Чорноморський регіон у радянських шкільних підручниках з історії: особливості інтерпретації
Анотація
Мета. Дослідити процес формування та характерні риси образу чорноморського регіону в радянських шкільних підручниках з історії.
Методи. Основним інструментом дослідження був контент-аналіз змісту радянських шкільних підручників з історії (для початкової та середньої школи).
Результати. В контексті часткової зміни базисних положень радянської історіографії у післявоєнний період та становлення нової наднаціональної спільноти – «радянського народу» особливого значення набувало вивчення поліетнічних регіонів, де відбувалася взаємодія представників етнічних спільнот Радянського Союзу. В цьому контексті актуалізується осмислення/переосмислення чорноморської проблематики. Комплексний аналіз радянських шкільних підручників з історії надасть можливість сформувати уявлення щодо підходів до інтерпретації чорноморського регіону.
Радянські шкільні підручники з історії вивчалися у великій кількості наукових досліджень. Втім, проблематика чорноморського регіону і досі залишається недостатньо опрацьованою. Використовуючи зміст радянських шкільних підручників з історії, дослідники висвітлювали найрізноманітніші аспекти – проблематику історичної пам’яті, важливі події (війни, революції), формування ідентичності (Klymenko L., Janmaat J., Gaworek N. та ін.). Окремі дотичні до чорноморської проблематики аспекти містяться у наукових працях, які досліджували процес створення радянських підручників (Телегуз І.), вивчали важливість шкільних підручників у історичних та історіографічних працях, вихованні підростаючого покоління (Огоновская И., Фукс А. та ін.).
Стаття презентує результати комплексного аналізу чорноморської проблематики в радянській історіографії. Післявоєнні трансформації пануючого радянського історіографічного канону в напрямку тези про дружбу народів та посилення ролі руського народу в історичному розвитку призвели до змін в інтерпретації чорноморського регіону. Автори підручників акцентували увагу на спільних діях українського та російського народів у «поверненні» або «звільнені» південних степів від сусідів. Спільними рисами радянських підручників є одностайне виділення географічних меж регіону та підтримка козацької колонізації степів. Більша частина авторів підручників поділяла тезу про надзвичайну важливість чорноморського регіону для розвитку торгівлі та захисту кордонів.
Висновки. Комплексний аналіз радянських шкільних підручників з історії дозволив виокремити характерні риси образу чорноморського регіону та зробити висновок про маргінальне становище чорноморського регіону в радянській історіографії.
Завантаження
Посилання
Бущик Л. П. Історія СРСР. Ч.1. Вид. 4. За ред. акад. Г. М. Панкратової. Київ: Радянська школа, 1961. 232 с.
Голубєва Т. С. Оповідання з історії СРСР. 4 кл. Навчальна книга. Київ: Радянська школа. 1971. 224 с.
Дядиченко В., Лось Ф. Історія Української РСР. Підручник для 7-8 класів. Вид. 11. Київ: Радянська школа, 1977. 151 с.
Дядиченко В., Лось Ф. Історія Української РСР. Підручник для 7-8 кл. Вид. 5-е. Київ: Радянська школа, 1971. 152 с.
Дядиченко В., Лось Ф., Спицкий В. История Украинской ССР. Учебник для 7-8 кл. Под ред. Ф. Лося. Киев: Радянська школа, 1973. 228 с.
Епифанов П. П., Федосов А. И. История СССР. Учебное пособие для 9-10 классов средней школы. Изд. 2-е. Москва: Просвещение, 1964. 434 с.
Історія СРСР. Ч.1. Підручник для 7 класу середньої школи. Під ред. Г М. Панкратової. Вид. 7-е. Київ: Радянська школа. 232 с.
История СССР. Учебник для 10 кл. средней школы. Под ред. проф. А. М. Панкратовой. Изд. 11-е. Москва, 1952. 420 с.
История СССР. Учебник для 8 кл. средней школы. Под ред. проф. А. М. Панкратовой. Изд. 12-е. Москва, 1953. 245 с.
История СССР. Учебник для 9 кл. средней школы. Под ред. проф. А. М. Панкратовой. Изд. 12-е. Москва, 1953. 340 с.
История СССР. Учебник для 7 кл. Под ред. Б. А. Рыбакова. Москва: Просвещение, 1987. 287 с.
Касименко А. К. История Украинской ССР. Популярный очерк. Киев: Наукова думка. 1965. 480 с.
Книга для читання з історії Української РСР (7-8 кл.). За ред. Г. Я. Сергієнка. Київ: Радянська школа, 1988. 208 с.
Кравченко В. Переяславський комплекс в українській історіографії. Кравченко В. Україна, Імперія, Росcія: Вибрані статті з модерної історії та історіографії. – К.: Критика, 2011. – С. 197 – 277.
Краткий курс истории СССР. Учебник для 3 и 4 класса. Под ред. проф. А. В. Шестакова. Москва: Государственное учебно-педагогическое издательство, 1937. 225 с.
Мінц І. І., Карєв Д. С. Історія СРСР. З відомостями з Конституції СРСР, нової та новітньої історії зарубіжних країн. Ч.2. Посібник для 8 кл. Київ: Радянська школа, 1962. 344 с.
Нечкина М. В., Фадеев А. В. История СССР Учебное пособие для 7-го класса. Издание 5-е. Москва: Издательство «Просвещение», 1965. 265 с.
Нечкіна М. В., Лейбенгруб П. С. Історія СРСР. Підручник для 7 кл. Вид. 2-е. Київ: Радянська школа, 1982. 257с.
Огоновская И. С. Школьный учебник отечественной истории. Учебные издания как исторический источник. Документ. Архив. История. Современность. Вып. 12. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2011. С. 264-286.
Сахаров А. М., Краснобаев Б. И. История СССР. Пробный учебник для 7 кл. вечерней школы. Москва: Просвещение, 1968. 247 с.
Тезисы о 300-летии воссоединения Украины с Россией (1654 – 1954). Москва: Госполитиздат, 1954. 29 с.
Телегуз І. О. Особливості створення шкільних підручників в Радянській Україні у 1921 – 1934 рр. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: Історичні науки. 2012. Вип. 15. С. 127-134.
Федосов И. А. История СССР. Учебник 8 кл. Москва: Просвещение, 1982. 240 с.
Фукс А. Н. Формирование советской моноконцепции отечественной истории и ее отражение в школьном учебнике А. В. Шестакова (Краткий курс истории СССР). Вестник Московского государственного университета. Серия Исторические и политические науки. 2009. №2. С. 104-113.
Фукс А. Н. Значение школьных учебников отечественной истории для идеологического обеспечения национальной безопасности. Вестник МГОУ. Серия: История и политические науки. 2015. №1. С. 21 -32.
Яремчук В. Минуле України в історичній науці УРСР післясталінської доби. Острог: Вид-во Національного університету “Острозька академія”, 2009. 526 с.
Contemporary History Textbooks in the South Caucasus. Edited by L. Veselý. Prague, 2008. 90p.
Gaworek N. H. Education, Ideology, and Politics: History in Soviet Primary and Secondary Schools. The History Teacher. Vol. 11, No. 1 (Nov., 1977). pp. 55-74.
Janmaat J. Identity Construction and Education: The History of Ukraine in Soviet and Post-Soviet Schoolbooks in Dilemmas of State-Led Nation Building in Ukraine. Edited by T. Kuzio and P. D’Anieri. Conecticut, Praeger, 2002. pp. 171 – 191.
Klymenko, L. (2013), Making Sense of World War II: How Russian and Ukrainian Textbooks Foster National Identities, CEURUS EU-Russia Papers, No. 7. pp. 1-20.
Rogger H. Politics, Ideology and History in the USSR: The Search for Coexistence. Soviet Studies, Vol. 16, No. 3, 1965. pp. 253-275.
Silova I., Michael M. Yaqub, G. Palandjian, Pedagogies of Space: (Re)Mapping National Territories, Borders, and Identities in Post-Soviet Textbooks in (Re)Constructing Memory: School Textbooks And Imagination of the Nation. Edited by J. H. Williams. Rotterdam. Sense Publishers, 2014. pp. 103-131. https://doi.org/10.2304/gsch.2014.4.3.195
Velychenko S. Shaping identity in Eastern Europe and Russia: Soviet-Russian and Polish accounts of Ukrainian history, 1914–1991. – New York: St. Martin's Press, 1993. 266 p.
Alekseev S. P., Kartsov V. G. Istoriya SSSR. Uchebnaya kniga dlya 4 kl [History of the SSSR. Teaching book for 4th grade] (in Russian). Moskva, 1961. 160 s.
Bushchyk L. P. Istoriia SRSR. Ch.1. Vyd. [History of the SSSR] (in Russian). 4. Za red. akad. H. M. Pankratovoi. Kyiv: Radianska shkola, 1961. 232 s.
Holubieva T. S. Opovidannia z istorii SRSR. 4 kl. Navchalna knyha [History of the SSSR stories. Teaching book for 4th grade] (in Ukrainian). K.: Radianska shkola. 1971. 224 s.
Diadychenko V., Los F. Istoriia Ukrainskoi RSR. Pidruchnyk dlia 7-8 klasiv. [History of Ukrainian SSR. Textbook for 7-8th grade] (in Ukrainian). Vyd. 11. Kyiv: Radianska shkola, 1977. 151 s.
Diadychenko V., Los F. Istoriia Ukrainskoi RSR. Pidruchnyk dlia 7-8 kl. [History of Ukrainian SSR. Textbook for 7-8th grade] (in Ukrainian). Vyd. 5-e. Kyiv: Radianska shkola, 1971. 152 s.
Dyadichenko V., Los F., Spitskiy V. Istoriya Ukrainskoy SSR. Uchebnik dlya 7-8 kl. [History of Ukrainian SSR. Textbook for 7-8th grade] (in Ukrainian). Pod red. F. Losya. Kiev: Radyanska shkola. 1973. 228 s.
Epifanov P. P., Fedosov A. I. Istoriya SSSR. Uchebnoe posobie dlya 9-10 klassov sredney shkolyi [History of the USSR. Teaching manual for 9-10th grades of the secondary school] (in Russian). Izd. 2-e. Moskva: Prosveschenie, 1964. 434 s.
Istoriia SRSR. Ch.1. Pidruchnyk dlia 7 klasu serednoi shkoly [History of the USSR. Textbook for 7th grade of the secondary school] (in Ukrainian). Pid red. H. M. Pankratovoi. Vyd. 7-e. K.: Radianska shkola. 232 s.
Istoriya SSSR. Uchebnik dlya 10 kl. sredney shkolyi. [History of the USSR. Textbook for 10th grade of the secondary school] (in Russian). Pod red. prof. A. M. Pankratovoy. Izd. 11-e. Moskva., 1952. 420 s.
Istoriya SSSR. Uchebnik dlya 8 kl. sredney shkolyi. [History of the USSR. Textbook for 8th grade of the secondary school] (in Russian). Pod red. prof. A. M. Pankratovoy. Izd. 12-e. Moskva., 1953. 245 s.
Istoriya SSSR. Uchebnik dlya 9 kl. sredney shkolyi. [History of the USSR. Textbook for 9th grade of the secondary school] (in Russian). Pod red. prof. A. M. Pankratovoy. Izd. 12-e. Moskva., 1953. 340 s.
Istoriya SSSR. Uchebnik dlya 7 kl. [History of the USSR. Textbook for the 7th grade] (in Russian). Pod red. B. A. Ryibakova. Moskva: Prosveschenie, 1987. 287 s.
Kasimenko A. K. Istoriya Ukrainskoy SSR. Populyarnyiy ocherk [History of Ukrainian SSR. Popular outline] (in Ukrainian). Kiev: Naukova dumka. 1965. 480 s.
Knyha dlia chytannia z istorii Ukrainskoi RSR (7-8 kl.) [Reading book in history of Ukrainian SSR] (in Ukrainian). Za red. H. Ya. Serhiienka. Kyiv: Radianska shkola, 1988. 208 s.
Kravchenko V. Pereiaslavskyi kompleks v ukrainskii istoriohrafii [Pereyaslav complex in Ukrainian Historiography] (in Ukrainian). Kravchenko V. Ukraina, Imperiia, Rosciia: Vybrani statti z modernoi istorii ta istoriohrafii. – K.: Krytyka, 2011. – S. 197 – 277.
Kratkiy kurs istorii SSSR. Uchebnik dlya 3 i 4 klassa. [History of the USSR short course. Textbook for 3-4th grades] (in Russian). Pod red. prof. A. V. Shestakova. Moskva: Gosudarstvennoe uchebno-pedagogicheskoe izdatelstvo, 1937. 225 s.
Mints I. I., Kariev D. S. Istoriia SRSR. Z vidomostiamy z Konstytutsii SRSR, novoi ta novitnoi istorii zarubizhnykh krain [History of the USSR with the excerpts from the USSR Constitution and Modern History of foreign countries] (in Ukrainian). Ch.2. Posibnyk dlia 8 kl. Kyiv: Radianska shkola, 1962. 344 s.
Nechkina M. V., Fadeev A. V. Istoriya SSSR. Uchebnoe posobie dlya 7-go klassa. [History of the USSR. Teaching manual for 7th grade] (in Russian). Izdanie 5-e. Moskva: Izdatelstvo «Prosveschenie», 1965. 265 s.
Nechkina M. V., Leibenhrub P. S. Istoriia SRSR. Pidruchnyk dlia 7 kl. [History of the USSR. Textbook for 7th grade] (in Ukrainian). Vyd. 2-e. Kyiv: Radianska shkola, 1982. 257s.
Ogonovskaya I. S. Shkolnyiy uchebnik otechestvennoy istorii. Uchebnyie izdaniya kak istoricheskiy istochnik [School textbook in native history. Teaching publications as a historical source] (in Russian). Dokument. Arhiv. Istoriya. Sovremennost. Vyip. 12. Ekaterinburg: Izd-vo Ural. un-ta, 2011. S. 264-286.
Saharov A. M., Krasnobaev B. I. Istoriya SSSR. Probnyiy uchebnik dlya 7 kl. vecherney shkolyi [History of the USSR. Trial textbook for 7th grade of the evening school] (in Russian). M.: Prosveschenie, 1968. 247 s.
Tezisyi o 300-letii vossoedineniya Ukrainyi s Rossiey (1654 - 1954) [Tercentenary of Ukraine and Russia reunification Thesis (1654 – 1954)] (in Russian). Moskva: Gospolitizdat, 1954. 29 s.
Telehuz I. O. Osoblyvosti stvorennia shkilnykh pidruchnykiv v Radianskii Ukraini u 1921 – 1934 rr. [School textbooks creation’s particularities in Soviet Ukraine in 1921 – 1934] (in Ukrainian). Naukovi zapysky Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka. Seriia: Istorychni nauky. 2012. Vyp. 15. S. 127-134.
Fedosov I. A. Istoriya SSSR. Uchebnik 8 kl. [History of the USSR. Textbook for 8th grade] (in Russian). Moskva. Prosveschenie, 1982. 240 s.
Fuks A. N. Formirovanie sovetskoy monokontseptsii otechestvennoy istorii i ee otrazhenie v shkolnom uchebnike A. V. Shestakova (Kratkiy kurs istorii SSSR) [Creation of the Soviet monoconception of native history and its representation within the A. V. Shestkov’s school textbook (Short course of History of the USSR)] (in Russian). Vestnik Moskovskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya Istoricheskie i politicheskie nauki. 2009. №2. S. 104-113.
Fuks A. N. Znachenie shkolnyih uchebnikov otechestvennoy istorii dlya ideologicheskogo obespecheniya natsionalnoy bezopasnosti [School textbooks’ importance for the ideological ensuring of the national security] (in Russian). Vestnik MGOU. Seriya: Istoriya i politicheskie nauki. 2015. №1. S. 21 -32.
Iaremchuk V. Mynule Ukrainy v istorychnii nautsi URSR pislia-stalinskoi doby [Ukraine’s past within the historical science of the Ukrainian SSR in the post-Stalin era] (in Ukrainian). Ostroh: Vyd-vo Natsionalnoho universytetu “Ostrozka akademiia”, 2009. 526 s.
Contemporary History Textbooks in the South Caucasus Edited by L. Veselý. Prague, 2008. 90 p.
Gaworek N. H. Education, Ideology, and Politics: History in Soviet Primary and Secondary Schools. The History Teacher. Vol. 11, No. 1 (Nov., 1977). pp. 55-74.
Janmaat J. Identity Construction and Education: The History of Ukraine in Soviet and Post-Soviet Schoolbooks in Dilemmas of State-Led Nation Building in Ukraine. Edited by T. Kuzio and P. D’Anieri. Conecticut, Praeger, 2002. pp. 171 – 191.
Klymenko, L. (2013), Making Sense of World War II: How Russian and Ukrainian Textbooks Foster National Identities, CEURUS EU-Russia Papers, No. 7. pp. 1-20.
Rogger H. Politics, Ideology and History in the USSR: The Search for Coexistence // Soviet Studies, Vol. 16, No. 3, 1965. pp. 253-275.
Silova I., Michael M. Yaqub, G. Palandjian, Pedagogies of Space: (Re)Mapping National Territories, Borders, and Identities in Post-Soviet Textbooks in (Re)Constructing Memory: School Textbooks And Imagination of the Nation. Edited by J. H. Williams. Rotterdam. Sense Publishers, 2014. pp. 103-131. https://doi.org/10.2304/gsch.2014.4.3.195
Velychenko S. Shaping identity in Eastern Europe and Russia: Soviet-Russian and Polish accounts of Ukrainian history, 1914–1991. – New York: St. Martin's Press, 1993. 266 p.