Філологія та сакральність: церковнослов’янська мова в оцінках Михайла Максимовича

  • Павло Єремєєв Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0003-0300-2645
Ключові слова: Михайло Максимович, церковнослов’янська мова, православ’я, релігія, історіографія

Анотація

Мета. У статті здійснюється спроба з’ясувати, яким чином та під впливом яких факторів Михайло Максимович сприймав та описував церковнослов’янську мову, у який спосіб візії науковця щодо даного питання впливали на інші оцінки та характеристики, що містяться в його роботах.  

Методи. В основі дослідження лежить описані в рамках феноменології релігії принципи дослідження сакрального. На основі опублікованих наукових праць Михайла Максимовича, його спогадів, листів та неопублікованих нотаток, що зберігаються в Інституті рукопису Центральної державної наукової бібліотеки імені Володимира Вернадського (м. Київ), здійснено спробу з’ясувати, чи відбувалася у свідомості вченого сакралізація церковнослов’янської мови, і якщо так – то в який спосіб це впливало на його оцінки місця та ролі цієї мови в народному житті.

Наукова новизна. З’ясовано, у який спосіб особисті релігійні погляди та переживання Михайла Максимовича впливали на оцінки церковнослов’янської мови в його наукових працях. Виявлено зв’язок поглядів Михайла Максимовича на церковнослов’янську мову із його оцінками значущості інших слов’янських мов.

Висновки. Михайло Максимович сакралізував церковнослов’янську мову, що було зумовлено його релігійними переконаннями та молитовними практиками. Цей процес був не стільки результатом свідомих роздумів, скільки виявом досить архаїчних стереотипів мислення, описаних в рамках феноменології релігії. Сакралізація церковнослов'янської мови Михайлом Максимовичем зумовлювала той факт, що вчений без будь-яких філологічних аргументів оцінював її вплив як позитивний. Постулюючи тезу про особливий вплив церковнослов'янської мови на формування російської літературної мови, Михайло Максимович підносив останню над мовами всіх інших слов'янських народів.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Возняк М. С. Історія української літератури. Т. 2. Ч. 1. Львів: В Друкарні наук. товариства імені Шевченка, 1921. 416 с.

Глущенко В., Рябініна І. Джерела вивчення історії східнослов’янських мов у працях М. О. Максимовича. Теоретичні й прикладні проблеми сучасної філології. 2017. Вип. 4. С. 5–15.

Глущенко В., Рябініна І. Прийоми роботи з матеріалом давніх писемних пам'яток як джерелом вивчення історії східнослов'янських мов в українському та російському мовознавстві 20-х – 60-х рр. ХІХ ст. Теоретичні й прикладні проблеми сучасної філології. 2019. Вип. 9 (1). С. 5–14.

Головащенко С. І. «Українська Псалтир» М. О. Максимовича як феномен вітчизняної біблеїстики: кілька запитань до тексту. Магістеріум. Історико-філософські студії. 2006. Вип. 23. С. 55–62. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/14232

Грушевський М. С. Історія української літератури. Т. 5. Кн. 2. Київ: Либідь, 1995. 352 с.

Данило (Ковальчук). Тримовна єресь як спотворення церковного концепту сакральної мови. Науковий вісник Чернівецького університету. Романо-слов'янський дискурс. 2013. Вип. 678. С. 123–126. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvchu_rsd_2013_678_27

Дергач Д. В. Мовознавство в Київському університеті Святого Володимира: наукова творчість Михайла Максимовича. Актуальні проблеми української лінгвістики: теорія і практика. 2012. Вип. 25. С. 31–37.

Еліаде М. Священне і мирське; Міфи, сновидіння і містерії; Мефістофель і Андрогін; Окультизм, ворожбитство та культурні уподобання / пер. Г. Кьоран, В. Сахно. Київ, 2001. 592 с.

Єремєєв П. В. «Проти ненависного папізму»: образи католицизму у працях Михайла Максимовича. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: Історія України. Українознавство: історичні та філософські науки. 2023. Вип. 36. С. 5–17. DOI: https://doi.org/10.26565/2227-6505-2023-36-02

Єремєєв П. В. Релігійні образи у наукових роботах Михайла Максимовича. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: Історія України. Українознавство: історичні та філософські науки. 2022. Вип. 35. С. 51–66. DOI: https://doi.org/10.26565/2227-6505-2022-35-06

Карпенко М. О. М. О. Максимович як засновник наукового українознавства та Київської історико-філологічної школи в славістиці. Суспільствознавчі науки та відродження нації. Луцьк, 2003. Кн. 3. С. 53–56.

Карпенко М. О. Витоки й становлення київської історико-філологічної школи на терені університету Святого Володимира: «Нова схема мов слов’янських» М.О. Максимовича. Мова і культура: Науковий щорічний журнал. 2003. Вип. 6. Т. 5. Ч. 1. С. 200–210.

Карпенко М. О. М. О. Максимович: біля витоків східнослов’янського мовознавства в київському Університеті Св. Володимира. Педагог, вчений, патріот. Київ, 1997. С. 19–32.

Корпанюк М. П. Слово і дух України княжої та України козацької (Михайло Максимович – дослідник давньоукраїнської літератури). Черкаси, 2004. 280 с.

Куций І. Між Руським світом та Слов’янщиною: цивілізаційні образи у науковій спадщині Михайла Максимовича. Історіографічні дослідження в Україні: Зб. наук. пр. 2016. Вип. 26. С. 6–32.

Лиман І. І. Релігійний аспект суспільно-політичних процесів у російській імперії останньої чверті XVIII - середини XIX ст.: впливи на церковне життя Південної України. Zaporizhzhia Historical Review. 2021. № 1(24). С. 54–61.

Максимович М. А. Киевъ явился градом великимъ… Вибрані українознавчі твори. Київ: «Либідь», 1994. 442 с.

Максимович М. А. Собрание сочинений. Т. 1. Отдел исторический. Киев, 1876. VIII, 847 c.

Максимович М. А. Собрание сочинений. Т. 2: Отделы: историко-топографический, археологический и этнографический. Киев, 1877. VII, 524, [2] c.

Максимович М. А. Собрание сочинений. Т. 3: Языкознание. История словесности. Киев, 1880. [4], 745 c.

Максимович М. О. Листи. Київ: Либідь, 2004. 312 с.

Маскевич О. Священне і профанне в сімейно-побутовій сфері українських віруючих. Науковий вісник Чернівецького університету : зб. наук. пр. 2016. Вип. 779. С. 65–70.

Письма М. П. Погодина, С. П. Шевырева и М. А. Максимовича к П. А. Вяземскому 1825 – 1874 годов. Санкт-Петербург: Типография М. М. Стасюлевича, 1901. 224 с.

Піддубна Н. Проблема потрактування теолінгвістичних термінів сакральний текст і сакральна мова. Лінгвостилістичні студії. 2020. Вип. 12. С. 160–168.

Поставний В. В. Походження української мови в наукових візіях М. Максимовича: полеміка М. Максимович – М. Погодін. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал. 2014. № 6 (40). С. 401–409.

Толочко О. П. Максимович versus Погодін. Україна і Росія в історичній ретроспективі. Том 1. Київ, 2004. С. 331–344.

Халіков Р. Х. Специфіка застосування феноменологічного підходу під час дослідження раціонального в релігії. Наука. Релігія. Суспільство. 2011. № 4. С. 137–141.

Шевченко Л. І. Михайло Максимович і проблеми становлення лінгвістичної теорії в Україні. Актуальні проблеми української лінгвістики : теорія і практика. 2001. Вип. 4. С. 14–21.

Юсип-Якимович Ю. В. Мова конфесійної літератури: традиційність чи зрозумілість (опозиція ідей). Екзиль. Науково-мистецький часопис. 2015. № 3. С. 36–40.

Ясь О. В. Історик і стиль. Визначні постаті українського історіописання у світлі культурних епох (початок ХІХ — 80-ті роки ХХ ст.). Ч. 1. Київ: НАН України. Ін-т історії України, 2014. 587 с.

Andriewsky O. The Russian-Ukrainian Discourse and the Failure of the “Little Russian Solution,” 1782–1917. Culture, Nation and Identity: The Ukrainian-Russian Encounter (1600–1945). University of Alberta Press, 2003. Pp. 182–214.

Batalden S. Empire and nation in the politics of the Russian Bible. Chosen peoples. The Bible, race and empire in the long nineteenth century. Manchester University Press, 2021. Pp. 129–150.

Bilenky S. Romantic Nationalism in Eastern Europe: Russian, Polish, and Ukrainian Political Imaginations. Stanford University Press, 2012. 389 p.

Evans M. The Sacred: Differentiating, Clarifying and Extending Concepts. Review of Religious Research. 2003. Vol. 45. No. 1 (Sep., 2003). Pp. 32–47. DOI: https://doi.org/10.2307/3512498

Saunders D. The Ukrainian Impact on Russian Culture 1750–1850. Edmonton, 1985. 415 p.

Velychenko S. National History as Cultural Process: A Survey of the Interpretations of Ukraine's Past in Polish, Russian, and Ukrainian Historical Writing from the Earliest Times to 1914. Canadian Institute of Ukrainian Studies Press, 1992. 283 p.

Інститут рукопису Національної бібліотеки України ім. В. І. Вернадського

References

Voznyak M. S. History of Ukrainian Literature. Vol. 2. Part 1. Lviv: In the Printing House of Shevchenko Scientific Society, 1921. 416 p. (in Ukrainian)

Glushchenko V., Ryabinina I. Sources of studying the history of East Slavic languages in the works of M. O. Maksymovych. Theoretical and applied problems of modern philology. 2017. Issue 4. Pp. 5–15.

Glushchenko V., Ryabinina I. Methods of working with the material of ancient written monuments as a source of studying the history of East Slavic languages in Ukrainian and Russian linguistics of the 20s - 60s of the 19th century. Theoretical and applied problems of modern philology. 2019. Issue 9 (1). Pp. 5–14.

Golovashchenko S. I. “Ukrainian Psalter” by M. O. Maksymovich as a phenomenon of national biblical studies: several questions about the text. Magisterium. Historical and philosophical studies. 2006. Issue 23. Pp. 55–62. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/14232

Hrushevsky M. S. History of Ukrainian literature. T. 5. Book. 2. Kyiv: Lybid, 1995. 352 p.

Danylo (Kovalchuk). Trilingual heresy as a distortion of the church’s concept of the sacred language. Scientific Bulletin of Chernivtsi University. Romano-Slavic discourse. 2013. Issue 678. Pp. 123–126. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvchu_rsd_2013_678_27

Dergach D. V. Linguistics at St. Volodymyr's Kyiv University: Mykhailo Maksymovich's scientific work. Actual problems of Ukrainian linguistics: theory and practice. 2012. Issue 25. P. 31–37.

Eliade M. Sacred and Profane; Myths, dreams and mysteries; Mephistopheles and Androgyne; Occultism, divination and cultural preferences / trans. H. Kyoran, V. Sakhno. Kyiv, 2001. 592 p.

Yeremieiev P. “Against the hated papism”: images of Catholicism in the works of Mychailo Maksymovych. V. N. Karazin Kharkiv National University Bulletin ‘History of Ukraine. Ukrainian Studies: Historical and Philosophical Sciences’. 2023. Vol. 36. Pp. 5-17. https://doi.org/10.26565/2227-6505-2023-36-01

Yeremieiev P. Religious images in the scientific works by Mykhailo Maksymovych. V. N. Karazin Kharkiv National University Bulletin ‘History of Ukraine. Ukrainian Studies: Historical and Philosophical Sciences’. 2022. Vol. 35. Pp. 51–66. https://doi.org/10.26565/2227-6505-2022-35-06

Karpenko M. O. M. O. Maksymovych as the founder of scientific Ukrainian studies and the Kyiv historical and philological school in Slavic studies. Social sciences and the revival of the nation. Lutsk, 2003. Book. 3. Pp. 53–56.

Karpenko M. O. Origins and formation of the Kyiv historical and philological school on the territory of St. Volodymyr University: "New scheme of Slavic languages" of M. O. Maksymovich. Language and Culture: Scientific Annual Journal. 2003. Vol. 6. Book 5. Part 1. Pp. 200–210.

Karpenko M. O. M. O. Maksymovych: near the origins of East Slavic linguistics at St. Volodymyr University in Kyiv. Teacher, scientist, patriot. Kyiv, 1997. Pp. 19–32.

Korpaniuk M. P. The Word and Spirit of Princely Ukraine and Cossack Ukraine (Mykhailo Maksymovych – researcher of ancient Ukrainian literature). Cherkasy, 2004. 280 p.

Kutsyi I. Between the Russian World and Slavic Countries: Civilizational Images in the Scientific Heritage of Mykhailo Maksymovych. Historiographical studies in Ukraine: Collection of scientific articles. 2016. Issue 26. С. 6-32.

Lyman I. I. The religious aspect of social and political processes in the Russian Empire in the last quarter of the 18th – mid-19th centuries: influences on the church life of Southern Ukraine. Zaporizhzhia Historical Review. 2021. Vol. 1 (24). Pp. 54–61.

Maksymovych M. A. Kyiv is as a great city... Selected works of Ukrainian studies. Kyiv: "Lybid", 1994. 442 p.

Maksymovich M. A. Collected works. Vol. 1. Historical part. Kyiv, 1876. VIII, 847 c.

Maksymovich M. A. Collected works. Vol. 2. Parts: historical-topographic, archaeological and ethnographic. Kyiv, 1877. VII, 524, [2] c.

Maksymovich M. A. Collected works. Vol. 3: Linguistics. History of literature. Kyiv, 1880. [4], 745 c.

Maksymovich M. O. Letters. Kyiv: Lybid, 2004. 312 p.

Maskevich O. Sacred and profane in the family sphere of Ukrainian believers. Scientific Bulletin of Chernivtsi University: coll. of science pr. 2016. Issue 779. Pp. 65–70.

Letters of M. P. Pohodin, S. P. Shevyrev, and M. A. Maksymovich to P. A. Vyazemsky, 1825-1874. St. Petersburg: Typography of M. M. Stasyulevich, 1901. 224 p.

Poddubna N. The problem of interpretation of the theological terms sacred text and sacred language. Linguistic studies. 2020. Issue 12. Pp. 160–168.

Postavniy V.V. The origin of the Ukrainian language in the scientific visions of M. Maksymovych: the polemic between M. Maksymovych and M. Pogodin. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies. 2014. No. 6 (40). P. 401–409.

Tolochko O.P. Maksymovich versus Pogodin. Ukraine and Russia in historical retrospect. Volume 1. Kyiv, 2004. Pp. 331–344.

Khalikov R. K. Specificity Usage of Phenomenological Approach to Research of the Rationality in Religion. Science. Religion. Society. 2011. No. 4. Pp. 137–141.

Shevchenko L. I. Mykhailo Maksymovych and the problems of the formation of linguistic theory in Ukraine. Actual problems of Ukrainian linguistics: theory and practice. 2001. Issue 4. P. 14–21.

Yusyp-Yakimovych Yu. V. The language of confessional literature: traditionality or comprehensibility (opposition of ideas). Exile Scientific and artistic magazine. 2015. No. 3. P. 36–40.

Yas O. V. Historian and style. Prominent figures of Ukrainian historiography in the light of cultural epochs (the beginning of the 19th century – the 80s of the 20th century). Part 1. Kyiv: NAS of Ukraine. Institute of History of Ukraine, 2014. 587 p.

Andriewsky O. The Russian-Ukrainian Discourse and the Failure of the “Little Russian Solution,” 1782–1917. Culture, Nation and Identity: The Ukrainian-Russian Encounter (1600–1945). University of Alberta Press, 2003. Pp. 182–214.

Batalden S. Empire and nation in the politics of the Russian Bible. Chosen peoples. The Bible, race and empire in the long nineteenth century. Manchester University Press, 2021. Pp. 129–150.

Bilenky S. Romantic Nationalism in Eastern Europe: Russian, Polish, and Ukrainian Political Imaginations. Stanford University Press, 2012. 389 p.

Evans M. The Sacred: Differentiating, Clarifying and Extending Concepts. Review of Religious Research. 2003. Vol. 45. No. 1 (Sep., 2003). Pp. 32–47. DOI: https://doi.org/10.2307/3512498

Saunders D. The Ukrainian Impact on Russian Culture 1750–1850. Edmonton, 1985. 415 p.

Velychenko S. National History as Cultural Process: A Survey of the Interpretations of Ukraine's Past in Polish, Russian, and Ukrainian Historical Writing from the Earliest Times to 1914. Canadian Institute of Ukrainian Studies Press, 1992. 283 p.

Institute of Manuscript of Vernadsky National Library of Ukraine
Опубліковано
2024-06-19
Як цитувати
Єремєєв, П. (2024). Філологія та сакральність: церковнослов’янська мова в оцінках Михайла Максимовича. Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія «Історія України. Українознавство: історичні та філософські науки», 38, 7-16. https://doi.org/10.26565/2227-6505-2024-38-01
Розділ
ІСТОРІЯ УКРАЇНИ