The role of higher education in socio-professional mobility of ukrainian youth

  • В. М. Meльничук
Keywords: education, social mobility, professional mobility, youth, professional choice, social status, labour market

Abstract

The article reveals the essence of the concept «mobility», the content of education as a social phenomenon, its functions, factors, socio-structural and individual preconditions. Analyzed social theories of learning education from the point of view of structural functionalism and the theory of stratification. The role of Universities in shaping the components of the non-professional graduates. Special attention was paid to the main tendencies of the socio-professional mobility in the modern Ukrainian society and examines its relationship with education. The article also indicates the place of education, its importance and role in the times of independent Ukraine, in particular, reflects the results of sociological research on the value of education. It is proved that the practices of foreign and ukrainian scientists several decades ago have relevance in our time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Зверева Н. Подготовка выпускника к профессиональной и социальной мобильности / Н. Зверева, С. Шевченко, О. Каткова // Высшее образование в России. – 2006. – № 6. – С. 89–93.

Дементьева О. М. Формирование социально-профессиональной мобильности студентов в учеждениях среднего пофессионального образования: автореф. дис. канд. пед. наук: спец. 13.00.08 – теория и методика профессионального образования /
О. М. Дементьева. – М., 2009. – 22 с.

Мертон Р. Социальная теория и социальная структура. Социальная структура и аномия / Р. Мертон // Социологические исследования. – 1992. – №2. – С.118-124.

Вебер М. Основные понятия стратификации / М. Вебер // Социс. – 1994. – № 5. – С. 147-156.

Кравченко А. І. Соціологія: Загальний курс: Навчальний посібник для ВНЗ. / А. І. Кравченко. – М. : ПЕРСЕ; Логос, 2002. – 640 с.

Бауман З. Текучая современность / З. Бауман; [пер.с англ. Ю. В. Асочаков].– СПб.: Питер, 2008. – 240 с.

Perkin G. The Rise of Professional Society: Britain since 1880. L. : Routledge, 1990, 248

Освітні реформи: Закон про вищу освіту // Освіта України. – 2014. – № 15.  С. 8-9.

Ковалева А. И. Кризис системы образования / А. И. Ковалева // Социологические исследования. – 2005. – №3. – С. 79-87.

Іванченко Є. А. Формування професійної мобільності майбутніх економістів у процесі навчання у вищих навчальних закладах: дис. кандидата пед. наук:13.00.04 / Іванченко Євгенія Анатоліївна. – Одеса. – 2005. – 181 с.

Десятов Т. М. Національні рамки кваліфікацій в країнах ЄС: порівняльний аналіз: Науково-методичний посібник / За ред. Ничкало Н. Г. – К. : Видавництво «АртЕк». – 2008. – 263 с.

Пелипчук С. М. Формування професійної компетенції майбутніх економістів / С. М. Пелипчук, І. К. Жиряда // Збірник наукових праць Таврійського державного агротехнологічного університету (економічні науки). – 2013. – № 2(2). – С. 171-177.  Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/j-pdf/znptdau_2013_2(2)__23.pdf

Кадемія М. Ю. Сучасні методи та інноваційні технології навчання / М. Ю. Кадемія // Професійно-технічна освіта. – 2004. – № 2. – С. 49-51.

Дворецкая Ю. Ю. Система ценностных ориентаций личности, сменившей профессию / Ю. Ю. Дворецкая // Человек. Сообщество. Управление. Спецвыпуск. Краснодар. – 2006. – № 2. – С. 84-89.
Published
2016-03-16
How to Cite
MeльничукВ. М. (2016). The role of higher education in socio-professional mobility of ukrainian youth. «SOCIOPROSTIR: THE INTERDISCIPLINARY ONLINE COLLECTION OF SCIENTIFIC WORKS ON SOCIOLOGY AND SOCIAL WORK», (5), 48-54. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/socioprostir/article/view/5329
Section
SOCIAL PROBLEMS IN SOCIETY