«Проти ненависного папізму»: образи католицизму у працях Михайла Максимовича.
Анотація
Мета. Схарактеризувати образи католицизму у творчості Михайла Максимовича (1804–1873) – видатного українського інтелектуала, першого ректора Київського університету імені Святого Володимира.
Методи. В основі методології роботи – принципи, сформульовані представниками Кембриджської школи інтелектуальної історії, сучасні теорії метафори, що були використані відповідно до описаних Евою Доманською принципів побудови «теорії знизу», методи кількісного контент-аналізу, реалізовані за допомогою програми MAXQDA-2022. Дослідження ґрунтується на опублікованих наукових працях Михайла Максимовича, листах ученого, а також неопублікованих нотатках науковця, що зберігаються в Інституті рукопису Центральної державної наукової бібліотеки імені Володимира Вернадського (м. Київ).
Наукова новизна. Виявлено, у який спосіб сприйняття католицизму як «неправильної віри» поєднувалися в уяві Михайла Максимовича з відразою до «ненависного папізму» як до соціально-політичної сили. Статистично визначена типовість різноманітних контекстів, у яких учений згадував «латинську віру». Уточнено, як образи католицизму в працях Михайла Максимовича поєднувалися з різноманітними етнічними, територіальними та іншими характеристиками, яким чином у роботах вченого співвідносилися образи римо- та греко-католиків.
Висновки. Михайло Максимович створює цілком негативні образи католицизму у своїх наукових працях. Винятком є згадування хрестових походів із позитивними конотаціями, що було пов’язане з впливом романтичної історіографії хрестоносного руху на візії вченого. В опублікованих роботах Михайла Максимовича критиці піддано суспільно-політичний вимір католицизму. Однак у неопублікованих записах учений звертає увагу на літургійні особливості, що викликали полеміку між католиками та православними. Типовою в текстах ученого була прив’язка образів католицизму до образів литвинів та поляків. Михайло Максимовича символічно розділяв «католиків» та «уніатів». Він зображав «уніатство» як явище, що з’явилося внаслідок зради і підлягає поверненню до батьківської віри. Специфіка сконструйованих Михайлом Максимовичем образів католицизму була зумовлена особистими релігійними поглядами вченого, загальним контекстом суспільно-політичного та культурного життя в Україні першої половини та середини ХІХ ст., впливом романтизму та глобальних процесів націотворення, що мали місце протягом «довгого» ХІХ ст.
Завантаження
Посилання
Гиляров-Платонов Н. П. Вопросы веры и церкви. Том I. Москва, 1905. [2], II, 520 с.
Головащенко С. І. «Українська Псалтир» М.О. Максимовича як феномен вітчизняної біблеїстики: кілька запитань до тексту. Магістеріум. Історико-філософські студії. 2006. Вип. 23. С. 55–62. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/14232
Доманська Е. Історія та сучасна гуманітаристика: дослідження з теорії знання про минуле. Київ: Ніка-Центр, 2012. 264 с.
Єремєєв П. В. Релігійні образи у наукових роботах Михайла Максимовича. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: Історія України. Українознавство: історичні та філософські науки. 2022. Вип. 35. С. 51–66. DOI: https://doi.org/10.26565/2227-6505-2022-35-06
Короткий В. А., Біленький С. Г. Михайло Максимович та освітні практики на Правобережній Україні в першій половині ХІХ століття. Київ: ВЦ «Київський університет», 1999. 388 с.
Кравченко В. В. Україна, імперія, Росія. Вибрані статті з модерної історії та історіографії. Київ: Вид-во Часопис «Критика», 2011. 544 с.
Куций І. Між Руським світом та Слов’янщиною: цивілізаційні образи у науковій спадщині Михайла Максимовича. Історіографічні дослідження в Україні: Зб. наук. пр. 2016. Вип. 26. С. 6–32.
Максимович М. О. Лист про філософію. Хроніка-2000. Український культурологічний альманах. 2000. Вип. 37 – 38. С. 397 – 401.
Максимович М. О. Листи. Київ: Либідь, 2004. 312 с.
Максимович М. А. Собрание сочинений. Т. 1. Отдел исторический. Киев, 1876. VIII, 847 c.
Максимович М. А. Собрание сочинений. Т. 2: Отделы: историко-топографический, археологический и этнографический. Киев, 1877. VII, 524, [2] c.
Максимович М. А. Собрание сочинений. Т. 3: Языкознание. История словесности. Киев, 1880. [4], 745 c.
Михайло Максимович і українська історична наука: Матеріали круглого столу, проведеного в Інституті історії України НАН України 10 листопада 2004 р. з нагоди 200-річчя від дня народження М.О. Максимовича. Київ, 2005. 469 с.
Острянин Д. Ф. Світогляд М. О. Максимовича. Київ, 1960. 165 с.
Печеранський І. Михайло Максимович як філософ. Мандрівець. 2010. № 3. С. 81 – 85. URL: https://www.libr.dp.ua/text/mandr_2010_3_13.pdf
Письма М. П. Погодина, С. П. Шевырева и М. А. Максимовича к П. А. Вяземскому 1825 – 1874 годов. Санкт-Петербург: Типография М. М. Стасюлевича, 1901. 224 с.
Платон [Левшин, П. Е.]. Краткая церковная российская история. Т. 1. Москва, 1805. [2], X, 388, [2] с.
Платон [Левшин, П. Е.]. Краткая церковная российская история. Т. 2. Москва, 1805. Т. 2. [2], 352, [2] c.
Плохій С. М. Походження слов'янських націй. Домодерні ідентичності в Україні, Росії та Білорусі. Київ, 2015. 430 с.
Ремі Й. Імперська освітня політика і польське питання в Київському учбовому окрузі. Суперечка між Сергієм Уваровим та Дмитром Бібіковим наприкінці 1830-х рр. Етнічна історія народів Європи. 2001. Вип. 8. С. 17–21.
Сахнюк О. С. Теорії метафори. Наукові записки Національного університету «Острозька академія»: серія «Філологія». 2019. Вип. 6 (74). С. 30–33.
Сєряков С. О. Єзуїтське шкільництво як чинник культурного розвитку Речі Посполитої в польській історіографії другої половини 1830-х - початку 1850-х рр. Харківський історіографічний збірник. 2013. Вип. 12. С. 112–128.
Старченко Н. П. Люблінська унія як ресурс формування концепту політичного "народу руського" (1569–1648 рр.). Український історичний журнал. 2019. № 2. С. 4–45.
Толочко О. П. Максимович versus Погодін. Україна і Росія в історичній ретроспективі. Том 1. Київ, 2004. С. 331–344.
Уваров С. С. О некоторых общих началах, могущих служить руководством при управлении Министерством народного просвещения. Река времен. Книга истории и культуры. Кн. 1. Москва, 1995. С. 70–72.
Филарет [Гумилевский Д. Г.]. История Русской Церкви в пяти периодах. Период I. От начала христианства в России до нашествия монголов (988-1237). Харьков, 1849. 270 с.
Ясь О. В. Історик і стиль. Визначні постаті українського історіописання у світлі культурних епох (початок ХІХ — 80-ті роки ХХ ст.). Ч. 1. Київ: НАН України. Ін-т історії України, 2014. 587 с.
Ясь О. В. Раціональне та ірраціональне в науковій творчості Михайла Максимовича. Генеза. 2006. № 1. С. 51–63. URL: https://chtyvo.org.ua/authors/Yas_Oleksii/Ratsionalne_ta_irratsionalne_v_naukovii_tvorchosti_Mykhaila_Maksymovycha/
Andriewsky O. The Russian-Ukrainian Discourse and the Failure of the “Little Russian Solution,” 1782–1917. Culture, Nation and Identity: The Ukrainian-Russian Encounter (1600–1945). University of Alberta Press, 2003. Pp. 182–214.
Pocock J. Virtue, Commerce and History: Essays on Political Thought and History, Chiefly in the Eighteenth Century. Cambridge, 1985. 332 p.
Saunders D. The Ukrainian Impact on Russian Culture 1750–1850. Edmonton, 1985. 415 p.
Skinner Q. Meaning and Understanding in the History of Ideas. History and Theory. 1963. Vol. 8. Pp. 3–53.
Taft R. The Epiclesis Question in the Light of the Orthodox and Catholic Lex Orandi Traditions. New Perspectives on Historical Theology: Essays in Memory of John Meyendorff. William B. Eerdmans Publishing Company, 1996. Pp. 210–237.
Tyerman C. The Debate on the Crusades, 1099–2010. Manchester University Press, 2011. 272 p. https://doi.org/10.7765/9781847799005
Velychenko S. National History as Cultural Process: A Survey of the Interpretations of Ukraine's Past in Polish, Russian, and Ukrainian Historical Writing from the Earliest Times to 1914. Canadian Institute of Ukrainian Studies Press, 1992. 283 p.
Інститут рукопису Національної бібліотеки України ім. В. І. Вернадського
References
Vzosek V. History – Culture – Metaphor. The emergence of non-classical historiography; On historical thinking. Kyiv: Nika-Centre, 2012. 296 p.
Gilyarov-Platonov N. P. Questions of Faith and Church. Volume I. Moscow, 1905. [2], II, 520 p.
Golovashchenko S. I. “Ukrainian Psalter” by M. O. Maksymovych as a phenomenon of national biblical studies: some questions to the text. Magisterium. Historical and philosophical studies. 2006. Issue 23. Pp. 55–62. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/14232
Domanska E. History and Modern Humanities. A Study on the theory of Knowledge of the Past. Kyiv, 2012. 264 p.
Yeremieiev P.V. Religious images in the scientific works by Mykhailo Maksymovych. V. N. Karazin Kharkiv National University Bulletin «History of Ukraine. Ukrainian Studies: Historical and Philosophical Sciences». 2022. Issue 35. Pp. 51–66. DOI: https://doi.org/10.26565/2227-6505-2022-35-06
Korotkyi V. A, Bilenkyi S. G. Mykhailo Maksymovych and Educational Practices on Right-Bank Ukraine in the First Half of the Nineteenth Century. Kyiv: Kyiv University Publishing House, 1999. 388 p.
Kravchenko V. V. Ukraine, Empire, Russia. Selected articles on modern history and historiography. Kyiv: Krytyka Publishing House, 2011. 544 p.
Kutsyi I. Between the Russian World and Slavic Countries: Civilizational Images in the Scientific Heritage of Mykhailo Maksymovych. Historiographical studies in Ukraine: Collection of scientific articles. 2016. Issue 26. С. 6-32.
Maksymovych M. A. Letter on philosophy. Chronicle-2000. Ukrainian cultural almanack. 2000. Issue 37 – 38. Pp. 397 – 401.
Maksymovych M.O. Letters. Kyiv: Lybid, 2004. 312 p.
Maximovich M. A. Collected Works. Т. 1. Historical Part. Kyiv, 1876. VIII, 847 p.
Maximovich M. A. Collected Works. Т. 2: Parts: historical-topographical, archaeological and ethnographic. Kyiv, 1877. VII, 524, [2] p.
Maksimovich M.A. Collected Works. Т. 3: Linguistics. History of Literature. Kyiv, 1880. [4], 745 p.
Mykhailo Maksymovych and Ukrainian Historical Science: Materials of the round table held at the Institute of History of Ukraine of the National Academy of Sciences of Ukraine on 10 November 2004 on the occasion of the 200th anniversary of M. O. Maksymovych’s birth. Kyiv, 2005. 469 p.
Ostryanyn D. F. Worldview of M.O. Maksymovych. Kyiv, 1960. 165 p.
Pecheransky I. Mykhailo Maksymovych as a philosopher. The Traveller. 2010. № 3. Pp. 81 – 85. URL: https://www.libr.dp.ua/text/mandr_2010_3_13.pdf.33
Letters of M. P. Pogodin, S. P. Shevyrev and M. A. Maksimovich to P. A. Vyazemsky, 1825-1874. St. Petersburg: M. M. Stasiulevich's printing house, 1901. 224 p.
Platon [Levshin, P. E.]. Brief ecclesiastical Russian history. Part 1. Moscow, 1805. [2], X, 388, [2] p.
Platon [Levshin, P. E.]. Brief ecclesiastical Russian history. Part 2. Moscow, 1805. Т. 2. [2], 352, [2] c.
Plokhiy S. M. The Origin of the Slavic Nations. Pre-modern identities in Ukraine, Russia and Belarus. Kyiv, 2015. 430 с.
Remy J. Imperial educational policy and the Polish question in the Kyiv educational district. The dispute between Sergei Uvarov and Dmitry Bibikov in the late 1830s. Ethnic History of the Peoples of Europe. 2001. Issue 8. С. 17-21.
Sakhniuk O. S. Theories of metaphor. Scientific Notes of the National University of Ostroh Academy: Philology Series. 2019. Issue 6 (74). С. 30-33.
Seryakov S.O. Jesuit school system as a factor in cultural development of the Polish-Lithuanian Commonwealth in Polish historiography of the second half of the 1830's - early 1850's. Kharkiv Historiographical Journal. 2013. Issue 12. Pp. 112-128.
Starchenko N. P. The Union of Lublin as a Resource for Forming the Notion of the Political "Ruthenian Nation" (1569–1648) Ukrainian Historical Journal. 2019. № 2. С. 4-45.
Tolochko O. P. Maksymovych versus Pogodin. Ukraine and Russia in Historical Retrospect. Volume 1. Kyiv, 2004. С. 331-344.
Uvarov S. S. On some general principles that can serve as a guide in the management of the Ministry of Public Education. The River of Times. Book of History and Culture. Vol. 1. Moscow, 1995. С. 7–72.
Filaret [Gumilevsky D. G.]. History of the Russian Church in five periods. Period I. From the beginning of Christianity in Russia to the invasion of the Mongols (988-1237). Kharkiv, 1849. 270 с.
Yas’ O. V. A historian and style. Prominent figures of Ukrainian history writing in the light of cultural epochs (from the beginning of the XIXth – the 80s of the XXth century). Part 1. Kyiv: Institute of History of Ukraine, 2014. 587p.
Yas’ O. V. Rational and irrational in the scientific work of Mykhailo Maksymovych. Genesis. 2006. № 1. Pp. 51 – 63. URL: https://chtyvo.org.ua/authors/Yas_Oleksii/Ratsionalne_ta_irratsionalne_v_naukovii_tvorchosti_Mykhaila_Maksymovycha/
Andriewsky O. The Russian-Ukrainian Discourse and the Failure of the “Little Russian Solution,” 1782–1917. Culture, Nation and Identity: The Ukrainian-Russian Encounter (1600–1945). University of Alberta Press, 2003. Pp. 182–214.
Pocock J. Virtue, Commerce and History: Essays on Political Thought and History, Chiefly in the Eighteenth Century. Cambridge, 1985. 332 p.
Saunders D. The Ukrainian Impact on Russian Culture 1750–1850. Edmonton, 1985. 415 p.
Skinner Q. Meaning and Understanding in the History of Ideas. History and Theory. 1963. Vol. 8. Pp. 3–53.
Taft R. The Epiclesis Question in the Light of the Orthodox and Catholic Lex Orandi Traditions. New Perspectives on Historical Theology: Essays in Memory of John Meyendorff. William B. Eerdmans Publishing Company, 1996. Pp. 210–237.
Tyerman C. The Debate on the Crusades, 1099–2010. Manchester University Press, 2011. 272 p. https://doi.org/10.7765/9781847799005
Velychenko S. National History as Cultural Process: A Survey of the Interpretations of Ukraine's Past in Polish, Russian, and Ukrainian Historical Writing from the Earliest Times to 1914. Canadian Institute of Ukrainian Studies Press, 1992. 283 p.
Institute of Manuscript of Vernadsky National Library of Ukraine