Training of a future social professional for the formation of safe adolescent behavior in social networks
Abstract
The article analyzes different approaches to the definition of «social networks» as technological complexes of organization and management of electronic information exchange among the subjects of social relations, united by common interests, information needs and skills. Based on the analysis of the scientific literature the essential characteristics of social networks that affect the formation and development of the adolescent's personality are revealed. Role of social networks at the present stage of development of society, which is manifested in the representation of interests not only of social groups but also of entire social groups, is defined in the article. The negative impact of social networks on the personality of the adolescent, which is manifested in the expansion of adolescents in cyberspace, the desire for independence and adulthood, selfexperimentation, which leads to risky activities both on the Internet and in real life are revealed. Concept of safe behavior in social networks as a set of actions of the individual when using the Internet, helping to meet the needs and at the same time prevent the possibility of causing damage to physical, mental, social well-being and property of man and others is analyzed. The basic rules of safe behavior in social Internet communities are highlighted. The structural components of safe behavior of adolescents in social networks are singled out: cognitive, motivational and actionreflexive; the concept of «professional training of future social professionals for the formation of safe behavior of adolescents in social networks» is revealed. Readiness is revealed as a result of the process of training future social specialists for professional activity on the formation of safe behavior of adolescents in social networks; the author's definition of the concept «readiness of future social professionals to form safe behavior of adolescents in social networks» is given. Components of readiness of future social workers to form safe behavior of teenagers in social networks, such as cognitive, motivational-personal and activity, are described.
Downloads
References
Васильєва М. П., Романова І. А. Використання сучасних дидактичних методів у підготовці майбутніх соціальних працівників. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 13. Т. 2. С. 187–190. https://doi.org/10.32843/2663-6085-2019-13-2-40.
Вєйландє Л. В.-В. Підготовка студентів університету до роботи з підлітками девіантної поведінки: дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського. Одеса, 2005. 256 с.
Волянська О. В. Проблема агресивної поведінки підлітків: фактори та механізми соціалізації. Вісник Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого». 2016. № 3. С. 117–134. 5. Гребінь А. А. Соціальні мережі – сучасне середовище спілкування з користувачем. Бібліотека. Наука. Комунікація: матеріали міжнар. наук. конф., м. Київ, 21-22 квітня 2019 р. Київ, 2019. С. 111–112.
Губанов Д. А. Социальные сети: модели информационного влияния, управления и противоборства. Москва : Физматлит, 2010. 227 с.
Капська А. Й. Деякі аспекти професійної підготовки соціальних педагогів і соціальних працівників. Социально-педагогические проблемы детей и молодежи: сборник статей. Ростов-на-Дону, 2008. Вып. 4. С. 11–17.
Катков А. Л. О психологических и медицинских аспектах негативного влияния компьютерной зависимости на несовершеннолетних: методические рекомендации. Павлодар, 2012. 48 с. 9. Лобовикова О. О., Мельников А. С. Соціальні мережі як феномен інформаційного суспільства. Вісник Львівського університету. Серія соціологічна. 2011. Вип. 5. С. 154–160.
Лозова В. І., Троцко Г. В. Теоретичні основи виховання і навчання навч. посіб. Харків : «ОВС», 2002. 400 с.
Рижанова А. О. Засоби масової інформації та актуальні соціально-педагогічні проблеми сучасності. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2013. Вип. 33. С. 353–358.
Сакалюк О. О. Формування і розвиток інформаційно-освітнього середовища сучасного навчального закладу. URL: http://www.confcontact.com/2014 alyansnauk/pe4_sakalyuk.htm (дата звернення: 25.03.2020).
Сластёнин В. А. Профессиональная готовность учителя к воспитательной работе. Советская педагогика. 1981. № 4. С. 76–84.
Снітко М. А. Підготовка соціальних педагогів до формування у підлітків безпечної поведінки в Інтернет-мережі. Гуманітарний вісник. 2013. Вип. 30. С. 254–257. 15. Черних О. Керівництво із соціально-педагогічного супроводу формування безпечної поведінки в Інтернеті. Київ : ТОВ «ЦП» КОМПРИНТ 2017. 104 с.
Янг К. C. Диагноз – Интернет-зависимость. Мир Интернет. 2000. №2. С. 24– 29.