Трансформація освітніх парадигм в умовах глобальних змін: чи стане оцифрована репутація стратегічним ресурсом нового світопорядку?
Анотація
Стаття досліджує феномен трансформації освітніх парадигм під впливом цифровізації та розвитку штучного інтелекту, а також потенціал токенізованої репутації як інноваційного механізму верифікації та капіталізації особистісного капіталу в умовах нового світопорядку. На основі системного аналізу виявлено фундаментальну кризу традиційних освітніх моделей, зумовлену девальвацією цінності структурованої інформації внаслідок її доступності через системи ШІ. Показано, що в умовах, коли здатність відтворювати знання втрачає свою унікальність, особливого значення набуває розвиток багатовимірного особистісного капіталу, що включає аспекти, недоступні для алгоритмічної імітації. Обґрунтовано концепцію токенізованої репутації як технологічної інфраструктури для верифікації та капіталізації цілісного особистісного потенціалу, що базується на децентралізованих механізмах множинних атестацій і забезпечує подолання дихотомії між економічно-орієнтованими та холістичними підходами до освіти. Проведено порівняльний аналіз різних підходів до модернізації освіти в умовах цифрової трансформації, включаючи ШІ-адаптивне навчання, мікро-кредитну модель, освітні метавсесвіти, комунітарні підходи, а також державно-контрольовану цифровізацію, корпоративні екосистеми та суверенні платформи. Розкрито потенціал використання токенізованої репутації як інтеграційного механізму, здатного поєднувати переваги різних підходів і забезпечувати синергію трансформацій корпоративного та публічного управління освітою. Особливу увагу приділено перспективам впровадження концепції токенізованої репутації в Україні для верифікації та капіталізації людського потенціалу в умовах післявоєнної відбудови та євроінтеграції. Обґрунтовано стратегічне значення формування національної інфраструктури токенізованої репутації для забезпечення конкурентоспроможності в новому багатополярному світопорядку.
Завантаження
Посилання
Varoufakis, Y. (2018). Talks with my daughter about economics. Lviv: Vydavnytstvo Staroho Leva. [in Ukrainian].
Weber, M. (2012). Economy and society. Kyiv: Vydavnychyi dim Vsesvit. [in Ukrainian].
Kud, A.A. (2020). The phenomenon of virtual assets: Economic and legal aspects. International Journal of Education and Science, no. 3(3), 30–42. [in Ukrainian].
Kud, A. (2022). Modernization of the public administration system in the era of information platforms: monograph. Kharkiv: Pravo. DOI: https://doi.org/10.31359/9789669984296 [in Ukrainian].
Tapscott, D., & Tapscott, A. (2019). Blockchain revolution: How the technology behind bitcoin and other cryptocurrencies is changing the world (Y. Hryhorenko & A. Dudchenko, Trans.). Lviv: Litopys. [in Ukrainian].
Botsman, R. (2017). Who can you trust?: How technology brought us together and why it might drive us apart. New York: PublicAffairs.
Bourdieu, P., & Passeron, J-C. (1970). La reproduction: Éléments pour une théorie du système d’enseignement. Paris: Les Éditions de Minuit.
Christensen, C.M., Horn, M.B., & Johnson, C.W. (2008). Disrupting class: How disruptive innovation will change the way the world learns. New York: McGraw-Hill.
Cormier, D. (2008). Rhizomatic education: Community as curriculum. Innovate. Journal of Online Education, 4(5), Article 2. URL: https://surl.li/cvqykz
Dalio, R. (2021). Principles for dealing with the changing world order: Why nations succeed and fail. New York: Avid Reader Press / Simon & Schuster.
Dalio, R. (2021). The changing world order: Why nations succeed and fail. New York: Avid Reader Press.
European Commission. (2025). AI Continent Action Plan: Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions (COM(2025) 165 final). Brussels: European Commission.
Fullan, M. (2001). The new meaning of educational change (4th ed.). New York: Teachers College Press. URL: https://surl.li/kguyew
Illich, I. (1971). Deschooling society. New York: Harper & Row. URL: https://surli.cc/lvzvxs
Jacob, W., Cheng, S., & Porter, M. (2015). Indigenous education: Language, culture, and identity. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-017-9355-1
Koller, D. (2012, June). What we’re learning from online education. TED Talks. URL: https://surl.li/iszbvf
Luke, A. (2009). On indigenous education. Teaching Education, no. 20(1), 1–5. DOI: https://doi.org/10.1080/10476210902724011
Marken, S. (2023). Americans value college education despite barriers. Gallup Group. URL: https://news.gallup.com/poll/505727/americans-value-college-education-despite-barriers.aspx
Mitra, S. (2006). The hole in the wall: Self-organising systems in education. New Delhi: Tata-McGraw-Hill.
Putnam, R.D. (2000). Bowling alone: The collapse and revival of American community. New York: Simon & Schuster.
Reich, J., & Ruipérez-Valiente, J.A. (2019). The MOOC pivot. Science, no. 363(6423), 130–131. URL: https://surl.li/xwhfch
Siemens, G. (2005). Connectivism: A learning theory for the digital age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, no. 2(1), 3–10. URL: https://surl.li/nwpsdp
Swan, M. (2015). Blockchain: Blueprint for a new economy. Sebastopol: O’Reilly Media. URL: https://surl.li/gehubf
Tapscott, D., & Tapscott, A. (2016). Blockchain revolution: How the technology behind bitcoin is changing money, business, and the world. New York: Portfolio.
Tapscott, D., & Williams, A.D. (2006). Wikinomics: How mass collaboration changes everything. New York: Portfolio. URL: https://surl.li/hcrzjc
Tyack, D., & Cuban, L. (1995). Tinkering toward utopia: A century of public school reform. Cambridge: Harvard University Press. URL: https://surli.cc/gehnjy
WEF. (2025). The future of jobs report 2025. Geneva: World Economic Forum. URL: https://surl.li/dcsvvb/
Zuboff, S. (2019). The age of surveillance capitalism: The fight for a human future at the new frontier of power. New York: PublicAffairs.
Авторське право (c) 2025 Актуальні проблеми державного управління

Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.