Ергоніми великого міста (на матеріалі назв магазинів м. Харків)
Анотація
Авторка статті розглядає особливості ергонімів великого українського міста. Об’єктом наукового аналізу є назви крамниць Харкова 1960‒2010-х років. У статті проаналізовано позитивні й негативні явища в ергонімії Харкова. Розподілено харківські ергоніми за типами: реалістичним, рекламно-інформативним і символічним. З’ясовано основні особливості харківських ергонімів. Мовною особливістю харківської ергонімії 1960‒1990-х років було переважання назв крамниць російською мовою (98%)) над українськими (2%), чому сприяв державний курс. У 1991‒2010-ті роки відсоток російськомовних назв залишався значним і коливався від 30% до 40%. В тексті статті зазначено причини цього явища. До негативних явищ ергонімії Харкова належить непрофесійний підхід номінаторів у творенні ергонімів. У статті досліджено основні способи творення ергонімів: онімізація апелятива, трансонімізація оніма й онімотрансомінізація, розглянуто тематичні групи лексики, що використовуються для творення назв крамниць, визначена активність кожного із способів творення цього класу власних назв. 78% харківських ергонімів створено шляхом онімізації апелятива, 20% ‒ трансонімізації, 2% ‒ онімотрансонімізації. Кількість ергонімів, створених способом онімотрансонімізації, поступово збільшується. Зростання кількості цих ергонімів залежить від мотивування назви крамниці економічними й господарськими чинниками в умовах конкуренції власників подібних закладів. На думку дослідниці, онімотрансонімізація буде позитивно впливати не тільки на творення нових ергонімів, а й на загальну культуру української мови в Харкові. Напрямом подальших досліджень великого українського міста авторка статті вважає порівняльний аналіз ергонімів сучасних українських міст-мільйонників
Завантаження
Посилання
Зубко А. Українська ономастика : здобутки та проблеми. Спеціальні історичні дисципліни : питання теорії та методики : зб. наук. праць. Київ : Ін-т історії України НАН України, 2007. С. 262‒284.
Карпенко Ю. О. Названия звездного неба. Отв. редактор А. В. Суперанская. Серия Литературоведение и языкознание. Москва: Наука, 1981. 184 с.
Карпенко Ю. О. Синхронічна сутність лексико-семантчного способу словотвору. Мовознавство. 1992. № 4. С. 3‒10.
Крюкова И. В. Рекламное имя: от изобретения до прецендентности. Волгоград: Перемена, 2004. 228 с.
Лазарева О. Ю. Пути и способы создания современных русских прагматонимов. Русский язык: система и функционирование: сб. материалов IV Междунар. науч. конф., г. Минск, 5‒6 мая 2009 г. : В 2 ч. Ч 1. Минск, 2009. С. 187‒190.
Лейчик В. М. Проблемы отечественного терминоведения в конце ХХ века. Вопросы филологии. 2003. № 2. С. 20‒30.
Подолькая Н. В. Словарь ономастической терминологии / отв. ред. А. В. Суперанская. 2-е изд. переработ. и доп. Москва: Наука,1988. 192 с.
Подольская Н. В. Проблемы ономастического словообразования. Вопросы языкознания. 1990. № 3. С. 40‒52.
Романова Т. П. Система способов словообразования рекламних собственных имён. Вестник СамГУ. 2007. № 5/2 (55). С. 204‒214.
Суперанская А. В. Общая теория имени собственного. Москва : Просвещение, 2007. 386 с.
Торчинський М. М. Структура онімного простору української мови. Хмельницький : Авіст, 2008. 546 с.
Харьков. Золотые страницы: Справочник пред., орг. и учрежд. Харькова и Харьк. обл. Изд. 15. Харьков, 2008. 1070 с.
Особистий архів Л. Удовенко.
References
Verbych S. O. Suchasna ukrayinsʹka onimna leksyka [Modern Ukrainian vocabulary Onyma]. Visnyk NAN Ukrayiny. 2008. № 5. S. 54‒60.
Zubko A. Ukrayinsʹka onomastyka: zdobutky ta problem [Ukrainian Onomastics: Achievements and Problems]. Spetsialʹni istorychni dystsypliny: pytannya teoriyi ta metodyky: zb. nauk. pratsʹ. Kyyiv: In-t istoriyi Ukrayiny NAN Ukrayiny, 2007. S. 262‒284.
Karpenko YU. O. Nazvaniya zvezdnogo neba [The names of the starry sky]. Otv. redaktor A. V. Superanskaya. Seriya Literaturovedeniye i yazykoznaniye. Moskva: Nauka, 1981. 184 s.
Karpenko YU. O. Synkhronichna sutnistʹ leksyko-semantychnoho sposobu slovotvoru [Synchronic essence of lexical-semantic way of word formation]. Movoznavstvo. 1992. № 4. S. 3‒10.
Kryukova I. V. Reklamnoye imya: ot izobreteniya do pretsedentnosti [Advertising name: from invention to precedent]. Volgograd: Peremena, 2004. 228 s.
Lazareva O. YU. Puti i sposoby sozdaniya sovremennykh russkikh pragmatonimov [Ways and methods of creating modern Russian pragmatonyms]. Russkiy yazyk: sistema i funktsionirovaniye: sb. materialov IV Mezhdunar. nauch. konf., g. Minsk, 5‒6 maya 2009 g. : V 2 ch. CH 1. Minsk, 2009. S. 187‒190.
Leychik V. M. Problemy otechestvennogo terminovedeniya v kontse XX veka [Problems of domestic terminology at the end of the twentieth century]. Voprosy filologii. 2003. № 2. S. 20‒30.
Podol'kaya N. V. Slovar' onomasticheskoy terminologii [Dictionary of Onomastic Terminology]. Otv. red. A. V. Superanskaya. 2-ye izd. pererabot. i dop. Moskva: Nauka,1988. 192 s.
Podol'skaya N. V. Problemy onomasticheskogo slovoobrazovaniya [Problems of onomastic word formation]. Voprosy yazykoznaniya. 1990. № 3. S. 40‒52.
Romanova T. P. Sistema sposobov slovoobrazovaniya reklamnikh sobstvennykh imon [System of word formation methods for advertising own names]. Vestnik SamGU. 2007. № 5/2 (55). S. 204‒214.
Superanskaya A. V. Obshchaya teoriya imeni sobstvennogo [General Proper Name Theory]. Moskva: Prosveshcheniye, 2007. 386 s.
Torchyns′kyǐ M. M. Struktura onimnogo prostoru ukraїnsʹkoї movy [The structure of the namespace of the Ukrainian language]. Khmel′nitsʹkyǐ: Avíst, 2008. 546 s.
Khar'kov. Zolotyye stranitsy [Golden pages]: Spravochnik pred., org. i uchrezhd. Khar'kova i Khar'k. obl. Izd. 15. Khar'kov, 2008. 1070 s.
Osobystyy arkhiv L. Udovenko [Personal archive of L. Udovenko].