Еволюційні механізми когнітивної семантики

  • И. С. Шевченко
Ключові слова: анагенез, діахронічна когнітивна семантика, еволюція, інволюція, кладогенез, когнітивно-дискурсивна парадигма, методика аналізу, типи концептів

Анотація

У статті розглянуто і систематизовано основні еволюційні механізми трансформацій лексично представлених концептів. На базі когнітивно-дискурсивної парадигми науки запропоновано методику та алгоритм діахронічного вивчення когнітивних і лінгвокультурних концептів, зокрема, концептів комунікативної поведінки. У рамках історичної когнітивної семантики узагальнено дані діахронічного варіювання когнітивних і лінгвокультурних англомовних концептів і визначено вектори їх трансформацій: еволюція (кладогенез, анагенез), інволюція або розвиток змішаного типу.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Afonin, A.A. (2016). Mehanizmy makrojevoljucii [Mechanisms of macroevolution]. Retrieved from: http://afonin-59-bio.narod.ru/4_evolution/4_evolution_lec/ evol_lec_13.htm.

Bergson, H. (2007). L'Évolution créatrice. Paris : PUF, coll. «Quadrige».

Bondarenko, Ye.V. (2012). Evoliutsiia poniattia chasu v anhliiskii movi ta u dyskursi. [The evolution of the concept of time in the English language and discourse]. Doctoral dissertation, V.N. Karazin Kharkiv National University, Kharkiv, Ukraine (in Ukrainian).

Bondarenko, Ye.V. (2014). Matrichnoe modelirovanie. Dual'nost' vremeni v anglojazychnoj kartine mira [Matrix modeling. Duality of time in the English language worldview]. Kharkiv: Kharkiv Univ. Press.

Burenko, T.M. (2008). Kohnityvno-prahmatychni kharakterystyky movlennievoho aktu vybachennia v anhlomovnomu dyskursi XVI–XXI stolit [Cognitive-pragmatic characteristics of the speech act of apology in the English discourse of the 14th – 21st centuries]. Candidate dissertation, V.N. Karazin Kharkiv National University, Kharkiv, Ukraine (in Ukrainian).

Carston, R. (2002). Thoughts and Utterances. The Pragmatics of Explicit Communication. Oxford: Blackwell.

Chesnokov, I.I. (2009). Mest’ kak emotsional’nyy povedencheskiy kontsept (opyt kognitivnokommunikativnogo opisaniya v kontekste russkoy lingvokul'tury [Revenge as Emotional Behavioral Concept]. Dr. diss. Synopsis, Volgograd State Pedagogic University, Volgograd, Russia (in Russian).

Ilyin, А.А., & Kozhevnikov, N.N. (2005). Filosofskij analiz osnovnyh aspektov jevoljucii [Philosophic analysis of the main evolutionary aspects]. Vestnik YaGU. – Yakutsk State Univ. Messenger , 2, № 1, 52–59 (in Russian).

Karasik, V.I. (2007). Yazykovye kl’uchi [Linguistic clues]. Volgograd: Paradigma Publ.

Kubryakova, Ye. (2004). Yazyk i znanie: Na puti polucheniya znaniy o yazyke: Chasti rechi s kognitivnoy tochki zreniya. Rol' yazyka v poznanii mira [Language and Knowledge]. Moscow: Yazyki slavianskoj kultury Publ.

Langacker, R.W. (1987). Foundation of Cognitive Grammar (Vol. 1. Theoretical prerequisites). Stanford CA: Stanford University Press.

Olyinyk, N.A. (2015). Kontsept EKONOMIChNA KRYZA v anhlomovnomu ekonomichnomu dyskursi 1930-kh i 2000-kh rokiv [The concept ECONOMIC CRISIS in the English economic discourse of the 1930s and 2000s]. Candidate dissertation, V.N. Karazin Kharkiv National University, Kharkiv, Ukraine (in Ukrainian).

Polina, A.V. (2004). Jazykovaja obektivacija koncepta BOG v anglijskom diskurse XIV–XX vv. [Linguistic objectivization of the concept GOD in the English discourse of the 14th – 20th centuries]. Candidate dissertation, V.N. Karazin Kharkiv National University, Kharkiv, Ukraine (in Russian).

Shevchenko, I.S. (2013). Kontcepty kommunikativnogo povedeniia i diskurs [Concepts of communicative behavior and dicourse]. Visnyk Kharkiv. nats. un-tu im. V.N. Karazina. – V.N. Karazin Kharkiv National Univ. Messenger, 1072, 15–20 (in Russian).

Slyshkin, G.G. (2004). Lingvovokulturnye kontcepty i metakontcepty [Linguocultural concepts and metaconcepts]. Volgograd: Peremena Publ.

Stepanov, Yu.S. (1997). Konstanty: Slovar russkoi kultury [Constants: A Glossary of Russian Culture]. Moscow: Shkola “Yazyki russkoj kultury” Publ.

Turchenko, V.O. (2014). Kohnityvno-komunikatyvni kharakterystyky kontseptu SKROMNIST v anhlomovnomu dyskursi XIV – XXI stolit [Cognitive-communicative characteristics of the concept MODESTY in the English discourse of the 14th – 21st centuries] Candidate dissertation, V.N. Karazin Kharkiv National University, Kharkiv, Ukraine (in Ukrainian).

Vakhovskaya, O.V., & Shevchenko, I.S. (2013). Koncept GREH v anglojazychnoj kartine mira. Jevoljucija v diskurse XIV-XXI vekov [Concept SIN in the English World View. The Evolution in the 14th-21st Centuries Discourse]. Saarbrucken: Lambert Academic Publishing.

Zhabotynskaya, S.A. (2013). Imia kak tekst: kontceptualnaia set leksicheskogo znacheniia (analiz imeni emotcii) [The name as a text: conceptual network of lexical meaning (analysis of the name of emotion)]. Kognitsia, kommunikatsia, diskurs – Cognition, communication, discourse, 6, 47–76. Retrieved from: https://sites.google.com/site/cognitiondiscourse/vypuskno6-2013/zabotinskaa-s-a. (in Russian).

Zmiyova, I.V. (2006). Lingvokognitivnye kharakteristiki sredstv verbalizatcii kontcepta DOBRO v angliiskom iazyke [Linguocognitive characteristics of the means verbalizing the concept GOOD in English]. Candidate dissertation, V.N.Karazin Kharkiv National University, Kharkiv, Ukraine (in Russian).
Опубліковано
2017-06-10
Як цитувати
Шевченко, И. С. (2017). Еволюційні механізми когнітивної семантики. Когніція, комунікація, дискурс, (13), 132-141. https://doi.org/10.26565/2218-2926-2016-13-07