Методологічний потенціал когнітивної моделі піраміди духовного буття людини

  • Alla Kalyta Національний технічний університет України “Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського” http://orcid.org/0000-0001-7912-912X
  • Oleksandr Klymenyuk Міжнародний університет фінансів http://orcid.org/0000-0002-5957-5488
Ключові слова: когнітивні процеси, методологія, мислення під час породження мовлення і мисленнєвого проектування дій, моделювання, сфери духовного буття індивіда

Анотація

У роботі на основі системного підходу проаналізовано методологічний потенціал когнітивної моделі піраміди духовного буття людини. У статті викладено основні положення, правила і вимоги, що висуваються до моделювання когнітивних процесів на площині духовного буття індивіда з його диференціацією на сфери екзистенції, ментальності, трансцендентності і свідомості. Результати дослідження свідчать, що перебіг когнітивних процесів в екзистенціальній сфері духовного буття людини базується на його емоційному (позасвідомому) мисленні, ментальна сфера, яка утворює у взаємодії з трансцендентною сферою психічний рівень підсвідомого, характеризується емо-раціональним типом мислення, у трансцендентній сфері акти когніції реалізуються за допомогою раціонального мислення, а свідомість контролює результати саморозвитку когнітивних процесів винятково на логічній основі. Шляхом синтезу ідей сучасних найпродуктивніших системного і синергетичного методів обґрунтовано використання системного підходу до побудови універсальної синергетичної моделі саморозвитку процесів мислення під час породження мовлення й мисленнєвого проектування дій у духовній сфері людини. У статті доведено практично необмежений методологічний потенціал когнітивної універсальної моделі піраміди духовного буття індивіда; запропоновано методологічну перспективу більш широкого використання піраміди духовного буття людини не лише у сфері лінгвістичних, психологічних і соціальних наук, але також і в історичній, економічній, політичній та інших галузях знання, пов’язаних із мисленням індивіда під час породження мовлення і мисленнєвого проектування дій у процесах його комунікативної, інтелектуальної та перетворювальної діяльності.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Boldyrev, N.N. (2016). Kognitivnaja lingvistika [Cognitive linguistics]. Moscow-Berlin: Direkt-Medija Publ.

Croft, W. & Cruse, D.A. (2004). Cognitive Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.

Evans, V. (2006). Lexical Concepts, cognitive models and meaning-construction. Cognitive Linguistics, 17-4, 491-534.

Fauconnier, G. & Turner, M. (2002). The way we think: Conceptual blending and the mind’s hidden complexities. New York: Basic Books.

Frejd, Z. (1990). Psihologija bessoznatel’nogo [Psychology of the subconscious]. Moscow: Prosveshhenie Publ.

Humeniuk, I. (2018). Prosodic organisation of static urban landscape descriptions in English prose. Edvanced Education, 10, 111-117. doi: 10. 20535/2410.

Jung, K.G. (1998). Izbrannoe [Selected works]. Minsk: OOO “Popurri” Publ.

Kalyta, A.A. & Valigura, O.R. (2010). Sinergeticheskaja koncepcija porozhdenija interferirovannoj rechi bilingvom [Synergetic conceptual idea of the interfered speech generation by a bilingual person]. Jazyki i etnokul’tury Evropy. – Languages and ethnic cultures of Europe, 205-217 (in Russian)

Kalyta, A.A. & Taranenko, L.I. (2011). Sinergetizm porozhdenija i aktualizacii fonokoncepta [Synergism of the phonoconcept generation and actualization]. Naukovі zapiski – Scientific notes, 96 (2), 213-219 (in Russian)

Kalyta, A.A. (2012). Synergetychni modeli porodzhennja fonokonceptiv v anglijs’komu movlenni [Synergetic models of the phonoconcept generation in English]. Visnyk Harkivs’kogo nacional’nogo universytetu im. V. N. Karazina. – Karazin University Journal, 1002, 106-112 (in Ukrainian)

Kalyta, A.A. & Taranenko, L.I. (2012). Kriterij urovnja aktualizacii jemocional’no-pragmaticheskogo potenciala vyskazyvanija [The criterion of the level of the utterance emotional-and-pragmatic potential]. Naukovі zapiski – Scientific notes, 105 (1), 476-484 (in Russian)

Kalyta, A.A. & Taranenko, L.I. (2012). Perceptyvna j instrumental’na ocinky emocijno-pragmatychnogo potencialu vyslovlen’ [Perceptual and instrumental evaluation of the utterance emotional-and-pragmatic potential]. Naukovyj visnyk Volyns’kogo nacional’nogo universytetu imeni Lesi Ukrai’nky – A scientific messenger of Lesya Ukrainka Volyn national university, 24 (249), 186-191 (in Ukrainian)

Kalyta, A.A. (2013). Jenergeticheskaja teorija rechi: ee sushhnost’, sovremennoe sostojanie i perspektivy issledovanija [Theory of speech energetics: its essence, present day state and research perspectives]. Kognicija, kommunikacija, diskurs – Cognition, communication, discourse, 7, 33-53. DOI: 10.26565/2218-2926-2013-07-03 (in Russian)

Kalyta, A.A. & Marchenko, V.V. (2013). Variantnye modeli rechemuzykal’noj kommunikacii [Variant models of speech and music communication]. Vestnik pedagogichnskogo opyta. Nauchno-metodicheskij zhurnal. – The messenger of pedagogical experience. A scientific-and-methodological journal, 34, 23-50 (in Russian)

Kalyta, A.A. (2016). Energetika rechi [Speech energetics]. Kyiv: Kafedra Publ.

Kalyta, A.A. & Klymenyuk, O.V. (2017). Synergy of the flow of thinking. Cognition. Communication. Discourse, 15, 18-38. DOI: 10.26565/2218-2926-2017-15-02.

Karasik, V.I. (2013). Jazykovaja matritsa kul’tury [The language matrix of the culture]. Moscow: Gnozis Publ.

Klymenyuk, A.V. (2010). Znanie, poznanie, kognicija [Knowledge, learning, cognition]. Ternopol’: Pіdruchniki і posіbniki Publ.

Klymenyuk, A.V. (2017). Kognitivistika: problemy, predstavlenija i real’nost’ [Cognitive studies: problems, ideas and reality]. Naukovі zapiski. – Scientific notes, 153, 438-460 (in Russian)

Klymenyuk, O.V. (1998). Systemnyj pidhid do intensyfikacii' tehnologichnyh procesiv. [A systemic approach to intensification of technological processes]. Ternopil’: LILEJa Publ.

Klymenyuk, O.V. (2006). Tehnologija naukovogo doslidzhennja. [Technologies of scientific research]. Kyiv-Nizhyn TOV: Vydavnyctvo «Aspekt – Poligraf» Publ.

Lakoff, G. (2004). Zhenshhiny, ogon’ i opasnye veshhi: Chto kategorii jazyka govorjat nam o myshlenii. [Women, fire and dangerous things: what categories reveal about the mind]. Moscow: Jazyki slavjanskoj kul’tury Publ.

Marchenko, V. (2017). Speech and music relations: united by prosody. VII International Congress of Experimental Phonetics “Current Trends in Experimental Phonetics” (22-24.11.2017, Madrid, Spain). Madrid: UNED, 121-124.

Marchenko, V. (2018). Emotional-and-Pragmatic Potential as the Basis for Poem-to-Music Alignment. The 2018 Nord Metrik Conference. Stockholm University (13-15 September 2018, Stockholm, Sweden). Stockholm, 8-9.

Minsky, M. (1975). A Framework for Representing Knowledge. In P. Winston (Ed.). The Psychology of Computer Vision. New York: McGraw-Hill, 211–277.

Pinker, S. (2004). Jazyk kak instinkt [The language instinct]. Moscow: Editorial URSS Publ.

Pryhod'ko, A.M. (2008). Koncepty i konceptosystemy v kognityvno-dyskursyvnij paradygmi lingvistyky. [Concepts and conceptual systems in the cognitive discursive paradigm of linguistics]. Zaporizhzhja: Prem’jer Publ.

Shevchenko, I.S. (2005). Meaning as discursive construal in Cognitive-Pragmatic Paradigm. New Philology, 2 (22), 182-186.

Taranenko, L.I. & Sokirskaja, O.S. (2013). Kognitivnyj mehanizm aktualizacii vyskazyvanij otkaza [A cognitive mechanism of the refusal utterances actualization]. Inostrannye jazyki: lingvisticheskie i metodicheskie aspekty – Foreign languages: linguistic and methodological aspects, 20, 254-262 (in Russian).

Taranenko, L.I. & Kutsenko, M.A. (2018). Modeli lingvokognityvnoi’ interpretacii’ osoblyvostej prosodychnogo oformlennja anglijs’kyh vyslovlen’ spivchuttja [Models of lingual-and-cognitive interpretation of the prosodic specificity of English utterances of sympathy]. Naukovi zapysky – Scientific notes, 165, 12-21 (in Ukrainian)

Taranenko, L. & Schaefer, S. (2018). Prosodic Expression of Emotional-And-Pragmatic Potential of a Spoken English Proverb. Advanced Education, 9, 169-177. DOI: 10.20535/2410-8286.135094.

Turner, M. (1991). Reading minds: The study of English in the age of cognitive science. Princeton, NJ: Princeton University Press.

Wiener, N. (1968). Kibernetika. [Cybernetics]. Moscow: Nauka Publ.

Опубліковано
2019-07-05
Як цитувати
Kalyta, A., & Klymenyuk, O. (2019). Методологічний потенціал когнітивної моделі піраміди духовного буття людини. Когніція, комунікація, дискурс, (18), 46-59. https://doi.org/10.26565/2218-2926-2019-18-04