Features of influence of sociocultural factors in the development of multinational companies as a modern form of international business
Keywords:
socio-cultural factors, forms of international business, multinational corporations
Abstract
The article discusses the influence of socio-cultural factors on the human resource management strategy in multinational companies. The article defines the competitive advantages of international business and explores its kinds, notes that the most effective kind is transnational company. Home and foreign researches show that multinational companies face a number of problems related to the influence of socio-cultural factors that reflected in personal and intragroup staff interaction. The article notes that there are some differences in the value orientations between the average European indices and the average Ukrainian ones. The author proves that to form the optimal strategy to manage of personnel affiliates of TNCs the paradigm of value orientations of work can be used; it is based on six measurement parameters of national cultures scientist Gerd Hofstede and divergence strategy for human resources management.Downloads
Download data is not yet available.
References
Білорус О. Г. Глобальна корпоративна система : монографія / О. Г. Білорус, О. В. Зернецька, В. А. Вергун, О. В. Гаврилюк, Ю. М. Мацейко; ред.: О. Г. Білорус; Київ. нац. екон. ун-т ім. В. Гетьмана, НАН України, Ін-т світ. економіки і міжнар. відносин, Міжнар. ін-т глобалістики. – К., 2011. – 408 c.
Вергун В. А. Міжнародний бізнес : підручник / В. А. Вергун, А. І. Кредісов, С. М. Березовенко, І. Є. Голубій, В. П. Мазуренко; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. – К., 2007. – 500 c.
Довгаль О. А. Протекціонізм і лібералізм у процесі глобалізації світової економіки (питання теорії і методології) : монографія / О. А. Довгаль; Нар. укр. акад. – Х. : Вид-во НУА, 2004. – 320 с.
Кукурудза І. Міжнародна економіка : матеріали до лекцій та семінарів / І. І. Кукурудза – Черкаси: Ред.-вид. відділ Черкаського державного університету, 2000. – 184 с.
Магун В. Жизненные ценности населения : сравнениеУкраины с другими европейскими странами / В. Магун, М. Руднев: под. ред. В. Головахи, М. Макеева. // Украинское общество в европейском пространстве – К. : Суспільство, 2007. – 246 с.
Приятельчук А. О. Структура філософії економіки / А. О. Приятельчук // Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії. – 2012. – Вип. 48. – С. 70-78. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpgvzdia_2012_48_9.
Сидоров В. И. Единство традиций и инноваций в системе трудовой мотивации трансформационной экономики / В. И. Сидоров, Т. В. Тарасенко, Т. Е. Шедякова. – Х. : ХНУ имени В. Н. Каразина, 2009. – 336 с.
Соколова М. И. Управление человеческими ресурсами /М. И. Соколова, А. Г. Дементьєва – М : Проспект, 2005. – 385 с.
Тромпенаарс Ф. Национально-культурные различия в контексте глобального бизнеса / Ф. Тромпенаарс, Ч. Хемпден-Тернер : пер. сангл. Е.П. Самсонова – Мн. : ООО «Попурри», 2004. – 528с.
Hofstede G. Culture’s Consequences, International Differencesin Work-Related Values.BeverlyHill :Sage, 2001.– 459 p.
Morrison A. M. Leadership Divercity as Strategy. San Francisco :Jossey-Bass, 1992 – 318 p.
Вергун В. А. Міжнародний бізнес : підручник / В. А. Вергун, А. І. Кредісов, С. М. Березовенко, І. Є. Голубій, В. П. Мазуренко; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. – К., 2007. – 500 c.
Довгаль О. А. Протекціонізм і лібералізм у процесі глобалізації світової економіки (питання теорії і методології) : монографія / О. А. Довгаль; Нар. укр. акад. – Х. : Вид-во НУА, 2004. – 320 с.
Кукурудза І. Міжнародна економіка : матеріали до лекцій та семінарів / І. І. Кукурудза – Черкаси: Ред.-вид. відділ Черкаського державного університету, 2000. – 184 с.
Магун В. Жизненные ценности населения : сравнениеУкраины с другими европейскими странами / В. Магун, М. Руднев: под. ред. В. Головахи, М. Макеева. // Украинское общество в европейском пространстве – К. : Суспільство, 2007. – 246 с.
Приятельчук А. О. Структура філософії економіки / А. О. Приятельчук // Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії. – 2012. – Вип. 48. – С. 70-78. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpgvzdia_2012_48_9.
Сидоров В. И. Единство традиций и инноваций в системе трудовой мотивации трансформационной экономики / В. И. Сидоров, Т. В. Тарасенко, Т. Е. Шедякова. – Х. : ХНУ имени В. Н. Каразина, 2009. – 336 с.
Соколова М. И. Управление человеческими ресурсами /М. И. Соколова, А. Г. Дементьєва – М : Проспект, 2005. – 385 с.
Тромпенаарс Ф. Национально-культурные различия в контексте глобального бизнеса / Ф. Тромпенаарс, Ч. Хемпден-Тернер : пер. сангл. Е.П. Самсонова – Мн. : ООО «Попурри», 2004. – 528с.
Hofstede G. Culture’s Consequences, International Differencesin Work-Related Values.BeverlyHill :Sage, 2001.– 459 p.
Morrison A. M. Leadership Divercity as Strategy. San Francisco :Jossey-Bass, 1992 – 318 p.
Cited
How to Cite
Pankova, I. (1). Features of influence of sociocultural factors in the development of multinational companies as a modern form of international business. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series: International Relations. Economics. Country Studies. Tourism, (5), 100-103. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/irtb/article/view/6624
Section
Economy
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication of this work under the terms of a license Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC BY 4.0).
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.