Голки в обряді скотарської магії волинян

  • Дмитро Пожоджук Львівський національний університет імені Івана Франка https://orcid.org/0000-0003-1207-9388
Ключові слова: Історико-етнографічна Волинь, традиційне скотарство, обряд, відьма, голки, молоко

Анотація

Мета: на основі польових етнографічних матеріалів, власноруч зібраних автором, описати скотарські обрядодії, пов’язані з використанням голки («цідити молоко на голки», «варити цідилку з голками») на теренах історико-етнографічної Волині, та з’ясувати їх регіональну особливість.

Методологія дослідження базується на порівняльно-історичному та описовому методах, принципах історизму та об’єктивності. Основний матеріал для цієї розвідки автор зібрав під час польових історико-етнографічних експедицій на теренах Волині, використовуючи заздалегідь складену тематичну програму-запитальник.

Наукова новизна. Уперше ґрунтовно описується один з важливих фраґментів духовної культури волинян. Обряд «цідити молоко на голки» розглядався у фахових наукових студіях, у яких ідеться про традиційну народну культуру слов’ян, поки що побіжно. Що більше, навіть спорадичні згадки про нього зазвичай не стосуються Волині як історико-етнографічного району України. Введені в науковий обіг нові архівні джерела сприятимуть подальшому вивченню демонологічних, календарно-побутових та скотарських рис народної культури українців.

Висновки. Голка – основний предмет у скотарській магії волинян, з допомогою якої не лише розпізнавали відьму, але й позбувалися її шкідливого впливу на худобу та молоко. Обряд «цідити молоко на голки» («варити цідилку з голками») побутував на теренах історико-етнографічної Волині скрізь. Щоправда, він відзначався різноманітністю варіантів, які радше є наслідком персоніфікації респондентів, ніж відображенням локальної специфіки. Дійство з голками волиняни приурочували до одного зі свят народного календаря досить рідко; воно було переважно оказіональним явищем. Голка була в минулому і досі є основним предметом (спорадично використовували також серп та ніж), завдяки якому українці історико-етнографічної Волині не лише розпізнавали відьму, але й робили її вразливою. Обряд, у якому фіґурували голки, вогонь та цідилко, давав змогу за сприятливих обставин позбутися шкідливого впливу відьми. Цей процес для неї самої безболісним не був – волиняни вірили, що відьму після того, як молоко процідили на голки, має пекти, колоти всередині. До того ж чарівниця (як вкрай небажана гостя) мала всі шанси відчути на собі гнів господаря – власника потерпілої корови, і постраждати фізично.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

1. Болтарович З. Є., Скрипник Г. А. Традиційні народні знання: історія і розвиток. Поділля: історико-етнографічне дослідження / відп. ред. А. П. Пономарьов. К.: Доля, 1994. С. 324–358.

2. Борисенко В. Матеріали етнографічної комісії ВУАН – важливе джерело для дослідження традиційної культури 1920 – 1930-х рр. (на прикладі Дніпропетровщини). Етнічна історія народів Європи. Вип. 62, 2020. С. 7–14.

3. Бѣньковскій И. Обычаи и повѣрья, пріуроченные къ «Велыкодню». Кіевская старина. 1895. Т. ХLIX. Кн. 5 (май). Отд. ІІ. С. 70–76.

4. Валенцова М. М. Игла. Славянские древности. Этнолингвистический словарь: в 5 т. / под общ. ред. Н. И. Толстого. Москва: Международные отношения, 1999. Т. ІІ: Д (Давать). К (Крошки). С. 370–373.

5. Виноградова Л. Н. Народная демонология и мифо-ритуальная традиция славян. Москва: Индрик, 2000. 432 с.

6. Галайчук В. Українська міфологія. Харків: Клуб Сімейного Дозвілля, 2016. 288 с.

7. Глушко М. Історико-етнографічне районування України: сучасний стан і наукові перспективи. Народна творчість та етнологія. 2018. № 3. С. 9–21.

8. Етнографічний образ сучасної України. Корпус експедиційних фольклорно-етнографічних матеріалів. Т. 6. Календарна обрядовість / голов. ред. Г. Скрипник. К.: НАН України; ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, 2016. Т. 6. 400 с.

9. Жизнь и творчество крестьянъ Харьковской губерніи. Очерки по этнографіи края / подъ редакціей В. В. Иванова. Харьковъ: Типографія Губ. Правленія, 1898. Т. І. ХХХІІ+1013 с.

10. Зайковская С. А. Скотоводческая магия в украинском анклаве (Самойловский р-н, Саратовской обл.). Живая старина. 2014. № 4. С. 57–59.

11. Знадоби до галицько-руської демонольоґії / зібрав Володимир Гнатюк. Етноґрафічний збірник. Львів, 1904. Т. ХV. [3]+272 с.

12. Знадоби до української демонольоґії / зібрав Володимир Гнатюк. Т. ІІ. Вип. 2. Етноґрафічний збірник. Львів, 1912. Т ХХХІV. XXIV+280 с.

13. Иванов П. В. Народные рассказы о ведьмах и упырях. Українці: народні вірування, повір’я, демонологія. К.: Либідь, 1992. С. 430–497.

14. Конєва Я. Хтонічний світ холмщаків та підляшуків. Холмщина і Підляшшя: історико-етнографічне дослідження / відп. ред. В. Борисенко. К.: Родовід, 1997. С. 310–315.

15. Кривенко А. Мотив розпізнавання відьом у календарно-обрядовій традиції волинян. Народознавчі зошити. 2017. № 4. С. 859–866.

16. Кривенко А. Народна демонологія Волині: календарно-обрядовий контекст. Львів: Інститут народознавства НАН України, 2020. 280 с.

17. Левкиевская Е. Е. Железо. Славянские древности. Этнолингвистический словарь: в 5 т. / под общ. ред. Н. И. Толстого. Москва: Международные отношения, 1999. – Т. ІІ: Д (Давать) – К (Крошки). С. 198–201.

18. Левкиевская Е. Е. Колючий. Славянские древности. Этнолингвистический словарь: в 5 т. / под общ. ред. Н. И. Толстого. Москва: Международные отношения, 1999. – Т. ІІ: Д (Давать) – К (Крошки). С. 566–568.

19. Левкиевская Е. Е. Металлы. Славянские древности. Этнолингвистический словарь: в 5 т. / под общ. ред. Н. И. Толстого. Москва: Международные отношения, 2004. – Т. ІІІ: К (Круг) – П (Перепелка). С. 245–248.

20. Левкиевская Е. Е. Нож. Славянские древности. Этнолингвистический словарь: в 5 т. / под общ. ред. Н. И. Толстого. Москва: Международные отношения, 2004. – Т. ІІІ: К (Круг) – П (Перепелка). С. 429–434.

21. Левкиевская Е. Е. Отбирание молока. Славянские древности. Этнолингвистический словарь: в 5 т. / под общ. ред. Н. И. Толстого. Москва: Международные отношения, 2004. – Т. ІІІ: К (Круг) – П (Перепелка). С. 584–588.

22. Левкиевская Е. Е. Подкова. Славянские древности. Этнолингвистический словарь: в 5 т. / под общ. ред. Н. И. Толстого. Москва: Международные отношения, 2009. – Т. IV: П (Переправа через воду) – С (Сито). С. 97–98.

23. Левкиевская Е. Е. Славянский оберег. Семантика и структура. Москва: Индрик, 2002. 336 с.

24. Толстая С. М. Полесский народный календарь. Москва: Индрик, 2005. 600 с.

25. Толстая С. М. Семантические категории языка культуры: Очерки по славянской этнолингвистике. Москва: ЛИБРОКОМ, 2010. 368 с.

26. Труды этнографическо-статистической экспедиціи въ Западно-Русскій край, снаряженной Императорскимъ Русскимъ Географическимъ обществомъ. Юго-западный отдѣлъ. Матеріалы и изслѣдованія, собранныя П. П. Чубинскимъ. Санкт-Петербургъ, 1872. Т. І: Вѣрованія и суевѣрія. Загадки и пословицы. Колдовство. ХХХ+467 с.

27. Франко І. Людові віруваня на Підгірю. Етнографічний збірник. Львів, 1898. Т. V. С. 160–218.

28. Шухевич В. Гуцульщина. Пята часть. Львів: Загальна Друкарня, 1908. [2]+300 с.

29. Архів Львівського національного університету імені Івана Франка.

References
1. Boltarovych Z. I͡e., Skrypnyk H. A. Tradyt͡siĭni narodni znanni͡a: istorii͡a i rozvytok [Traditional folk knowledge: history and development] (in Ukrainian). Podilli͡a: istoryko-etnohrafichne doslidz͡henni͡a / vidp. red. A. P. Ponomar′ov. K.: Doli͡a, 1994. – S. 324–358.

2. Borysenko V. Materialy etnohrafichnoï komisiï VUAN – vaz͡hlyve dz͡herelo dli͡a doslidz͡henni͡a tradyt͡siĭnoï kul′tury 1920 – 1930-kh rr. (na prykladi Dnipropetrovshchyny) [Materials of the Etnographic commission of the Ukrainian Academy of sciences as an important source for the study of traditional culture of the 1920s and 1930s (on the example of Dnipropetrovsk region)] (in Ukrainian). Etnichna istorii͡a narodiv I͡evropy. Vyp. 62, 2020. S. 7–14.

3. Běnʹkovskіĭ I. Obychai i pověrʹi͡a, prіurochennye k” «Velykodni͡u» [Customs and beliefs confined to «Easter»] (in Russian). Kіevskai͡a starina. 1895. T. ХLIX. Kn. 5 (maĭ). Otd. ІІ. S. 70–76.

4. Valent͡sova M. M. Igla. [Needle] (in Russian). Slavi͡anskie drevnosti. Ėtnolingvisticheskiĭ slovarʹ: v 5 t. / pod obshch. red. N. I. Tolstogo. Moskva: Mezhdunarodnye otnoshenii͡a, 1999. – T. ІІ: D (Davatʹ) – K (Kroshki). S. 370–373.

5. Vinogradova L. N. Narodnai͡a demonologii͡a i mifo-ritualʹnai͡a tradit͡sii͡a slavi͡an [Folk demonology and myth-ritual tradition of the Slavs] (in Russian). Moskva: Indrik, 2000. 432 s.

6. Halaĭchuk V. Ukraïns′ka mifolohii͡a [Ukrainian mythology] (in Ukrainian). Kharkiv: Klub Simeĭnoho Dozvilli͡a, 2016. 288 s.

7. Hlushko M. Istoryko-etnohrafichne raĭonuvanni͡a Ukraïny: suchasnyĭ stan i naukovi perspektyvy [Historical and ethnographic zoning of Ukraine: a modern state and scientific prospects] (in Ukrainian). Narodna tvorchist′ ta etnolohii͡a. 2018. № 3. S. 9–21.

8. Etnohrafichnyĭ obraz suchasnoï Ukraïny. Korpus ekspedyt͡siĭnykh fol′klorno-etnohrafichnykh materialiv. T. 6. Kalendarna obri͡adovist′ [Ethnographic image of modern Ukraine. Corpus of expeditionary folklore-ethnographical materials.V.6 Calendar rituals] (in Ukrainian) / holov. red. H. Skrypnyk. K.: NAN Ukraïny; IMFE im. M. T. Ryl′s′koho, 2016. T. 6. 400 s.

9. Zhiznʹ i tvorchestvo krestʹi͡an” Хarʹkovskoĭ gubernіi. Ocherki po ėtnografіi krai͡a [Life and creative work of the peasants of Kharkiv region. Essays on the region ethnography] (in Russian) / pod” redakt͡sіeĭ V. V. Ivanova. Хarʹkov”: Tipografіi͡a Gub. Pravlenіi͡a, 1898. T. І. ХХХІІ+1013 s.

10. Zaĭkovskai͡a S. A. Skotovodcheskai͡a magii͡a v ukrainskom anklave (Samoĭlovskiĭ r-n, Saratovskoĭ obl.) [Pastoral magic in the Ukrainian enclave (Samoilovskiy district, Saratov region)] (in Russian). Zhivai͡a starina. 2014. № 4. S. 57–59.

11. Znadoby do halyt͡s′ko-rus′koï demonol′ogiï [Need for Galician-Ruthenish demonology] (in Ukrainian)/ zibrav Volodymyr Hnati͡uk. Etnografichnyĭ zbirnyk. L′viv, 1904. T. XV. [3]+272 s.

12. Znadoby do ukraïns′koï demonol′ogiï [Need for Ukrainian demonology] (in Ukrainian) / zibrav Volodymyr Hnati͡uk. T. II. Vyp. 2. Etnografichnyĭ zbirnyk. L′viv, 1912. T XXXIV. XXIV+280 s.

13. Ivanov P. V. Narodnye rasskazy o vedʹmakh i upyri͡akh [Folk tales about witches and ghouls] (In Russian). Ukraïnt͡si: narodni viruvanni͡a, poviri͡a, demonolohii͡a. K.: Lybid′, 1992. S. 430–497.

14. Koni͡eva I͡a. Khtonichnyĭ svit kholmshchakiv ta pidli͡ashukiv [The chthonic world of Kholm and Pidliashia inhabitants] (in Ukrainian). Kholmshchyna i Pidli͡ashshi͡a: istoryko-etnohrafichne doslidz͡henni͡a / vidp. red. V. Borysenko. K.: Rodovid, 1997. S. 310–315.

15. Kryvenko A. Motyv rozpiznavanni͡a vid′om u kalendarno-obri͡adoviĭ tradyt͡siï volyni͡an [The motive of witch recognition in the calendar and ritual tradition of volhynians] (In Ukrainian). Narodoznavchi zoshyty. 2017. № 4. S. 859–866.

16. Kryvenko A. Narodna demonolohii͡a Volyni: kalendarno-obri͡adovyĭ kontekst [Folk demonology of Volyn: calendar-ritual context] (in Ukrainian). L′viv: Instytut narodoznavstva NAN Ukraïny, 2020. 280 s.

17. Levkievskai͡a E. E. Zhelezo [Iron] (In Russian). Slavi͡anskie drevnosti. Ėtnolingvisticheskiĭ slovarʹ: v 5 t. / pod obshch. red. N. I. Tolstogo. Moskva: Mezhdunarodnye otnoshenii͡a, 1999. – T. ІІ: D (Davatʹ) – K (Kroshki). S. 198–201.

18. Levkievskai͡a E. E. Koli͡uchiĭ [Sticky] (In Russian). Slavi͡anskie drevnosti. Ėtnolingvisticheskiĭ slovarʹ: v 5 t. / pod obshch. red. N. I. Tolstogo. Moskva: Mezhdunarodnye otnoshenii͡a, 1999. – T. ІІ: D (Davatʹ) – K (Kroshki). S. 566–568.

19. Levkievskai͡a E. E. Metally [Metals] (In Russian). Slavi͡anskie drevnosti. Ėtnolingvisticheskiĭ slovarʹ: v 5 t. / pod obshch. red. N. I. Tolstogo. Moskva: Mezhdunarodnye otnoshenii͡a, 2004. – T. ІІІ: K (Krug) – P (Perepelka). S. 245–248.

20. Levkievskai͡a E. E. Nozh [Knife] (In Russian). Slavi͡anskie drevnosti. Ėtnolingvisticheskiĭ slovarʹ: v 5 t. / pod obshch. red. N. I. Tolstogo. Moskva: Mezhdunarodnye otnoshenii͡a, 2004. – T. ІІІ: K (Krug) – P (Perepelka). S. 429–434.

21. Levkievskai͡a E. E. Otbiranie moloka [Taking off the milk] (In Russian). Slavi͡anskie drevnosti. Ėtnolingvisticheskiĭ slovarʹ: v 5 t. / pod obshch. red. N. I. Tolstogo. Moskva: Mezhdunarodnye otnoshenii͡a, 2004. – T. ІІІ: K (Krug) – P (Perepelka). S. 584–588.

22. Levkievskai͡a E. E. Podkova [Heel plate] (In Russian). Slavi͡anskie drevnosti. Ėtnolingvisticheskiĭ slovarʹ: v 5 t. / pod obshch. red. N. I. Tolstogo. Moskva: Mezhdunarodnye otnoshenii͡a, 2009. – T. IV: P (Pereprava cherez vodu) – S (Sito). S. 97–98.

23. Levkievskai͡a E. E. Slavi͡anskiĭ obereg. Semantika i struktura [Slavic amulet. Semantics and structure] (In Russian). Moskva: Indrik, 2002. 336 s.
24. Tolstai͡a S. M. Polesskiĭ narodnyĭ kalendarʹ [Folk calendar of Polissia] (In Russian). Moskva: Indrik, 2005. 600 s.

25. Tolstai͡a S. M. Semanticheskie kategorii i͡azyka kulʹtury: Ocherki po slavi͡anskoĭ ėtnolingvistike [Semantic categories of the culture of language: Essays on the Slavic ethnolinguistics] (In Russian). Moskva: LIBROKOM, 2010. 368 s.

26. Trudy ėtnografichesko-statisticheskoĭ ėkspedit͡sіi v” Zapadno-Russkіĭ kraĭ, snari͡azhennoĭ Imperatorskim” Russkim” Geograficheskim” obshchestvom”. I͡ugo-zapadnyĭ otděl”. Materіaly i izslědovanіi͡a, sobrannyi͡a P. P. Chubinskim” [Proceedings of ethnographic-statistical expedition to Western-Ruthenian region, equipped by the Imperial Russian Geographical Society. South-Western Department. Materials and researches collected by P. P. Chubinskii] (In Russian). Sankt-Peterburg”, 1872. T. І: Věrovanіi͡a i suevěrіi͡a. Zagadki i poslovit͡sy. Koldovstvo. ХХХ 467 s.

27. Franko I. Li͡udovi viruvani͡a na Pidhiri͡u [Folk Beliefs in Pidhirya] (In Ukrainian). Etnohrafichnyĭ zbirnyk. L′viv, 1898. T. V. S. 160–218.

28. Shukhevych V. Hut͡sul′shchyna. Pi͡ata chast′ [Hutsulshchyna. Part 5] (in Ukrainian). L′viv: Zahal′na Drukarni͡a, 1908. [2]+300 s.

29. Arkhiv L′vivs′koho nat͡sional′noho universytetu imeni Ivana Franka.
Опубліковано
2021-07-12
Як цитувати
Пожоджук, Д. (2021). Голки в обряді скотарської магії волинян. Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія «Історія України. Українознавство: історичні та філософські науки», 32, 6-16. https://doi.org/10.26565/2227-6505-2021-32-01
Розділ
ІСТОРІЯ УКРАЇНИ ТА ІСТОРІОГРАФІЯ