ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПРАВОВІ ОСНОВИ ДІЯЛЬНОСТІ ООН ЩОДО ОСВІТИ В ГАЛУЗІ ПРАВ ЛЮДИНИ

  • Тетяна Леонідівна Сироїд Харківський національний університет імені В.Н.Каразіна https://orcid.org/0000-0002-8165-4078
Ключові слова: гарантії, дискримінація, захист, права людини, правова основа, право на освіту.

Анотація

У статті приділено увагу становленню та розвитку універсальної організаційно-правової основи освіти в галузі прав людини, яка є складовою загальної освіти. Проаналізовано положення загальних міжнародно-правових актів, якими гарантовано право на освіту, зокрема:  Загальна декларація прав людини 1948 р., Міжнародний пакт про економічні, соціальні і культурні права 1966 р., Конвенція про прав дитини1989 р.  Зосереджено увагу на положеннях спеціалізованих актів, присвячених регламентації права на освіту. Зокрема, висвітлено положення  Конвенції  1960 р. щодо боротьби з дискримінацією в галузі освіти, прийнятої спеціалізованою установою ООН з питань освіти, науки і культури (ЮНЕСКО), якою визначено основні компоненти права на освіту, розтлумачено термін «дискримінація» в галузі освіти, закріплено низку зобов’язань держав-учасниць щодо ліквідації або попередження дискримінації. Висвітлено положення актів у галузі освіти, прийнятих у межах Всесвітньої конференції з прав людини, Всесвітнього освітнього форуму, зокрема: Віденська декларація і План дій,  Всесвітня декларація про освіту для всіх і базові рамки дії для задоволення  базових освітніх потреб, Дакарські рамки дій, освіта для всіх: виконання наших колективних зобов’язань, Всесвітня програма в галузі освіти, Декларація ООН про освіту та підготовку в галузі прав людини, Інчхонська декларація «Освіта-2030: забезпечення загальної інклюзивної освіти та справедливої якісної освіти і навчання упродовж всього життя» тощо.  Акцентовано увагу на діяльності Верховного комісара з прав людини та очолюваного ним управління (УВКПЛ) щодо  розвитку освіти в галузі прав людини. Зосереджено увагу на практичній складовій діяльності ЮНЕСКО в означеній сфері. Охарактеризовано  програми, що функціонують під егідою спеціалізованої установи, а саме: програма запобігання насильницькому екстремізму за допомогою освіти, просвітництво про голокост і геноцид, значення мови в освіті, верховенство права за допомогою освіти. Наголошено на функціонуванні Близькосхідного агентства ООН (БАПОР), що має за мету надання допомоги палестинським біженцям у забезпеченні доступу до якісної освіти. Зроблено відповідні висновки.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

1. Human Rights Education and Training. URL: https://www.ohchr.org/EN/Issues/Education/Training/Pages/HREducationTrainingIndex.aspx (дата звернення 16.03.20).
2. Всеобщая декларация прав человека. URL: https://www.un.org/ru/documents/decl_conv/declarations/declhr.shtml (дата звернення 16.03.20).
3. Международный пакт об экономических, социальных и культурных правах. URL:https://www.un.org/ru/documents/decl_conv/conventions/pactecon.shtml (дата звернення 16.03.20).
4. Конвенция о правах ребенка. URL: https://www.un.org/ru/documents/decl_conv/conventions/childcon.shtml (дата звернення 16.03.20).
5. Конвенция о борьбе с дискриминацией в области образования. URL: https://www.un.org/ru/documents/decl_conv/conventions/educat.shtml (дата звернення 14.03.20)
6. Final Act of the Final Conference on Human Rights. URL: https://legal.un.org/avl/pdf/ha/fatchr/Final_Act_of_TehranConf.pdf (дата звернення 14.03.20).
7. Рекомендации о воспитании в духе международного взаимопонимания, сотрудничества и мира и воспитании в духе уважения прав человека и основных свобод 1974 г. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_863 (дата звернення 19.03.20).
8. Всемирная декларация об образовании для всех и Рамки действий для удовлетворения базовых образовательных потребностей. URL: https://www.un.org/ru/documents/decl_conv/declarations/pdf/jomtien.pdf (дата звернення 16.03.20 звернення 16.03.20).
9. Vienna Declaration and Programme of ActionAdopted by the World Conference on Human Rights in Vienna on 25 June 1993. URL: https://www.ohchr.org/EN/ProfessionalInterest/Pages/Vienna.aspx (дата звернення 16.03.20).
10. Саламанкская декларация и Рамки действий по образованию лиц с особыми потребностями. URL: https://www.un.org/ru/documents/decl_conv/declarations/pdf/salamanka.pdf (дата звернення 18.03.20).
11. 49/184. United Nations Decade for Human Rights Education. URL: https://undocs.org/en/A/RES/49/184 (дата звернення 12.03.20).
12. The Dakar Framework for Action: Education for All: meeting our collective commitments (including six regional frameworks for action). URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000121147 (дата звернення 18.03.20).
13. 59/113В. Всемирная программа образования в области прав человека. URL: https://undocs.org/ru/A/RES/59/113B (дата звернення 16.03.20).
14. 59/113. Всемирная программа образования в области прав человека. URL: https://undocs.org/ru/A/RES/59/113 (дата звернення 16.03.20).
15. Мнения государств, национальных правозащитных учреждений и других соответствующих заинтересованных сторон о целевых секторах, приоритетных областях или тематических вопросах, касающихся прав человека, для третьего этапа Всемирной программы образования в области прав человека. Доклад Управления Верховного комиссара Организации Объединенных Наций по правам человека. URL: https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/G13/151/81/PDF/G1315181.pdf?OpenElement (дата звернення 18.03.20).
16. 39/… World Programme for Human Rights Education. URL: https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/LTD/G18/281/09/PDF/G1828109.pdf?OpenElement (дата звернення 16.03.20).
17. 62/171. International Year of Human Rights Learning. URL: https://www.un.org/en/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/RES/62/171 (дата звернення 16.03.20).
18. 66/137. United Nations Declaration on Human Rights Education and Training. URL: https://undocs.org/en/A/RES/66/137 (дата звернення 16.03.20).
19. Global Education First Initiative (GEFI). URL: https://sustainabledevelopment.un.org/partnership/?p=9696 (дата звернення 18.03.20).
20. Incheon Declaration: Education 2030: Towards Inclusive and Equitable Quality Education and Lifelong Learning for All. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000233137 (дата звернення 18.03.20)
21. 70/1. Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. https://undocs.org/en/A/RES/70/1 (дата звернення 16.03.20)
22. 48/141. Верховный комиссар по поощрению и защите всех прав человека. URL: https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N94/012/58/PDF/N9401258.pdf?OpenElement (дата звернення 16.03.20).
23. Manual of the General Conference, 2002 edition. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000125590 (дата звернення 15.03.20).
24. Decisions adopted by the Executive Board at its 197th session. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000235180 (дата звернення 16.03.20).
25. UNESCO. Education about the Holocaust and genocide. URL: https://en.unesco.org/themes/holocaust-genocide-education (дата звернення 14.03.20).
26. UNESCO. Languages in education. URL: https://en.unesco.org/themes/gced/languages (дата звернення 19.03.20).
27. UNESCO. Global citizenship education for the rule of law: Doing the right thing. URL:https://en.unesco.org/themes/gced/rule-law (дата звернення 16.03.20).
28. United Nations relief and works agency for Palestine refugees in the near east. Human rights education. https://www.unrwa.org/what-we-do/human-rights-education?program=33 (дата звернення 16.03.20).
Опубліковано
2020-07-18
Цитовано
Як цитувати
Сироїд, Т. Л. (2020). ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПРАВОВІ ОСНОВИ ДІЯЛЬНОСТІ ООН ЩОДО ОСВІТИ В ГАЛУЗІ ПРАВ ЛЮДИНИ. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Право», (29), 332-340. https://doi.org/10.26565/2075-1834-2020-29-44

Найбільш популярні статті цього автора (авторів)