Феномен релігійного диспуту як однієї з місіонерських практик (на прикладі Харківської губернії початку ХХ ст.).

  • Вячеслав Потоцький Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-6322-3581
Ключові слова: релігійний диспут, місіонери, секти, Харківська губернія

Анотація

Мета. Стаття має за мету розглянути процес поширення практики проведення релігійних диспутів в Харківській губернії на початку ХХ ст. Публічні дискусії між православними місіонерами та представниками місцевого сектантства й старообрядництва висвітлюються як одна з форм складних міжконфесійних взаємин в регіоні.

Методологія дослідження. Методологічну основу статті складають принципи історизму та об’єктивності, реалізовані із застосуванням низки методів: загальнологічних (аналізу та синтезу), а також класифікаційного, компаративного та метода періодизації.

Наукова новизна. Уперше у вітчизняній історіографії предметом спеціального наукового дослідження стала інтелектуальна складова практичної діяльності окремих функціонерів внутрішньої місії РПЦ в окремо взятій єпархії.   На підставі місіонерських звітів, репортажів світських публіцистів та повідомлень з боку сектантів розглянуто роль організаторів цих диспутів, окреслено коло питань. що розглядалися, проаналізовано особливості поведінки безпосередніх учасників.   

Висновки. На початку ХХ століття міжконфесійна ситуація в Харківській губернії помітно загострилася. Відзначалися численні випадки неповаги до православних священиків, блюзнірства та навіть насильства з боку сектантів різних напрямків. Відповідно й представники релігійної більшості дуже часто вдавалися до агресивної поведінки. Повернути протистояння в площину конкуренції ідей спробували нові місіонери І. Айвазов та Д. Боголюбов. Саме їм належить ініціатива по впровадженню в публічний простір відкритого диспуту між представниками офіційної церкви та адептами інших релігійних рухів. Це стало особливо актуальним після законів 1905-1906 рр., що декларували свободу сумління в Російській імперії. Нова практика доволі швидко викликала щирий інтерес та завоювала симпатії широкого кола мешканців Харківської губернії. Ці зустрічі зазвичай збирали велику кількість глядачів, висвітлювалися в пресі, обговорювалися на вулиці. Проте головним недоліком подібних дебатів залишалася суб’єктивність сприйняття їх результатів представниками протиборчих сторін, коли за відсутності чітких критеріїв перемоги, кожен міг приписати собі успіх у такому поєдинку.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Алёхин А. Проделка Харьковского миссионера. Баптист. 1911. № 4. С. 109-110.

Арсений (Брянцев) архиепископ. Желательные церковные реформы на предстоящем всероссийском Поместном Соборе. Вера и разум. 1907. № 16. С. 467-498.

Беседа со штундистом А. Алёхиным. Баптист. 1911. № 7. С. 54-55.

Бушев А. Штундистское "благочестие". Харьковские губернские ведомости. 1911. № 629. С. 5.

Глаголев Я. Темнота раскольничая. Вера и разум. 1906. Т. 2. С. 914-917.

Гораин И. Идеал пастырства и мирские чаяния современного духовенства. Вера и разум. 1907. № 9. С. 394-402.

Гораин И. Образовательный ценз современного священника. Вера и разум. 1907. № 18. С. 823-831.

Кунцевич Л. Съезд харьковских миссионеров 29 ноября 1911 г. Ревнитель. 1912. № 1. С. 3-14.

Ромашков Д. Задачи пастырского служения, как они представляются по требованию настоящего времени. Вера и разум. 1905. № 3. С. 105-117.

Сообщения по Харьковской епархии. Вера и разум. 1914. № 6. С. 770-797.

Холопов С. Миссионер-сотрудник Я.Ф. Глаголев. (Некролог). Вера и разум. 1907. Т. 1. № 8. С. 273-276.

Церковные известия. Харьковские губернские ведомости. 1911. № 627. С. 5.

Церковные известия. Харьковские губернские ведомости. 1904. № 324. С.3.

Шишканов Е. Слобода Большая Бабка Валковского уезда. Ревнитель. 1912. № 5. С. 25.

Державний архів Харківської області.

Referenses

Alyokhin A. Trick of the Kharkiv missionary. Baptist. 1911. № 4. Pp. 109-110. (Іn Russian).

Arseny (Bryantsev) archbishop. Desirable church reforms at the upcoming All-Russian Local Council. Faith and reason. 1907. № 16. Pp. 467-498. (Іn Russian).

Conversation with a Stundist A. Alyokhin. Baptist. 1911. № 7. Pp. 54-55. (Іn Russian).

Bushev A. Stundist «piety». Kharkiv Provincial Gazette. 1911. № 629. P. 5. (Іn Russian).

Glagolev Ya. The darkness of the schismatics. Faith and reason. 1906. V. 2. Pp. 914-917. (Іn Russian).

Gorain I. The ideal of shepherding and the secular aspirations of the modern clergy. Faith and reason. 1907. № 9. Pp. 394-402. (Іn Russian).

Gorain I. Educational qualification for a modern priest. Faith and reason. 1907. № 18. Pp. 823-831. (Іn Russian).

Kuntsevich L. Congress of Kharkiv missionaries, November 29, 1911. Apologist. 1912. № 1. Pp. 3-14. (Іn Russian).

Romashkov D. Tasks of pastoral ministry, as they appear according to the demands of the present time. Faith and reason. 1905. № 3. Pp. 105-117. (Іn Russian).

Messages on the Kharkiv diocese. Faith and reason. 1914. № 6. Pp. 770-797. (Іn Russian).

Kholopov S. Missionary employee Ya. F. Glagolev. (Necrologue). Faith and reason. 1907. Т. 1. № 8. Pp. 273-276. (Іn Russian).

Church news. Kharkiv Provincial Gazette. 1911. № 627. P. 5. (Іn Russian).

Church news. Kharkiv Provincial Gazette. 1904. № 324. P. 3. (Іn Russian).

Shishkanov E. Sloboda Bolshaya Babka of Valkovsky district. Apologist. 1912. № 5. P. 25. (Іn Russian).

State Archives of the Kharkiv region.
Опубліковано
2024-02-13
Як цитувати
Потоцький, В. (2024). Феномен релігійного диспуту як однієї з місіонерських практик (на прикладі Харківської губернії початку ХХ ст.) . Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія «Історія України. Українознавство: історичні та філософські науки», 37, 60-66. https://doi.org/10.26565/2227-6505-2023-37-07
Розділ
ІСТОРІОГРАФІЯ ТА ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ІСТОРІЯ