Мультимодальна образність в ілюстрованих текстах для дітей

Ключові слова: ілюстровані тексти для дітей, візуальна образність, читач-дитина, фокалізатор, точка зору

Анотація

Наукову розвідку присвячено виявленню візуальних засобів створення образності в ілюстрованих текстах, присвячених дитячій читацькій аудиторії. У роботі підтверджується  теорія, розроблена Дж. Апплеяром, щодо усвідомлення читачем  себе у молодшому та старшому дитячому віці гравцем або героєм чи героїнею наративу під час його читання. У такий спосіб візуальна образність впливає  на читацький досвід дитини та створює особливий світ для читача-дитини. У статті імплементовано та розширено положення, запропоновані Г. Крессом та Т. ван Льовеном, і доповнені авторами С. Пейнтером, Дж. Мартіном та Л. Унсвортом.

Соціальна дистанція, візуальне зближення, ставлення та створення читацького контакту в ілюстрованих текстах для дітей створюється завдяки візуальним засобам, зокрема кольору та його насиченості, розташуванню малюнків на просторі сторінки, крупного та дальнього плану зображення. У роботі стверджується, що одним з найважливіших способів створення смислів в ілюстрованих текстах для дітей є створення точки зору фокалізатора, оскільки у більшості наративів для дітей фокалізатором є саме дитини або антропоморфний персонаж дитячого віку.

У роботі доведено, що крупний план зображення персонажів створює зоровий контакт із читачем-дитиною, так само, як і кольорові рішення стають візуальним засобом творення точки зору фокалізатора. Дальній і повний план зображення постає візуальним засобом імплементації іронічних контекстів та смислів. В іронічних наративах для дітей інконгруентність конструюється завдяки візуальному зображенню персонажів і створенню візуального контрасту між узагальненим сприйняттям речей і їхнього бачення у наративах для дітей. Наближення персонажів на малюнках або їх дистанціювання втілює смисли щодо їхнього соціального або психологічного контакту або непорозуміння між ними. Спеціальний кут зображення персонажів слугує засобом визначення типу наратора історії, а саме непрямий косий кут із верхньої перспективи стає інструментом дорослого наратора у творенні історії.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Appleyard, J. A. (1991). Becoming a reader: The experience of fiction from childhood to adult. New York: Cambridge University Press.
Arizpe, E., & Styles, M. (2016). Children reading picturebooks: Interpreting visual texts (2nd ed.). London and New York: Routledge Taylor & Francis Group.
Fludernik, M. (2002). An introduction to narratology. London and New York: Routledge. Taylor & Francis Group.
Hunt, P. (Ed.). (2005). Understanding children’s literature (2nd ed.). London and New York: Routledge Taylor & Francis Group.
Kress, G. & van Leeuwen, T. (2006). Reading images: The grammar of visual design (2nd ed.). London and New York: Routledge Taylor & Francis Group.
Nikolajeva, M., & Scott C. (2000). The dynamics of picturebook communication. Children’s literature in education, 31(4), 225–239.
Nodelman, P. (2005). Decoding the images: How picture books work. In P. Hunt (Ed.), Understanding Children’s literature (pp. 128–139). London and New York: Routledge Taylor & Francis Group.
Nørgaard, N. (2010). New perspectives on narrative and multimodality. In R. Page (Ed.), Multimodality and the literary text: Making sense of Safran Foer’s ‘Extremely loud and incredibly close’ (pp. 115–126). New York, London: Routledge Taylor & Francis Group.
Nørgaard, N. (2018). Multimodal stylistics of the novel: more than words. New York and London: Routledge Taylor & Francis Group.
Painter, C., Martin, J., & Unsworth, L. (2012). Reading visual narratives: Image analysis in children’s picturebooks. UK: Equinox Publishing Ltd.
Tsapiv A.O. (2020). Poetics of narrative of the anglophone literary texts for children (Unpublishes thesis for a doctor of sciences in philology degree) V. N. Karazin Kharkiv National University, Kharkiv, Ukraine.
Опубліковано
2022-12-30
Як цитувати
Цапів, А. (2022). Мультимодальна образність в ілюстрованих текстах для дітей. Когніція, комунікація, дискурс, (25), 80-88. https://doi.org/10.26565/2218-2926-2022-25-06