Теоретичні засади інноваційного розвитку територіальних туристичних систем
Анотація
Стаття присвячена аналізу та узагальненню теоретичних засад інноваційного розвитку територіальних туристичних систем. Зазначено, що інновації є основним чинником змін в туристичній сфері, що дозволяє підвищувати рівень залучення туристів, збільшувати прибутки, розширювати асортимент туристичних послуг та просувати туристичний продукт на міжнародному ринку. Проаналізовано підходи у науковій літературі до визначення понять «інновація» та «інновація в туризмі». Зроблено висновок про те, що різнобічні термінологічні підходи забезпечують можливість більш глибокого розуміння сутності відповідних понять. Загальною у більшості визначень поняття «інновація в туризмі» є ідея про запровадження нових рішень та технологій, які сприяють розвитку туризму. Сформульовано авторське визначення інновацій в туризмі як нововведень, що мають інноваційний характер та призначені для покращення якості туристичних послуг і забезпечення сталого розвитку туристичної галузі в цілому. Такі інновації можуть бути різного типу – від нових технологій та продуктів до нових методів та підходів до управління туристичною галуззю. Впровадження інноваційних рішень допомагає залучати нових клієнтів, збільшувати дохід туристичної галузі та забезпечувати її сталий розвиток. Оскільки інноваційна діяльність в туризмі є системним процесом, її необхідно аналізувати в контексті територіальних, зокрема регіональних туристичних систем. За результатами аналізу наукової літератури та праткичного досвіду інноваційної діяльності в туристичній сфері виокремлено та охарактеризовано інноваційні аспекти розвитку територіальних туристичних систем. Інноваційний розвиток територіальних туристичних систем є процесом, який потребує постійного вдосконалення та використання нових ідей і технологій. Застосування інноваційних підходів може допомогти забезпечити стабільний розвиток територіальних туристичних систем та їх адаптацію до змінних умов туристичного ринку. Зроблено висновок про те, що інновації є ключовим фактором розвитку територіальних туристичних систем і можуть бути використані для покращення якості туристичних послуг, створення нових туристичних продуктів та забезпечення більш ефективного управління територіями рекреаційно-туристичного призначення.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Андрієнко О.В., Кондратюк І.В. Розвиток інноваційних технологій в туристичній галузі. Збірник наукових праць "Наукові записки Національного університету «Острозька академія»: Серія «Економіка»", том 15, 2010. С.118-121.
Голод А. П. Безпека регіональних туристичних систем: теорія, методологія та проблеми гарантування: монографія. Львів: Львівський державний університет фізичної культури, 2017. С. 340
Економічна енциклопедія: у трьох томах. Том 1. Київ: Академія, 2000. С. 864
Єпіфанова І. Ю. Інноваційна діяльність підприємств як фактор економічного розвитку. Вісник Хмельницького нац. у/ту. Економічні науки. 2011. № 6, T. 1. С. 191–194.
Зайцева В. М., Гурова Д. Д., Корнієнко О. М., Журавльова С. М. Використання інноваційних технологій в галузі туризму: монографія. Запoріжжя, 2015. С. 144
Коркуна О., Никига О., Підвальна О. Інноваційний розвиток як напрям функціонування регіональних туристичних систем. Економічна політика регіонального розвитку і місцеве самоврядування. Науково-виробничий журнал: Інноваційна економіка. № 3-4, 2020. С. 98-104
Крикуненко Д. О. Проблеми впровадження інновацій на підприємстві. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2011. № 4. С. 45–49
Лавренюк І.А. Інноваційні процеси в галузі туризму. Наукові записки Тернопільського нац. пед. у–ту ім. В. Гнатюка. Серія: Педагогіка, випуск 1. 2012. С. 71-75.
Лапко О. Інноваційна діяльність в системі державного регулювання : монографія. Київ : Інститут економіки прогнозування НАН України, 1999. С. 28
Ніронович Н. І. Теоретичні аспекти інновацій. Вісник Національного університетуту «Львівська політехніка». Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. 2001. № 437. С. 385–390.
Пересунько З. М. Теоретичні аспекти розвитку інноваційної теорії. Ефективна економіка. 2013. № 7. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2013_7_39. (дата звернення: 14.04.2023).
Підвальна О. Г. Формування механізму управління інноваційною діяльністю компаній індустрії туризму в регіоні. Підприємництво та інновації. 2019. № 10. С. 107–113.
Харів П. С., Собко О. М. Активізація інноваційної діяльності промислових підприємств регіону: монографія. Тернопіль: Економічна думка, 2003. С. 184
Шумпетер Й. А. Теорія економічного розвитку : Дослідження прибутків, капіталу, кредиту, відсотка та економічного циклу / пер. з англ. В. Старка. К. : Вид. дім «Києво-Могил. акад.», 2011. С. 242
Buhalis D. Strategic use of information technologies in the tourism industry. Tourism Management. 19 (5). 1998. P. 409-421.
Cardona J. R., Sаnchez-Fernаndez M. D.Innovation and Strategic Management for the Development of Tourist Destinations: Development of Nightlife and Residents Attitudes in Punta del Este (Uruguay). 2022. P. 147-157.
Drucker P. F. Innovation and Entrepreneurship: Practice and Principles. New York: Harper and Row Publishers, 1985. Р. 57-62
Friedman K. Entrepreneurship and Innovation: Practice and Principles". Tongji University. Shanghai, China, 2013.
Gretzel, U. Intelligent tourism promotion. Journal of Travel Research, 50(5). 2011. P. 457-469.
Luna-Rodriguez, A., Bigne-Alcaniz, E. Marketing innovation in the tourism industry: A case study of the Spanish travel agency sector. Tourism management, 31(2). 2010. P. 29-41.
Mazanec, J. A. Tourism and innovation. Tourism management, 21(1). 2000. P. 91-99.
Nixon F. Managing to achieve quality and reliability. 1971. Р.290
Proposed Guidelines for Collecting and Interpreting Technological Innovation Data : Oslo Manual. Paris: OECD, Eurostat, 199.
Sigala M. Tourism and social media: The transformative power of tourism social systems. Tourism and Hospitality Research, 14 (1-2). 2014. P. 46-62
Andrijenko O.V., Kondratjuk I.V. (2010). Rozvytok innovacijnykh tekhnologhij v turystychnij ghaluzi [Development of innovative technologies in the tourism industry]. Zbirnyk naukovykh pracj "Naukovi zapysky Nacionaljnogho universytetu «Ostrozjka akademija»: Serija «Ekonomika»", tom 15, 118-121.
Gholod A. P. (2017) Bezpeka reghionaljnykh turystychnykh system: teorija, metodologhija ta problemy gharantuvannja: monoghrafija [Security of regional tourism systems: theory, methodology and assurance issues: monograph]. Ljviv: Ljvivsjkyj derzhavnyj universytet fizychnoji kuljtury.
Ekonomichna encyklopedija: u trjokh tomakh [Economic encyclopedia: in three volumes]. Tom 1. Kyjiv: Akademija, 2000.
Jepifanova I. Ju. (2011) Innovacijna dijaljnistj pidpryjemstv jak faktor ekonomichnogho rozvytku [Innovative activity of enterprises as a factor of economic development]. Visnyk Khmeljnycjkogho nac. u/tu. Ekonomichni nauky. 6, T. 1, 191–194.
Zajceva V. M., Ghurova D. D., Kornijenko O. M., Zhuravljova S. M. (2015) Vykorystannja innovacijnykh tekhnologhij v ghaluzi turyzmu: monoghrafija [Use of innovative technologies in the field of tourism: monograph]. Zaporizhzhja, 144
Korkuna O., Nykygha O., Pidvaljna O. (2020) Innovacijnyj rozvytok jak naprjam funkcionuvannja reghionaljnykh turystychnykh system. Ekonomichna polityka reghionaljnogho rozvytku i misceve samovrjaduvannja [Innovative development as a direction of functioning of regional tourism systems. Economic policy of regional development and local self-government]. Naukovo-vyrobnychyj zhurnal: Innovacijna ekonomika. 3-4, 98-104
Krykunenko D. O. (2011) Problemy vprovadzhennja innovacij na pidpryjemstvi [Problems of introducing innovations at the enterprise]. Marketyngh i menedzhment innovacij. 4, 45–49.
Lavrenjuk I.A. (2012) Innovacijni procesy v ghaluzi turyzmu [Innovative processes in the field of tourism]. Naukovi zapysky Ternopiljsjkogho nac. ped. u–tu im. V. Ghnatjuka. Serija: Pedaghoghika, 1, 71-75.
Lapko O. (1999) Innovacijna dijaljnistj v systemi derzhavnogho reghuljuvannja : monoghrafija [Innovative activity in the system of state regulation: monograph]. Kyjiv : Instytut ekonomiky proghnozuvannja NAN Ukrajiny.
Nironovych N. I. (2001) Teoretychni aspekty innovacij [Theoretical aspects of innovation]. Visnyk Nacionaljnogho universytetutu «Ljvivsjka politekhnika». Menedzhment ta pidpryjemnyctvo v Ukrajini: etapy stanovlennja i problemy rozvytku, 437, 385–390.
Peresunjko Z. M. (2013) Teoretychni aspekty rozvytku innovacijnoji teoriji [Theoretical aspects of the development of innovative theory]. Efektyvna ekonomika, 7. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2013_7_39.
Pidvaljna O. Gh. (2019) Formuvannja mekhanizmu upravlinnja innovacijnoju dijaljnistju kompanij industriji turyzmu v reghioni [Formation of a mechanism for managing innovative activities of companies in the tourism industry in the region]. Pidpryjemnyctvo ta innovaciji, 10, 107–113.
Khariv P. S., Sobko O. M. (2003) Aktyvizacija innovacijnoji dijaljnosti promyslovykh pidpryjemstv reghionu: monoghrafija [Activation of innovative activity of industrial enterprises of the region: monograph]. Ternopilj: Ekonomichna dumka.
Shumpeter J. A. (2011) Teorija ekonomichnogho rozvytku : Doslidzhennja prybutkiv, kapitalu, kredytu, vidsotka ta ekonomichnogho cyklu [Theory of Economic Development: A Study of Profits, Capital, Credit, Interest, and the Economic Cycle] / per. z anghl. V. Starka. K. : Vyd. dim «Kyjevo-Moghyl. akad.».
Buhalis D. (1998) Strategic use of information technologies in the tourism industry. Tourism Management, 19 (5), 409-421.
Cardona J. R., Sánchez-Fernández M. D. (2022) Innovation and Strategic Management for the Development of Tourist Destinations: Development of Nightlife and Residents’ Attitudes in Punta del Este (Uruguay).
Drucker P. F. (1985) Innovation and Entrepreneurship: Practice and Principles. New York: Harper and Row Publishers.
Friedman K. (2013) Entrepreneurship and Innovation: Practice and Principles". Tongji University. Shanghai, China.
Gretzel, U. (2011) Intelligent tourism promotion. Journal of Travel Research, 50(5), 457-469.
Luna-Rodriguez, A., Bigne-Alcaniz, E. (2010) Marketing innovation in the tourism industry: A case study of the Spanish travel agency sector. Tourism management, 31(2), 29-41.
Mazanec, J. A. (2000) Tourism and innovation. Tourism management, 21(1), 91-99.
Nixon F. (1971) Managing to achieve quality and reliability.
Proposed Guidelines for Collecting and Interpreting Technological Innovation Data : Oslo Manual. Paris: OECD, Eurostat.
Sigala M. (2014) Tourism and social media: The transformative power of tourism social systems. Tourism and Hospitality Research, 14 (1-2), 46-62.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC BY 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).