Подієвий концепт ЕМПАТІЯ в англомовній дитячій прозі жанру фентезі
Анотація
Статтю присвячено вивченню лінвокогнітивних та прагматичних аспектів вербалізації емпатії в дитячій англомовній прозі фентезі. Розкрито глибинну природу емпатії з позиції когнітивної лінгвістики, лінгвістичної емотіології та прагмалінгвістики. Вивчено особливості вербалізації емпатії в англомовній дитячій прозі фентезі, а саме: лексико-граматичні засоби вербалізації відповідних концептів та емпатійні іллокутивні типи психологічної підтримки в дискурсивних контекстах англомовної дитячої прози фентезі. Залучення результатів як прагматичних, так і лінгвокогнітивних досліджень у ракурсі когнітивно-дискурсивної парадигми дозволило повною мірою описати засади концептуалізації емпатії та багатовимірність контексту емпатійних висловлень. Інтерпретація смислу емпатії здійснюється шляхом застосування інструментарію схемного когнітивного мапування, а також шляхом встановлення кореляції детермінант емпатії в дискурсивних контекстах, що представляють комунікативну стратегію емпатії. Компонентний аналіз значень виявлених у тезаурусах лексем на позначення емоційних та когнітивних станів, що пов’язуються з емпатією (симпатія, розуміння, співчуття та ін.) та їх антонімів, а також визначення ваги та ієрархії сем у словниковому визначенні, показали, що загальноприйнятий та підтверджений емпіричними дослідженнями умовний розподіл емпатії на когнітивну та афективну відображається в мові. Аналіз засвідчує наявність сем, що виражають емоційність (feeling, sympathy, sorrow) та когніцію (knowledge, ability, understanding) у визначеннях станів емпатії, та дозволяє віднести їх до афективного чи когнітивного типу емпатії відповідно. Стани емпатії, що належать до певного когнітивного чи афективного типу, не є рівнозначними за ступенем вираження емпатії. Чинником переходу на вищий чи нижчий рівень є дія. Будучи з одного боку зверненою на соціальне функціонування, а з іншого – на мислення та емоції, емпатія постає суспільно-психологічним подієвим концептом. Як подієвий концепт емпатія виникає у свідомості та вербальній поведінці під впливом людської діяльності в певній комунікативно-прагматичній ситуації, постаючи в різноманітті конституентів когнітивної та афективної парцел домену емпатія та розгортаючись у двох скриптах, які представляють її активні та пасивні прояви.
Завантаження
Посилання
Anishchenko, А. А. (2015). Sposoby funktsyonirovaniya katehoriyi vezhlivosti v empatiinom rechevom akte ponimaniya [Means of functioning of politeness category in the empathic speech act of understanding]. Vestnik Bashkirskoho universiteta, 2(4), 1348–1351.
Chesnokov, I. I. (2009). Mest’ kak emotsional’nyy povedencheskiy kontsept (opyt kognitivno-kommunikativnogo opisaniya v kontekste russkoy lingvokul’tury) [Revenge as emotional behavioral concept]: avtoref. diss ...dokt. filol. nauk. Volgograd.
Clausner, T., & Croft, W. (1999). Domains and image schemas. Cognitive Linguistics, 10(1), 1–31.
Fillmore, Ch. (1982). Frame semantics. In Linguistics in the morning calm (pp. 111–137). Seoul: Hanshin Publishing Company. 23
Ivanotchak, N. I. (2017). Linhvokohnityvni i prahmatychni parametry empatii v anhlomovnii dytyachii prozi zhanru fentezi [Linguocognitive and pragmatic aspects of empathy in juvenile fantasy prose]. (Unpublished candidate dissertation). V.N. Karazin Kharkiv National University, Kharkiv, Ukraine. (in Ukrainian)
Lakoff, G. (2003). Metaphors we live by. London: The University of Chicago Press.
Lakoff, G. (2001). Metaphors of terror. Retrieved from http://www.cse.buffalo.edu/~rapaport/575/F01/lakoff.on.terrorism.html
Langacker, R. (2008). Cognitive grammar: a basic introduction. Oxford: Oxford University Press.
Kravchenko, A. V. (2012). “Reprezentatsiya myslitelnykh struktur v yazyke” kak tema nauchnoho diskursa [“Thought structures representation in language” as the topic for scientific discourse]. Kohnitivnye issledovaniya yazyka, 12. Retrieved from http://www.univie.ac.at/constructivism/archive/fulltexts/828.pdf
Kuznetsova, A. А. (2010). Illokutivnuye tipy verbalnoho proyavleniya empatiyi [Illocutional types of empathy explication] In Vestnik Bashkirskoho universiteta, 15, 2, 360–363.
Martynyuk, A. P. (2016). Konitivno-komunikativnaya lingvistika: v poiskakh bazovykh printsipov i metodik analiza [Cognitive-communicative linguistics: in search of basic principles and methods of analysis] In Cognition, Communication, Discourse, 12, 17–35. https://doi.org/10.26565/2218-2926-2016-12-02
Minsky, M. (1975). A framework for representing knowledge (pp. 211–277). In P. H. Winston (Ed.), The psychology of computer vision. New York: McGraw-Hill.
Morozova, E. I. (2005). Lozh kak diskursivnoye obrazovaniye: linhvokohnitivnyi aspekt [Lying as a discourse formation: linguocognitive aspect]. Kharkov: Ekograf.
Nickerson, R. S., Butler, S. F., & Carlin, M. (2009). Empathy and knowledge Projection. In J. Decety, & W. Ickes (Eds.), The social neuroscience of empathy (pp. 43–56). Cambridge: MIT Press.
Nikitin, М. V. (2004). Razvernutye tezisy o kontseptakh [Extended issues on concepts]. Voprosy kohnitivnoi linhvistiki, 1(001), 53–64.
Prykhodko, A. M. (2008). Kontsepty i kontseptosystemy v kohnityvno-dyskursyvnii paradyhmi linhvistyky [Concepts and conceptual systems in cognitive-discursive linguistic paradigm]. Zaporizhzhya: Premyer.
Schwartz, W. (2013). The parameters of empathy: core considerations for psychotherapy and supervision. Advances in descriptive psychology, 10, 203–218.
Shevchenko, I. (2015). Kontsept kommunikativnogo povedenia i zhanr [The concept of communicative behaviour and genre] Zhanry rechi, 1, 24–30.
Shevchenko, I. S. (2014). Kontsepty kommunikativnoho povedeniya v kohnitivno-diskursivnoi paradihme [Communicative behavior concepts in cognitive-discursive paradigm]. Vestnik MHPU. Seriya “Filologiya. Teoriya yazyka. Yazykovoye obrazovaniye”, 1(13), 110–120.
Shnyakina, N. Yu. (2015). Arkhitektura cobytiinoho kontsepta (na primere verbalizirovannoi situatsii poznaniya zapakha). [Event concept architecture (on the example of verbalized situation of smelling comprehention]. Filolohicheskiye nauki. Voprosy teorii i praktiki, 10 (52), 201–204.
Stanger, N., Kavussanu, M., & Ring, Ch. (2012). Put yourself in their boots: effects of empathy on emotion and aggression. Journal of Sport & Exercise Psychology, 34, 208–222.
Tatsenko, N. V. (2015). Katehoriya empatii kriz’ pryzmu linhvistychnoyi emotiolohiyi [The category of empathy from the perspective of linguistic emotiology]. Filolohichni traktaty, 7, 1, 50–60.
Tatsenko, N. V. (2017). Realizatsiya empatii v suchasnomy anhlomovnomu dyskursi: kohnityvno-synerhetychyi aspect [Empathy realization in contemporary English discourse: cognitive-synergetic aspect]. Sumy: Sumskyi derzhavnyi universytet. 24
Zhabotinskaya, S. A. (2009). Onomasiologicheskiye modeli i cobytiinyie skhemy [Onomasiological models and event schemes]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V.N. Karazina, 837, 3–14.
Zhabotynska, S. A. (2013). Im’a kak tekst: konczeptual’naya set’ leksicheskogo znacheniya (analiz imeni emoczii) [The name as a text: conceptual network of lexical meaning (analysis of the name of emotion)]. Cognition, communication, discourse, 6, 47–76. https://doi.org/10.26565/2218-2926-2013-06-04
Авторське право (c) 2020 Наталия Илливна Иванотчак, Оксана Ярославовна Дойчик

Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License (CC BY), яка дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).