Влада та конфесійне життя на Харківщині напередодні великого терору (1934 – середина 1937 рр.)
Анотація
Стаття присвячена вивченню релігійного життя на Харківщині та впливу на нього радянської держави напередодні великого терору. У статті проаналізовано історіографію проблеми, зроблено висновок, що не дивлячись на появу в останні десятиліття наукових робіт, в яких розглядаються різні сторони функціонування окремих релігійних конфесій Харківщини у 1930-ті рр., питання щодо спротиву державному антирелігійному тиску, впливу Конституції 1936 р. на релігійне середовище та посилення вияву релігійного життя в регіоні напередодні розв’язаного тоталітарним режимом великого терору все ще залишається практично поза увагою сучасних науковців і не стали об’єктом спеціального дослідження. У статті розкрито умови діяльності релігійних конфесій напередодні великого терору та проаналізовано вплив дії різних чинників на пожвавлення релігійного життя. З’ясовано різні форми вияву релігійного життя на Харківщині, а також рівні спротиву віруючих неконституційним діям влади, що порушували свободу совісті. Показано, що внаслідок публічного обговорення проекту та прийняття Конституції 1936 р., що формально скасовувала обмеження політичних прав духовенства та проголошувала свободу совісті громадян, мало місце помітне посилення діяльності різних груп духовенства і віруючих. Останні під впливом радянської пропаганди сподівалися на швидку нормалізацію та лібералізацію державно-конфесіональних відносин. Проте це пожвавлення відбувалося на тлі збереження попередньої практики репресій проти представників різних релігійних конфесій та закриття ще діючих храмів і молитовень. Вказана діяльність «релігійників» не виходила за межі, встановлені чинним радянським законодавством, і загалом, була спрямована на забезпечення проголошеної Конституцією свободи совісті громадян. Зокрема це виявилося у намаганні віруючих проводити збір підписів щодо відкриття закритих (всупереч чинному законодавству) місцевою владою храмів, поданні ними численних звернень та направленні делегацій до місцевих та вищих органів влади з вимогами повернути молитовні релігійним громадам. Також релігійними общинами активно створювалися різні гуртки (хорового співу, шахові тощо) з метою залучення молоді. Як певна форма спротиву мали місце звернення представників релігійних громад до консульських установ іноземних держав за підтримкою проти антирелігійних утисків. Одночасно спостерігається посилення участі віруючих (зокрема молоді) у публічному відправленні релігійних обрядів, масовому відвідуванні богослужінь, особливо під час церковних свят тощо. Перепис 1937 р. засвідчив наявність високого рівня релігійності населення в країні (у тому числі й серед молодої генерації), що стало переконливим доказом провалу сталінської «безбожної п’ятирічки». Ще одним важливим чинником активізації релігійного життя були підготовка і проведення за новим законодавством виборів до вищого органу влади – Верховної Ради СРСР, підчас яких владі був продемонстрований досить високий рівень самоорганізації духовенства і віруючих, їх наміри взяти участь у виборчих перегонах. Це серйозно налякало представників радянсько-компартійної номенклатури, які (виходячи з класово-ідеологічних настанов) продовжували сприймати релігію та церкву як «класово-ворожі» інститути та вважали державний терор найбільш ефективним методом боротьби з релігією.
Завантаження
Посилання
Arhiv USBU v Kharkivs’kiy oblasti. Arhivno-kriminal’na sprava 01403 Garaschenko I. S. 63 ark. (In Russian)
Arhiv USBU v Kharkivs’kiy oblasti. sprava 035121 Arhivno-kriminal’na sprava 035121. Po obvineniu Lapi V. A.,Davidenko P. I., Pevnogo I. T. 276 ark. (In Russian)
Arhiv USBU v Kharkivs’kiy oblasti. Arhivno-kriminal’na sprava 037212. Po obvineniu Alperina M. V. E. po st. 54-4. 101 ark. (In Russian)
Babenko, L. Radyanski organi derzhavnoyi bezpeki v sistemi vzayemovidnosin derzhavi i pravoslavnoyi cerkvi v Ukrayini (1918 – seredina 1950-h rr.). Poltava, 2014. (In Ukrainian)
Bezbojnik, 21 serpnya, no. 8, 1937. (In Russian)
Central’niy Derzhavnyi Arhiv Gromads’kih Ob’ednan’ (CDAGO) Ucraini, f. 1, op. 20, spr. 7105, 39 ark. (In Russian)
Chefranov, O. Za yakist’ antyrelihiinoi roboty v shkoli. Bezvirnyk, no. 1, 1935, s. 11-15. (In Ukrainian)
Derzhavnyi arkhiv Kharkivs’koi oblasti (DAKhO), f. R-6452, op. 1, spr. 5740 (Letyaev I.I.20.07-27.12.1936 г.), 59 ark. (In Russian)
DAKhO, f. R-6452, op. 5, spr. 2427 (Po obvineniu Birt G. Y. 15.01-23.02.1934), 75 ark. (In Russian)
DAKhO, f. R-6452, op. 5, spr. 949 (Mayer A. F. 20.09.1936-10.06.1937), 159 ark. (In Russian)
DAKhO, f. R-6452. op. 4. spr. 2602 (Po obvineniu Nikonova I dr. po st. 54-10. 05.09.1936-07.06.1937), 256 ark. (In Russian)
DAKhO, f. R-6452, op. 4, spr. 3784 (Po obvineniu Ternovskogo A. M. 09-15.09.1937), 26 ark. (In Russian)
DAKhO, f. R-6452, op. 4, spr. 4064 (Po obvineniu Oleynika S. P. po st. 54-10), 53 ark. (In Russian)
DAKhO, f. P. 2, op.1, spr.712, 94 аrк. (In Russian)
DAKhO, f. P. 2, op. 1, spr. 260, 560 аrk. (In Russian)
DAKhO, f. P-3858. op. 2. spr. 51, 13 ark. (In Russian)
DAKhO, f. P-69, op. 1, spr. 252, 1079 ark. (In Russian)
DAKhO, f. P-69, op. 1, spr. 383, 213 ark. (In Russian)
DAKhO, f. P-2, op. 1, spr. 609, t. 1, 131 ark. (In Russian)
DAKhO, f. P-2, op. 1, spr. 610, 181 арк. (In Russian)
DAKhO, f. P-69, op. 1, spr. 611, т. 3, 148 арк. (In Russian)
DAKhO, f. P-69, op. 1, spr. 617, 157 аrк. (In Russian)
DAKhO, f. R-1606, op. 1, spr. 442, 202 арк. (In Russian)
DAKhO, f. P-69, op. 1, spr. 277, 591 ark. (In Russian)
DAKhO, f. P-3858, op. 6, spr. 13, 402 аrk. (In Russian)
DAKhO, f. P-3858, op. 6, spr. 10, 681 ark. (In Russian)
DAKhO, f. P-3858, op. 2, spr. 52, 8 ark. (In Russian)
Ignatuscha, O. Instituciyniy rozkol pravoslavnoi cerkvi v Ukraini: geneza i harakter (XIX st.-30-ti rr. XX st.). Zaporijjya, 2004. (In Ukrainian)
Ignatuscha, O. M., Savchuk, T. G. (upor.). Istoriya religiy: hrestomatiya-praktikum dliya studeniv vischih navchal’nih zakladiv. Zaporijjya, 2016. (In Ukrainian)
Istoriya radyanskoyi konstituciyi. Kiyiv, 1937. (In Ukrainian)
Fedoseev, P. Tovarisch Stalin o bor’be s religiey. Pod znamenem marksizma, no. 1, 1938, s. 13-33. (In Russian)
Fitzpatrick, S. Povsednevniy stalinizm. Social’naya istoriya sovetskoy Rossii v 30-e godi:gorod. Moskva, 2008. (In Russian)
Galevich Dimitriy, prot. Nezaareschtovani listi. Listi svyaschennika z Ukraini do Nimechchini 1922–1938. B.m., 2001. (In Ukrainian)
Gorvat, M. (a). Sektantske kublo v Tsyrkunakh. Bezvirnyk, no. 1, 1935, s. 28-30. (In Ukrainian)
Gorvat, M. (b). Pro antireligiynu robotu v Harkivskiy primis’kiy smuzi. Bezvirnik, no. 2-3, 1935, s. 68-69. (In Ukrainian)
Kalinina, A. Hristianskie konfessii sovetskoy Belorussii v 1929-1939 gg.:aktivnie i passivnie formi soprotivleniya. Gosudarstvo, religiya,cerkov’ v Rossii I zarubegom [State, Religion, Church in Russia and Abroad], no. 3-4 (30), 2012, s.181-202. (In Russian)
Konstituciya (osnovnoy zakon) SRSR. V: Istoriya sovetskoy Konstitucii. Zbornik dokumentov.1917–1957. Moskva, 1957. (In Russian)
Kravchenko, P., Sitarchuk, R. Protestantski ob'yednannya v Ukrayini v konteksti socialnoyi politiki bilshovikiv (20-30 ti roki ХХ stolittya). Poltava, 2005. (In Ukrainian)
Krasnov-Levitin, A. E. Likhiye gody. 1925–1941: Vospominaniya. Paris, 1977. (Іn Russian)
Kudelko, S., Pavlova, O., Schvec (o.Vladimir). Arhipastiri Khar’kovskoy eparhii (1799–1999). Khar’kov, 1999. (Іn Russian)
Kul’chickiy, S. V. Chervoniy viklik. Kn.2. Kyev, 2013. (In Ukrainian)
Martirologiya ukrayinskih cerkov. T. 1. Ukrayinska pravoslavna cerkva. Dokumenti, materiali. Toronto, Baltimor, 1987. (In Ukrainian)
Маtеriаli fеvrаl’skо-mаrtоvskоgо plеnumа CK VКP(b) 1937gоdа. V: Vорrоsi istоrii [Issues of history], no. 5, 1993, s. 3-23; no. 7, s. 3-24. (In Russian)
Matvienko, M. Istoriya Khar’kovskoy eparhii (1850–2013). Khar’kov, 2021. (In Russian)
Odincov, M. I. Gosudarstvo i cerkov 1917–1938 gg. Moskva, 1991. (In Russian)
Paschenko, V., Kyrydon, A. Bilshovicka derjava I pravoslavna cerkva v Ukraini. 1917–1930-ti roki. Poltva, 2004. (In Ukrainian)
Petrova, I. Politicheskoe nedomislie. Khar’kovskiy rabochiy, 13 noyabrya, no. 262 (1162), 1937. (In Russian)
Russkaya pravoslavnaya cerkov i kommunisticheskoe gosudarstvo. 1917–1941: Dokumenti i fotomateriali. Moskva, 1996. (In Russian)
Shlihta, N. Cerkva tih, hto vijiv. Radyans’ka Ukraina, seredina 1940-h – pochatok 1970-h rr. Harkiv, 2011. (In Ukrainian)
Socialistichna Kharkivschina, 3 chervniya, no. 124 (4855), 1937. (In Ukrainian)
Такеr, R. Stalin u vlasti.1928–1941. Istoriya i lichnost’. Moskva, 1997. (In Russian)
Velikanova, O. Konstitutsiya 1936 goda i massovaya politicheskaya kultura stalinizma. Moskva, 2021. (In Russian)
Velikiy terror v Ukraini: «Kurkul’ska operaciya» 1937–1938 rr. U 2-h ch. Ch.I. Kyev, 2010. (In Ukrainian)
Velikiy terror v Ukraini: «Kurkul’ska operaciya» 1937–1938 rr. U 2-h ch. Ch.II. Kyev, 2010. (In Ukrainian)
Yevgen’ev, M. (a). Rozgromiti pidstupi mrakobisiv. Bezbojnik, 11 sichnya, no. 2 (93), 1939. (In Ukrainian)
Yevgen’ev, M. (b). Schkidliva blagoduschnist’. Bezbozhnik, 17 sichnya, no. 3 (94), 1939. (In Ukrainian)
Zibrannya uzakonen’ i rozporyadjen’ robitnichogo I selyans’kogo yuryadu (ZU) URSR, no. 30, st. 121, 1937 (Konstituciya (osnovnoy zakon) URSR). (In Ukrainian)
Авторське право (c) 2022 Юрій Волосник
Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).