Когнітивно-комунікативна лінгвістика: в пошуках базових принципів і методик аналізу
Анотація
У статті розглядаються теоретико-методологічні принципи й інструменти когнітивного аналізу міжособистісної комунікативної взаємодії. Основне теоретичне положення полягає в тому, що лінгвістичні дослідження міжособистісної комунікації як когнітивного процесу повинні спиратися на теорію динамічного конструювання значення. При цьому крім енциклопедичного знання, такі дослідження повинні враховувати й інші психічні параметри, що впливають на процес конструювання, – емоційний, перцептивний, волевиявлення, а також фокус уваги комунікантів. У якості інструмента когнітивного аналізу комунікативної взаємодії пропонується інференційний аналіз, який передбачає прогнозування інференцій комунікантів. Інференція тлумачиться як продукт динамічного конструювання значення одиниці мови в акті комунікативної взаємодії. У процесі прогнозування інференцій враховуються як лінгвальні, так і екстралінгвальні (психічні) параметри, що об’єктивуються у вербальних / невербальних висловленнях, – когнітивний (енциклопедичне знання), афективний (емоційний стан), перцептивний (безпосередній перцептивний досвід), волевиявлення (бажання комунікантів, мотивовані соціально-біологічними потребами), а також фокус уваги комунікантів.
Завантаження
Посилання
Anderson, J.A., & Bower, G.H. (1973). Human associative memory. Washington, DC: Winston and Sons.
Brown, G., & Yule, G. (1983). Discourse analysis. Cambridge: Cambridge University Press.
Chafe, W. (1994). Discourse, consciousness and time: the flow and displacement of conscious experience in speaking and writing. Chicago: Chicago University Press.
Chesnokov, I.I. (2009). Mest' kak jemocional'nyj povedencheskij koncept (opyt kognitivno-kommunikativnogo opisanija v kontekste russkoj lingvokul'tury. Neopubl. avtoref. diss. doct. filol. nauk [Revenge as an emotional behavioural concept (a case of cognitive-communicative description in the context of Russian culture. Unpublished dr. philol. sci. diss. synopsis]. Volgograd (in Russian).
Clark, A., & Chalmers, D. (1998). The extended mind. Analysis, 58(1), 7–19.
Coulthard, M. (1977). An Introduction to discourse analysis. London: Longman.
Croft, W., & Cruse, D.A. (2004). Cognitive linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.
Evans, V., & Green, M. (2006). Cognitive linguistics: an introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Fauconnier, G. (1994). Conceptual projection and middle spaces (University of California Department of Cognitive Science Technical Report No. 9401). Available at: http://www.blending.stanford.edu
Fauconnier, G. (1997). Mappings in thought and language. Cambridge, U.K.: Cambridge University Press.
Fauconnier, G., & Turner, M. (2002). The way we think: Conceptual blending and the mind’s hidden complexities. New York: Basic Books.
Fillmore, Ch. (1985). Frames and the semantics of understanding. Quaderni di Semantica, 6(2), 222–253.
Fillmore, Ch. (1982). Frame semantics. Linguistics in the morning calm: Selected papers from the SICOL, Seoul, 111–137.
Fodor, J.A., & Lepor, E. (1996). The red herring and the pet fish: why concepts still can’t be prototypes. Cognition, 58, 253–270.
Frank, D. (1985). Sem' grehov pragmatiki: tezisy o teorii rechevyh aktov, analize rechevogo obshhenija, lingvistike i ritorike [Seven sins of pragmatics: theses on speech act theory, conversational analysis, linguistics and rhetoric]. Novoe v zarubezhnoj lingvistike. – New trends in linguistics abroad, 17, 363–373 (in Russian).
Frolova, I.Ye. (2009). Stratehiya konfrontatsiyi v anhlomovnomu dyskursi [Strategy
of confrontation in the English discourse]. Kharkiv: KhNU imeni V.N. Karazina Publ.
(in Ukrainian).
Hardy, C. (1998). Networks of meaning: A bridge between mind and matter. Wesport, Connecticut; London: Praeger.
Harris, R. (1997). From an integrational point of view. In: G. Wolf, & N. Love (Eds.). Linguistics inside out: Roy Harris and his critics (pp. 229–310). Amsterdam: Benjamins.
Issers, O.S. (2002). Kommunikativnye strategii i taktiki russkoj rechi [Communicative strategies and tactics of Russian speech]. Moscow: URSS Publ. (in Russian).
Järvilehto, T. (1999). The theory of the organism-environment system: III. Role of efferent influences on receptors in the formation of knowledge. Integrative Psychological and Behavioural Science, 34, 90–100.
Kibrik, A.E. (1983). Lingvisticheskie postulaty [Linguistic postulates]. Uchenye zapiski Tartuskogo universiteta. – Scientific papers of Tartu University, 621, 24–39 (in Russian).
Kravchenko, A.V. (2006). Javljaetsja li jazyk reprezentativnoj sistemoj? [Is language a system of representation?]. Studia Linguistica Cognitiva, 1, 135–156 (in Russian).
Kravchenko, A.V. (2009). O tradicijah, jazykoznanii i kognitivnom podhode [About traditions, linguistics and cognitive approach]. In: Gorizonty sovremennoj lingvistiki: Tradicii i novatorstvo [Horizons of modern linguistics: Traditions and novelty] (pp. 51–65). M.: Jazyki slavjanskih kul'tur Publ.
Lakoff, G. (1987). Women, fire and other dangerous things. What categories reveal about mind. Chicago and London: Chicago University Press.
Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: Chicago University Press.
Lakoff, G., & Sweetser, E. (1994). Foreword. In: G. Fauconnier. Mental Spaces (pp. ix–xvi). Cambridge: Cambridge University Press.
Langacker, R. (2001). Discourse in cognitive grammar. Cognitive Linguistics 12(2), 143–188.
Langacker, R.W. (1987). Foundations of cognitive grammar. Theoretical prerequisites (Vol. 1.). Stanford: Stanford University Press.
Mamardashvili, M.K. (1999). Simvol i soznanie. Metafizicheskie rassuzhdenija o soznanii, simvolike i jazyke [Symbol and conscience. Metaphysical discussion about conscience, symbols and language]. M.: Shkola: «Jazyki russkoj kul'tury» Publ.
Martynjuk, A.P. (2015). Strategija kak bazovyj instrument kognitivnogo analiza kommunikacii [Strategy as a basic instrument of cognitive analysis of communication]. Zapysky z romano-hermans'koyi filolohiyi. – Notes in Romance and Germanic philology, 1(34), 80–90 (in Russian).
Martynyuk, A.P. (2004). Konstruyuvannya henderu v anhlomovnomu dyskursi [Constructionof gender in the English discourse]. Kharkiv: Konstanta Publ.
Martynyuk, A.P. (2012). Slovnyk osnovnykh terminiv kohnityvno-dyskursyvnoyi linhvistyky [A dictionary of terms of cognitive-discursive linguistics]. Kharkiv: KhNU imeni V.N. Karazina Publ.
McClelland, J.L., Rumelhart, D.E., & Hilton, G.E. (1986). The appeal of parallel distributed processing. Parallel distributed processing: explorations in the microstructure of cognition, 1, 3–44.
Moore, T., & Carling, Ch. (1982). Understanding language: towards a post-Chomskyan linguistics. London: Macmillan.
Shhedrovickij, G.P. (2005). Myshlenie. Ponimanie. Refleksija [Thought. Understanding. Reflection]. M.: Nasledie MMK Publ.
Zalevskaja, A.A. (2005). Psiholingvisticheskie issledovanija. Slovo. Tekst. [Psychological studies. Word. Text]. Moscow: Gnozis Publ.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution Non-Commercial Non-Derivs License (CC BY-NC-ND), яка дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).