Features of influence of sociocultural factors in the development of multinational companies as a modern form of international business

Keywords: socio-cultural factors, forms of international business, multinational corporations

Abstract

The article discusses the influence of socio-cultural factors on the human resource management strategy in multinational companies. The article defines the competitive advantages of international business and explores its kinds, notes that the most effective kind is transnational company. Home and foreign researches  show that multinational companies face a number of problems related to the influence of socio-cultural factors that reflected in personal and intragroup staff interaction. The article notes that there are some differences in the value orientations between the average European indices and the average Ukrainian ones. The author proves that to form the optimal strategy to manage of personnel affiliates of TNCs the paradigm of value orientations of work can be used; it is based on six measurement parameters of national cultures scientist Gerd Hofstede and divergence strategy for human resources management.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Білорус О. Г. Глобальна корпоративна система : монографія / О. Г. Білорус, О. В. Зернецька, В. А. Вергун, О. В. Гаврилюк, Ю. М. Мацейко; ред.: О. Г. Білорус; Київ. нац. екон. ун-т ім. В. Гетьмана, НАН України, Ін-т світ. економіки і міжнар. відносин, Міжнар. ін-т глобалістики. – К., 2011. – 408 c.

Вергун В. А. Міжнародний бізнес : підручник / В. А. Вергун, А. І. Кредісов, С. М. Березовенко, І. Є. Голубій, В. П. Мазуренко; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. – К., 2007. – 500 c.

Довгаль О. А. Протекціонізм і лібералізм у процесі глобалізації світової економіки (питання теорії і методології) : монографія / О. А. Довгаль; Нар. укр. акад. – Х. : Вид-во НУА, 2004. – 320 с.

Кукурудза І. Міжнародна економіка : матеріали до лекцій та семінарів / І. І. Кукурудза – Черкаси: Ред.-вид. відділ Черкаського державного університету, 2000. – 184 с.

Магун В. Жизненные ценности населения : сравнениеУкраины с другими европейскими странами / В. Магун, М. Руднев: под. ред. В. Головахи, М. Макеева. // Украинское общество в европейском пространстве – К. : Суспільство, 2007. – 246 с.

Приятельчук А. О. Структура філософії економіки / А. О. Приятельчук // Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії. – 2012. – Вип. 48. – С. 70-78. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpgvzdia_2012_48_9.

Сидоров В. И. Единство традиций и инноваций в системе трудовой мотивации трансформационной экономики / В. И. Сидоров, Т. В. Тарасенко, Т. Е. Шедякова. – Х. : ХНУ имени В. Н. Каразина, 2009. – 336 с.

Соколова М. И. Управление человеческими ресурсами /М. И. Соколова, А. Г. Дементьєва – М : Проспект, 2005. – 385 с.

Тромпенаарс Ф. Национально-культурные различия в контексте глобального бизнеса / Ф. Тромпенаарс, Ч. Хемпден-Тернер : пер. сангл. Е.П. Самсонова – Мн. : ООО «Попурри», 2004. – 528с.

Hofstede G. Culture’s Consequences, International Differencesin Work-Related Values.BeverlyHill :Sage, 2001.– 459 p.

Morrison A. M. Leadership Divercity as Strategy. San Francisco :Jossey-Bass, 1992 – 318 p.
Cited
How to Cite
Pankova, I. (1). Features of influence of sociocultural factors in the development of multinational companies as a modern form of international business. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series: International Relations. Economics. Country Studies. Tourism, (5), 100-103. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/irtb/article/view/6624