Університети як агенти адаптивної регіональної стійкості: від збереження освітньо-наукових шкіл до каталізаторів територіального відновлення
Анотація
Головна ідея статті – це концептуалізація нової ролі університетів, що через збереження академічних традицій та адаптивні стратегії стають ключовими інституціями відновлення соціального капіталу регіонів. Відповідно, стаття концептуалізує нову роль українських університетів як агентів адаптивної регіональної стійкості в умовах воєнного стану. Досліджено феномен збереження регіональної ідентичності університетами під час вимушеного переміщення та цифрової трансформації через призму неоінституціональної теорії та концепцій складних адаптивних систем. Описано бачення «адаптивної регіональної стійкості», що синтезує здатність освітніх інституцій одночасно зберігати академічну ідентичність, підтримувати зв’язки з громадами та генерувати інновації. Виявлено чотири механізми збереження ідентичності: структурно-інституційний («інституційна транслокація»), соціально-мережевий («розподілена інституційна присутність»), культурно-символічний (цифрові практики збереження традицій) та інноваційно-адаптивний («кризова інноваційність»). Проаналізовано специфіку харківських наукових шкіл та масштаб втрат. Запропоновано три стратегії збереження наукових шкіл у повоєнний період: «віртуальні колегії» (цифрова реінкарнація традицій через академічні генеалогії та ментальні лабораторії), поєднання R&D-хабів з дуальною освітою та перекваліфікацією ветеранів, валідаторські функції Web 3.0 (блокчейн-сертифікація компетенцій та наукові DAO). Показано, що українські університети демонструють феномен «подвійного функціонування» - здатність одночасно зберігати традиційні функції та генерувати інновації. Сформульовано п’ять критичних припущень реалізації стратегій: технологічна готовність, регуляторне середовище, фінансова стійкість, людський капітал та геополітична стабілізація. Виявлено потенціал формування «харківського феномену» як потенційно нової моделі післявоєнного відновлення науки через інтеграцію терапевтичних функцій з технологічними інноваціями.
Завантаження
Посилання
State Scientific Institution «Institute of Educational Analytics». (2023). Statistics of higher education institutions of Ukraine. Data as of early 2023. URL: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/national-education-systems/ukraine/higher-education [in Ukrainian]
Ministry of Finance of Ukraine. (2024). Education expenditures in Ukraine. Official statistical data. URL: https://mof.gov.ua/uk/the-reform-of-education [in Ukrainian]
On the establishment of the Council of Rectors of higher educational institutions temporarily displaced from the anti-terrorist operation zone: Order of the Ministry of Education and Science dated January 26, 2016 No. 50. (2016). Retrieved May 20, 2025, from https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0050729-16#Text [in Ukrainian]
In 2024, 58% of schools operate in-person and 22% in blended format. (2024). Skilky-skilky.info. URL: https://skilky-skilky.info/u-2024-rotsi-58-shkil-pratsiuiut-ochno-ta-22-zmishano/ [in Ukrainian]
Alawadhi, H. (2024). The effects of war on the quality of higher education in Yemen: Scholars’ perspectives. International Journal of Educational Development, 108(C). DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2024.103058
Carmichael, T., & Hadzikadic, M. (2019). The fundamentals of complex adaptive systems. Complex Adaptive Systems, 2-16. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-20309-2_1
DAAD. (2024). Ukraine digital: Ensuring academic success in times of crisis – Funding programme 2022-2024. German Academic Exchange Service. URL: https://surl.li/vzusid
European Commission. (2023). Higher education in Ukraine. Eurydice – European Education Information Network. URL: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/national-education-systems/ukraine/higher-education
Ministry of Education and Science of Ukraine. (2022). Education: Impact of the War in Ukraine (May 2022). World Bank Report. URL: https://reliefweb.int/report/ukraine/education-impact-war-ukraine-may-2022
Milton, S. (2019). Syrian higher education during conflict: Survival, protection, and regime security. International Journal of Educational Development, 64, 38–47. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2018.11.003
Muthanna, A., & Sang, G. (2023). A conceptual model of the factors affecting education policy implementation. Education Sciences, 13(3), Article 260. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci13030260
OECD. (2023). PISA 2022 Results (Volume I and II) - Country Notes: Ukrainian regions (18 of 27). OECD Publishing. URL: https://www.oecd.org/en/publications/pisa-2022-results-volume-i-and-ii-country-notes_ed6fbcc5-en/ukrainian-regions-18-of-27_78043794-en.html
OECD. (2023, December 5). Programme for International Student Assessment (PISA) results in 18 regions of Ukraine in 2022, by category (in points). Statista. URL: https://surl.li/aayjwy
Scholars at Risk Europe. (2025). MSCA4Ukraine Fellowship Awards - Support for displaced researchers from Ukraine. URL: https://sareurope.eu/msca4ukraine/fellowship-awards/
Ukrainian Universities Responding to War: Displacement and Resilience. (2024). Refugee Educational Advancement Lab (REAL). URL: https://surl.lu/dsffol
UNESCO. (2023). Global education monitoring report, 2023: technology in education: a tool on whose terms? UNESCO. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385723
UNESCO. (2023). Transforming Higher Education in Emergencies From Commitment to Action: Joint statement (ED/E30/EME/2023/10). UNESCO. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000388128
Авторське право (c) 2025 Актуальні проблеми державного управління

Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.