Еколінгвістичний підхід до вивчення поняття «харизма лідера» (на матеріалі англомовної науково-популярної літератури)
Анотація
Дослідження спрямоване на вивчення різних аспектів та взаємозв'язків між вербальними та невербальними характеристиками харизматичних лідерів з еколінгвістичної перспективи. Аналіз мовленнєвого та немовленнєвого репертуару харизматичного лідера, його основні характеристики та відповідність його вербальної, невербальної та надвербальної поведінки екологічним принципам комунікації демонструє, що якщо лідер уникає використання елементів у мовленні, що мають шкідливий вплив на фізичний, психологічний чи емоційний стан партнера, він може досягти екологічно ефективного впливу на аудиторію. Особистість харизматичного лідера формується на основі психологічних та соціальних чинників, які проявляються у його мовленні. Це твердження відповідає принципам еколінгвістики, які включають аналіз вербальних, невербальних та надвербальних явищ у взаємодії з природними, соціальними та психологічними факторами. В якості матеріалу дослідження використовувалась сучасна англомовна науково-популярна література. Автори науково-популярних робіт – вчені, психологи, коучі та бізнес-тренери – зосереджують увагу читача на основних критеріях створення образу харизматичного лідера, до яких відносяться вербальні та невербальні комунікативні компоненти, а також їх екологічна відповідність. Дослідження зосереджено на тому, як висвітлені у науково-популярних текстах критерії створення образу харизматичного лідера та як вони відображають ідеї еколінгвістики про взаємодію мовленнєвих та немовленнєвих проявів особистості. Основними рисами, що ефективно формують образ успішного лідера, є харизма та високі комунікативні навички, включаючи дотримання конверсаційних максим: кількості, якості, релевантності та манери мовлення. Фокус еколінгвістичних досліджень на харизматичному лідері, який має вплив на суспільство та досягає своїх цілей за допомогою різних засобів, включаючи мовлення, сприяє подальшому розвитку теорії дискурсивної особистості. Це дослідження відкриває можливості для розуміння, як мовленнєві та немовленнєві ресурси впливають на сприйняття харизматичного образу лідера в сучасному світі, а також вкладає у розвиток концепції дискурсивної особистості з еколінгвістичної перспективи. Результати цього дослідження можуть бути використані в дискурсивних дослідженнях, вивченні вербальної та невербальної комунікації, прагмалінгвістиці та теорії комунікації.
Завантаження
Посилання
Gardner, G. (2009). Leadership skills. Retrieved July 26, 2022, from https://www.free-ebooks.net/search/leadership+skills
Gaspar, L. (2021). Leadership? Just a state of mind. Retrieved from https://www.free-ebooks.net/business/Leadership-Just-a-state-of-mind
Grice, P. (1975). Logic and Conversation. In P. Cole, & J. J. Morgan (Eds.), Syntax and Semantics 3: Speech Acts (pp. 41–58). New York, NY: Academic Press.
Nakka, S. Bh. R. (2019). How to be the Earth Leader for Ecosystem Resilience and Sustainable Development. Retrieved from https://www.free-ebooks.net/environmental-studies-academic/how-to-be-the-earth-leader-for-ecosystem-resilience-and-sustainable-development
Oden, Th. C. (1982). The Intensive Group Experience: The New Pietism. In E. Barker (Ed.), New Religions Movements: A Perspective for Understanding Society (pp. 86–106). New York: Edwin Mellen Press.
Petlyuchenko, N. (2019). Ideal types in linguistics: New approaches to the study of the charisma concept in political discourse. Odessa Linguistic Journal, 14, 75–88.
Profiles in leadership: Directors of the Central Intelligence Agency and its predecessors 1941 - 2023. Central Intelligence Agency. Retrieved from https://www.cia.gov/static/4789eee9e734cd7409eed3d133929b36/Profiles-in-Leadership-Updated-July-2023.pdf
Shepel, Yu. (2022). Ekolingvistychnyi pidhid do analizu eptonimiv yak fenomen dyskursu [Ecolinguistic approach to the analysis of eptonyms as discourse phenomenon]. Proceedings of the 7th International scientific and practical conference, 681–682. Retrieved from https://sci-conf.com.ua/vii-mezhdunarodnaya-nauchno-prakticheskaya-konferentsiya-international-scientific-innovations-in-human-life-19-21-yanvarya-2022-goda-manchester-velikobritaniya-arhiv/
Shevchenko, I. S. (2015). The correlation of the informational and phatic functions a problem of ecolinguistics. Cognition, Communication, Discourse, 10, 114–32. doi:10.26565/2218-2926-2015-10-08
Skrynnik, Yu., & Soloshchuk, L. (2022). Social roles as a construct of ecological interaction: Diachronic aspects. Theory and Practice in Language Studies, 12(8), 1483–1488. doi:10.17507/tpls.1208.03
Skrynnik, Yu. S. (2021). Supra-verbal components as discourse-forming medium for social roles. In Science and Education. A New Dimension. Philology, 9(74), 71–76. doi:10.31174/send-ph2021-251ix74-17
Soloshchuk, l. V. (2022). Dyskursyvna osobystist’ “detektyv-amator” (na materiali tvoriv A. Kristi) [The discursive personality “amateur detective” (on the basis of the novels of A. Christie)]. Aktual’ni pytannya gumanitarnyh nauk, 48(2), 118–124. doi:10.24919/2308-4863/48-2-19
Stibbe, A. (2023). Taste the feeling: an ecolinguistic analysis of Coca-Cola advertising. Journal of World Languages. doi:10.1515/jwl-2023-0027
Tytarenko, V. V. (2002). Teoretychni problemy doslidzhennya harysmy ta harysmatysmu [Theoretical problems of the research of charisma and charismatism]. Ukrayins’ke religiyeznavstvo, 24, 39–48.
Zhang, R., & Wei, H. (2020). Human-nature relationships in experiential meaning: Transitivity system of Chinese from an ecolinguistic perspective. Journal of World Languages, 6(3), 217–235. Retrieved from https://www.degruyter.com/document/https:doi/10.1080/21698252.2020.1819519/html
Авторське право (c) 2023 Солощук Людмила, Скриннік Юлія
Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution Non-Commercial Non-Derivs License (CC BY-NC-ND), яка дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).