Мультимодальні та когнітивні підходи до академічного дискурсу в навчанні з ШІ-підтримкою
Анотація
У статті розглядається, як академічний дискурс трансформується у вищій освіті під впливом інтеграції штучного інтелекту (ШІ) та мультимодального дизайну, що розуміється тут у межах мультимодальної теорії дискурсу (а не в сенсі мультимодальних ШІ-моделей). Спираючись на когнітивну лінгвістику, соціокогнітивну теорію дискурсу та мультимодальну семіотику, дослідження аналізує як академічні поняття структуруються та передаються у навчальному середовищі, збагаченому ШІ. Об’єктом емпіричного аналізу є два мікромодулі, розроблені в Оснабрюкському університеті – Welcome to the AI Jungle і Expedition AI, які поєднують текст, візуальні елементи, інтерактивність та зворотний зв’язок від ШІ на платформі управління навчанням Stud.IP (LMS). Методологічно дослідження поєднує когнітивний аналіз дискурсу з аналізом мультимодального контенту, зосереджуючись на тому, як студенти опрацьовують поняття навчання, аргументації та автономії в умовах взаємодії з алгоритмічними агентами.
Результати показують, що студенти орієнтуються у контенті через концептуальні метафори на зразок НАВЧАННЯ – ЦЕ ПОДОРОЖ, які підкріплюються структурою модулів та механізмами зворотного зв’язку. Аргументація реалізується у вигляді поетапного розгортання думки без полеміки, тоді як автономія формується у межах інтерфейсної навігації. ШІ постає як семіотичний учасник академічного дискурсу, впливаючи на побудову значення через тональність, візуальні образи та стилізацію діалогу. Ці патерни вказують на зміщення у бік гібридного, діалогічного академічного спілкування, де агентність розподілена між людьми та алгоритмами. У статті стверджується, що в умовах мультимодального навчання з використанням ШІ академічну грамотність слід переосмислювати як результат співпраці між студентами, викладачами та цифровими інструментами. Також наголошується, що розвиток критичної цифрової грамотності є ключовим для створення навчальних програм, орієнтованих на виклики майбутнього.
Завантаження
Посилання
Chevalier, M., Giang, C., El-Hamamsy, L., Bonnet, E., Papaspyros, V., Pellet, J.-P., Audrin, C., Romero, M., Baumberger, B., & Mondada, F. (2022). The role of feedback and guidance as intervention methods to foster computational thinking in educational robotics learning activities for primary school. Computers & Education, 180, 104431. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2022.104431
Dalton‑Puffer, C. (2013). A construct of cognitive discourse functions for conceptualizing content–language integration in CLIL and multilingual education. European Journal of Applied Linguistics, 1(2), 216–253
DigiFLEd Project. (2024–2026). Modernisation of University Education Programmes in Foreign Languages by Integrating Information Technologies (101128713 — DigiFLEd— ERASMUS-EDU-2023-CBHE). Retrieved from https://digifled.eu/
Evans, K. (2007). Concepts of bounded agency in education, work, and the personal lives of young adults. International Journal of Psychology, 42(2), 85–93.
Fauconnier, G., & Turner, M. (2002). The way we think: Conceptual blending and the mind's hidden complexities. New York, NY: Basic Books.
Fleming, L. (2013). Expanding learning opportunities with transmedia practices: Inanimate Alice as an exemplar. Journal of Media Literacy Education, 5(2). https://doi.org/10.23860/jmle-5-2-3
Hadwin, A. F., Järvelä, S., & Miller, M. (2018). Self-regulation, co-regulation, and socially shared regulation in collaborative learning environments. In D. H. Schunk & J. A. Greene (Eds.), Handbook of self-regulation of learning and performance (2nd ed., pp. 83–106). New York, NY: Routledge.
Jones, M. V., Smith, N., Burns, D., Braithwaite, E., Turner, M., McCann, A., Walker, L., Emmerson, P., Webster, L., & Jones, M. (2022). A systematic review of resilient performance in defence and security settings. PLoS ONE, 17(10), e0273015. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0273015
Kosmyna, N., Hauptmann, E., Yuan, Y. T., Situ, J., Liao, X.-H., Beresnitzky, A. V., Braunstein, I., & Maes, P. (2024). Your brain on ChatGPT: Accumulation of cognitive debt when using an AI assistant for essay writing task [Preprint]. arXiv. https://arxiv.org/pdf/2506.08872
Kress, G. (2010). Multimodality: A social semiotic approach to contemporary communication. London, New York: Routledge.
Kress, G., & van Leeuwen, T. (2006). Reading images: The grammar of visual design (2nd ed.). London, New York: Routledge.
Krysanova, T., & Shevchenko, I. (2021). Conceptual blending in multimodal construction of negative emotions in film. In A. Pawelec, A. Shaw, & G. Szpila (Eds.), Text–Image–Music: Crossing the borders (pp. 357–371). Switzerland: Peter Lang. https://doi.org/10.3726/b18012
Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago, IL: University of Chicago Press.
Langacker, R. W. (2008). Cognitive grammar: A basic introduction. England: Oxford University Press.
Lea, M. R., & Street, B. V. (1998). Student writing in higher education: An academic literacies approach. Studies in Higher Education, 23(2), 157–172.
Little, D. (1991). Learner autonomy: Definitions, issues and problems. Ireland: Authentik Language Learning Resources Ltd.
Mercer, S. (2011). Understanding learner agency as a complex dynamic system. System, 39(4), 427–436. https://doi.org/10.1016/j.system.2011.08.001
Mousavi, A., Mares, C., & Stonham, T. J. (2015). Continuous feedback loop for adaptive teaching and learning process using student surveys. International Journal of Mechanical Engineering Education, 43(4), 247–264. https://doi.org/10.1177/0306419015606618
Nass, C., & Moon, Y. (2000). Machines and mindlessness: Social responses to computers. Journal
of Social Issues, 56(1), 81–103. https://doi.org/10.1111/0022-4537.00153
Piwowar, A., & Dovhaniuk, E. (2025). Mikromodule in Stud.IP erstellen: Lessons learned aus dem virtUOS [Presentation]. Germany: University of Osnabrück.
Shevchenko, I., & Shastalo, V. (2021). The conceptual metaphor of modesty in English and Ukrainian. Cognitive Studies, (21), 1–11. https://doi.org/10.11649/cs.2462
Sfard, A. (1998). On two metaphors for learning and the dangers of choosing just one. Educational Researcher, 27(2), 4–13. https://doi.org/10.2307/1176193
Sundar, S. S., & Kim, J. (2019). Machine heuristic: When we trust computers more than humans with our personal information. In Proceedings of the 2019 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 1–9). New York, NY: ACM Press. https://doi.org/10.1145/3290605.3300768
Thaler, R. H., & Sunstein, C. R. (2008). Nudge: Improving decisions about health, wealth, and happiness. New Haven, Conn: Yale University Press.
Toulmin, S. E. (2003). The uses of argument (2nd ed.). England: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511840005
van Dijk, T. A. (2008). Discourse and context: A sociocognitive approach. England: Cambridge University Press.
Zawacki-Richter, O., Marín, V. I., Bond, M., & Gouverneur, F. (2019). Systematic review of research on artificial intelligence applications in higher education – Where are the educators? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16(1), 39. https://doi.org/10.1186/s41239-019-0171-0
Sources for illustrations
University of Osnabrück. (2024a). Expedition KI – Wie textgenerative KI tickt [Micromodule]. Zentrum für digitale Lehre, Campus-Management und Hochschuldidaktik (virtUOS), Universität Osnabrück. Retrieved May 20, 2025, from https://digitale-lehre.uni-osnabrueck.de/ideenpool-mikromodule/
University of Osnabrück. (2024b). Mikromodule – Übersicht. Zentrum für digitale Lehre, Campus-Management und Hochschuldidaktik (virtUOS). Retrieved March 19, 2025, from https://digitale-lehre.virtuos.uni-osnabrueck.de/mikromodule-uebersicht/
University of Osnabrück. (2024c). Willkommen im KI-Dschungel [Micromodule]. Zentrum für digitale Lehre, Campus-Management und Hochschuldidaktik (virtUOS), Universität Osnabrück. Retrieved March 19, 2025, from https://digitale-lehre.uni-osnabrueck.de/ideenpool-mikromodule/
Авторське право (c) 2025 Елла Довганюк, Олександр Півовар, Наталя Олійник

Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License (CC BY), яка дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).