Особливості копінг-стратегій студентів, які виховувались у неповній родині

  • Ніна Сергіївна Ярош Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, Харків, Україна https://orcid.org/0000-0001-5863-7600
  • Марія Вікторівна Розумна Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, Харків, Україна
Ключові слова: копінг-поведінка, стрес, студенти, структура сім’ї, виховання

Анотація

У статті представлено теоретичний аналіз проблематики особливостей копінг-стратегій особистості у психологічних дослідженнях. Визначено, що адаптивна поведінка студентів у важких життєвих ситуаціях зумовлює ефективність адаптації до нових умов життя, безпосередньо впливає на академічну успішність, професійний розвиток та особистісну сформованість. Саме цілеспрямоване формування ефективної копінг-поведінки у процесі навчання у ЗВО повинно враховувати умови виховання студента (в повній і неповній родинах). Емпірично досліджено, що структура сім’ї впливає на вибір копінг-стратегій студентів у стресових ситуаціях. Вплив виховання обох батьків на формування у дітей моделей долаючої поведінки дуже істотний. Значну роль на вибір копінг-стратегій відіграє виховання дитини у неповній родині, дещо менший – на студентів-сиріт.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Список посилань

Граховская, В. Б. & Комарова, А. В. (2020). Совладающее поведение как фактор успешной адаптации подростков из неполных семей в социуме. Психология XXI века: методология психологической науки и практики. СПб.: Скифия-принт, 206-207. https://www.elibrary.ru/download/elibrary_44009592_83381478.pdf

Губа, Н.О. & Козюра, Н.В. (2016). Особливості формування копінг-стратегій у студентів різних спеціальностей. Проблеми сучасної психології. Запоріжжя: ЗНУ, 2(10), 36-43. http://nbuv.gov.ua/UJRN/pspz_2016_2_7

Дубчак, Г. М. (2018). Аналіз стратегій копінг-поведінки сучасних студентів. Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 18, 55-63. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/tri_2016_2_3_13

Иванова, О.И. & Бусарова, О.Р. (2020). Особенности копинг-стратегий старших подростков из неполных семей. Психология и право, 10 (1), 103–115. https://doi.org/10.17759/psylaw.2020100109

Ігумнова, О. Б. (2019). Емпіричне дослідження стратегій копінг-поведінки та саморегуляції студентів-психологів. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки. Херсон: ХДУ, 2, 57–64. http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/7971

Коваленко, И. М. (2019). Гендерные особенности механизмов психологической защиты и копинг-стратегий подростков из неполных семей. Первый шаг в науку: материалы Международной студенческой конференции. Луганск: Пресс-Экспресс, 37-39. http://dspace.ltsu.org/bitstream/123456789/4218/1/800-19_sb.pdf#page=37

Комарова, А.В. & Цап, В.Б. (2019). Копинг-стратегии подростков в полных и неполных семьях. Психология стресса и совладающего поведения: вызовы, ресурсы, благополучие. Кострома: КГУ, 346-351. https://elibrary.ru/item.asp?id=41181971

Куликова, Т. И. & Шалагинова, К. С. (2020). Совладающее поведение как фактор успешной адаптации подростков из неполных семей в социуме. Научный потенциал. Чебоксары: НИПП, 1(28), 44-46. https://www.elibrary.ru/download/elibrary_42502702_96419503.pdf

Леонтьев, Д. А. (2011). Личностный потенциал: структура и диагностика. Москва: Смысл, 680. https://www.vbudushee.ru/upload/iblock/399/399c29c8ed713a65e1f7a9701f4a594b.pdf

Лопсан, А. С. (2019). Особенности копинг-стратегий подростков из полных и неполных семей. Инновационные исследования и разработки в области гуманитарных и социально-экономических наук: сборник научных трудов по материалам Международной научно-практической конференции. Белгород: ООО АПНИ, 122-125. https://www.elibrary.ru/download/elibrary_37419111_32094552.pdf

Польшина, М. А. & Насибуллина, А. Д. (2017). Психологическая защищенность и копинг-поведение подростков-сирот в конфликтной ситуации. Вестник КГУ. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. Кострома: КГУ, 23(1), 100-103. https://www.elibrary.ru/download/elibrary_29214265_86184365.pdf

Сапоровская, М.В. (2013). Стрессы межпоколенного взаимодействия: развод как предиктор защитного и совладающего поведения подростков. Психологическая наука и образование, 18(1), 65 72. https://psyjournals.ru/files/58599/pnio-1-2013-Saporovskaya.pdf

Халеева, М. В. (2016). Особенности совладающего поведения девиантных подростков с разными условиями воспитания. Правосознание и правоотношения в молодежной семье, 269-275. https://www.elibrary.ru/download/elibrary_26515179_92353188.pdf

Шеленкова, Н. Л. (2019). Дослідження копінг-стратегій в процесі адаптації студентів першого року навчання. Науковий вісник ХДУ. Серія: Психологічні науки, 1, 72-77. https://doi.org/10.32999/ksu2312-3206/2019-1-11

Referenses

Grakhovskaya, V. B. & Komarova, A. V. (2020). Coping behavior as a factor in the successful adaptation of adolescents from single-parent families in society. Psikhologiya XXI veka: metodologiya psikhologicheskoy nauki i praktiki. SPb.: Skifiya-print, 206-207. https://www.elibrary.ru/download/elibrary_44009592_83381478.pdf [in Russian].

Guba, N.O. & Kozura, N.V. (2016). Features of formation of coping strategies among students of different professions. Problemy suchasnoyi psykholohiyi. Zaporizhzhya: ZNU, 2(10), 36-43. http://nbuv.gov.ua/UJRN/pspz_2016_2_7 [in Ukrainian].

Dubchak, H. M. (2018). Analysis of coping strategies of modern students. Aktualʹni problemy psykholohiyi: Zbirnyk naukovykh pratsʹ Instytutu psykholohiyi imeni H.S. Kostyuka NAPN Ukrayiny, 18, 55-63. http://nbuv.gov.ua/UJRN/tri_2016_2_3_13 [in Ukrainian].

Ivanova, O.I. & Busarova, O.R. (2020). Features of coping strategies of older adolescents from single-parent families. Psychology and Law, 10(1), 103–115. https://doi.org/10.17759/psylaw.2020100109 [in Russian].

Ihumnova, O.B. (2019). Empirical study of coping-behavior strategies and self-regulatory students-psychologists. Naukovyy visnyk Khersonsʹkoho derzhavnoho universytetu. Seriya: Psykholohichni nauky. Kherson: KHDU, 2, 57–64. http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/7971 [in Ukrainian].

Kovalenko, I. M. (2019). Gender characteristics of psychological defense mechanisms and coping strategies of adolescents from single-parent families. Pervyy shag v nauku: materialy Mezhdunarodnoy studencheskoy konferentsii. Lugansk: Press-Ekspress, 37-39. http://dspace.ltsu.org/bitstream/123456789/4218/1/800-19_sb.pdf#page=37 [in Russian].

Komarova, A.V. & Tsap, V.B. (2019). Coping strategies of adolescents in complete and incomplete families. Psikhologiya stressa i sovladayushchego povedeniya: vyzovy, resursy, blagopoluchiye. Kostroma: KGU, 346-351. https://elibrary.ru/item.asp?id=41181971 [in Russian].

Kulikova, T. I. & Shalaginova, K. S. (2020). Component behavior as a factor of successful adaptation of teenagers from incomplete families in society. Nauchnyy potentsial. Cheboksary: NIPP, 1(28), 44-46. https://www.elibrary.ru/download/elibrary_42502702_96419503.pdf [in Russian].

Leont’ev, D.A. (2011). Personal potential: structure and diagnostics. Moscow: Meaning, 680. https://www.vbudushee.ru/upload/iblock/399/399c29c8ed713a65e1f7a9701f4a594b.pdf [in Russian].

Lopsan, A. S. (2019). Features of coping strategies for adolescents from complete and incomplete families. Innovatsionnyye issledovaniya i razrabotki v oblasti gumanitarnykh i sotsial'no-ekonomicheskikh nauk: sbornik nauchnykh trudov po materialam Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii. Belgorod: OOO APNI, 122-125. https://www.elibrary.ru/download/elibrary_37419111_32094552.pdf [in Russian].

Pol'shina, M. A. & Nasibullina, A. D. (2017). Psychological security and coping behavior of adolescent orphans in a conflict situation. Vestnik KGU. Seriya: Pedagogika. Psikhologiya. Sotsiokinetika. Kostroma: KGU, 23 (1), 100-103. https://www.elibrary.ru/download/elibrary_29214265_86184365.pdf [in Russian].

Saporovskaya, M. V. (2013). Intergenerational interaction stress: divorce as a predictor of psychological defense and coping behavior in adolescents. Psikhologicheskaya nauka i obrazovaniye, 1, 65—72. https://psyjournals.ru/files/58599/pnio-1-2013-Saporovskaya.pdf [in Russian].

Khaleeva, M.V. (2016). Specific features of coping behavior of deviant adolescents with different conditions of upbringing. Pravosoznaniye i pravootnosheniya v molodezhnoy sem'ye. Sankt-Peterburg: Obshchestvo s ogranichennoy otvetstvennost'yu Izdatel'skiy dom "Petropolis", 269 275. https://www.elibrary.ru/download/20elibrary_26515179_92353188.pdf [in Russian].

Shelenkova, N. L. (2019). Study of coping strategies in the adaptation of first year students. Naukovyy visnyk KHDU. Seriya: Psykholohichni nauky, 1, 72-77. https://doi.org/10.32999/ksu2312-3206/2019-1-11 [in Ukrainian].

Опубліковано
2020-12-26
Цитовано
Як цитувати
Ярош, Н. С., & Розумна, М. В. (2020). Особливості копінг-стратегій студентів, які виховувались у неповній родині. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія Психологія, (69), 29-36. https://doi.org/10.26565/2225-7756-2020-69-04