Українські півчі в придворній капелі першої половини XVIII ст.: принципи
Анотація
У статті досліджується процес відбору українських півчих до
царського придворного співацького хору. Реконструюється система
набору до капели, аналізується складена база даних українських
півчих. Робиться висновок про можливості вертикальної соціальної
мобільності цих співаків, а також про те, що готовність українських
півчих до виконання партесної музики сприяла поширенню нових
культурних явищ у Російській імперії XVIII ст.
Завантаження
##plugins.generic.usageStats.noStats##
Посилання
1. Акты и документы, относящиеся к истории Киевской академии.
Отд. ІІ (1721-1795). Т. І (1721–1750 гг.). Ч. 1 / со введением и
примечаниями Н. И. Петрова. – К., 1904. – 464 с.
2. Антонович М. Musicasacra. Зб. статей з історії української церковної
музики / М. Антонович. – Львів, 1997. – 261 с.
3. Аскоченский В. Киев с древнейшим его училищем Академиею: в
2 ч. / В. Аскоченский. – К., 1856.– Ч. 2. – 568 с.
4. Божерянов И. Кирилл Иванович Гловачевский / И. Божерянов //
Киевская старина. – 1885.– № 2.– С. 308-317.
5. Внутренний быт Русскаго государства с 17-го октября 1740 года по
25-е ноября 1741 года, по документам, хранящимся в Московском
архиве Министерства юстиции. – М., 1880-1886. – Кн. 1. – 588 с.
6. Ефименко П. Школа для обучения певчих, назначавшихся ко двору /
П. Е фименко // Киевская старина. – 1883. – № 5. – С. 169-174.
7. Извеков Н. Д. Придворные певчие и крестовые священники и дяки
в XVII веке / Н. Д. Извеков // Богословский вестник. – 1903. –
Октябрь. – С. 255-294.
8. Ісаєвич Я. Братства і українська музична культура XVI-XVIIІ ст. /
Я. Ісаєвич // Українське музикознавство. – 1971. – № 6. – С. 48-57.
9. Корній Л. Історія української музики / Л. Корній. – Ч. 2.: Друга
половина XVIII ст. – [Б. м.], 1998. – 387 с.
10. Корній Л. Українська шкільна драма і духовна музика ХVIІ–
ХVIIІ ст. / Л. Корній // Європейське Відродження та українська
література XІV–XVIII ст. / Iнститут лiтератури iм. Т. Г. Шевченка
АН України. – К., 1993. – С. 194–214.
11. Миллер Д. Очерки из истории и юридического быта старой
Малороссии / Д. Миллер // Киевская старина. – 1897. – № 1. –
С. 1–31.
12. Набор в Киеве певчих для придворной капеллы в 1758 году //
Киевская старина. – 1891. – № 3. – С. 512-513.
13. Оглоблин Н. Бытовые черты начала ХVІІІ века / Н. Оглоблин //
Чтения в обществе истории и древностей российских. – 1904. –
Кн. 1. – С. 1-21.
14. Оглоблин О. Люди старої України / О. Оглоблин. – Мюнхен, 1959. –
328 с.
15. Описание документов и дел, хранящихся в архиве Святейшего
Правительствующего Синода (далее – ОДД). – Т. 15 (1735 г.). –
СПб., 1907. – Д. 401.
16. ОДД. – Т. 16 (1736 г.). – СПб., 1906. –Д. 87.
17. ОДД. – Т. 19 (1739 г.). – СПб., 1913. – Д. 560.
18. ОДД. – Т. 20 (1740 г.). – СПб., 1913. – Д. 378.
19. ОДД. – Т. 21 (1741 г.). – СПб., 1913. – Д. 157.
20. ОДД. – Т. 23 (1743 г.). – СПб., 1911. – Д. 180.
21. Письмо царицы Екатерины к киевскому митрополиту Иоасафу
Кроковскому // Киевская старина. – 1902. – № 5. – С. 6.
22. Посохова Л. Ю. На перехресті культур, традицій, епох: православні
колегіуми України наприкінці ХVІІ – на початку ХІХ ст. /
Л. Ю. Посохова. – Харків, 2011. – 400 с.
23. Полное собрание законов Российской империи, с 1649 года. – СПб.,
1830. – Т. X (1737–1739). – № 7656.
24. Разумовский Д. В. Патриаршие певчие диаки и поддиаки и
государевы певчие диаки / Д. В. Разумовский. – СПб., 1895. – 93 с.
25. Троцины // Киевская старина. – 1893. – № 11. – С. 321-324.
26. Ундольский В. Замечания для истории церковного пения в России /
В. Ундольский. – М., 1846. – 46 с.
27. Харлампович К. В. Малороссийское влияние на великорусскую
церковную жизнь. – Т. 1. / К. В. Харлампович. – Казань, 1914. –
878 с.
28. Цалай-Якименко О. Київська школа музики XVII століття /
О. Цалай-Якименко. – К.; Львів; Полтава, 2002. – 500 с.
29. Цалай-Якименко О. Музично-теоретична думка на Україні в
XVII ст. та праці М. Дилецького / О. Цалай-Якименко // Українське
музикознавство. – 1971. – № 6. – С. 32-40.
30. Центральний державний історичний архів України, м. Київ (далі –
ЦДІАК України). – Ф. 51. – Оп. 3. – Спр. 6718.
31. ЦДІАК України. – Ф. 59. – Оп. 1. – Спр. 3148.
32. ЦДІАК України. – Ф. 64. – Оп. 1. – Спр. 896.
33. ЦДІАК України. – Ф. 1973. – Оп. 1. – Спр. 49.
34. ЦДІАК України. – Ф. 1973. – Оп. 1. – Спр. 370.
35. Шреєр-Ткаченко О. Розвиток української музичної культури в XVIXVIII
сторіччях / О. Шреєр-Ткаченко // Українське музикознавство. –
1971. – № 6. – С. 5-14.
36. Штелин Я. Музыка и балет в России ХVІІІ века / Я. Штелин. – Л.,
1935. – 190 с.
37. Эйнгорн В. О. Очерки из истории Малороссии в XVII в. –
Вып. 1. Сношения малороссийского духовенства с московским
правительством в царствование Алексея Михайловича /
В. О. Эйнгорн. – М., 1899. – 1104 с.
Отд. ІІ (1721-1795). Т. І (1721–1750 гг.). Ч. 1 / со введением и
примечаниями Н. И. Петрова. – К., 1904. – 464 с.
2. Антонович М. Musicasacra. Зб. статей з історії української церковної
музики / М. Антонович. – Львів, 1997. – 261 с.
3. Аскоченский В. Киев с древнейшим его училищем Академиею: в
2 ч. / В. Аскоченский. – К., 1856.– Ч. 2. – 568 с.
4. Божерянов И. Кирилл Иванович Гловачевский / И. Божерянов //
Киевская старина. – 1885.– № 2.– С. 308-317.
5. Внутренний быт Русскаго государства с 17-го октября 1740 года по
25-е ноября 1741 года, по документам, хранящимся в Московском
архиве Министерства юстиции. – М., 1880-1886. – Кн. 1. – 588 с.
6. Ефименко П. Школа для обучения певчих, назначавшихся ко двору /
П. Е фименко // Киевская старина. – 1883. – № 5. – С. 169-174.
7. Извеков Н. Д. Придворные певчие и крестовые священники и дяки
в XVII веке / Н. Д. Извеков // Богословский вестник. – 1903. –
Октябрь. – С. 255-294.
8. Ісаєвич Я. Братства і українська музична культура XVI-XVIIІ ст. /
Я. Ісаєвич // Українське музикознавство. – 1971. – № 6. – С. 48-57.
9. Корній Л. Історія української музики / Л. Корній. – Ч. 2.: Друга
половина XVIII ст. – [Б. м.], 1998. – 387 с.
10. Корній Л. Українська шкільна драма і духовна музика ХVIІ–
ХVIIІ ст. / Л. Корній // Європейське Відродження та українська
література XІV–XVIII ст. / Iнститут лiтератури iм. Т. Г. Шевченка
АН України. – К., 1993. – С. 194–214.
11. Миллер Д. Очерки из истории и юридического быта старой
Малороссии / Д. Миллер // Киевская старина. – 1897. – № 1. –
С. 1–31.
12. Набор в Киеве певчих для придворной капеллы в 1758 году //
Киевская старина. – 1891. – № 3. – С. 512-513.
13. Оглоблин Н. Бытовые черты начала ХVІІІ века / Н. Оглоблин //
Чтения в обществе истории и древностей российских. – 1904. –
Кн. 1. – С. 1-21.
14. Оглоблин О. Люди старої України / О. Оглоблин. – Мюнхен, 1959. –
328 с.
15. Описание документов и дел, хранящихся в архиве Святейшего
Правительствующего Синода (далее – ОДД). – Т. 15 (1735 г.). –
СПб., 1907. – Д. 401.
16. ОДД. – Т. 16 (1736 г.). – СПб., 1906. –Д. 87.
17. ОДД. – Т. 19 (1739 г.). – СПб., 1913. – Д. 560.
18. ОДД. – Т. 20 (1740 г.). – СПб., 1913. – Д. 378.
19. ОДД. – Т. 21 (1741 г.). – СПб., 1913. – Д. 157.
20. ОДД. – Т. 23 (1743 г.). – СПб., 1911. – Д. 180.
21. Письмо царицы Екатерины к киевскому митрополиту Иоасафу
Кроковскому // Киевская старина. – 1902. – № 5. – С. 6.
22. Посохова Л. Ю. На перехресті культур, традицій, епох: православні
колегіуми України наприкінці ХVІІ – на початку ХІХ ст. /
Л. Ю. Посохова. – Харків, 2011. – 400 с.
23. Полное собрание законов Российской империи, с 1649 года. – СПб.,
1830. – Т. X (1737–1739). – № 7656.
24. Разумовский Д. В. Патриаршие певчие диаки и поддиаки и
государевы певчие диаки / Д. В. Разумовский. – СПб., 1895. – 93 с.
25. Троцины // Киевская старина. – 1893. – № 11. – С. 321-324.
26. Ундольский В. Замечания для истории церковного пения в России /
В. Ундольский. – М., 1846. – 46 с.
27. Харлампович К. В. Малороссийское влияние на великорусскую
церковную жизнь. – Т. 1. / К. В. Харлампович. – Казань, 1914. –
878 с.
28. Цалай-Якименко О. Київська школа музики XVII століття /
О. Цалай-Якименко. – К.; Львів; Полтава, 2002. – 500 с.
29. Цалай-Якименко О. Музично-теоретична думка на Україні в
XVII ст. та праці М. Дилецького / О. Цалай-Якименко // Українське
музикознавство. – 1971. – № 6. – С. 32-40.
30. Центральний державний історичний архів України, м. Київ (далі –
ЦДІАК України). – Ф. 51. – Оп. 3. – Спр. 6718.
31. ЦДІАК України. – Ф. 59. – Оп. 1. – Спр. 3148.
32. ЦДІАК України. – Ф. 64. – Оп. 1. – Спр. 896.
33. ЦДІАК України. – Ф. 1973. – Оп. 1. – Спр. 49.
34. ЦДІАК України. – Ф. 1973. – Оп. 1. – Спр. 370.
35. Шреєр-Ткаченко О. Розвиток української музичної культури в XVIXVIII
сторіччях / О. Шреєр-Ткаченко // Українське музикознавство. –
1971. – № 6. – С. 5-14.
36. Штелин Я. Музыка и балет в России ХVІІІ века / Я. Штелин. – Л.,
1935. – 190 с.
37. Эйнгорн В. О. Очерки из истории Малороссии в XVII в. –
Вып. 1. Сношения малороссийского духовенства с московским
правительством в царствование Алексея Михайловича /
В. О. Эйнгорн. – М., 1899. – 1104 с.
Опубліковано
2014-12-31
Як цитувати
Посохова, Л. Ю. (2014). Українські півчі в придворній капелі першої половини XVIII ст.: принципи. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Історія», (48). вилучено із https://periodicals.karazin.ua/history/article/view/422
Номер
Розділ
Статті
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).