Usage of the system of exercises for forming foreign students’ professionally-oriented linguistic competence at the initial stage of training

Keywords: competence, exercise system, foreign students, initial stage of training, professionally-oriented linguistic competence.

Abstract

The features of creation and usage of the system of exercises in order to create a professionally-oriented linguistic competence are examined in the article.

While presenting the grammatical material, it is important to remember that the understanding of the linguistic units and grammatical system of the language does not mean the achievement of training goals: sometimes foreigners can know grammar, but at the same time they are unable to make their own sentences and to take part in the communication process. Students should not only know grammar, but also succeed in using it while speaking in the process of composing their own statements. This essential task can be implemented through exercises aimed at developing skills determined in accordance with the program goals, communicative and training conditions.

Thus, the main form of students’ activity organization is an exercise. Each exercise pursues a certain educational purpose. The goals of exercises depend on the ultimate goal of training, but they are more particular and relate to the ultimate goals as specific to general. Each exercise contains the necessary amount of linguistic material; certain skills and attainments are supposed to be formed.

Closely-interrelated exercises form an exercise system. The system of exercises is the basis of a training process. It provides students’ activities aimed at achieving specific educational goals in the formation of skills and abilities. All parts of this system should be interconnected and arranged in a sequence that ensures not only the gradual complication of operations, but also the increase of students’ autonomy – from zero to full.

The article presents the methodological substantiation of the organization of the system of exercises. Theoretical principles are illustrated by the examples of using the system of exercises for training foreign students of preparatory departments specialized in visual arts and design.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Варава С.В. Русский язык. Научный стиль : учеб. пособие для студентов-иностранцев подготов. ф-тов вузов (гуманитар. профиль, спец. «Изобраз. искусство и дизайн») / С.В. Варава. – Х. : ЭкоПерспектива, 2006. – 412 с.
Вохмина Л.Л. К вопросу о системе упражнений для обучения устной речи при коммуникативном процессе / Л.Л. Вохмина // Профессионально-педагогические традиции в преподавании русского языка как иностранного : Язык – речь – специальность. – М. : Изд-во РУДН, 2005. – С. 56–62.
Капитонова Т. И. Методика обучения русскому языку как иностранному на этапе предвузовской подготовки / Т.И. Капитонова, Л.В. Московкин. – СПб. : Златоуст, 2006. – 272 с.
Остапенко В.И. Обучение русской грамматике иностранцев на начальном этапе / В.И. Остапенко. – М. : Рус. яз., 1978. – 136 с.
Пассов Е.И. Основы коммуникативной теории и технологии иноязычного образования : метод. пособие для преп. рус. языка как иностр. / Е.И. Пассов, Н.Е. Кузовлева.– М. : Рус. язык. Курсы, 2010. – 568 с.
Рахманов И.В. Обучение устной речи на иностранном языке / И.В. Рахманов – М. : Высш. школа, 1980. –118 с.
Румянцева Т.В. Типы упражнений при обучении иностранцев определению родовой принадлежности русских существительных в курсе «Язык специальности» / Т.В. Румянцева // Изв. Рос. гос. пед. ун-та им. А.И. Герцена. – 2009. – № 113. – С. 185–187.
Усачева О.В. Система упражнений как особый вид формирования компетентности учителя иностранных языков / О.В. Усачева // Вопросы науки и практики. Университет имени В.И. Вернадского. – 2009. – № 11 (25). – С. 85–89.
Хавронина С.А. Инновационный учебно-методический комплекс «Русский язык как иностранный» : учеб. пособие / С.А. Хавронина, Т.М. Балыхина. – М. : РУДН, 2008. – 324 с.
Хавронина С.А. О преподавании грамматики на начальном этапе / С.А. Хавронина // Традиции и новации образовательных технологий предвузовского обучения иностранных студентов : материалы Всерос. науч.-практ. конф., посвящен. 50-летию ф-та рус. языка и общеобраз. дисциплин (подготовительного) РУДН. – М. : РУДН, 2010. – С. 344–348.
Хрестоматия по методике преподавания русского языка как иностранного / Сост. Л.В. Московкин, А.Н. Щукин. – М. : Рус. язык. Курсы, 2012. – 522 с.
Щукин А.Н. Обучение речевому общению на русском языке как иностранном / А.Н. Щукин. – М. : Рус. язык. Курсы, 2012. – 784 с.
Published
2016-06-14
How to Cite
Варава, С. В. (2016). Usage of the system of exercises for forming foreign students’ professionally-oriented linguistic competence at the initial stage of training. Teaching Languages at Higher Educational Establishments at the Present Stage. Intersubject Relations, (28), 23-32. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/language_teaching/article/view/5994