Синергізм потоку мислення

  • A. A. Kalyta
  • O. V. Klymenyuk
Ключові слова: екзистенціальний, емоційно-прагматичний потенціал, інстинкт, комунікація, концепт-думка, концепт-поняття, логічний, ментальний, моделювання, обмовка, перерозподіл енергії, потік мислення, психофізіологічна енергія, саморозвиток, синергізм, табуювання

Анотація

На основі гіпотетичного методу, базованого на низці припущень, авторами запропоновано нову теоретико-методологічну концепцію наукового розгляду проблеми саморозвитку мислення індивіда. Виклад концепції здійснено з використанням вербально-графічного наукового інструментарію, що дозволив у межах класичних положень теорії подібності змоделювати найважливіші явища й механізми їхньої реалізації в потоці мислення, що являє собою складну когнітивно-синергетичну систему, яка стохастично саморозвивається. В роботі обґрунтовано елементарні площинну і просторову моделі саморозвитку потоку мислення людини, які дозволяють за критерієм домінування фрактальної актуалізації результатів саморозвитку його структур-атракторів класифікувати чотири основних типи мислення: екзистенціальне, ментальне, трансцендентне і логічне, що протікають у відповідних сферах духовного буття індивіда. Запропоновано енергетичні моделі для якісного і кількісного аналізу синергізму процесів мислення під час породження мовлення і мисленнєвого проектування дій на основі розроблених авторами методів і критеріїв синергетичної оцінки, а також методології їх практичного застосування.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Arshinov, V.I., & Budanov, V.G. (2002). Kognitivnye osnovanija sinergetiki [Cognitive basis
of synergetics]. In: V.A. Koptsik (Ed.) Sinergeticheskaja paradigma. Nelinejnoe myshlenie
v nauke i iskusstve. – Synergetic Paradigm. Non-linear thinking in science and arts (pp. 67-108). Moscow: Progress-Tradicija (in Russian).

Charlmers, D. (1996). Soznajushhij um. V poiskah fundamental'noj teorii [The conscious mind. In search of a fundamental theory]. Available from: http://romanbook.ru/book/9499372/?page=12#.

Chugaev, R.R. (1982). Gidravlika [Hydraulics]. Leningrad: Energoizdat. Publish. (in Russian).

Guhman, A.A. (1973). Vvedenie v teoriju podobija [Introduction into the theory of similarity]. Moscow: Vysshaja shkola Publish. (in Russian).

Kalyta, A.A. (2007). Aktualyzacija emocijno-pragmatychnogo potencialu [Actualization of emotional-and-pragmatic potential]. Ternopil': Pidruchnyky i posibnyky Publish. (in Ukrainian).

Kalyta, A.A., & Klymenyuk, A.V. (2004). Funkcional'no-jenergeticheskij podhod: mehanizm aktualizacii jemocional'no-pragmaticheskogo potenciala vyskazyvanija [Functional-and-energetic approach: the mechanism of the utterance’s emotional-and pragmatic potential actualiztion]. Visnyk Harkivs'kogo nacional'nogo universytetu imeni V. N. Karazina. – V.N. Karazin Natonal Univ. Messenger, 635, 70-74 (in Russian).

Kalyta, A.A. & Taranenko, L.I. (2012). Kriterij urovnja aktualizacii jemocional'no-pragmaticheskogo potenciala vyskazyvanija [Criterion of the utterance emotional-and-pragmatic potential level]. Naukovі zapiski. – Scientific notes. Kіrovograd: V. Vinnichenko State University Publish., 105 (1), 476-484 (in Russian).

Klymenyuk, A.V. (2017). Kognitivistika: problemy, predstavlenija i real'nost' [Cognitive studies: problems, ideas and reality]. Naukovі zapiski. – Scientific notes. Kropivnic'kij: Lisenko V.F. Publish. 153, 438-460 (in Russian).

Klymenyuk, O.V. (1998). Polilektyka jak filosofs'ko-metodologichne pidg'runtja kul'tury ta piznannja [Polylectics as philosophical and methodological grounds of culture and cognition]. Naukovi zapysky Ternopil'skogo derzhavnogo pedagogichnogo universytetu imeni Volodymyra Gnatjuka – Ternopil State Univ. Scientific notes. 7, 172-187 (in Ukrainian).

Kun, T. (2009). Struktura nauchnyh revoljucij [Structure of scientific revolutions]. – Moscow: AST Publish (in Russian).

Mozg Cheloveka. 4 serija [the person’s brain. Episode 4]. (2015). Available from: https://www.youtube.com/watch?v=-gaukDNm2jw

Penrouz, R. (2015). Novyj um korolja: O komp'juterah, myshlenii i zakonah fiziki [The emperor’s new mind: concerning computers, minds and the laws of physics]. Moscow: URSS: LENAND Publish. (in Russian).

Pinker, S. (2004). Jazyk kak instinkt [The language instinct]. Moscow: Editornal URSS Publish
(in Russian).

Rerih, N.K. (2011). Sem' Velikih Tajn Kosmosa [Seven great mysteries of the Space]. Moscow: Eksmo Publish. (in Russian).

Smyslov, V.V. (1978). Gidravlika i ajerodinamika [Hydraulics and aerodynamics]. – Kiev: Vishshaya shkola Publish. (in Russian).

Upravlenie real'nost'ju. Sekretnye fajly. Tajny mozga 4 [Managing the reality. Secret files. Mysteries of the brain. Episode 4]. (2014). Available from: https://www.youtube.com/watch?v=q2P8NXJcryw.

Vedenova, E.G. (2002). Arhetipy kollektivnogo bessoznatel'nogo i formirovanie teoreticheskoj nauki [The archetypes of collective unconscious and formation of a theoretical science]. In: V.A. Koptsik (Ed.) Sinergeticheskaja paradigma. Nelinejnoe myshlenie v nauke i iskusstve. – Synergetic Paradigm. Non-linear thinking in science and arts (pp. 263-273). Moscow: Progress-Tradicija (in Russian).

Vygotskij, L.S. (1982). Problemy obshhej psihologii [Problems of general psychology] In:
V.V. Davydova (Ed.) Sobranie sochinenij v 6-ti t. – Collection of works in 6 volumes. Moscow: Pedagogika Publish. 2 (in Russian).

Bak, P. (1996). How nature works. The science of self-organized criticality. N.Y.: Copernicus.

Deeke, L., Grotzinger, B., & Kornhuber, H.H. (1976). Voluntary finger movements in man: cerebral potentials and theory. Biol. Cybernetics, 23, 99-119.

Haken, H. (2004). Synergetics: Introduction and Advanced Topics. Berlin: Springer.

Libet, B., Wright, E.W. Jr., Feinstein, B., & Peari, D.K. (1979). Subjective referral of the timing for a conscious sensory experience: a functional role for the somatosensory specific projection system in man. Brain, 102 (1), 193-224.
Опубліковано
2018-04-15
Як цитувати
Kalyta, A. A., & Klymenyuk, O. V. (2018). Синергізм потоку мислення. Когніція, комунікація, дискурс, (15), 18-38. https://doi.org/10.26565/2218-2926-2017-15-02