Моделі професійної підготовки викладачів української мови як іноземної в системі вітчизняної освіти

  • Г. Швець Київський національний університет імені Тараса Шевченка https://orcid.org/0000-0002-1068-048X
Ключові слова: викладач української мови як іноземної, освітня програма, професійна підготовка, сертифікатна програма, українська мова як іноземна

Анотація

Актуальність досліджуваної проблеми зумовлена зростанням інтересу серед іноземців до вивчення української мови та браком відповідних педагогічних кадрів. Мета статті – узагальнити вітчизняний досвід професійної підготовки викладачів української мови як іноземної (УМІ) й окреслити перспективи розвитку цього напрямку. Із використанням методів аналізу, порівняння, систематизації та педагогічного спостереження виокремлено п’ять моделей підготовки фахівців з навчання УМІ.

Перша з них – у межах вибіркового блоку дисциплін – схарактеризована на основі досвіду навчання вітчизняних філологів-україністів за відповідним блоком у КНУ імені Тараса Шевченка (до 2020 р.), а також іноземних громадян, що здобувають вищу освіту за програмою «Українська мова та література (для іноземців)» (2018-2024 р.). Накреслено історію становлення спочатку спеціалізації «УМІ», а потім вибіркового блоку; описано систему навчальних дисциплін і методичний алгоритм формування професійної компетентності викладача УМІ. Друга модель підготовки фахівців з УМІ – окрема освітня програма – проаналізована на прикладі ЛНУ імені Івана Франка та ХНУ імені В. Н. Каразіна. Третя передбачає один чи кілька вибіркових освітніх компонентів, що ознайомлюють студентів-філологів з методикою навчання УМІ. Підготовка вчителів української мови як нерідної у межах педагогічних освітніх програм становить четверту модель. Нарешті, навчання в межах неформальної освіти (за програмами підвищення кваліфікації) визначено п’ятою моделлю. Презентовано сертифікатну програму «Методика навчання УМІ» КНУ імені Тараса Шевченка, систему її навчальних дисциплін, форми й методи роботи, засоби комунікації зі слухачами. Зауважено зростання інтересу до навчання дітей української мови як успадкованої та як іноземної і констатовано брак таких програм підвищень кваліфікації для вчителів.

Зроблено висновок про необхідність створення програм післядипломної освіти (різної тривалості, за конкретними аспектами, для різного контингенту – викладачів, учителів закладів середньої освіти, учителів суботніх шкіл тощо) з методики навчання УМІ.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

“BombеZNO Camp 2022”: more than 300 students from Romanian and Hungarian-speaking communities immersed themselves in the world of Ukrainian language and culture. (2022). Available at: https://nushub.org.ua/lt/news/bombezno-2022-ua/ [Accessed 20 Aug. 2024] [in Ukrainian].

Teaching Ukrainian in classes with instruction in national minority languages. Available at: https://study.ed-era.com/uk/courses/course/5155 [Accessed 20 Aug. 2024] [in Ukrainian].

Speaking Ukrainian: Inna Sopronchuk from Kherson teaches Ukrainian to foreigners. Kherson Plus TV and radio company. 05.12.2023. Available at: https://khersontv.com/zahovoryty-solovinoiu/ [Accessed 20 Aug. 2024] [in Ukrainian].

Internationalisation of education: attracting foreign students and developing Ukrainian studies abroad. Available at: https://knu.ua/news/13159 [Accessed 15 Aug. 2024] [in Ukrainian].

Isaienko, V. (2009). The first steps in learning Ukrainian as a foreign language... Available at: https://cutt.ly/neVsaoTd [Accessed 18 Aug. 2024] [in Ukrainian].

Kuz, H. (2011). The special course ‘Methods of Teaching Ukrainian as a Foreign Language’ in the system of comprehensive educational and methodological training of Ukrainian language teachers. Theory and practice of teaching Ukrainian as a foreign language. Lviv: LNU, 6, pp. 57-63 [in Ukrainian].

Novytska, L. (2012). Problems of teaching Ukrainian as a foreign language. The Ukrainian language in the world. Lviv: Lviv Polytechnic Publishing House, pp. 173-178 [in Ukrainian].

Educational programmes of the Ferenc Rakoczi II Transcarpathian Hungarian College of Higher Education. Available at: https://kmf.uz.ua/uk/osvitni-programi/ [Accessed 15 Aug. 2024] [in Ukrainian].

Educational and professional programme “Ukrainian Language and Literature and Ukrainian as a Foreign Language”. Available at: https://philology.karazin.ua/navchalni-plany-24-25/ [Accessed 16 Aug. 2024] [in Ukrainian].

Educational programme “Ukrainian Language and Literature. Ukrainian as a foreign language”. Available at: https://philology.lnu.edu.ua/academics/bachelor/curriculum-ukrainska-mova-iak-inozemna [Accessed 16 Aug. 2024] [in Ukrainian].

Petryshyna, O. (2022). Competence-based Approach in the Professional Training of Teachers of Philology at the Second (Master’s) Level of Higher Education. Word. Strategies. Innovations. Ternopil: Osadtsa Yu.V., pp. 90-122 [in Ukrainian].

Pytiur, O. (2021). Bombastic Ukrainian. How to plan and run a language camp. In two parts. Part 1: Spring language camps to prepare for the external independent testing in Ukrainian language and literature. Kyiv. Available at: https://cutt.ly/9eVplxsN [Accessed 25 Aug. 2024] [in Ukrainian].

Rybchenko Keser, T.M. (2021). Training of future teachers of Ukrainian language and literature by means of interactive teaching technologies in professional disciplines. Extended abstract of candidate’s thesis. Pereiaslav: Hryhorii Skovoroda University in Pereiaslavy [in Ukrainian].

Semenoh, O.M. (2005). Professional training of future teachers of Ukrainian language and literature. Sumy [in Ukrainian].

Certificate programme “Methods of teaching Ukrainian as a foreign language”. Available at: https://ipe.knu.ua/sertyfikatni-programy-3.html [Accessed 30 Aug. 2024] [in Ukrainian].

Sydorzhevskyi, M. (2024). In Germany, schools will start teaching Ukrainian as a second foreign language. DW. 24.05.2024. Available at: https://cutt.ly/HeFTpjKA [Accessed 15 Aug. 2024] [in Ukrainian].

The Commissioner appealed to the Government to prepare measures for linguistic European integration. 15.01.2024. Available at: https://cutt.ly/YeL9YJtM [Accessed 15 Aug. 2024] [in Ukrainian].

Shvets, H.D. (2021). Theoretical and methodological principles of teaching the Ukrainian language to foreign students of humanities. Doctor’s thesis. Kyiv: Taras Shevchenko National University of Kyiv, Borys Grinchenko Kyiv University. Available at: https://cutt.ly/pbKX7To [Accessed 15 Aug. 2024] [in Ukrainian].

Shvets, H.D. (2022). Ukrainian as a Foreign Language at Taras Shevchenko National University of Kyiv: Achievements and Challenges. Slavica Wratislaviensia. 175, pp. 239-254. DOI: https://doi.org/10.19195/0137-1150.175.17 [in Ukrainian].

2022 Duolingo language report. (2022). Available at: https://blog.duolingo.com/2022-duolingo-language-report/ [Accessed 10 Aug. 2024].

2023 Duolingo language report. (2023). Available at: https://blog.duolingo.com/2023-duolingo-language-report/ [Accessed 10 Aug. 2024].

Available at: https://www.facebook.com/share/4tgFTc1aoFd4KV4u/ [Accessed 30 Aug. 2024] [in Ukrainian].

Опубліковано
2024-12-30
Як цитувати
Швець, Г. (2024). Моделі професійної підготовки викладачів української мови як іноземної в системі вітчизняної освіти. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки, (45), 117-132. https://doi.org/10.26565/2073-4379-2024-45-08