Концептуальна рамка для публічного управління соціально-економічними системами: від інструментального до субстанціонального розуміння цифрової трансформації

  • Максим Вікторович Сікало Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна https://orcid.org/0000-0001-5949-5712
Ключові слова: цифрова трансформація, публічне управління, соціально-економічна система, цифрова державність, інституційна гнучкість, платформи.

Анотація

У статті досліджується феномен цифрової трансформації соціально-економічної системи як об›єкта публічного управління через перехід від інструментального до субстанціонального розуміння ролі цифрових технологій. На основі міждисциплінарного підходу систематизовано теоретико-методологічні концепції цифрової трансформації та виявлено її сім фундаментальних властивостей: трансверсальність, рекурсивність, емерджентність, акселеративність, когнітивно-трансформаційний потенціал, інституційну реконфігуративність та онтологічну гібридність. Ці властивості формують методологічну основу для нового розуміння цифрової трансформації, де технології розглядаються не як зовнішні інструменти оптимізації, а як конститутивні елементи нової інституційної реальності. Розроблено матрицю впливу цифрової трансформації на компоненти соціально-економічної системи, яка структурує характер змін, механізми впливу та результуючі ефекти для економічної, соціальної, політико-адміністративної, інноваційної та інформаційної підсистем. Проаналізовано трансформацію інструментів публічного управління цифровізацією – від електронного уряду до моделі цифрової державності з фокусом на цифрову резильєнтність та платформні підходи. На основі аналізу реальних кейсів цифрової модернізації публічного сектору в різних країнах світу підтверджено, що ефективне публічне управління цифровою трансформацією потребує комплексного підходу, який враховує системну природу трансформаційних процесів. Доведено, що транзитивна модель цифрової державності формує методологічне підґрунтя для проактивного реагування на виклики цифрової епохи через вертикальну інтеграцію систем штучного інтелекту та розподілених реєстрів у механізми стратегічного планування та інституційної адаптації.

Завантаження

Download data is not yet available.

Біографія автора

Максим Вікторович Сікало , Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна

доктор філософії з публічного управління та адміністрування,
докторант кафедри економічної політики та менеджменту 
навчально-наукового інституту “Інститут державного управління”
Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна,
майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна

Посилання

Dunayiev, I.V. (2024). Platform governance in the organization of public-private partnership around sports infrastructure: Is stakeholder integration possible through digital ecosystems? Scientific Notes of Taurida V.I. Vernadsky National University. Series: Public Administration, 35/74(6), 170–175. DOI: https://doi.org/10.32782/TNU-2663-6468/2024.6/29 [in Ukrainian].

Kovalenko, M., & Sikalo, M. (2025). The role of digitalization in the development of public finance. Theory and Practice of Public Administration, 2(79), 217–242. DOI: https://doi.org/10.26565/1727-6667-2024-2-11 [in Ukrainian].

Brennen, J.S., & Kreiss, D. (2016). Digitalization. The International Encyclopedia of Communication Theory and Philosophy, 1–11.

Brynjolfsson, E., & McAfee, A. (2014). The second machine age: Work, progress, and prosperity in a time of brilliant technologies. W. W. Norton & Company.

Caprotti, F., & Liu, D. (2020). Platform urbanism and the Chinese smart city: The co-production and territorialisation of Hangzhou City Brain. GeoJournal, 1–15.

Castells, M. (2010). The rise of the network society (2nd ed.). Wiley-Blackwell.

Clark, A. (2014). Mindware: An introduction to the philosophy of cognitive science. Oxford University Press.

Davenport, T. H., & Short, J. E. (1990). The new industrial engineering: Information technology and business process redesign. Sloan Management Review, 31(4), 11–27.

Dunayev, I., Byelova, L., Kud, A., & Rodchenko, V. (2023). Implementing the “government as a platform” concept: The assessment method and an optimal human-centered structure to address technological challenge. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2(13(122)), 6–16. DOI: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.275613

Dunleavy, P., Margetts, H., Bastow, S., & Tinkler, J. (2006). New public management is dead—long live digital-era governance. Journal of Public Administration Research and Theory, 16(3), 467–494. DOI: https://doi.org/10.1093/jopart/mui057

Gao, Y. (2022). Digital transformation is a kind of cognitive upgrade rather than information upgrade. Francis Academic Press, 3(1), 112–118.

Geels, F.W. (2002). Technological transitions as evolutionary reconfiguration processes: A multi-level perspective and a case-study. Research Policy, 31(8-9), 1257–1274.

Hammer, M., & Champy, J. (1993). Reengineering the corporation: A manifesto for business revolution. HarperBusiness.

Hanisch, M., Dinius, S., & Schultz, C. (2022). Digital governance: A conceptual framework and research agenda. Journal of Business Research, 148, 268–283.

Heng, T.M., & Thangavelu, S.M. (2019). Singapore’s digital transformation: Impact on the economy and building capabilities for the digital economy. The Singapore Economic Review, 1–22.

Hinings, B., Gegenhuber, T., & Greenwood, R. (2018). Digital innovation and transformation: An institutional perspective. Information and Organization, 28(1), 52–61.

Janowski, T. (2015). Digital government evolution: From transformation to contextualization. Government Information Quarterly, 32(3), 221–236.

Janssen, M. (2021). Digital transformation and governance: Dealing with complexity, dynamics and uncertainty. Government Information Quarterly, 38(4), Article 101619.

Khurana, M., Lytvynova, Y., & Onyschuk, N. (2021). Digital transformation in Ukraine: Lessons learned from the innovative public services platform “Diia”. World Bank Group.

Kud, A. (2020). The phenomenon of virtual assets: Economic and legal aspects. International Journal of Education and Science, 3(3), 13–24. DOI: https://doi.org/10.26697/ijes.2020.4.3

Kud, A.A. (2021). Decentralized information platforms in public governance: Reconstruction of the modern democracy or comfort blinding? International Journal of Public Administration. DOI: https://doi.org/10.1080/01900692.2021.1993905

Lee, D., & Lee, J. (2020). Testing on the move: South Korea’s rapid response to the COVID-19 pandemic. Transportation Research Interdisciplinary Perspectives, 5, Article 100111.

Luna-Reyes, L.F., & Gil-García, J.R. (2014). Digital government transformation and internet portals: The co-evolution of technology, organizations, and institutions. Government Information Quarterly, 31(4), 545–555.

Margetts, H., & Dunleavy, P. (2013). The second wave of digital-era governance:

A quasi-paradigm for government on the Web. Philosophical Transactions of the Royal Society A: Mathematical, Physical and Engineering Sciences, 371(1987), Article 20120382.

Mergel, I. (2019). Digital transformation: From hierarchy to network-centric approaches in public organizations. International Journal of Public Administration, 42(11), 815–826.

Mergel, I., Edelmann, N., & Haug, N. (2019). Defining digital transformation: Results from expert interviews. Government Information Quarterly, 36(4), Article 101385.

Ministry of Finance Finland. (2020). AuroraAI – Towards a human-centric society (Reports of the Ministry of Finance 2020:5).

OECD. (2020). Digital government policy framework: Six dimensions of a digital government (OECD Public Governance Policy Papers, No. 02). OECD Publishing.

Pistor, K. (2020). Statehood in the digital age. Constellations, 27(1), 3–18. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-8675.12475

Rogers, D.L. (2016). The digital transformation playbook: Rethink your business for the digital age. Columbia University Press.

Scupola, A. (2018). Digital transformation of public administration services in Denmark: A process tracing case study. Nordic and Baltic Journal of Information and Communications Technologies, 1, 261–284.

Teece, D.J. (2007). Explicating dynamic capabilities: The nature and microfoundations of (sustainable) enterprise performance. Strategic Management Journal, 28(13), 1319–1350.

Teece, D.J., Pisano, G., & Shuen, A. (1997). Dynamic capabilities and strategic management. Strategic Management Journal, 18(7), 509–533.

Tornatzky, L. G., & Fleischer, M. (1990). The processes of technological innovation. Lexington Books.

Trist, E.L., & Bamforth, K.W. (1951). Some social and psychological consequences of the longwall method of coal-getting: An examination of the psychological situation and defences of a work group in relation to the social structure and technological content of the work system. Human Relations, 4(1), 3–38.

Ubaldi, B., & Okubo, T. (2020). OECD Digital Government Index (DGI): Methodology and 2019 results (OECD Working Papers on Public Governance, No. 41). OECD Publishing.

Vassil, K. (2016). Estonian e-Government ecosystem: Foundation, applications, outcomes. World Development Report.

Vial, G. (2019). Understanding digital transformation: A review and a research agenda. The Journal of Strategic Information Systems, 28(2), 118–144.

Vogl, T.M., Seidelin, C., Ganesh, B., & Bright, J. (2020). Smart technology and the emergence of algorithmic bureaucracy: Artificial intelligence in UK local authorities. Public Administration Review, 80(6), 946–961. DOI: https://doi.org/10.1111/puar.13286

Westerman, G., Calméjane, C., Bonnet, D., Ferraris, P., & McAfee, A. (2011). Digital transformation: A roadmap for billion-dollar organizations. MIT Center for Digital Business and Capgemini Consulting.

World Bank. (2022). Digital transformation for digital economic inclusion: Policy framework and action plan. World Bank Group. DOI: https://doi.org/10.1596/37251

Zuboff, S. (1988). In the age of the smart machine: The future of work and power. Basic Books.

Опубліковано
2025-06-04
Як цитувати
Сікало , М. В. (2025). Концептуальна рамка для публічного управління соціально-економічними системами: від інструментального до субстанціонального розуміння цифрової трансформації. Актуальні проблеми державного управління, 1(66), 67-87. https://doi.org/10.26565/1684-8489-2025-1-03
Розділ
Теорія та історія державного управління