Іnternational experience and current trends in the development of the gastronomy tourism market of the European region in the conditions of COVID-19
Abstract
The sphere of tourism business is one of the most powerful and promising sectors of the national economy of the world. Today the modern alternative destination is gaining popularity - gastronomic tourism, which is a specialized type of tourism and includes acquaintance with the national culinary traditions of the world, as well as tasting of food and beverages, which is a synthesis of ecology, culture and production. The subject of research in the scientific article is the current international trends in the development of the gastronomic tourism market of the European region. The aim of the article is to assess the international trends in the development of the gastronomic tourism market and identify key trends for improving the gastronomic tourism market in the current conditions of COVID-19. In this scientific work the following research methods are used: descriptive, historical-geographical, comparative, statistical, systematization and generalization, terminological analysis, analytical, cartographic. The results of research on this topic can be used in the field of restaurant and hotel business and tourism as ideas for the development and increase of competitive advantages in business, as well as presented for discussion at seminars and conferences in this field. Conclusions: the study of current international trends and innovative trends in the market of gastronomic tourism in the European region allowed to identify key areas and key trends in the functioning, improvement and further promotion of gastronomy as an alternative direction of tourism in the current environment.
Downloads
References
/References
Вишневська Г.Г. Потенціал кулінарних турів у контексті спеціалізованого туризму. Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури. К., Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, 2013. Вип. 31. С. 112–118.
Воробьева Э. В. Мировые фестивали. Туризм и отдых. 2007. № 37. С.3.
Гребенюк Г. М., Марценюк Л. В., Задоя В. О., Пікуліна О. В. Трансформація та розвиток підприємств ресторанного бізнесу України в умовах пандемії. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 7. С. 14–19.
Долгієр А.І., Редько В.Є. Сучасні маркетингові канали з просування туристичного продукту. Глобальні тенденції в економіці, фінансах та управлінні: зб. наук. праць Міжнар. наук.-практ. конф. (Одеса, 2 жовт. 2020 р.), Одеса: Східноєвпропейський центр наук. досліджень, 2020. с. 121-123.
Комарніцький І.О. Кулінарний туризм в Україні: стан і перспективи регіонального розвитку в контексті підготовки до ЄВРО 2012. Географія та туризм: наук. зб. ред. кол. Я.Б.Олійник, 2011. Вип. 14. С.101–106.
Корнілова В. В., Корнілова Н. В. Сучасні тенденції розвиту гастрономічного туризму. Ефективна економіка. 2018. № 2. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6112 (дата звернення: 25.11.2021).
Кукліна Т. С. Гастрономічний туризм на туристичному ринку України: веб-сайт. URL: http://surl.li/bacwc (дата звернення: 14.11.2021).
Мироненко-Шульган О. М. Малий бізнес в умовах пандемії COVID-19: правове регулювання фінансової підтримки державою. Національна асоціація адвокатів України: веб-сайт. URL: http://surl.li/atyte (дата звернення: 14.11.2021).
Самілик.М., Кубрак.О. Особливості розвитку гастрономічного туризму України в умовах пандемії COVID-19. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. 2021. Серія: Туризм, 4 (1), c. 99–107.
Сливенко В. А., Долгієр А. І., Хрулькова К. А. Шляхи активізації вітчизняного гастротуризму на міжнародному туристичному ринку. Ефективна економіка. 2019. № 5. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7054 (дата звернення: 15.11.2021).
Табенська О. І. Особливості діяльності сфери гостинності в умовах пандемії. Науковий погляд: економіка та управління. 2021. №1 (71). С. 40–45.
Карантин. Як світ рятує туристичну галузь. Укрінформ: веб-сайт. URL: http://surl.li/skbd (дата звернення: 14.11.2021).
Global Report on State of the Industry Food & Beverage Tourism. WFTA: web-site URL: http://surl.li/skbf (дата звернення: 14.11.2021).
The Top 5 Trends Shaping the European Food Industry. Official site of «Plug and play»: web-site URL: http://surl.li/apycv (дата звернення: 08.11.2021).
The Travel & Tourism Competitiveness Report 2019. Official site of «UNWTO»: web-site URL: https://www3.weforum.org/docs/WEF_TTCR_2019.pdf (дата звернення: 05.11.2021).
Travel Trends in 2021: What to Expect from the Future of Travel After COVID-19. Official site of «Smart travel»: web-site URL: http://surl.li/arlpi (дата звернення: 15.11.2021).
The World Food Travel Association: web-site. URL: https://worldfoodtravel.org/what-is-food-tourism/. (дата звернення: 09.11.2021).
World tourism Barameter. Official site of «UNWTO»: web-site URL: http://surl.li/vino (дата звернення: 08.11.2021).
Vishnevskaya, G.G. (2013). Potentsial kulinarnykh turiv u konteksti spetsializovanoho turyzmu. [Potential of culinary tours in the context of specialized tourism]. Actual problems of history, theory and practice of art culture, vol. 31, pp. 112-118.
Vorobyeva, E. V. (2007). Myrovye festyvaly. [World Festivals]. Tourism and rest, vol. 31, pp. 3–4.
Hrebeniuk.H., Martseniuk.L., Zadoya.V. and Pikulina.O. (2021). Transformatsiia ta rozvytok pidpryiemstv restorannoho biznesu Ukrainy v umovakh pandemii. [Transformation and development of restaurant business enterprises of Ukraine during the pandemic]. Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 7, pp. 14–19.
Dolhiier A.I., Redko V.Ye. (2020). Suchasni marketynhovi kanaly z prosuvannia turystychnoho produktu. [Modern marketing channels for the promotion of tourist products]. Global trends in economics, finance and management: vol. 6, pp. 121-123.
Komarinitsky, I.O. (2011. Kulinarnyi turyzm v Ukraini: stan i perspektyvy rehionalnoho rozvytku v konteksti pidhotovky do YeVRO 2012. [Culinary tourism in Ukraine: the state and prospects of regional development in the context of preparation for EURO 2012], Geography and tourism, vol. 14, pp. 101-106.
Kornilova, V. V. and Kornilova, N. V. (2018). Suchasni tendentsii rozvytu hastronomichnoho turyzmu. [The modern trends of gastronomic tourism development]. Effective economy, vol. 2, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6112 (Accessed 25 Nov 2021).
Kuklina, T. S. (2013). Hastronomichnyi turyzm na turystychnomu rynku Ukrainy. [Gastronomic tourism in the tourist market of Ukraine], Modern directions of theoretical and applied researches, available at: http://www.sworld.com.ua/konfer30/682.pdf. (Accessed 13 March 2013).
Myronenko-Shulhan O. M. (2021). Malyi biznes v umovakh pandemii COVID-19: pravove rehuliuvannia finansovoi pidtrymky derzhavoiu. [Small business in the context of the COVID-19 pandemic: legal regulation of financial support by the state]. Available at: http://surl.li/atyte (Accessed 14 November 2021).
С Samilyk.M., Kubrak.O. (2021). Osoblyvosti rozvytku hastronomichnoho turyzmu Ukrainy v umovakh pandemii COVID-19. [Features of development of gastronomic tourism of Ukraine in the conditions of pandemic COVID-19]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. vol. Tourism, 4 , no. 1, pp. 99–107.
Slivenko, V. A., A. I. Dolghier and Khrulkova, K. A. (2019). Shliakhy aktyvizatsii vitchyznianoho hastroturyzmu na mizhnarodnomu turystychnomu rynku. [Ways of activation of domestic gastroturizm on the international tourist market]. Effective economy, vol. 5, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7054 (Accessed 15 Nov 2021).
Tabenska O. I. (2021). Osoblyvosti diialnosti sfery hostynnosti v umovakh pandemii. [Features of the hospitality industry in a pandemic]. Scientific view: economics and management. vol. 71, no. 1, pp. 40–45.
Karantyn. Yak svit riatuie turystychnu haluz. [Quarantine. How the world saves the tourism industry] Available at: http://surl.li/skbd (Accessed 14 November 2021). [in Ukrainian]
Global Report on State of the Industry Food & Beverage Tourism. WFTA: web-site URL: http://surl.li/skbf (Accessed 14 November 2021).
The Top 5 Trends Shaping the European Food Industry. Official site of «Plug and play»: web-site URL: http://surl.li/apycv (Accessed 8 November 2021).
The Travel & Tourism Competitiveness Report 2019. Official site of «UNWTO»: web-site URL: https://www3.weforum.org/docs/WEF_TTCR_2019.pdf (Accessed 5 November 2021).
Travel Trends in 2021: What to Expect from the Future of Travel After COVID-19. Official site of «Smart travel»: web-site URL: http://surl.li/arlpi (Accessed 15 November 2021).
The World Food Travel Association: web-site. URL: https://worldfoodtravel.org/what-is-food-tourism/. (дата звернення: 09.11.2021).
World tourism Barameter. Official site of «UNWTO»: web-site URL: http://surl.li/vino (Accessed 8 November 2021).
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication of this work under the terms of a license Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC BY 4.0).
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.