Формування мовленнєвої компетентності студентів-медиків на заняттях з «української мови (за професійним спрямуванням)»

  • Г. Юрчак канд. філол. наук, викладач кафедри мовознавства Івано-Франківського національного медичного університету https://orcid.org/0000-0002-2740-9012
Ключові слова: критичне мислення, мовленнєва компетентність, мовленнєва компетенція, мовна компетентність, мовна компетенція

Анотація

У статті досліджено формування мовленнєвої компетентності студентів медичних закладів освіти на заняттях із навчальної дисципліни «Українська мова (за професійним спрямуванням)». Закцентовано на тому, що сформованість умінь професійного мовлення майбутніх медичних працівників є результатом усебічної підготовки, орієнтованої на фахову майстерність спеціаліста, оскільки професійну діяльність можуть здійснювати лише ті працівники, які мають високу загальну культуру спеціалізованої діяльності й міжкультурного спілкування та здатні до професійного вдосконалення. У статті акцентовано на актуальності проблеми формування професійної мовленнєвої компетентності майбутніх фахівців сфери охорони здоровʼя. Установлено визначальні риси мовленнєвої культури медичного працівника. Запропоновано методичні принципи формування мовленнєвої компетентності майбутніх медиків. Доведено, що для вдосконалення навичок професійного мовлення студентам-медикам необхідно збагачувати свій активний запас термінологічної лексики на основі професійно зорієнтованих текстів та словників, виробляти стійкі навички мовленнєвого самоконтролю та самоаналізу, формувати критичне мислення, прагнути працювати самостійно, дотримуватися правил мовленнєвого етикету. У статті визначено, що мовленнєва компетентність студентів ефективно формується за допомогою технології розвитку критичного мислення. Запропоновано використання дебатів як методу навчання, що допомагає полегшити засвоєння нових тем, спонукає студентів до пошуку нової інформації і поглиблення знань, розвиває не лише комунікативні, але й інтелектуальні здібності студентів-медиків, виховує морально-свідомих фахівців.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Bilous, N. (2014). Formuvannya movlennyevoyi kompetenciyi v studentiv filologiv u procesi vyvchennya metodyky vykladannya ukrayinskoyi literatury [Formation of speech competence in students of philology in the process of studying the methodology of teaching Ukrainian literature]. Metodychnyj poshuk: Vykladaczko-studentski naukovi roboty z pytan metodyky vykladannya movy i literatury [Methodological search: Teacher-student scientific works on the methods of teaching language and literature]. Zhytomyr: ZhDU im. I. Franka, 12, p. I, pp. 45–51 [in Ukrainian].

Busel, V. (2001). Velykyj tlumachnyj slovnyk suchasnoyi ukrayinskoyi movy [A great explanatory dictionary of modern Ukrainian]. Kyiv; Irpin: VGF: “Perun” [in Ukrainian].

Freeley, A. and Steinberg, D. (2009). Argumentation and Debate: Critical Thinking for Reasoned Decision Making. Belmont, CA: Wadsworth [in English].

Karpenko, L. (2006). Kategorialnyj analiz ponyatij obshhenie i kommunikaciya [Categorical analysis of the concepts of communication and interction]. Mir psihologii [The world of psychology]. 4, pp. 77–85 [in Russian].

Kharkivska, A. (2012). Suchasni vymogy do pedagoga [Modern requirements for the teacher]. Materyaly Mezhdunarodnoj nauchno-praktycheskoj konferencyy “Prepodavatel kak subekt y obekt obrazovatelnogo processa. Vek XXI” [Materials of the International scientific-practical conference “Teacher as a subject and object of the educational process. Century XXI” (February 1, 2012)]. Kharkiv: NUA, Раrt II, pp. 180–189 [in Ukrainian].

Kyyanko-Romanyuk, L. (2004). Zarubizhna i nacionalna praktyka rozvytku krytychnogo myslennya v uchniv i studentiv [Foreign and national practice of developing critical thinking in school pupils and students]. Vyshha osvita Ukrayiny [Higher education in Ukraine]. 4, рр. 109–113 [in Ukrainian].

Luczak, S., Lytvynenko, N., Turgan, O. et al. (2017). Ukrayinska mova za profesijnym spryamuvannyam [Ukrainian language for professional purposes]. Luczak, S. (Ed.). Kyiv: Znannya [in Ukrainian].

Nikolayeva, S. (2003). Zagalnoyevropejski rekomendaciyi z movnoyi osvity: vyvchennya, vykladannya, ocinyuvannya [Pan-European recommendations for language education: studying, teaching, assessment]. Kyiv: Lenvit [in Ukrainian].

Ovcharuk, O. (2003). Kompetentnosti yak klyuch do onovlennya zmistu osvity [Competence as the key to updating the content of education ]. Strategiya reformuvannya osvity v Ukrayini [Education Reform Strategy in Ukraine]. Kyyiv: “K.I.S.”, рр. 13–39 [in Ukrainian].

Skybun, N. (2015). Profesijna movlennyeva kompetentnist yak naukove ponyattya [Professional Speech Competence as Scientific Notion]. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. Budapest. Part III (37), Issue 75, pp. 76–79 [in Ukrainian].

Sukhareva, T. (2002). Formirovanie kommunikativnyh strategij slovoupotreblenija u studentov nejazykovyh vuzov [Formation of communicative strategies for the use of students of non-linguistic universities]. Extended abstract of candidate’s thesis. Tambov: TGU im. G. Derzhavina [in Russian].

Vykhovanecz, I. (1990). Tayina slova [The secret of the word]. Kyiv: Kultura [in Ukrainian].

Zakon Ukrayiny “Pro osvitu”: chynne zakonodavstvo stanom na 22 lyutogo 2019 roku: oficijnyj tekst [The Law of Ukraine “On Education” as of February 22, 2019: official text].(2019). Kyiv: Alerta [in Ukrainian].

Zakon Ukrayiny “Pro zabezpechennya funkcionuvannya ukrayinskoyi movy yak derzhavnoyi”from 25.04.2019, no 2704-VIII [The Law of Ukraine “On Ensuring the Functioning of the Ukrainian Language as the State Language” by order № 2704-VIII dated April 25, 2019]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2704-19 [Accessed 31 August 2019] [in Ukrainian].

Zolotukhin, G., Lytvynenko, N. and Misnyk, N. (2001). Fakhova mova medyka [Specialist medical language]. Kyiv: Zdorovya [in Ukrainian].

Опубліковано
2019-12-23