Іnternational experience and current trends in the development of the gastronomy tourism market of the European region in the conditions of COVID-19

Keywords: hospitality industry, gastronomic tourism, gastrotourism, gastronomy, tourism, international experience, development trends

Abstract

The sphere of tourism business is one of the most powerful and promising sectors of the national economy of the world. Today the modern alternative destination is gaining popularity - gastronomic tourism, which is a specialized type of tourism and includes acquaintance with the national culinary traditions of the world, as well as tasting of food and beverages, which is a synthesis of ecology, culture and production. The subject of research in the scientific article is the current international trends in the development of the gastronomic tourism market of the European region. The aim of the article is to assess the international trends in the development of the gastronomic tourism market and identify key trends for improving the gastronomic tourism market in the current conditions of COVID-19.  In this scientific work the following research methods are used: descriptive, historical-geographical, comparative, statistical, systematization and generalization, terminological analysis, analytical, cartographic. The results of research on this topic can be used in the field of restaurant and hotel business and tourism as ideas for the development and increase of competitive advantages in business, as well as presented for discussion at seminars and conferences in this field. Conclusions: the study of current international trends and innovative trends in the market of gastronomic tourism in the European region allowed to identify key areas and key trends in the functioning, improvement and further promotion of gastronomy as an alternative direction of tourism in the current environment.

Downloads

References

/

References

Вишневська Г.Г. Потенціал кулінарних турів у контексті спеціалізованого туризму. Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури. К., Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, 2013. Вип. 31. С. 112–118.

Воробьева Э. В. Мировые фестивали. Туризм и отдых. 2007. № 37. С.3.

Гребенюк Г. М., Марценюк Л. В., Задоя В. О., Пікуліна О. В. Трансформація та розвиток підприємств ресторанного бізнесу України в умовах пандемії. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 7. С. 14–19.

Долгієр А.І., Редько В.Є. Сучасні маркетингові канали з просування туристичного продукту. Глобальні тенденції в економіці, фінансах та управлінні: зб. наук. праць Міжнар. наук.-практ. конф. (Одеса, 2 жовт. 2020 р.), Одеса: Східноєвпропейський центр наук. досліджень, 2020. с. 121-123.

Комарніцький І.О. Кулінарний туризм в Україні: стан і перспективи регіонального розвитку в контексті підготовки до ЄВРО 2012. Географія та туризм: наук. зб. ред. кол. Я.Б.Олійник, 2011. Вип. 14. С.101–106.

Корнілова В. В., Корнілова Н. В. Сучасні тенденції розвиту гастрономічного туризму. Ефективна економіка. 2018. № 2. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6112 (дата звернення: 25.11.2021).

Кукліна Т. С. Гастрономічний туризм на туристичному ринку України: веб-сайт. URL: http://surl.li/bacwc (дата звернення: 14.11.2021).

Мироненко-Шульган О. М. Малий бізнес в умовах пандемії COVID-19: правове регулювання фінансової підтримки державою. Національна асоціація адвокатів України: веб-сайт. URL: http://surl.li/atyte (дата звернення: 14.11.2021).

Самілик.М., Кубрак.О. Особливості розвитку гастрономічного туризму України в умовах пандемії COVID-19. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. 2021. Серія: Туризм, 4 (1), c. 99–107.

Сливенко В. А., Долгієр А. І., Хрулькова К. А. Шляхи активізації вітчизняного гастротуризму на міжнародному туристичному ринку. Ефективна економіка. 2019. № 5. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7054 (дата звернення: 15.11.2021).

Табенська О. І. Особливості діяльності сфери гостинності в умовах пандемії. Науковий погляд: економіка та управління. 2021. №1 (71). С. 40–45.

Карантин. Як світ рятує туристичну галузь. Укрінформ: веб-сайт. URL: http://surl.li/skbd (дата звернення: 14.11.2021).

Global Report on State of the Industry Food & Beverage Tourism. WFTA: web-site URL: http://surl.li/skbf (дата звернення: 14.11.2021).

The Top 5 Trends Shaping the European Food Industry. Official site of «Plug and play»: web-site URL: http://surl.li/apycv (дата звернення: 08.11.2021).

The Travel & Tourism Competitiveness Report 2019. Official site of «UNWTO»: web-site URL: https://www3.weforum.org/docs/WEF_TTCR_2019.pdf (дата звернення: 05.11.2021).

Travel Trends in 2021: What to Expect from the Future of Travel After COVID-19. Official site of «Smart travel»: web-site URL: http://surl.li/arlpi (дата звернення: 15.11.2021).

The World Food Travel Association: web-site. URL: https://worldfoodtravel.org/what-is-food-tourism/. (дата звернення: 09.11.2021).

World tourism Barameter. Official site of «UNWTO»: web-site URL: http://surl.li/vino (дата звернення: 08.11.2021).

Published
2021-12-30
Cited
How to Cite
Kateryna Zhylenko, & Alisa Dolhiier. (2021). Іnternational experience and current trends in the development of the gastronomy tourism market of the European region in the conditions of COVID-19. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series: International Relations. Economics. Country Studies. Tourism, (14), 154-160. https://doi.org/10.26565/2310-9513-2021-14-15