Еволюційні механізми когнітивної семантики
Анотація
У статті розглянуто і систематизовано основні еволюційні механізми трансформацій лексично представлених концептів. На базі когнітивно-дискурсивної парадигми науки запропоновано методику та алгоритм діахронічного вивчення когнітивних і лінгвокультурних концептів, зокрема, концептів комунікативної поведінки. У рамках історичної когнітивної семантики узагальнено дані діахронічного варіювання когнітивних і лінгвокультурних англомовних концептів і визначено вектори їх трансформацій: еволюція (кладогенез, анагенез), інволюція або розвиток змішаного типу.Завантаження
Посилання
Bergson, H. (2007). L'Évolution créatrice. Paris : PUF, coll. «Quadrige».
Bondarenko, Ye.V. (2012). Evoliutsiia poniattia chasu v anhliiskii movi ta u dyskursi. [The evolution of the concept of time in the English language and discourse]. Doctoral dissertation, V.N. Karazin Kharkiv National University, Kharkiv, Ukraine (in Ukrainian).
Bondarenko, Ye.V. (2014). Matrichnoe modelirovanie. Dual'nost' vremeni v anglojazychnoj kartine mira [Matrix modeling. Duality of time in the English language worldview]. Kharkiv: Kharkiv Univ. Press.
Burenko, T.M. (2008). Kohnityvno-prahmatychni kharakterystyky movlennievoho aktu vybachennia v anhlomovnomu dyskursi XVI–XXI stolit [Cognitive-pragmatic characteristics of the speech act of apology in the English discourse of the 14th – 21st centuries]. Candidate dissertation, V.N. Karazin Kharkiv National University, Kharkiv, Ukraine (in Ukrainian).
Carston, R. (2002). Thoughts and Utterances. The Pragmatics of Explicit Communication. Oxford: Blackwell.
Chesnokov, I.I. (2009). Mest’ kak emotsional’nyy povedencheskiy kontsept (opyt kognitivnokommunikativnogo opisaniya v kontekste russkoy lingvokul'tury [Revenge as Emotional Behavioral Concept]. Dr. diss. Synopsis, Volgograd State Pedagogic University, Volgograd, Russia (in Russian).
Ilyin, А.А., & Kozhevnikov, N.N. (2005). Filosofskij analiz osnovnyh aspektov jevoljucii [Philosophic analysis of the main evolutionary aspects]. Vestnik YaGU. – Yakutsk State Univ. Messenger , 2, № 1, 52–59 (in Russian).
Karasik, V.I. (2007). Yazykovye kl’uchi [Linguistic clues]. Volgograd: Paradigma Publ.
Kubryakova, Ye. (2004). Yazyk i znanie: Na puti polucheniya znaniy o yazyke: Chasti rechi s kognitivnoy tochki zreniya. Rol' yazyka v poznanii mira [Language and Knowledge]. Moscow: Yazyki slavianskoj kultury Publ.
Langacker, R.W. (1987). Foundation of Cognitive Grammar (Vol. 1. Theoretical prerequisites). Stanford CA: Stanford University Press.
Olyinyk, N.A. (2015). Kontsept EKONOMIChNA KRYZA v anhlomovnomu ekonomichnomu dyskursi 1930-kh i 2000-kh rokiv [The concept ECONOMIC CRISIS in the English economic discourse of the 1930s and 2000s]. Candidate dissertation, V.N. Karazin Kharkiv National University, Kharkiv, Ukraine (in Ukrainian).
Polina, A.V. (2004). Jazykovaja obektivacija koncepta BOG v anglijskom diskurse XIV–XX vv. [Linguistic objectivization of the concept GOD in the English discourse of the 14th – 20th centuries]. Candidate dissertation, V.N. Karazin Kharkiv National University, Kharkiv, Ukraine (in Russian).
Shevchenko, I.S. (2013). Kontcepty kommunikativnogo povedeniia i diskurs [Concepts of communicative behavior and dicourse]. Visnyk Kharkiv. nats. un-tu im. V.N. Karazina. – V.N. Karazin Kharkiv National Univ. Messenger, 1072, 15–20 (in Russian).
Slyshkin, G.G. (2004). Lingvovokulturnye kontcepty i metakontcepty [Linguocultural concepts and metaconcepts]. Volgograd: Peremena Publ.
Stepanov, Yu.S. (1997). Konstanty: Slovar russkoi kultury [Constants: A Glossary of Russian Culture]. Moscow: Shkola “Yazyki russkoj kultury” Publ.
Turchenko, V.O. (2014). Kohnityvno-komunikatyvni kharakterystyky kontseptu SKROMNIST v anhlomovnomu dyskursi XIV – XXI stolit [Cognitive-communicative characteristics of the concept MODESTY in the English discourse of the 14th – 21st centuries] Candidate dissertation, V.N. Karazin Kharkiv National University, Kharkiv, Ukraine (in Ukrainian).
Vakhovskaya, O.V., & Shevchenko, I.S. (2013). Koncept GREH v anglojazychnoj kartine mira. Jevoljucija v diskurse XIV-XXI vekov [Concept SIN in the English World View. The Evolution in the 14th-21st Centuries Discourse]. Saarbrucken: Lambert Academic Publishing.
Zhabotynskaya, S.A. (2013). Imia kak tekst: kontceptualnaia set leksicheskogo znacheniia (analiz imeni emotcii) [The name as a text: conceptual network of lexical meaning (analysis of the name of emotion)]. Kognitsia, kommunikatsia, diskurs – Cognition, communication, discourse, 6, 47–76. Retrieved from: https://sites.google.com/site/cognitiondiscourse/vypuskno6-2013/zabotinskaa-s-a. (in Russian).
Zmiyova, I.V. (2006). Lingvokognitivnye kharakteristiki sredstv verbalizatcii kontcepta DOBRO v angliiskom iazyke [Linguocognitive characteristics of the means verbalizing the concept GOOD in English]. Candidate dissertation, V.N.Karazin Kharkiv National University, Kharkiv, Ukraine (in Russian).
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License (CC BY), яка дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).