відносин власності в означеній сфері. Слід зауважити, що важливе місце в системі відповідних нормативно-правових актів займають міжнародні нормативно-правові акти, які містять положення як щодо охорони та захисту об’єктів культурної спадщини, так і опосередковано встановлюють відповідні обмеження для їх використання, спрямовані, знову ж таки, на охорону та захист таких об’єктів. На національному рівні сучасне вітчизняне законодавство містить комплекс відповідних норм, що містяться у різних галузях права. Зокрема, галузеве законодавство передбачає наявність особливого правового режиму досліджуваного об’єкта, який не може бути знищений або трансформований без дозволу відповідних органів або використовуватись у спосіб, що загрожує його збереженню. Пам’ятками культурної спадщини можуть бути відчужені, а також передані власником або уповноваженим ним органом у володіння, користування чи управління іншій юридичній або фізичній особі за наявності погодження відповідного органу охорони культурної спадщини.
Висновок. Законодавче регулювання обмежень права власності на пам’ятки культурної спадщини має виходити з парадигми балансу як приватних інтересів (інтересів власника), так і інтересів суспільства. Наведене вимагає втілення в життя комплексної системи, що включає в себе вдосконалення положень чинного законодавства, впровадження дієвих механізмів стимулювання власників пам’яток культурної спадщини та впровадження у вітчизняні законодавчі реалії міжнародних напрацювань у досліджуваній сфері. Доцільною вбачається також пропозиція щодо класифікації обмежень права власності на пам’ятки культурної спадщини на: 1) встановлені відповідними джерелами: міжнародними нормативно-правовими актами або положеннями національного законодавства; 2) вcтановлені законом в залежності від ступеня оборотоздатності пам’ятки культурної спадщини; 3) універсальні (загальні) обмеження, до яких можна віднести обов’язок укладення охоронного договору, та спеціальні обмеження, що застосовуються в окремих індивідуальних випадках.
Завантаження
Посилання
Про охорону культурної спадщини: Закон України від 08.06.2000 р. № 1805–III. Відомості Верховної Ради України. 2000. № 39. Ст. 333.
Європейська конвенція про охорону археологічної спадщини (переглянута) (ETS N 143) від 15.03.2006: Офіційний вісник України. 2006. № 9, стор. 247, стаття 591.
Кодекс України про адміністративні правопорушення: Закон Верховної Ради УРСР від 07.12.1984 р. № 8073–X. Відомості Верховної Ради УРСР. 1984. № 51. Ст. 1122.
Про Перелік пам’яток культурної спадщини, що не підлягають приватизації: Закон України. Відомості Верховної Ради України. 2009 р.. № 8. стор. 242, Ст. 105.
Про охорону археологічної спадщини: Закон України. Відомості Верховної Ради України. 2004. № 26. Ст. 361.
Про музеї та музейну справу: Закон України. Відомості Верховної Ради України. 1995 р. № 25. Стаття 191.
Цивільний кодекс України. Офіційний вісник України. 2003. № 11 (28.03.2003). Ст. 461.
Про вивезення, ввезення та повернення культурних цінностей. Закон України. Відомості Верховної Ради України. 1999 р. № 48. Ст. 405.
Зверховська В.Ф. Культурні цінності як об’єкти цивільних прав: дисс. ... канд. юрид. наук: 12.00.03. Одеса, 2015. 212 c.
Городиський І. М. Суспільний інтерес як підстава для обмеження права власності на культурні пам’ятки. Часопис цивілістики. 2020. Вип. 39. С. 24-29.
Авторське право (c) 2024 Олена Устименко

Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.
