Методологічний потенціал когнітивної моделі піраміди духовного буття людини
Анотація
У роботі на основі системного підходу проаналізовано методологічний потенціал когнітивної моделі піраміди духовного буття людини. У статті викладено основні положення, правила і вимоги, що висуваються до моделювання когнітивних процесів на площині духовного буття індивіда з його диференціацією на сфери екзистенції, ментальності, трансцендентності і свідомості. Результати дослідження свідчать, що перебіг когнітивних процесів в екзистенціальній сфері духовного буття людини базується на його емоційному (позасвідомому) мисленні, ментальна сфера, яка утворює у взаємодії з трансцендентною сферою психічний рівень підсвідомого, характеризується емо-раціональним типом мислення, у трансцендентній сфері акти когніції реалізуються за допомогою раціонального мислення, а свідомість контролює результати саморозвитку когнітивних процесів винятково на логічній основі. Шляхом синтезу ідей сучасних найпродуктивніших системного і синергетичного методів обґрунтовано використання системного підходу до побудови універсальної синергетичної моделі саморозвитку процесів мислення під час породження мовлення й мисленнєвого проектування дій у духовній сфері людини. У статті доведено практично необмежений методологічний потенціал когнітивної універсальної моделі піраміди духовного буття індивіда; запропоновано методологічну перспективу більш широкого використання піраміди духовного буття людини не лише у сфері лінгвістичних, психологічних і соціальних наук, але також і в історичній, економічній, політичній та інших галузях знання, пов’язаних із мисленням індивіда під час породження мовлення і мисленнєвого проектування дій у процесах його комунікативної, інтелектуальної та перетворювальної діяльності.
Завантаження
Посилання
Boldyrev, N.N. (2016). Kognitivnaja lingvistika [Cognitive linguistics]. Moscow-Berlin: Direkt-Medija Publ.
Croft, W. & Cruse, D.A. (2004). Cognitive Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.
Evans, V. (2006). Lexical Concepts, cognitive models and meaning-construction. Cognitive Linguistics, 17-4, 491-534.
Fauconnier, G. & Turner, M. (2002). The way we think: Conceptual blending and the mind’s hidden complexities. New York: Basic Books.
Frejd, Z. (1990). Psihologija bessoznatel’nogo [Psychology of the subconscious]. Moscow: Prosveshhenie Publ.
Humeniuk, I. (2018). Prosodic organisation of static urban landscape descriptions in English prose. Edvanced Education, 10, 111-117. doi: 10. 20535/2410.
Jung, K.G. (1998). Izbrannoe [Selected works]. Minsk: OOO “Popurri” Publ.
Kalyta, A.A. & Valigura, O.R. (2010). Sinergeticheskaja koncepcija porozhdenija interferirovannoj rechi bilingvom [Synergetic conceptual idea of the interfered speech generation by a bilingual person]. Jazyki i etnokul’tury Evropy. – Languages and ethnic cultures of Europe, 205-217 (in Russian)
Kalyta, A.A. & Taranenko, L.I. (2011). Sinergetizm porozhdenija i aktualizacii fonokoncepta [Synergism of the phonoconcept generation and actualization]. Naukovі zapiski – Scientific notes, 96 (2), 213-219 (in Russian)
Kalyta, A.A. (2012). Synergetychni modeli porodzhennja fonokonceptiv v anglijs’komu movlenni [Synergetic models of the phonoconcept generation in English]. Visnyk Harkivs’kogo nacional’nogo universytetu im. V. N. Karazina. – Karazin University Journal, 1002, 106-112 (in Ukrainian)
Kalyta, A.A. & Taranenko, L.I. (2012). Kriterij urovnja aktualizacii jemocional’no-pragmaticheskogo potenciala vyskazyvanija [The criterion of the level of the utterance emotional-and-pragmatic potential]. Naukovі zapiski – Scientific notes, 105 (1), 476-484 (in Russian)
Kalyta, A.A. & Taranenko, L.I. (2012). Perceptyvna j instrumental’na ocinky emocijno-pragmatychnogo potencialu vyslovlen’ [Perceptual and instrumental evaluation of the utterance emotional-and-pragmatic potential]. Naukovyj visnyk Volyns’kogo nacional’nogo universytetu imeni Lesi Ukrai’nky – A scientific messenger of Lesya Ukrainka Volyn national university, 24 (249), 186-191 (in Ukrainian)
Kalyta, A.A. (2013). Jenergeticheskaja teorija rechi: ee sushhnost’, sovremennoe sostojanie i perspektivy issledovanija [Theory of speech energetics: its essence, present day state and research perspectives]. Kognicija, kommunikacija, diskurs – Cognition, communication, discourse, 7, 33-53. DOI: 10.26565/2218-2926-2013-07-03 (in Russian)
Kalyta, A.A. & Marchenko, V.V. (2013). Variantnye modeli rechemuzykal’noj kommunikacii [Variant models of speech and music communication]. Vestnik pedagogichnskogo opyta. Nauchno-metodicheskij zhurnal. – The messenger of pedagogical experience. A scientific-and-methodological journal, 34, 23-50 (in Russian)
Kalyta, A.A. (2016). Energetika rechi [Speech energetics]. Kyiv: Kafedra Publ.
Kalyta, A.A. & Klymenyuk, O.V. (2017). Synergy of the flow of thinking. Cognition. Communication. Discourse, 15, 18-38. DOI: 10.26565/2218-2926-2017-15-02.
Karasik, V.I. (2013). Jazykovaja matritsa kul’tury [The language matrix of the culture]. Moscow: Gnozis Publ.
Klymenyuk, A.V. (2010). Znanie, poznanie, kognicija [Knowledge, learning, cognition]. Ternopol’: Pіdruchniki і posіbniki Publ.
Klymenyuk, A.V. (2017). Kognitivistika: problemy, predstavlenija i real’nost’ [Cognitive studies: problems, ideas and reality]. Naukovі zapiski. – Scientific notes, 153, 438-460 (in Russian)
Klymenyuk, O.V. (1998). Systemnyj pidhid do intensyfikacii' tehnologichnyh procesiv. [A systemic approach to intensification of technological processes]. Ternopil’: LILEJa Publ.
Klymenyuk, O.V. (2006). Tehnologija naukovogo doslidzhennja. [Technologies of scientific research]. Kyiv-Nizhyn TOV: Vydavnyctvo «Aspekt – Poligraf» Publ.
Lakoff, G. (2004). Zhenshhiny, ogon’ i opasnye veshhi: Chto kategorii jazyka govorjat nam o myshlenii. [Women, fire and dangerous things: what categories reveal about the mind]. Moscow: Jazyki slavjanskoj kul’tury Publ.
Marchenko, V. (2017). Speech and music relations: united by prosody. VII International Congress of Experimental Phonetics “Current Trends in Experimental Phonetics” (22-24.11.2017, Madrid, Spain). Madrid: UNED, 121-124.
Marchenko, V. (2018). Emotional-and-Pragmatic Potential as the Basis for Poem-to-Music Alignment. The 2018 Nord Metrik Conference. Stockholm University (13-15 September 2018, Stockholm, Sweden). Stockholm, 8-9.
Minsky, M. (1975). A Framework for Representing Knowledge. In P. Winston (Ed.). The Psychology of Computer Vision. New York: McGraw-Hill, 211–277.
Pinker, S. (2004). Jazyk kak instinkt [The language instinct]. Moscow: Editorial URSS Publ.
Pryhod'ko, A.M. (2008). Koncepty i konceptosystemy v kognityvno-dyskursyvnij paradygmi lingvistyky. [Concepts and conceptual systems in the cognitive discursive paradigm of linguistics]. Zaporizhzhja: Prem’jer Publ.
Shevchenko, I.S. (2005). Meaning as discursive construal in Cognitive-Pragmatic Paradigm. New Philology, 2 (22), 182-186.
Taranenko, L.I. & Sokirskaja, O.S. (2013). Kognitivnyj mehanizm aktualizacii vyskazyvanij otkaza [A cognitive mechanism of the refusal utterances actualization]. Inostrannye jazyki: lingvisticheskie i metodicheskie aspekty – Foreign languages: linguistic and methodological aspects, 20, 254-262 (in Russian).
Taranenko, L.I. & Kutsenko, M.A. (2018). Modeli lingvokognityvnoi’ interpretacii’ osoblyvostej prosodychnogo oformlennja anglijs’kyh vyslovlen’ spivchuttja [Models of lingual-and-cognitive interpretation of the prosodic specificity of English utterances of sympathy]. Naukovi zapysky – Scientific notes, 165, 12-21 (in Ukrainian)
Taranenko, L. & Schaefer, S. (2018). Prosodic Expression of Emotional-And-Pragmatic Potential of a Spoken English Proverb. Advanced Education, 9, 169-177. DOI: 10.20535/2410-8286.135094.
Turner, M. (1991). Reading minds: The study of English in the age of cognitive science. Princeton, NJ: Princeton University Press.
Wiener, N. (1968). Kibernetika. [Cybernetics]. Moscow: Nauka Publ.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License (CC BY), яка дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).