The Black Sea region in the Soviet history textbooks: features of interpretation

Keywords: Southern Ukraine, school textbook, the Northern Black Sea coast, steppes, Cossacks

Abstract

Purpose. The primary goal of the paper is to disclose the process of formation and to outline the essential features of the Black Sea region within the Soviet school history textbooks.

Methods. The Soviet school history textbooks’ content analysis has been put as a primary research tool to achieve the paper's aims. Textbooks for primary and secondary school have been analyzed.

Results. The postwar period has been characterized by the partial modifications of the Soviet historiography and the forming of new supranational entity – “Soviet people”. In this context the multiethnic region with the interaction between different ethnic entities’ representatives had became the research agenda. This led to increasing significance of conceptualization/reconceptualization of the Black Sea region. The complex study of the Soviet school history textbooks would allow forming the representation of the prevailing approaches toward the Black Sea region.

Soviet school history textbooks’ content has already been investigated in a whole bulk of papers. However, the Black Sea region’s interpretation is still being vacant. Scholars try to disclose different issues using the textbooks’ content such as historical memory, crucial events (wars, revolutions), forming the national identity and the like (Klymenko L., Janmaat J., Gaworek N., etc). A few relevant patterns can be found within the papers generalizing the process of Soviet textbooks creating (Teleguz I.), outlining the textbooks’ significance for historical study, bringing up the new generations (Fuks A., Ogonovskaya I., etc).

The paper presents the results of complex research of the Black Sea region issues within the Soviet historiography. The postwar shift in official historiography canon toward the people’s friendship and strengthening the Russians’ influence in historical development has led to modifications of the Black Sea region’s image. Textbook authors have put the stress to the common efforts of Ukrainian and Russian population in the “winning back” or “liberation” of the southern steppes from the hostile neighbors. Unanimously accepted the region’s territorial limits and endorsement of Cossacks colonization of the steppes are the main shared features of the Soviet history textbooks. The colossal significance for the trade development and border protection issues has been accentuated by the vast majority of textbook authors.   

Conclusions. The complex study of Soviet school history textbooks has made it feasible to circumscribe the essential features of the region’s image and to conclude the marginality of the Black Sea region within the Soviet historiography.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Алексеев С. П., Карцов В. Г. История СССР. Учебная книга для 4 кл. Москва, 1961. 160 с.

Бущик Л. П. Історія СРСР. Ч.1. Вид. 4. За ред. акад. Г. М. Панкратової. Київ: Радянська школа, 1961. 232 с.

Голубєва Т. С. Оповідання з історії СРСР. 4 кл. Навчальна книга. Київ: Радянська школа. 1971. 224 с.

Дядиченко В., Лось Ф. Історія Української РСР. Підручник для 7-8 класів. Вид. 11. Київ: Радянська школа, 1977. 151 с.

Дядиченко В., Лось Ф. Історія Української РСР. Підручник для 7-8 кл. Вид. 5-е. Київ: Радянська школа, 1971. 152 с.

Дядиченко В., Лось Ф., Спицкий В. История Украинской ССР. Учебник для 7-8 кл. Под ред. Ф. Лося. Киев: Радянська школа, 1973. 228 с.

Епифанов П. П., Федосов А. И. История СССР. Учебное пособие для 9-10 классов средней школы. Изд. 2-е. Москва: Просвещение, 1964. 434 с.

Історія СРСР. Ч.1. Підручник для 7 класу середньої школи. Під ред. Г М. Панкратової. Вид. 7-е. Київ: Радянська школа. 232 с.

История СССР. Учебник для 10 кл. средней школы. Под ред. проф. А. М. Панкратовой. Изд. 11-е. Москва, 1952. 420 с.

История СССР. Учебник для 8 кл. средней школы. Под ред. проф. А. М. Панкратовой. Изд. 12-е. Москва, 1953. 245 с.

История СССР. Учебник для 9 кл. средней школы. Под ред. проф. А. М. Панкратовой. Изд. 12-е. Москва, 1953. 340 с.

История СССР. Учебник для 7 кл. Под ред. Б. А. Рыбакова. Москва: Просвещение, 1987. 287 с.

Касименко А. К. История Украинской ССР. Популярный очерк. Киев: Наукова думка. 1965. 480 с.

Книга для читання з історії Української РСР (7-8 кл.). За ред. Г. Я. Сергієнка. Київ: Радянська школа, 1988. 208 с.

Кравченко В. Переяславський комплекс в українській історіографії. Кравченко В. Україна, Імперія, Росcія: Вибрані статті з модерної історії та історіографії. – К.: Критика, 2011. – С. 197 – 277.

Краткий курс истории СССР. Учебник для 3 и 4 класса. Под ред. проф. А. В. Шестакова. Москва: Государственное учебно-педагогическое издательство, 1937. 225 с.

Мінц І. І., Карєв Д. С. Історія СРСР. З відомостями з Конституції СРСР, нової та новітньої історії зарубіжних країн. Ч.2. Посібник для 8 кл. Київ: Радянська школа, 1962. 344 с.

Нечкина М. В., Фадеев А. В. История СССР Учебное пособие для 7-го класса. Издание 5-е. Москва: Издательство «Просвещение», 1965. 265 с.

Нечкіна М. В., Лейбенгруб П. С. Історія СРСР. Підручник для 7 кл. Вид. 2-е. Київ: Радянська школа, 1982. 257с.

Огоновская И. С. Школьный учебник отечественной истории. Учебные издания как исторический источник. Документ. Архив. История. Современность. Вып. 12. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2011. С. 264-286.

Сахаров А. М., Краснобаев Б. И. История СССР. Пробный учебник для 7 кл. вечерней школы. Москва: Просвещение, 1968. 247 с.

Тезисы о 300-летии воссоединения Украины с Россией (1654 – 1954). Москва: Госполитиздат, 1954. 29 с.

Телегуз І. О. Особливості створення шкільних підручників в Радянській Україні у 1921 – 1934 рр. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: Історичні науки. 2012. Вип. 15. С. 127-134.

Федосов И. А. История СССР. Учебник 8 кл. Москва: Просвещение, 1982. 240 с.

Фукс А. Н. Формирование советской моноконцепции отечественной истории и ее отражение в школьном учебнике А. В. Шестакова (Краткий курс истории СССР). Вестник Московского государственного университета. Серия Исторические и политические науки. 2009. №2. С. 104-113.

Фукс А. Н. Значение школьных учебников отечественной истории для идеологического обеспечения национальной безопасности. Вестник МГОУ. Серия: История и политические науки. 2015. №1. С. 21 -32.

Яремчук В. Минуле України в історичній науці УРСР післясталінської доби. Острог: Вид-во Національного університету “Острозька академія”, 2009. 526 с.
Contemporary History Textbooks in the South Caucasus. Edited by L. Veselý. Prague, 2008. 90p.

Gaworek N. H. Education, Ideology, and Politics: History in Soviet Primary and Secondary Schools. The History Teacher. Vol. 11, No. 1 (Nov., 1977). pp. 55-74.

Janmaat J. Identity Construction and Education: The History of Ukraine in Soviet and Post-Soviet Schoolbooks in Dilemmas of State-Led Nation Building in Ukraine. Edited by T. Kuzio and P. D’Anieri. Conecticut, Praeger, 2002. pp. 171 – 191.

Klymenko, L. (2013), Making Sense of World War II: How Russian and Ukrainian Textbooks Foster National Identities, CEURUS EU-Russia Papers, No. 7. pp. 1-20.

Rogger H. Politics, Ideology and History in the USSR: The Search for Coexistence. Soviet Studies, Vol. 16, No. 3, 1965. pp. 253-275.

Silova I., Michael M. Yaqub, G. Palandjian, Pedagogies of Space: (Re)Mapping National Territories, Borders, and Identities in Post-Soviet Textbooks in (Re)Constructing Memory: School Textbooks And Imagination of the Nation. Edited by J. H. Williams. Rotterdam. Sense Publishers, 2014. pp. 103-131. https://doi.org/10.2304/gsch.2014.4.3.195

Velychenko S. Shaping identity in Eastern Europe and Russia: Soviet-Russian and Polish accounts of Ukrainian history, 1914–1991. – New York: St. Martin's Press, 1993. 266 p.

Alekseev S. P., Kartsov V. G. Istoriya SSSR. Uchebnaya kniga dlya 4 kl [History of the SSSR. Teaching book for 4th grade] (in Russian). Moskva, 1961. 160 s.

Bushchyk L. P. Istoriia SRSR. Ch.1. Vyd. [History of the SSSR] (in Russian). 4. Za red. akad. H. M. Pankratovoi. Kyiv: Radianska shkola, 1961. 232 s.

Holubieva T. S. Opovidannia z istorii SRSR. 4 kl. Navchalna knyha [History of the SSSR stories. Teaching book for 4th grade] (in Ukrainian). K.: Radianska shkola. 1971. 224 s.

Diadychenko V., Los F. Istoriia Ukrainskoi RSR. Pidruchnyk dlia 7-8 klasiv. [History of Ukrainian SSR. Textbook for 7-8th grade] (in Ukrainian). Vyd. 11. Kyiv: Radianska shkola, 1977. 151 s.

Diadychenko V., Los F. Istoriia Ukrainskoi RSR. Pidruchnyk dlia 7-8 kl. [History of Ukrainian SSR. Textbook for 7-8th grade] (in Ukrainian). Vyd. 5-e. Kyiv: Radianska shkola, 1971. 152 s.

Dyadichenko V., Los F., Spitskiy V. Istoriya Ukrainskoy SSR. Uchebnik dlya 7-8 kl. [History of Ukrainian SSR. Textbook for 7-8th grade] (in Ukrainian). Pod red. F. Losya. Kiev: Radyanska shkola. 1973. 228 s.

Epifanov P. P., Fedosov A. I. Istoriya SSSR. Uchebnoe posobie dlya 9-10 klassov sredney shkolyi [History of the USSR. Teaching manual for 9-10th grades of the secondary school] (in Russian). Izd. 2-e. Moskva: Prosveschenie, 1964. 434 s.

Istoriia SRSR. Ch.1. Pidruchnyk dlia 7 klasu serednoi shkoly [History of the USSR. Textbook for 7th grade of the secondary school] (in Ukrainian). Pid red. H. M. Pankratovoi. Vyd. 7-e. K.: Radianska shkola. 232 s.

Istoriya SSSR. Uchebnik dlya 10 kl. sredney shkolyi. [History of the USSR. Textbook for 10th grade of the secondary school] (in Russian). Pod red. prof. A. M. Pankratovoy. Izd. 11-e. Moskva., 1952. 420 s.

Istoriya SSSR. Uchebnik dlya 8 kl. sredney shkolyi. [History of the USSR. Textbook for 8th grade of the secondary school] (in Russian). Pod red. prof. A. M. Pankratovoy. Izd. 12-e. Moskva., 1953. 245 s.

Istoriya SSSR. Uchebnik dlya 9 kl. sredney shkolyi. [History of the USSR. Textbook for 9th grade of the secondary school] (in Russian). Pod red. prof. A. M. Pankratovoy. Izd. 12-e. Moskva., 1953. 340 s.

Istoriya SSSR. Uchebnik dlya 7 kl. [History of the USSR. Textbook for the 7th grade] (in Russian). Pod red. B. A. Ryibakova. Moskva: Prosveschenie, 1987. 287 s.

Kasimenko A. K. Istoriya Ukrainskoy SSR. Populyarnyiy ocherk [History of Ukrainian SSR. Popular outline] (in Ukrainian). Kiev: Naukova dumka. 1965. 480 s.

Knyha dlia chytannia z istorii Ukrainskoi RSR (7-8 kl.) [Reading book in history of Ukrainian SSR] (in Ukrainian). Za red. H. Ya. Serhiienka. Kyiv: Radianska shkola, 1988. 208 s.

Kravchenko V. Pereiaslavskyi kompleks v ukrainskii istoriohrafii [Pereyaslav complex in Ukrainian Historiography] (in Ukrainian). Kravchenko V. Ukraina, Imperiia, Rosciia: Vybrani statti z modernoi istorii ta istoriohrafii. – K.: Krytyka, 2011. – S. 197 – 277.

Kratkiy kurs istorii SSSR. Uchebnik dlya 3 i 4 klassa. [History of the USSR short course. Textbook for 3-4th grades] (in Russian). Pod red. prof. A. V. Shestakova. Moskva: Gosudarstvennoe uchebno-pedagogicheskoe izdatelstvo, 1937. 225 s.

Mints I. I., Kariev D. S. Istoriia SRSR. Z vidomostiamy z Konstytutsii SRSR, novoi ta novitnoi istorii zarubizhnykh krain [History of the USSR with the excerpts from the USSR Constitution and Modern History of foreign countries] (in Ukrainian). Ch.2. Posibnyk dlia 8 kl. Kyiv: Radianska shkola, 1962. 344 s.

Nechkina M. V., Fadeev A. V. Istoriya SSSR. Uchebnoe posobie dlya 7-go klassa. [History of the USSR. Teaching manual for 7th grade] (in Russian). Izdanie 5-e. Moskva: Izdatelstvo «Prosveschenie», 1965. 265 s.

Nechkina M. V., Leibenhrub P. S. Istoriia SRSR. Pidruchnyk dlia 7 kl. [History of the USSR. Textbook for 7th grade] (in Ukrainian). Vyd. 2-e. Kyiv: Radianska shkola, 1982. 257s.

Ogonovskaya I. S. Shkolnyiy uchebnik otechestvennoy istorii. Uchebnyie izdaniya kak istoricheskiy istochnik [School textbook in native history. Teaching publications as a historical source] (in Russian). Dokument. Arhiv. Istoriya. Sovremennost. Vyip. 12. Ekaterinburg: Izd-vo Ural. un-ta, 2011. S. 264-286.

Saharov A. M., Krasnobaev B. I. Istoriya SSSR. Probnyiy uchebnik dlya 7 kl. vecherney shkolyi [History of the USSR. Trial textbook for 7th grade of the evening school] (in Russian). M.: Prosveschenie, 1968. 247 s.

Tezisyi o 300-letii vossoedineniya Ukrainyi s Rossiey (1654 - 1954) [Tercentenary of Ukraine and Russia reunification Thesis (1654 – 1954)] (in Russian). Moskva: Gospolitizdat, 1954. 29 s.

Telehuz I. O. Osoblyvosti stvorennia shkilnykh pidruchnykiv v Radianskii Ukraini u 1921 – 1934 rr. [School textbooks creation’s particularities in Soviet Ukraine in 1921 – 1934] (in Ukrainian). Naukovi zapysky Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka. Seriia: Istorychni nauky. 2012. Vyp. 15. S. 127-134.

Fedosov I. A. Istoriya SSSR. Uchebnik 8 kl. [History of the USSR. Textbook for 8th grade] (in Russian). Moskva. Prosveschenie, 1982. 240 s.

Fuks A. N. Formirovanie sovetskoy monokontseptsii otechestvennoy istorii i ee otrazhenie v shkolnom uchebnike A. V. Shestakova (Kratkiy kurs istorii SSSR) [Creation of the Soviet monoconception of native history and its representation within the A. V. Shestkov’s school textbook (Short course of History of the USSR)] (in Russian). Vestnik Moskovskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya Istoricheskie i politicheskie nauki. 2009. №2. S. 104-113.

Fuks A. N. Znachenie shkolnyih uchebnikov otechestvennoy istorii dlya ideologicheskogo obespecheniya natsionalnoy bezopasnosti [School textbooks’ importance for the ideological ensuring of the national security] (in Russian). Vestnik MGOU. Seriya: Istoriya i politicheskie nauki. 2015. №1. S. 21 -32.

Iaremchuk V. Mynule Ukrainy v istorychnii nautsi URSR pislia-stalinskoi doby [Ukraine’s past within the historical science of the Ukrainian SSR in the post-Stalin era] (in Ukrainian). Ostroh: Vyd-vo Natsionalnoho universytetu “Ostrozka akademiia”, 2009. 526 s.

Contemporary History Textbooks in the South Caucasus Edited by L. Veselý. Prague, 2008. 90 p.

Gaworek N. H. Education, Ideology, and Politics: History in Soviet Primary and Secondary Schools. The History Teacher. Vol. 11, No. 1 (Nov., 1977). pp. 55-74.

Janmaat J. Identity Construction and Education: The History of Ukraine in Soviet and Post-Soviet Schoolbooks in Dilemmas of State-Led Nation Building in Ukraine. Edited by T. Kuzio and P. D’Anieri. Conecticut, Praeger, 2002. pp. 171 – 191.

Klymenko, L. (2013), Making Sense of World War II: How Russian and Ukrainian Textbooks Foster National Identities, CEURUS EU-Russia Papers, No. 7. pp. 1-20.

Rogger H. Politics, Ideology and History in the USSR: The Search for Coexistence // Soviet Studies, Vol. 16, No. 3, 1965. pp. 253-275.

Silova I., Michael M. Yaqub, G. Palandjian, Pedagogies of Space: (Re)Mapping National Territories, Borders, and Identities in Post-Soviet Textbooks in (Re)Constructing Memory: School Textbooks And Imagination of the Nation. Edited by J. H. Williams. Rotterdam. Sense Publishers, 2014. pp. 103-131. https://doi.org/10.2304/gsch.2014.4.3.195

Velychenko S. Shaping identity in Eastern Europe and Russia: Soviet-Russian and Polish accounts of Ukrainian history, 1914–1991. – New York: St. Martin's Press, 1993. 266 p.
Published
2020-09-15
How to Cite
Казанков, Р., & Іванов, С. (2020). The Black Sea region in the Soviet history textbooks: features of interpretation. V. N. Karazin Kharkiv National University Bulletin ‘History of Ukraine. Ukrainian Studies: Historical and Philosophical Sciences’, 30, 85-93. https://doi.org/10.26565/2227-6505-2020-30-07
Section
ІСТОРІОГРАФІЯ ТА ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ІСТОРІЯ