Psychological Features of Examination Anxiety in Psychology Students

  • Євгенія Леонідівна Скворчевська Kharkiv National Agrarian University. V.V. Dokuchaeva, Kharkiv region, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-7647-2042
Keywords: personal anxiety, situational anxiety, motivation, psychology students, examination anxiety

Abstract

The article analyzes the problem of psychological characteristics of examination anxiety among psychology students. The results of the examination anxiety characteristics study are presented. Girls are characterized by a higher test anxiety than boys. During the session period, girls are characterized by a greater emotional distress associated with examination anxiety than boys. The peculiarities of personal and reactive (situational) anxiety of psychology students during the session and in the intersessional period were studied. Young men are characterized by lower values of personal and situational (reactive) anxiety than girls. For girls, these indicators are on the threshold between the average and high levels of anxiety. In general, the boys in the sample are more anxious than the girls. The specificity of examination anxiety of different sex’s psychology students with different academic performance has been studied. In boys, the level of examination anxiety, interferes with achievement, is significantly lower than in girls. This allows us to conclude that it is in girls, in contrast to boys, that examination anxiety is found, which negatively affects the results of activity during the preparation for tests and exams and passing the test and examination tests. The revealed level of examination anxiety in most cases stimulates and promotes the activities of young men in the period of preparation for tests and exams and passing the test and examination tests than girls. The interrelationships of examination anxiety indicators with indicators of personal and reactive anxiety, success and motivation of students have been studied. Among the dominant motives of educational motivation in the group of young men, avoidance, communicative and professional motives prevail. For girls, educational activity is directed by professional and educational-cognitive motives. Correlation analysis showed that psychology students, whose educational activity is directed to avoidance motives, are characterized by less anxiety and show less anxiety about exams, in contrast to students with educational and cognitive motivation. Psychology students, whose educational activity is guided by a professional motive, are characterized by less anxiety.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Список посилань

Білоус, Р. М. & Саннікова, І. С (2019). Психологічні особливості тривожності студентської молоді. Теорія і практика сучасної психології. 2(5), 25-28. https://doi.org/10.32840/2663-6026.2019.5-2.5

Галієва, О. М. (2019). Диференціація понять «тривога» та «тривожність». Психологія та соціальна робота. 24, 1(49), 32-48. https://doi.org/10.18524/2707-0409.2019.1(49).185763

Гулько, Г. О. (2017). Психологічні чинники актуалізації особистісних властивостей тривожного спектру в ситуації досягнення. (Дис. канд. психол. наук). Київський національний університет імені Т. Шевченка, Київ. http://scc.univ.kiev.ua/upload/iblock/974/dis_Gulko%20GO.pdf

Діомідова, Н. Ю. (2016). Психічні стани успішних та неуспішних студентів у ситуації іспиту Психологія і особистість. 1(9), 119-128. https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/537614.pdf

Єгорова, О. Б. & Аслонян, Т. С. (2019). Роль самоактуалізації в подоланні тривожності у дівчат та юнаків, студентів педагогічних вишів. Гуманізація навчально-виховного процесу. 6(98). 339-348. http://gnvp.ddpu.edu.ua/article/view/197472/197651

Корнієнко, І. О. (2015). Проблема опанування у ситуації високої тривожності. Науковий вісник Мукачівського державного університету, Серія «Педагогіка та психологія». Випуск 1(1), 147-152. http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvmdupp_2015_1_37.

Коць, Є. М. (2018). Психологічні особливості когнітивно-поведінкових стратегій осіб із соціальною тривожністю (Автореф. дис. канд. психол. наук). Луцьк. 20 с. Доступно: https://ra.vnu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/07/Kots-YE.M.-Avtoreferat.pdf

Неведомська, Є. О. & Михайловська, Т. О. (2016). Як подолати педагогу тривожність студентів? Освітологічний дискурс. 1(13). 131-144. https://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/346

References

Bіlous, R. M. & І. S. Sannіkova (2019). Psychological features of student youth anxiety. Teorіja і praktika suchasnoї psiholog. 2(5), 25-28. https://doi.org/10.32840/2663-6026.2019.5-2.5

Galієva, O. M. (2019). Differentiation of the concepts of «anxiety» and «anxiety». Psihologіja ta socіal'na robota. 24. 1(49). 32-48. https://doi.org/10.18524/2707-0409.2019.1(49).185763

Gul'ko, G. O. (2017). Factors of actualization of the personal properties of the anxious spectrum in a situation of achievement: (Dis. kand. psihol. nauk). Kievskij nacional'nyj universitet imeni T. Shevchenko, Kiev. http://scc.univ.kiev.ua/upload/iblock/974/dis_Gulko%20GO.pdf

Dіomіdova, N. Ju. (2016). Mental states of successful and unsuccessful students in an exam situation. Psihologіja і osobistіst'. 1(9). 119-128. https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/537614.pdf

Єgorova, O. B. & T. S. Aslonjan (2019). The role of self-actualization in overcoming anxiety in girls and boys, students of pedagogical universities. Gumanіzacіja navchal'no-vihovnogo procesu. 6(98). 339-348. http://gnvp.ddpu.edu.ua/article/view/197472/197651

Kornієnko, І. O. (2015). The problem of mastering in a situation of high anxiety. Naukovij vіsnik Mukachіvs'kogo derzhavnogo unіversitetu, Serіja «Pedagogіka ta psihologіja». Vipusk 1(1). 147-152. http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvmdupp_2015_1_37.

Koc', Є. M. (2018) Psychological features of cognitive-behavioral strategies of persons with social anxiety: (Avtoref. dis. kand. psihol. nauk). Luck. 20 s. https://ra.vnu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/07/Kots-YE.M.-Avtoreferat.pdf

Nevedoms'ka, Є. O. (2016). How can a teacher overcome student anxiety. Osvіtologіchnij diskurs. 1(13). 131-144. https://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/346

Published
2020-12-26
Cited
How to Cite
Скворчевська, Є. Л. (2020). Psychological Features of Examination Anxiety in Psychology Students. Visnyk of V.N. Karazin Kharkiv National University. Series Psychology, (69), 23-28. https://doi.org/10.26565/2225-7756-2020-69-03