Тhe teoretical principles of an innovative development of the territorial tourist systems
Abstract
An article is devoted to an analysis and generalization of the theoretical foundations of the innovative development of territorial tourism systems. It has been noted that innovations are the key factor of changes in the tourism sphere, which allows them to increase the level of tourist’s attraction, increase profits, expand the range of tourist services and promote the tourist product on the international market. The approaches of defining tourism innovation concepts in the scientific literature analyzed have been. It has been concluded that versatile terminological approaches provide the possibility of a deeper understanding of the relevant concepts essence. Common in most definitions of the «innovation in tourism» concept is an idea of introducing new solutions and technologies that contribute to the tourism development. The author’s definition of innovations in tourism define it as ones that have an innovative nature and are intended to improve the quality of tourist services and ensure the tourism industry sustainable development as a whole. Such innovations can be of different types – from new technologies and products to new methods and approaches of managing the tourism industry. The implementation of innovative solutions helps to attract new customers, increase the tourism income industry and ensure its sustainable development. Since innovative activity in tourism is a systemic process, therefore it should be analyzed in the context of territorial, in particular, regional tourism systems. According to the results of practical experience of innovative activity in the tourism sphere, innovative aspects of thedevelopment of territorial tourism systems have been identified and characterized. Innovative development of territorial tourism systems is a process that requires constant improvement and the usage of new ideas and technologies. The use of innovative approaches can help to ensure the stable development of territorial tourism systems and their adaptation to the changing conditions of the tourist market. It has been concluded that innovation is a key factor in the development of territorial, create new tourist products and ensure more effective management of recreational and tourist territories.
Downloads
References
/References
Андрієнко О.В., Кондратюк І.В. Розвиток інноваційних технологій в туристичній галузі. Збірник наукових праць "Наукові записки Національного університету «Острозька академія»: Серія «Економіка»", том 15, 2010. С.118-121.
Голод А. П. Безпека регіональних туристичних систем: теорія, методологія та проблеми гарантування: монографія. Львів: Львівський державний університет фізичної культури, 2017. С. 340
Економічна енциклопедія: у трьох томах. Том 1. Київ: Академія, 2000. С. 864
Єпіфанова І. Ю. Інноваційна діяльність підприємств як фактор економічного розвитку. Вісник Хмельницького нац. у/ту. Економічні науки. 2011. № 6, T. 1. С. 191–194.
Зайцева В. М., Гурова Д. Д., Корнієнко О. М., Журавльова С. М. Використання інноваційних технологій в галузі туризму: монографія. Запoріжжя, 2015. С. 144
Коркуна О., Никига О., Підвальна О. Інноваційний розвиток як напрям функціонування регіональних туристичних систем. Економічна політика регіонального розвитку і місцеве самоврядування. Науково-виробничий журнал: Інноваційна економіка. № 3-4, 2020. С. 98-104
Крикуненко Д. О. Проблеми впровадження інновацій на підприємстві. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2011. № 4. С. 45–49
Лавренюк І.А. Інноваційні процеси в галузі туризму. Наукові записки Тернопільського нац. пед. у–ту ім. В. Гнатюка. Серія: Педагогіка, випуск 1. 2012. С. 71-75.
Лапко О. Інноваційна діяльність в системі державного регулювання : монографія. Київ : Інститут економіки прогнозування НАН України, 1999. С. 28
Ніронович Н. І. Теоретичні аспекти інновацій. Вісник Національного університетуту «Львівська політехніка». Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. 2001. № 437. С. 385–390.
Пересунько З. М. Теоретичні аспекти розвитку інноваційної теорії. Ефективна економіка. 2013. № 7. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2013_7_39. (дата звернення: 14.04.2023).
Підвальна О. Г. Формування механізму управління інноваційною діяльністю компаній індустрії туризму в регіоні. Підприємництво та інновації. 2019. № 10. С. 107–113.
Харів П. С., Собко О. М. Активізація інноваційної діяльності промислових підприємств регіону: монографія. Тернопіль: Економічна думка, 2003. С. 184
Шумпетер Й. А. Теорія економічного розвитку : Дослідження прибутків, капіталу, кредиту, відсотка та економічного циклу / пер. з англ. В. Старка. К. : Вид. дім «Києво-Могил. акад.», 2011. С. 242
Buhalis D. Strategic use of information technologies in the tourism industry. Tourism Management. 19 (5). 1998. P. 409-421.
Cardona J. R., Sаnchez-Fernаndez M. D.Innovation and Strategic Management for the Development of Tourist Destinations: Development of Nightlife and Residents Attitudes in Punta del Este (Uruguay). 2022. P. 147-157.
Drucker P. F. Innovation and Entrepreneurship: Practice and Principles. New York: Harper and Row Publishers, 1985. Р. 57-62
Friedman K. Entrepreneurship and Innovation: Practice and Principles". Tongji University. Shanghai, China, 2013.
Gretzel, U. Intelligent tourism promotion. Journal of Travel Research, 50(5). 2011. P. 457-469.
Luna-Rodriguez, A., Bigne-Alcaniz, E. Marketing innovation in the tourism industry: A case study of the Spanish travel agency sector. Tourism management, 31(2). 2010. P. 29-41.
Mazanec, J. A. Tourism and innovation. Tourism management, 21(1). 2000. P. 91-99.
Nixon F. Managing to achieve quality and reliability. 1971. Р.290
Proposed Guidelines for Collecting and Interpreting Technological Innovation Data : Oslo Manual. Paris: OECD, Eurostat, 199.
Sigala M. Tourism and social media: The transformative power of tourism social systems. Tourism and Hospitality Research, 14 (1-2). 2014. P. 46-62
Andrijenko O.V., Kondratjuk I.V. (2010). Rozvytok innovacijnykh tekhnologhij v turystychnij ghaluzi [Development of innovative technologies in the tourism industry]. Zbirnyk naukovykh pracj "Naukovi zapysky Nacionaljnogho universytetu «Ostrozjka akademija»: Serija «Ekonomika»", tom 15, 118-121.
Gholod A. P. (2017) Bezpeka reghionaljnykh turystychnykh system: teorija, metodologhija ta problemy gharantuvannja: monoghrafija [Security of regional tourism systems: theory, methodology and assurance issues: monograph]. Ljviv: Ljvivsjkyj derzhavnyj universytet fizychnoji kuljtury.
Ekonomichna encyklopedija: u trjokh tomakh [Economic encyclopedia: in three volumes]. Tom 1. Kyjiv: Akademija, 2000.
Jepifanova I. Ju. (2011) Innovacijna dijaljnistj pidpryjemstv jak faktor ekonomichnogho rozvytku [Innovative activity of enterprises as a factor of economic development]. Visnyk Khmeljnycjkogho nac. u/tu. Ekonomichni nauky. 6, T. 1, 191–194.
Zajceva V. M., Ghurova D. D., Kornijenko O. M., Zhuravljova S. M. (2015) Vykorystannja innovacijnykh tekhnologhij v ghaluzi turyzmu: monoghrafija [Use of innovative technologies in the field of tourism: monograph]. Zaporizhzhja, 144
Korkuna O., Nykygha O., Pidvaljna O. (2020) Innovacijnyj rozvytok jak naprjam funkcionuvannja reghionaljnykh turystychnykh system. Ekonomichna polityka reghionaljnogho rozvytku i misceve samovrjaduvannja [Innovative development as a direction of functioning of regional tourism systems. Economic policy of regional development and local self-government]. Naukovo-vyrobnychyj zhurnal: Innovacijna ekonomika. 3-4, 98-104
Krykunenko D. O. (2011) Problemy vprovadzhennja innovacij na pidpryjemstvi [Problems of introducing innovations at the enterprise]. Marketyngh i menedzhment innovacij. 4, 45–49.
Lavrenjuk I.A. (2012) Innovacijni procesy v ghaluzi turyzmu [Innovative processes in the field of tourism]. Naukovi zapysky Ternopiljsjkogho nac. ped. u–tu im. V. Ghnatjuka. Serija: Pedaghoghika, 1, 71-75.
Lapko O. (1999) Innovacijna dijaljnistj v systemi derzhavnogho reghuljuvannja : monoghrafija [Innovative activity in the system of state regulation: monograph]. Kyjiv : Instytut ekonomiky proghnozuvannja NAN Ukrajiny.
Nironovych N. I. (2001) Teoretychni aspekty innovacij [Theoretical aspects of innovation]. Visnyk Nacionaljnogho universytetutu «Ljvivsjka politekhnika». Menedzhment ta pidpryjemnyctvo v Ukrajini: etapy stanovlennja i problemy rozvytku, 437, 385–390.
Peresunjko Z. M. (2013) Teoretychni aspekty rozvytku innovacijnoji teoriji [Theoretical aspects of the development of innovative theory]. Efektyvna ekonomika, 7. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2013_7_39.
Pidvaljna O. Gh. (2019) Formuvannja mekhanizmu upravlinnja innovacijnoju dijaljnistju kompanij industriji turyzmu v reghioni [Formation of a mechanism for managing innovative activities of companies in the tourism industry in the region]. Pidpryjemnyctvo ta innovaciji, 10, 107–113.
Khariv P. S., Sobko O. M. (2003) Aktyvizacija innovacijnoji dijaljnosti promyslovykh pidpryjemstv reghionu: monoghrafija [Activation of innovative activity of industrial enterprises of the region: monograph]. Ternopilj: Ekonomichna dumka.
Shumpeter J. A. (2011) Teorija ekonomichnogho rozvytku : Doslidzhennja prybutkiv, kapitalu, kredytu, vidsotka ta ekonomichnogho cyklu [Theory of Economic Development: A Study of Profits, Capital, Credit, Interest, and the Economic Cycle] / per. z anghl. V. Starka. K. : Vyd. dim «Kyjevo-Moghyl. akad.».
Buhalis D. (1998) Strategic use of information technologies in the tourism industry. Tourism Management, 19 (5), 409-421.
Cardona J. R., Sánchez-Fernández M. D. (2022) Innovation and Strategic Management for the Development of Tourist Destinations: Development of Nightlife and Residents’ Attitudes in Punta del Este (Uruguay).
Drucker P. F. (1985) Innovation and Entrepreneurship: Practice and Principles. New York: Harper and Row Publishers.
Friedman K. (2013) Entrepreneurship and Innovation: Practice and Principles". Tongji University. Shanghai, China.
Gretzel, U. (2011) Intelligent tourism promotion. Journal of Travel Research, 50(5), 457-469.
Luna-Rodriguez, A., Bigne-Alcaniz, E. (2010) Marketing innovation in the tourism industry: A case study of the Spanish travel agency sector. Tourism management, 31(2), 29-41.
Mazanec, J. A. (2000) Tourism and innovation. Tourism management, 21(1), 91-99.
Nixon F. (1971) Managing to achieve quality and reliability.
Proposed Guidelines for Collecting and Interpreting Technological Innovation Data : Oslo Manual. Paris: OECD, Eurostat.
Sigala M. (2014) Tourism and social media: The transformative power of tourism social systems. Tourism and Hospitality Research, 14 (1-2), 46-62.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication of this work under the terms of a license Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC BY 4.0).
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.