Гендерні стереотипи в австралійській публіцистиці: лінгвокогнітивний аспект
Анотація
У статті запропоновано аналіз гендерних стереотипів, відбитих в описах чоловіків і жінок, наявних у публікаціях австралійського часопису THE SYDNEY MORNING HERALD (рубрики “Сім’я” та “Стосунки”). Газетні тексти належать до публіцистичного стилю. Їхньою метою є висвітлення суспільно-політичної проблематики, обговорення, відстоювання і пропагандування певних думок та ідей, формування громадської думки і сприяння розвитку етнічної групи або людства загалом. У публіцистиці текст є ідеологічно наповненим, причому ідеологію тлумачать не лише як політичну спрямованість висловлювань, а і як будь-яке насадження поглядів. Інтенсивне насичення інформаційного простору ідеологізованими медіа образами сприяє формуванню стереотипів. Стереотип визначають як культурно детерміновану, впорядковану і фіксовану структуру свідомості, що втілює результат пізнання дійсності певними соціальними групами і є схематизованою стандартною ознакою предмета, події, явища. З-поміж великої кількості стереотипів у фокусі нашої уваги опинилися гендерні стереотипи, які є спрощеним, емоційно забарвленим способом поведінки і рисами характеру чоловіків та/або жінок, що проявляється в усіх сферах життя людини і є дуже стійким. Оскільки стереотипи є не лише елементами ідеологічного наповнення публіцистичних текстів, а й складниками мислення людини, їх дослідження було здійснено із застосуванням методологічного доробку когнітивної лінгвістики, зокрема, теорії базисних фреймів. У результаті аналізу були виявлені типові риси чоловіків і жінок, що містять як загальнолюдські якості (відвертість, романтичність, дружелюбність), так і риси, які стереотипно приписуються сучасним представникам певної статі. Так, чоловіки здебільшого невірні, егоїстичні, проте шляхетні й мужні; жінки – незалежні й амбітні. Виведені портрети середньостатистичних чоловіків і жінок ми вважаємо гендерними стереотипами, притаманними австралійському суспільству початку ХХІ століття.
Завантаження
Посилання
Bendas, T.V. (2008). Gendernaja psihologija: uchebnoe posobie. [Gender psychology: a teaching aid]. Saint Petersburg: Piter Publ.
Bern, Sh. (2004). Gendernaja psihologija. [Gender psychology]. Saint Petersburg: Prime-Euroznak Publ.
Bolotnova, N.S. (2004) Filologicheskij analiz teksta: uchebnoe posobie. [Philological analysis of the text: a teaching aid]. Moscow: Flinta Nauka Publ.
Dmytriyeva, M. (2005). Henderni doslidzhennya v movoznavstvi [Gender studies in linguistics]. Available from http://linguistics.kava.kiev.ua/publications/2005/01/13/xmas_28.html
Dobrosklonskaja, T.G. (2008). Medialingvistika: sistemnyj podhod k izucheniju jazyka SMI: sovremennaja anglijskaja mediarech’: uchebnoe posobie. [Medialinguistics: a systemic approach to the analysis of mass media language: modern English media speech: a teaching aid]. Moscow: Flinta Nauka Publ.
Graddol, D. (1989). Gender Voices. Oxford, UK and Cambridge, USA: Blackwell Publishers.
Kostomarov, V.G. (1971). Russkij jazyk na gazetnoj polose: nekotorye osobennosti jazyka sovremennoj gazetnoj publicistiki. [The Russian language in a newspaper column: some linguistic peculiarities of modern newspaper journalism]. Moscow: MGU Publ.
Lippmann, W. (1998). Public opinion. New Brunswick, New Jersey: Transaction Publishers.
Lysakova, I.P. (2005). Jazyk gazety i tipologija pressy [Newspaper language and press typology]. Saint Petersburg: SPbU Philological department Publ.
Martynyuk, A.P. (2004). Konstruyuvannya henderu v anhlomovnomu dyskursi. [Construing gender in an English language discourse]. Kharkiv: Konstanta Publ.
Mendzherickaja, E.O. (2006). Termin «diskurs» i tipologija mediadiskursa. [Term “discourse” and mediadiscourse typology]. Vestnik Mosk. un-ta. – Moscow University Journal, 10. Journalism. # 2. 50-55 (in Russian).
Ol'shanskij, D.V. (2001). Psihologija massy [Mass psychology]. Saint Petersburg: Piter Publ.
Platonov, Ju.P. (2006). Social’naja psihologija povedenija: uchebnoe posobie [Social behavior psychology: a teaching aid]. Saint Petersburg: Piter Publ.
Sapyelkina, O. (2003) Henderni stereotypy v suspil’stvi [Gender stereotypes in society]. In: S.D. Maksymenko, V.T. Tsyba, Yu.Zh. Shayhorods’kyy (Eds.). Suspil’no-psykholohichnyy vymir demokratychnykh peretvoren’ v Ukrayini [Socio-political dimension of democratic transformations in Ukraine]. (pp. 215-221). Kyiv: Ukr. tsentr polit. menedzhmentu Publ.
Selivanova, O.O. (2006). Suchasna linhvistyka: terminolohichna entsyklopediya. [Modern linguistics: a terminological encyclopedia]. Poltava: Dovkillya-K Publ.
Stavyts'ka, L.O. Aktual’ni problemy suchasnoyi ukrayins’koyi hendernoyi linhvistyky [Topical problems of modern Ukrainian gender linguistics]. Available from http://linguistics.kava.kiev.ua.
Trofimova, O.V. (2010). Publicisticheskij tekst: lingvisticheskij analiz: uchebnoe posobie [Journalistic style text: a linguistic analysis: a teaching aid]. Moscow: Flinta Nauka Publ.
Vasil’eva, A.N. (1982). Gazetno-publicisticheskij stil’ rechi: kurs lekcij po stilistike russkogo jazyka dlja filologov. [Journalistic speech style of newspapers: a lecture course for philology students on stylistics of the Russian language]. Moscow: Russkiy Yazyk Publ.
Voronina, O.A. Gender [Gender]. Available from http://www.owl.ru
Zhabotinskaja, S.A. (2010). Lingvokognitivnyj podhod k analizu normativnyh processov [Cognitive linguistic approach to the regulatory processes analysis]. Vіsnyk Kharkіv. nats. un-tu іm. V.N. Karazіna. – Karazіn University Journal, 928. 6-20. (in Russian).
Zhabotinskaja, S.A. (2011). Jelementarnyj kod i dinamika konceptual’nyh struktur (dannye estestvennogo jazyka) [Elementary code and dynamics of the conceptual structures (natural language data)]. Trudy konferencii: Nelinejnaja dinamika v kognitivnyh issledovanijah. – Proceedings of the conference: Non-linear dynamics in cognitive studies. Nizhny Novgorod, 57. (in Russian).
Zhabotinskaja, S.A. (2013). Imja kak tekst: Konceptual’naja set’ leksicheskogo znachenija (analiz imeni jemocii) [The name as a text: a conceptual network of lexical meaning (an emotion name analysis)]. Cognition, communication, discoure, 6. 47-76. (in Russian).
Yeshchenko, T.A. (2009). Linhvistychnyy analiz tekstu : navchalnyy posibnyk. [Linguistic analysis of the text: a teaching aid]. Kyiv: Akademia Publ.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License (CC BY), яка дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).