Гендерні стереотипи в австралійській публіцистиці: лінгвокогнітивний аспект

  • Dmytro Pavkin Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького http://orcid.org/0000-0002-9321-9591
Ключові слова: базисні фрейми, гендер, гендерний стереотип, пропозиційні схеми, публіцистичний текст, стереотип

Анотація

У статті запропоновано аналіз гендерних стереотипів, відбитих в описах чоловіків і жінок, наявних у публікаціях австралійського часопису THE SYDNEY MORNING HERALD (рубрики “Сім’я” та “Стосунки”). Газетні тексти належать до публіцистичного стилю. Їхньою метою є висвітлення суспільно-політичної проблематики, обговорення, відстоювання і пропагандування певних думок та ідей, формування громадської думки і сприяння розвитку етнічної групи або людства загалом. У публіцистиці текст є ідеологічно наповненим, причому ідеологію тлумачать не лише як політичну спрямованість висловлювань, а і як будь-яке насадження поглядів. Інтенсивне насичення інформаційного простору ідеологізованими медіа образами сприяє формуванню стереотипів. Стереотип визначають як культурно детерміновану, впорядковану і фіксовану структуру свідомості, що втілює результат пізнання дійсності певними соціальними групами і є схематизованою стандартною ознакою предмета, події, явища. З-поміж великої кількості стереотипів у фокусі нашої уваги опинилися гендерні стереотипи, які є спрощеним, емоційно забарвленим способом поведінки і рисами характеру чоловіків та/або жінок, що проявляється в усіх сферах життя людини і є дуже стійким. Оскільки стереотипи є не лише елементами ідеологічного наповнення публіцистичних текстів, а й складниками мислення людини, їх дослідження було здійснено із застосуванням методологічного доробку когнітивної лінгвістики, зокрема, теорії базисних фреймів. У результаті аналізу були виявлені типові риси чоловіків і жінок, що містять як загальнолюдські якості (відвертість, романтичність, дружелюбність), так і риси, які стереотипно приписуються сучасним представникам певної статі. Так, чоловіки здебільшого невірні, егоїстичні, проте шляхетні й мужні; жінки – незалежні й амбітні. Виведені портрети середньостатистичних чоловіків і жінок ми вважаємо гендерними стереотипами, притаманними австралійському суспільству початку ХХІ століття.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Bendas, T.V. (2008). Gendernaja psihologija: uchebnoe posobie. [Gender psychology: a teaching aid]. Saint Petersburg: Piter Publ.

Bern, Sh. (2004). Gendernaja psihologija. [Gender psychology]. Saint Petersburg: Prime-Euroznak Publ.

Bolotnova, N.S. (2004) Filologicheskij analiz teksta: uchebnoe posobie. [Philological analysis of the text: a teaching aid]. Moscow: Flinta Nauka Publ.

Dmytriyeva, M. (2005). Henderni doslidzhennya v movoznavstvi [Gender studies in linguistics]. Available from http://linguistics.kava.kiev.ua/publications/2005/01/13/xmas_28.html

Dobrosklonskaja, T.G. (2008). Medialingvistika: sistemnyj podhod k izucheniju jazyka SMI: sovremennaja anglijskaja mediarech’: uchebnoe posobie. [Medialinguistics: a systemic approach to the analysis of mass media language: modern English media speech: a teaching aid]. Moscow: Flinta Nauka Publ.

Graddol, D. (1989). Gender Voices. Oxford, UK and Cambridge, USA: Blackwell Publishers.

Kostomarov, V.G. (1971). Russkij jazyk na gazetnoj polose: nekotorye osobennosti jazyka sovremennoj gazetnoj publicistiki. [The Russian language in a newspaper column: some linguistic peculiarities of modern newspaper journalism]. Moscow: MGU Publ.

Lippmann, W. (1998). Public opinion. New Brunswick, New Jersey: Transaction Publishers.

Lysakova, I.P. (2005). Jazyk gazety i tipologija pressy [Newspaper language and press typology]. Saint Petersburg: SPbU Philological department Publ.

Martynyuk, A.P. (2004). Konstruyuvannya henderu v anhlomovnomu dyskursi. [Construing gender in an English language discourse]. Kharkiv: Konstanta Publ.

Mendzherickaja, E.O. (2006). Termin «diskurs» i tipologija mediadiskursa. [Term “discourse” and mediadiscourse typology]. Vestnik Mosk. un-ta. – Moscow University Journal, 10. Journalism. # 2. 50-55 (in Russian).

Ol'shanskij, D.V. (2001). Psihologija massy [Mass psychology]. Saint Petersburg: Piter Publ.

Platonov, Ju.P. (2006). Social’naja psihologija povedenija: uchebnoe posobie [Social behavior psychology: a teaching aid]. Saint Petersburg: Piter Publ.

Sapyelkina, O. (2003) Henderni stereotypy v suspil’stvi [Gender stereotypes in society]. In: S.D. Maksymenko, V.T. Tsyba, Yu.Zh. Shayhorods’kyy (Eds.). Suspil’no-psykholohichnyy vymir demokratychnykh peretvoren’ v Ukrayini [Socio-political dimension of democratic transformations in Ukraine]. (pp. 215-221). Kyiv: Ukr. tsentr polit. menedzhmentu Publ.

Selivanova, O.O. (2006). Suchasna linhvistyka: terminolohichna entsyklopediya. [Modern linguistics: a terminological encyclopedia]. Poltava: Dovkillya-K Publ.

Stavyts'ka, L.O. Aktual’ni problemy suchasnoyi ukrayins’koyi hendernoyi linhvistyky [Topical problems of modern Ukrainian gender linguistics]. Available from http://linguistics.kava.kiev.ua.

Trofimova, O.V. (2010). Publicisticheskij tekst: lingvisticheskij analiz: uchebnoe posobie [Journalistic style text: a linguistic analysis: a teaching aid]. Moscow: Flinta Nauka Publ.

Vasil’eva, A.N. (1982). Gazetno-publicisticheskij stil’ rechi: kurs lekcij po stilistike russkogo jazyka dlja filologov. [Journalistic speech style of newspapers: a lecture course for philology students on stylistics of the Russian language]. Moscow: Russkiy Yazyk Publ.

Voronina, O.A. Gender [Gender]. Available from http://www.owl.ru

Zhabotinskaja, S.A. (2010). Lingvokognitivnyj podhod k analizu normativnyh processov [Cognitive linguistic approach to the regulatory processes analysis]. Vіsnyk Kharkіv. nats. un-tu іm. V.N. Karazіna. – Karazіn University Journal, 928. 6-20. (in Russian).

Zhabotinskaja, S.A. (2011). Jelementarnyj kod i dinamika konceptual’nyh struktur (dannye estestvennogo jazyka) [Elementary code and dynamics of the conceptual structures (natural language data)]. Trudy konferencii: Nelinejnaja dinamika v kognitivnyh issledovanijah. – Proceedings of the conference: Non-linear dynamics in cognitive studies. Nizhny Novgorod, 57. (in Russian).

Zhabotinskaja, S.A. (2013). Imja kak tekst: Konceptual’naja set’ leksicheskogo znachenija (analiz imeni jemocii) [The name as a text: a conceptual network of lexical meaning (an emotion name analysis)]. Cognition, communication, discoure, 6. 47-76. (in Russian).

Yeshchenko, T.A. (2009). Linhvistychnyy analiz tekstu : navchalnyy posibnyk. [Linguistic analysis of the text: a teaching aid]. Kyiv: Akademia Publ.

Опубліковано
2019-07-05
Як цитувати
Pavkin, D. (2019). Гендерні стереотипи в австралійській публіцистиці: лінгвокогнітивний аспект. Когніція, комунікація, дискурс, (18), 87-101. https://doi.org/10.26565/2218-2926-2019-18-07