Features of Coping Strategies in Students Brought Ap in a Single-Parent Family
Abstract
The article presents a theoretical analysis of the problematic of the peculiarities of personality coping strategies in psychological research. Family is an important external factor that influences the formation of a person's coping behavior in situations of shock. On the one hand, the child's coping behavior can be viewed as a result of negative influence from the parents, on the other hand, as a result of the mastering of coping behavior patterns demonstrating by the parents. It was determined that the adaptive behavior of students in difficult life situations predetermines the effectiveness of adaptation to new living conditions, directly affects academic performance, professional development and personal formation. An important practical task is to prepare student youth for the effective use of coping strategies in future professional activities, because coping is part of the structure of personal potential. It is precisely the purposeful formation of effective coping behavior in the learning process at HEI that should take into account the conditions of the student's upbringing (in complete and incomplete families). It has been empirically investigated that the structure of the family influences the choice of coping strategies of students in stressful situations. Child-parent relations affect the formation of a child's overcoming behavior system through the formation and development of such behavioral strategies and personality traits in him, which subsequently mediate their preference for certain coping strategies. The influence of the upbringing of both parents on the formation of coping behavior models in children is very significant. A significant role in the choice of coping strategies is played by the upbringing of a child in an incomplete family, somewhat less - for orphaned students.
Downloads
References
Список посилань
Граховская, В. Б. & Комарова, А. В. (2020). Совладающее поведение как фактор успешной адаптации подростков из неполных семей в социуме. Психология XXI века: методология психологической науки и практики. СПб.: Скифия-принт, 206-207. https://www.elibrary.ru/download/elibrary_44009592_83381478.pdf
Губа, Н.О. & Козюра, Н.В. (2016). Особливості формування копінг-стратегій у студентів різних спеціальностей. Проблеми сучасної психології. Запоріжжя: ЗНУ, 2(10), 36-43. http://nbuv.gov.ua/UJRN/pspz_2016_2_7
Дубчак, Г. М. (2018). Аналіз стратегій копінг-поведінки сучасних студентів. Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 18, 55-63. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/tri_2016_2_3_13
Иванова, О.И. & Бусарова, О.Р. (2020). Особенности копинг-стратегий старших подростков из неполных семей. Психология и право, 10 (1), 103–115. https://doi.org/10.17759/psylaw.2020100109
Ігумнова, О. Б. (2019). Емпіричне дослідження стратегій копінг-поведінки та саморегуляції студентів-психологів. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки. Херсон: ХДУ, 2, 57–64. http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/7971
Коваленко, И. М. (2019). Гендерные особенности механизмов психологической защиты и копинг-стратегий подростков из неполных семей. Первый шаг в науку: материалы Международной студенческой конференции. Луганск: Пресс-Экспресс, 37-39. http://dspace.ltsu.org/bitstream/123456789/4218/1/800-19_sb.pdf#page=37
Комарова, А.В. & Цап, В.Б. (2019). Копинг-стратегии подростков в полных и неполных семьях. Психология стресса и совладающего поведения: вызовы, ресурсы, благополучие. Кострома: КГУ, 346-351. https://elibrary.ru/item.asp?id=41181971
Куликова, Т. И. & Шалагинова, К. С. (2020). Совладающее поведение как фактор успешной адаптации подростков из неполных семей в социуме. Научный потенциал. Чебоксары: НИПП, 1(28), 44-46. https://www.elibrary.ru/download/elibrary_42502702_96419503.pdf
Леонтьев, Д. А. (2011). Личностный потенциал: структура и диагностика. Москва: Смысл, 680. https://www.vbudushee.ru/upload/iblock/399/399c29c8ed713a65e1f7a9701f4a594b.pdf
Лопсан, А. С. (2019). Особенности копинг-стратегий подростков из полных и неполных семей. Инновационные исследования и разработки в области гуманитарных и социально-экономических наук: сборник научных трудов по материалам Международной научно-практической конференции. Белгород: ООО АПНИ, 122-125. https://www.elibrary.ru/download/elibrary_37419111_32094552.pdf
Польшина, М. А. & Насибуллина, А. Д. (2017). Психологическая защищенность и копинг-поведение подростков-сирот в конфликтной ситуации. Вестник КГУ. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. Кострома: КГУ, 23(1), 100-103. https://www.elibrary.ru/download/elibrary_29214265_86184365.pdf
Сапоровская, М.В. (2013). Стрессы межпоколенного взаимодействия: развод как предиктор защитного и совладающего поведения подростков. Психологическая наука и образование, 18(1), 65 72. https://psyjournals.ru/files/58599/pnio-1-2013-Saporovskaya.pdf
Халеева, М. В. (2016). Особенности совладающего поведения девиантных подростков с разными условиями воспитания. Правосознание и правоотношения в молодежной семье, 269-275. https://www.elibrary.ru/download/elibrary_26515179_92353188.pdf
Шеленкова, Н. Л. (2019). Дослідження копінг-стратегій в процесі адаптації студентів першого року навчання. Науковий вісник ХДУ. Серія: Психологічні науки, 1, 72-77. https://doi.org/10.32999/ksu2312-3206/2019-1-11
Referenses
Grakhovskaya, V. B. & Komarova, A. V. (2020). Coping behavior as a factor in the successful adaptation of adolescents from single-parent families in society. Psikhologiya XXI veka: metodologiya psikhologicheskoy nauki i praktiki. SPb.: Skifiya-print, 206-207. https://www.elibrary.ru/download/elibrary_44009592_83381478.pdf [in Russian].
Guba, N.O. & Kozura, N.V. (2016). Features of formation of coping strategies among students of different professions. Problemy suchasnoyi psykholohiyi. Zaporizhzhya: ZNU, 2(10), 36-43. http://nbuv.gov.ua/UJRN/pspz_2016_2_7 [in Ukrainian].
Dubchak, H. M. (2018). Analysis of coping strategies of modern students. Aktualʹni problemy psykholohiyi: Zbirnyk naukovykh pratsʹ Instytutu psykholohiyi imeni H.S. Kostyuka NAPN Ukrayiny, 18, 55-63. http://nbuv.gov.ua/UJRN/tri_2016_2_3_13 [in Ukrainian].
Ivanova, O.I. & Busarova, O.R. (2020). Features of coping strategies of older adolescents from single-parent families. Psychology and Law, 10(1), 103–115. https://doi.org/10.17759/psylaw.2020100109 [in Russian].
Ihumnova, O.B. (2019). Empirical study of coping-behavior strategies and self-regulatory students-psychologists. Naukovyy visnyk Khersonsʹkoho derzhavnoho universytetu. Seriya: Psykholohichni nauky. Kherson: KHDU, 2, 57–64. http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/7971 [in Ukrainian].
Kovalenko, I. M. (2019). Gender characteristics of psychological defense mechanisms and coping strategies of adolescents from single-parent families. Pervyy shag v nauku: materialy Mezhdunarodnoy studencheskoy konferentsii. Lugansk: Press-Ekspress, 37-39. http://dspace.ltsu.org/bitstream/123456789/4218/1/800-19_sb.pdf#page=37 [in Russian].
Komarova, A.V. & Tsap, V.B. (2019). Coping strategies of adolescents in complete and incomplete families. Psikhologiya stressa i sovladayushchego povedeniya: vyzovy, resursy, blagopoluchiye. Kostroma: KGU, 346-351. https://elibrary.ru/item.asp?id=41181971 [in Russian].
Kulikova, T. I. & Shalaginova, K. S. (2020). Component behavior as a factor of successful adaptation of teenagers from incomplete families in society. Nauchnyy potentsial. Cheboksary: NIPP, 1(28), 44-46. https://www.elibrary.ru/download/elibrary_42502702_96419503.pdf [in Russian].
Leont’ev, D.A. (2011). Personal potential: structure and diagnostics. Moscow: Meaning, 680. https://www.vbudushee.ru/upload/iblock/399/399c29c8ed713a65e1f7a9701f4a594b.pdf [in Russian].
Lopsan, A. S. (2019). Features of coping strategies for adolescents from complete and incomplete families. Innovatsionnyye issledovaniya i razrabotki v oblasti gumanitarnykh i sotsial'no-ekonomicheskikh nauk: sbornik nauchnykh trudov po materialam Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii. Belgorod: OOO APNI, 122-125. https://www.elibrary.ru/download/elibrary_37419111_32094552.pdf [in Russian].
Pol'shina, M. A. & Nasibullina, A. D. (2017). Psychological security and coping behavior of adolescent orphans in a conflict situation. Vestnik KGU. Seriya: Pedagogika. Psikhologiya. Sotsiokinetika. Kostroma: KGU, 23 (1), 100-103. https://www.elibrary.ru/download/elibrary_29214265_86184365.pdf [in Russian].
Saporovskaya, M. V. (2013). Intergenerational interaction stress: divorce as a predictor of psychological defense and coping behavior in adolescents. Psikhologicheskaya nauka i obrazovaniye, 1, 65—72. https://psyjournals.ru/files/58599/pnio-1-2013-Saporovskaya.pdf [in Russian].
Khaleeva, M.V. (2016). Specific features of coping behavior of deviant adolescents with different conditions of upbringing. Pravosoznaniye i pravootnosheniya v molodezhnoy sem'ye. Sankt-Peterburg: Obshchestvo s ogranichennoy otvetstvennost'yu Izdatel'skiy dom "Petropolis", 269 275. https://www.elibrary.ru/download/20elibrary_26515179_92353188.pdf [in Russian].
Shelenkova, N. L. (2019). Study of coping strategies in the adaptation of first year students. Naukovyy visnyk KHDU. Seriya: Psykholohichni nauky, 1, 72-77. https://doi.org/10.32999/ksu2312-3206/2019-1-11 [in Ukrainian].